Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Betaalde fotoopdracht als student

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Betaalde fotoopdracht als student

    Heeft iemand ervaring met een betaalde fotoshoot als student?
    Ik heb reeds tweemaal een 'professionele' shoot gedaan voor een bedrijf, waarbij ik telkens als student met een soort bediendecontract werd ingeschreven.

    Nu krijg ik een aanbieding om een fotoshoot te doen voor een ontwerper. Kan ik dit op één of andere manier met een factuur ofzoiets doen?
    www.katrijnmichiels.be | blog

  • #2
    Re: Betaalde fotoopdracht als student

    Oorspronkelijk geplaatst door KatrijnMichiels Bekijk bericht
    Kan ik dit op één of andere manier met een factuur ofzoiets doen?
    Als ge een BTW nummer hebt ja....

    Comment


    • #3
      Re: Betaalde fotoopdracht als student

      Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
      Als ge een BTW nummer hebt ja....
      Wat op zich geen probleem is hé...
      Als het echt een éénmalig iets is kan je eventueel werken met een commissienota en het beschouwen als een divers inkomen.

      Maar btwnummer is natuurlijk de oplossing voor alle toekomstige problemen op dat vlak.
      www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

      Comment


      • #4
        Re: Betaalde fotoopdracht als student

        Dat is net het probleem.
        Ik heb geen btw-nummer (ik wacht nog tot ik afgestudeerd ben - laatste jaar nu - om te zien of ik al dan niet zelfstandig wordt in bijberoep).

        Heb je voor een commissienota een btw-nr nodig? Waar kan ik meer informatie daarover vinden.

        En anders oplossing is ook nog de kleine kunstenaarsvergoeding. Maar ik zoek toch een alternatief omdat dit niet ideaal is.
        www.katrijnmichiels.be | blog

        Comment


        • #5
          Re: Betaalde fotoopdracht als student

          simpelste manier is een interimkantoor inschakelen, die facturen uw klant, en betalen u correct uit en zorgen voor de hele administratieve rompslomp. je betaalt enkele % commissie, maar ik dacht dat dat zelf minder dan 5% was. heb ooit zo iemand in dienst gehad, en toen betaalde ik 4% aan interimkantoor .. maar je bent 100% legaal bezig op die manier, en geen verrassing achteraf met de belastingbrief

          Comment


          • #6
            Re: Betaalde fotoopdracht als student

            Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
            simpelste manier is een interimkantoor inschakelen, die facturen uw klant, en betalen u correct uit en zorgen voor de hele administratieve rompslomp. je betaalt enkele % commissie, maar ik dacht dat dat zelf minder dan 5% was. heb ooit zo iemand in dienst gehad, en toen betaalde ik 4% aan interimkantoor .. maar je bent 100% legaal bezig op die manier, en geen verrassing achteraf met de belastingbrief
            En staan interimkantoren daarvoor open?
            (waarschijnlijk wel zeker, als we ook al zelf een werknemer vinden en ze niet meer moeten zoeken)

            Het is alvast een zeer goede tip, Tnx
            www.katrijnmichiels.be | blog

            Comment


            • #7
              Re: Betaalde fotoopdracht als student

              Oorspronkelijk geplaatst door KatrijnMichiels Bekijk bericht
              Dat is net het probleem.
              Ik heb geen btw-nummer (ik wacht nog tot ik afgestudeerd ben - laatste jaar nu - om te zien of ik al dan niet zelfstandig wordt in bijberoep).

              Heb je voor een commissienota een btw-nr nodig? Waar kan ik meer informatie daarover vinden.

              En anders oplossing is ook nog de kleine kunstenaarsvergoeding. Maar ik zoek toch een alternatief omdat dit niet ideaal is.
              De commissienota is een goede oplossing voor een éénmalige opdracht.
              En neen, je hebt dan geen btwnummer nodig, en geeft het aan als divers inkomen.

