Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sigma 120-300 disassembly

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • sigma 120-300 disassembly

    ik heb hier een defecte sigma 120-300 f2.8 liggen (gevallen)
    alle lenzen zijn nog 100% intact maar de zoom en scherpstelring werken niet meer. Nu hoopte ik deze open te halen en hem te kunnen herstellen zodat ik tenminste nog met MF kan werken, weliswaar krijg ik de lens niet 100% uit elkaar. frontelement is gewoon ervan draaien, maar als ik dan de volgende 5 vijsjes losdraai (koppeling tussen AF motor en AF lenselement) kan ik niets meer eruit halen. De vijsjes losdraaien onder de rubberen ringen van MF en zoom maken ook niets meer los. Ik zit dus een beetje vast.

    Kan iemand me hierbij helpen? Weet er iemand misschien of ik voor het volledig uit elkaar halen beter begin te werken vanaf de bajonet?


    opsturen naar sigma daar begin ik niet mee,ik wil er geen extra geld aan uitgeven, enkel zelf aan werken. Dus doe geen moeite om mij te zeggen dat ik eraf moet blijven, openhalen doe ik ze sowieso
    5DmkIII en wat glas

  • #2
    Re: sigma 120-300 disassembly

    Ga je zelf zitten klooien aan een lens met een waarde van +2000 Eur
    Ik zou dit begrijpen als het over een derdehands prul van 100 Eur ging
    BD0497BE : Nikon body + glas
    www.RudyVerrijt.info

    Comment


    • #3
      Re: sigma 120-300 disassembly

      Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
      ik heb hier een defecte sigma 120-300 f2.8 liggen (gevallen)
      alle lenzen zijn nog 100% intact maar de zoom en scherpstelring werken niet meer. Nu hoopte ik deze open te halen en hem te kunnen herstellen zodat ik tenminste nog met MF kan werken, weliswaar krijg ik de lens niet 100% uit elkaar. frontelement is gewoon ervan draaien, maar als ik dan de volgende 5 vijsjes losdraai (koppeling tussen AF motor en AF lenselement) kan ik niets meer eruit halen. De vijsjes losdraaien onder de rubberen ringen van MF en zoom maken ook niets meer los. Ik zit dus een beetje vast.

      Kan iemand me hierbij helpen? Weet er iemand misschien of ik voor het volledig uit elkaar halen beter begin te werken vanaf de bajonet?


      opsturen naar sigma daar begin ik niet mee,ik wil er geen extra geld aan uitgeven, enkel zelf aan werken. Dus doe geen moeite om mij te zeggen dat ik eraf moet blijven, openhalen doe ik ze sowieso
      Meestal moet je langs 2 kanten aanvallen, en de bajonet eraf, dan ga je verderop schroefjes zien zitten, die je toelaten om ring per ring te demonteren.
      Een lens uit elkaar halen en monteren is echt niet zo moeilijk hoor, je moet wel over de juiste tools beschikken (setje hoogwaardige schroevendraaiers, niet zo een gammakwaliteit), en proper werken, op een handdoek, tijdens het monteren wel 10x de handen wassen, alles is vet vanbinnen, en als je achteraf ziet dat er een vinger op staat....
      veel plezier ermee.

      Comment


      • #4
        Re: sigma 120-300 disassembly

        Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
        Ga je zelf zitten klooien aan een lens met een waarde van +2000 Eur
        Ik zou dit begrijpen als het over een derdehands prul van 100 Eur ging
        Als je de andere draad gelezen zou hebben dan zou je weten dat het om een derdehands prul van €50 gaat.

        Ik denk ook dat dit de beste oplossing is want ik denk dat een bestek van Sigma niet ver van de prijs van een nieuwe lens zal liggen.
        Hubert

        Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

        Comment


        • #5
          Re: sigma 120-300 disassembly

          Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
          Ga je zelf zitten klooien aan een lens met een waarde van +2000 Eur
          Ik zou dit begrijpen als het over een derdehands prul van 100 Eur ging
          als reparatie boven de nieuwprijs uitkomt, en ze nu volledig onbruikbaar is, dan wel ja
          5DmkIII en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: sigma 120-300 disassembly

            Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
            Meestal moet je langs 2 kanten aanvallen, en de bajonet eraf, dan ga je verderop schroefjes zien zitten, die je toelaten om ring per ring te demonteren.
            Een lens uit elkaar halen en monteren is echt niet zo moeilijk hoor, je moet wel over de juiste tools beschikken (setje hoogwaardige schroevendraaiers, niet zo een gammakwaliteit), en proper werken, op een handdoek, tijdens het monteren wel 10x de handen wassen, alles is vet vanbinnen, en als je achteraf ziet dat er een vinger op staat....
            veel plezier ermee.
            de doktershandschoentjes liggen al klaar, ga mij er volgende week eens een dagje voor uittrekken...

            ik veronderstel dat er vanbinnen allicht wat afgebroken is. zou ik riskeren om loctite te gebruiken om de afgebroken stukken te herstellen? natuurlijk mooi afschuren enzo na het drogen vd lijm
            5DmkIII en wat glas

            Comment


            • #7
              Re: sigma 120-300 disassembly

              Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
              de doktershandschoentjes liggen al klaar, ga mij er volgende week eens een dagje voor uittrekken...

              ik veronderstel dat er vanbinnen allicht wat afgebroken is. zou ik riskeren om loctite te gebruiken om de afgebroken stukken te herstellen? natuurlijk mooi afschuren enzo na het drogen vd lijm
              Gebruik dan wel doktershandschoenen ZONDER talk he!
              Canon 350D & 40D / EF 50 1.8 MK I & II / EF 100 2.8 USM macro / EFS 17-55 2.8 IS USM / EF 24-70 2.8 L / EF 70-200 2.8 L IS USM / 580 EX / Panasonic Lumix TZ5 / Imac 24" 

              Comment


              • #8
                Re: sigma 120-300 disassembly

                Oorspronkelijk geplaatst door janvangent Bekijk bericht
                Gebruik dan wel doktershandschoenen ZONDER talk he!
                die talk zit toch langs de binnenkant?
                5DmkIII en wat glas

                Comment


                • #9
                  Re: sigma 120-300 disassembly

                  Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                  die talk zit toch langs de binnenkant?
                  In theorie wel ja, maar beroepshalve heb ik al veel van deze setjes aangehad en ik verzeker je dat na het aantrekken de talk overal zit.
                  En 1talk deeltje is hetzelfde als 1 stofdeeltje en dat kan je in dit geval wel missen he
                  Canon 350D & 40D / EF 50 1.8 MK I & II / EF 100 2.8 USM macro / EFS 17-55 2.8 IS USM / EF 24-70 2.8 L / EF 70-200 2.8 L IS USM / 580 EX / Panasonic Lumix TZ5 / Imac 24" 

                  Comment

                  Working...
                  X