Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Detaillering in schaduwen op fotoafdruk

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Detaillering in schaduwen op fotoafdruk

    Hallo

    Ik heb enkele foto's laten printen bij spector en merk nu bij een foto waarop er een weg onder een brug loopt dat ik op het computerscherm nog steeds zie dat er onder die brug een auto en een wegwijzer (kan zelfs lezen wat er op die wegwijzer staat) staan.
    Op de afdruk daarentegen is dit een zwarte vlek op die plaats. Ik weet dat je normaalgezien
    schermcalibratie moet doen om echte kleuren te bekomen zoals op je scherm maar zou dit een andere oorzaak hebben of is dit normaal?

    Groeten

    Pieter S.

    Het betreft onderstaande afbeelding (de tunnel in het midden), let ook op de schaduw op de houten latten onder de dakrand van het gebouw in het midden.(ook die is bijna zwart op de foto)
    D700 + Nikon 50mm f1.4 + Nikon 28mm f1.8
    Neem gerust ook een kijkje op mijn blog: http://pietersoenensfotografie.blogspot.be

  • #2
    Re: Detaillering in schaduwen op fotoafdruk

    Niemand die hier iets meer over weet??

    Groeten

    Pieter S.
    D700 + Nikon 50mm f1.4 + Nikon 28mm f1.8
    Neem gerust ook een kijkje op mijn blog: http://pietersoenensfotografie.blogspot.be

    Comment


    • #3
      Re: Detaillering in schaduwen op fotoafdruk

      Je geeft het zelf al aan: om te beginnen zou je scherm moeten gecalibreerd zijn. Maar dan nog: dat gaat je enkel helpen indien je zelf de prints maakt (en ook je printer gecalibreerd is of je op zijn minst de juiste printerprofielen geïnstalleerd hebt voor de papiersoorten die je op je printer gebruikt).
      Als je werk echter uitbesteedt aan een centrale, hangt het er nog van af hoe hun printer gecalibreerd is, en of ze al dan niet zelf nog 'optimalisaties' toevoegen aan je beelden: bepaalde centrales maken standaard afdrukken contrastrijker, omdat ze weten dat de gemiddelde consument dat mooier vindt. Als jij dan al je foto's contrastrijk genoeg gemaakt hebt op je (gecalibreerde) monitor, dan zit je nog altijd met een probleem.

      Je zou kunnen vragen of ze een printerprofiel hebben en dat dan installeren (in photoshop) en een softproofing doen: dat toont op het scherm min of meer hoe je foto daar zal printen, maar vaak werken die labs met meerdere printers (met verschillende calibraties) en weten ze zelf niet op voorhand op welke printer ze zullen afdrukken. En zelfs al hebben ze maar één printer, dan nog willen ze niet altijd die profielen geven.

      Je zou dan kunnen een foto met een grijsschaal in 10 of 11 stappen: 0% zwart tot 100% zwart laten afdrukken door hen, en zien wat er daar gebeurt met de donkerste stappen: als je ziet dat de twee of drie donkerste stappen geen verschil tonen, dan weet je dat je je foto's een pak lichter moet aanleveren, en hun 'proces' zal ze dan verdonkeren tot een normale 'range' van licht naar donker...
      Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
      Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
      GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

      Comment


      • #4
        Re: Detaillering in schaduwen op fotoafdruk

        Nog vergeten zeggen: je kan met 'Shadow-Highlights' filter die donkere partij in Photoshop ophelderen, en dan opnieuw laten printen door hen... Dat is het makkelijkste, maar het zorgt ervoor dat je de volgende keer weer een analoog probleem hebt.
        Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
        Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
        GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

        Comment


        • #5
          Re: Detaillering in schaduwen op fotoafdruk

          Bedankt voor uw reactie, kzal misschien eens proberen om bij cewe te laten printen i p v bij spector en zien wat het verschil is.

          Groeten

          Pieter S.
          D700 + Nikon 50mm f1.4 + Nikon 28mm f1.8
          Neem gerust ook een kijkje op mijn blog: http://pietersoenensfotografie.blogspot.be

          Comment

          Working...
          X