              Hier alle tekst en uitleg :

              DE OCCASIONELE ACTIVITEIT
              Een werknemer met een passie voor fotografie krijgt af en toe een aanbod voor een foto-opdracht. Een directeur geeft naast zijn loontrekkende activiteit af en toe voordrachten op seminaries. Een werkzoekende krijgt eenmalig het aanbod om een website te ontwerpen.
              Worden deze activiteiten beschouwd als zelfstandige beroepsactiviteiten?
              Occasionele activiteit of beroepsactiviteit?
              Men moet hier het onderscheid maken tussen een winstgevende bezigheid met beroepskarakter en een occasionele of toevallige verrichting zonder beroepskarakter.
              Als het gaat om een occasionele activiteit zonder beroepskarakter, dan gaat het niet om een zelfstandige activiteit.
              Dit onderscheid is niet altijd eenduidig te bepalen en is in de praktijk vaak voor discussie vatbaar. Het is vooral de fiscus (en de RSVZ) die dit gaat beoordelen aan de hand van een aantal criteria.
              Er wordt onder andere rekening gehouden met de frequentie van de verrichtingen wanneer deze zich over verscheidene jaren uitstrekken, het aantal gestelde handelingen, de onderlinge verbondenheid, de aard en de snelle opeenvolging van de gedane verrichtingen, de belangrijkheid van de verrichtingen, de organisatie die ze impliceren, de omstandigheid dat ertoe is overgegaan met behulp van ontleende gelden, een samenwerking tussen twee of meer personen en het feit dat een nevenactiviteit nauw verband houdt met de hoofdactiviteit van de betrokken belastingplichtige of in het verlengde van diens beroepsactiviteit ligt.
              Hoe meer van deze elementen aanwezig zijn, hoe groter de kans op het bestaan van een beroepsactiviteit in fiscale zin. In de praktijk zijn vooral de criteria regelmaat, frequentie en aantal handelingen belangrijk.
              Voorbeelden uit de praktijk
              Een directeur – een loontrekkende dus – die één of twee keer per jaar het woord voert op een seminarie, hoeft zich niet meteen zorgen te maken. Wel zal de fiscus er op letten dat de activiteit niet op regelmatige basis plaatsvindt én dat zij niet al te sterk in verband staat met de hoofdactiviteit van de loontrekkende. Voor de werknemer met een passie voor fotografie, die eenmalig een opdracht aanvaardt, is er meestal ook geen probleem. Het bedrag dat bovenop of naast het eigenlijke loon wordt verdiend, speelt geen enkele rol.
              Maar wie wel de aandacht van de fiscus op zijn hals dreigt te halen, is de belastingambtenaar die vaak artikels schrijft voor fiscale of boekhoudkundige vakbladen of die een graag geziene gastspreker is op fiscale seminaries.
              We willen nog benadrukken dat de hierboven beschreven situaties voor discussie vatbaar zijn. Dit zal afhangen van de specifieke situatie en ook van de controleur in kwestie.
              Fiscale verwerking van de occasionele activiteit
              De inkomsten uit de occasionele activiteit moet,en aangegeven worden bij de fiscus. Dit kan onder de rubriek “Diverse inkomsten” van de aangifte, deze worden belast aan 33% (tenzij de marginale belastingsvoet lager ligt. In dit geval wordt de marginale belastingsvoet genomen).
              Wat als het toch geen occasionele activiteit blijkt te zijn?
              De fiscus of de RSVZ kunnen het occasioneel karakter van de activiteit betwisten als het niet aan de voorgenoemde criteria voldoet. Men kan hiertegen in verweer gaan en argumenteren waarom het toch een occasionele activiteit zou zijn. Als er in overleg of na rechtspraak beslist wordt dat het niet om een occasionele activiteit gaat, dan wordt het diverse inkomen geherkwalificeerd als beroepsinkomen.
              De herkwalificering tot beroepsinkomen heeft een aantal gevolgen. Zo zal de belasting op het beroepsinkomen meestal hoger zijn dan deze op de diverse inkomsten. Ook zal het RSVZ eventueel verschuldigde sociale bijdragen eisen op de inkomsten (vermits het nu gaat om een zelfstandige activiteit). Dit zal met terugwerkende kracht gebeuren, als blijkt dat ook deze activiteiten niet occasioneel waren. Concreet zal men zich dan moeten aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds en eventueel sociale bijdragen en een boete betalen.
              Bij herkwalificatie, en indien het gaat om een bijberoep, zal enkel een sociale bijdrage verschuldigd zijn indien de beroepsinkomsten (na aftrek van mogelijke kosten) meer bedragen dan 1.176,24 EUR. De boetes kunnen eventueel worden kwijtgescholden als u argumenteert dat u in de overtuiging was dat het ging om een occasionele activiteit. In bepaalde gevallen zal dit aanvaard worden door het RSVZ.
              Hoe verreken ik de kosten van mijn prestatie naar de klant? Kan ik facturen of onkostennota’s opmaken?
              Als het gaat om een occasionele activiteit, en u dus niet beschikt over een commerciële of BTW hoedanigheid kan u geen facturen opmaken. Wel kan u een onkostennota opmaken waarin u uw prestatie omschrijft en het bedrag weergeeft. Hier bestaan geen vormvereisten voor. Het gaat steeds om een bedrag zonder BTW, vermits u niet btw-plichtig bent.
              Met deze onkostennota kan het bedrijf dat beroep doet op u, deze kost inbrengen in zijn boekhouding. Bij het invullen van de belastingen stuurt hij dan een fiche 281.50 naar de belastingsadministratie én naar de persoon die de occasionele activiteit uitgevoerd heeft. Op deze manier kan de belastingsadministratie nagaan of u deze inkomsten wel aangegeven heeft.
              Het uitvoeren van een occasionele activiteit als werkzoekende uitkeringsgerechtigde werkloze
              Ook een werkzoekende werkloze kan, mits toelating van de RVA, een occasionele activiteit uitvoeren onder dezelfde voorwaarden als hierboven beschreven. Wel moet men dan op de stempelkaart het vakje voor de dag waarop men dan de prestatie levert aankruisen. Dit moet gebeuren voor aanvang van de activiteit. Men ontvangt dan voor die dag geen uitkering.

              Mvg. Peter
              www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

              Comment


              • #8
                Re: Betaalde fotoopdracht als student

                lees ook even :

                kunstenloket
                t-heater

                succes!

                mm
                ∏__|_ ∏__|_
                "no rules, great shots"
                Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                Comment


                • #9
                  Re: Betaalde fotoopdracht als student

                  Ik zat met een soortgelijk probleem.
                  Ik werk gewoon voltijds (hard- en softwareontwikkelaar)
                  Maar ben van plan om mij vroeg of laat zelfstandig in bijberoep te maken als fotograaf.
                  Omdat ik nu toch al af en toe jobs aangeboden krijg, kan ik natuurlijk geen factuur schrijven.
                  Wat doe ik?
                  Ik houd netjes bij hoeveel ik op deze manier verdiend heb, en breng dit dan volgend jaar in op mijn belastingsbrief onder "Diverse inkomsten"
                  Voor de mensen die het vragen, kan ik geen factuur schrijven (geen btw nr), maar wel een kwitantie.

                  Een kwitantie is in principe gewoon een papiertje waarop staat hoeveel geld je voor welk soort werk ontvangen hebt.

                  Dus bv xx EUR ontvangen voor fotoshoot van xx uur lang.

                  Dit kunnen zelfstandigen inbrengen bij hun onkosten en zo is dus iedereen gelukkig.

                  Je mag met deze 'diverse inkomsten' wel niet teveel verdienen, maar daar staan geen officiele limieten op, het hangt dus bij wijze van spreken af van het humeur van je belastingscontroleur of hij het ingebrachte bedrag al dan niet gaat goedkeuren.
                  Het mag in ieder geval geen regelmatige activiteit worden maarja dat is natuurlij, ook voor interpretatie vatbaar...
                  Indien ze er niet mee akkoord gaan kunnen ze je denk ik verplichten een BTW nummer te nemen, daar ben ik echter niet zeker van.
                  Ik hoop enkel dat voor die paar euro's die ik ermee verdien niemand moeilijk gaat doen.

                  Een beetje gezond verstand gebruiken denk ik, wanneer je begint elk weekend een betaalde fotoshoot te doen dan is het natuurlijk overduidelijk WEL een regelmatige activiteit en zal je een BTW nummer moeten nemen.
                  Het is natuurlijk ook maar correct dat deze "diverse inkomsten" niet uitgebuit gaan worden door mensen die zich niet zelfstandig willen maken terwijl er andere mensen wel de tijd en moeite nemen om zich aan de wet houden.
                  Nikon D80,D700 | 2x Nikon SB-600 | Nikkor AF-S 18-135 f/3.5 - 5.6 (kitlens) | Nikkor AF-S 70-300 f/4.5 - 5.6 VR | AF-Nikkor 35-70 | Sigma 70-200 f/2.8 HSM APO Macro
                  Foto-Alex

                  Comment


                  • #10
                    Re: Betaalde fotoopdracht als student

                    Oorspronkelijk geplaatst door KatrijnMichiels Bekijk bericht
                    En staan interimkantoren daarvoor open?
                    (waarschijnlijk wel zeker, als we ook al zelf een werknemer vinden en ze niet meer moeten zoeken)

                    Het is alvast een zeer goede tip, Tnx
                    ze staan er zeker open voor: ofwel bepaal je het netto bedrag dat je jobstudent moet verdienen, zij rekenen dat om in bruto uurloon, en hoeveel het u bruto kost, ofwel kom je een bruto loon overeen dat het u mag kosten, en zij rekenen uit hoeveel er netto gaat overschieten voor de jobstudent. je kan ipv vaste vergoeding per opdracht ook een vast uurloon overeenkomen. je moet dan enkel VOOR de opdracht begint een mailtje sturen naar je interimkantoor, en je jobstudent is in orde in geval van eventuele controle. Heb het ooit een controle ten huize van de klant meegemaakt, en dan ben je blij geen student in 't zwart te hebben aangeworven.
                    Een interimkantoor is in ieder geval goedkoper dan de meeste payroll firma's waar ik destijds ook bij informeerde.

                    als je zelf geen kandidaat hebt, zullen ze er een voor u zoeken, maar je weet dan niet wat je in huis haalt .. dan moet je die eerst screenen. In mijn geval was het een student fotografie die ik goed kende en die samen met mij in een fotokring zit, die hoefde ik niet te screenen, ik kende zijn werk, stijl en werkwijze

                    Comment


                    • #11
                      Re: Betaalde fotoopdracht als student

                      Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
                      ze staan er zeker open voor: ofwel bepaal je het netto bedrag dat je jobstudent moet verdienen, zij rekenen dat om in bruto uurloon, en hoeveel het u bruto kost, ofwel kom je een bruto loon overeen dat het u mag kosten, en zij rekenen uit hoeveel er netto gaat overschieten voor de jobstudent. je kan ipv vaste vergoeding per opdracht ook een vast uurloon overeenkomen. je moet dan enkel VOOR de opdracht begint een mailtje sturen naar je interimkantoor, en je jobstudent is in orde in geval van eventuele controle. Heb het ooit een controle ten huize van de klant meegemaakt, en dan ben je blij geen student in 't zwart te hebben aangeworven.
                      Een interimkantoor is in ieder geval goedkoper dan de meeste payroll firma's waar ik destijds ook bij informeerde.

                      als je zelf geen kandidaat hebt, zullen ze er een voor u zoeken, maar je weet dan niet wat je in huis haalt .. dan moet je die eerst screenen. In mijn geval was het een student fotografie die ik goed kende en die samen met mij in een fotokring zit, die hoefde ik niet te screenen, ik kende zijn werk, stijl en werkwijze
                      Ik ben vandaag langs geweest bij T-heater (sociaal bureau voor kunstenaars van T-interim).
                      Het is eigenlijk exact wat ik zoek, dus tnx voor de tips.
                      Ik verschoot wel van hoeveel er afgaat van het brutobedrag (voor een student)
                      www.katrijnmichiels.be | blog

                      Comment

                      Working...
                      X