Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat haal ik op m'n hals met een Sigma 500 f4,5?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat haal ik op m'n hals met een Sigma 500 f4,5?

    Gebruik nu heel veel m'n 80-400 VR voor natuurfotografie. Het is een goede wandellens maar de AF werkt vaak te traag naar mijn (en velen) goesting.

    Omdat ik ook wat mm te kort kom overweeg ik de aanschaf van een Sigma 500 f4,5.
    Naar verluid een goede lens en nog enigszins betaalbaar.

    MAAR: ik heb tot nu enkel de wandellens letterlijk als dusdanig gebruikt! Dus niet uren wachten in een hutje, geen statief, etc.
    Hoe gaat het werken met een 500mm in zijn werk?? Is die nog enigszins vanuit de hand te gebruiken?
    Welk statief /balhoofd is geschikt om hiermee te werken?
    Iemand ervaringen met de Sigma?
    Wat te verwachten van convertor met afgeplakte contacten om AF te behouden?

    Of doorsparen voor de 200-400 VR?

    Veel vraagjes, ik weet het
    Merci!
    Last edited by D80; 23 november 2008, 19:02.
    Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

  • #2
    Re: Wat haal ik op m'n hals met een Sigma 500 f4,5?

    Met zo'n sigma 500mm zul je gelijk verbaasd staan over de scherpte van zo'n lens ivm je 80-400VR.
    Heb ooit zo'n lens gehad en ken verschillende mensen die er èèn gebruiken. Zelf gebruik ik nu een nikon 500mm/4 en naar mijn mening geeft die lens meer contrast en vollere kleuren dan de sigma. Qua scherpte doen ze niet veel voor elkaar onder. Zo'n nikonlens (ook de 200-400) laat zich wel veel makkelijker gebruiken met converter en eerlijk gezegd gebruik ik die voor vogels dan ook ongeveer voor 70%. Al die lenzen zijn niet echt gemaakt om mee te wandelen. Het kan natuurlijk wel, maar prettig wandelen is het dan zeker niet. Ook om uit de hand te schieten zijn ze niet echt gemaakt en een goed en degelijk statief is dan echt wel nodig. Zelf gebruik ik een gitzo serie3, maar moest ik hem opnieuw aanschaffen dan zou ik zelfs de serie 5 aanschaffen.
    Verder gebruik ik naast het statief ook hutjes of de auto en dan doet een simpel rijstzakje prima z'n werk. Zelf zou ik doorsparen als ik jouw was, maar kan uiteraard niet in je portemonnee kijken. Heb al veel gelezen over de grote sigmalenzen dat die na een tijd doormidden braken. Bij een nikonlens heb ik er nog niet over gehoord.
    Groetjes Edwin
    Mijn Foto's

    Comment


    • #3
      Re: Wat haal ik op m'n hals met een Sigma 500 f4,5?

      Wat haal ik op m'n hals met een Sigma 500 f4,5??

      Een hernia

      Comment


      • #4
        Re: Wat haal ik op m'n hals met een Sigma 500 f4,5?

        Inderdaad Een goede rugzak en mono-pod zijn een aanrader.
        Nadeel is ook dat je AF met een 1.4x TC vermoedelijk niet goed werkt op deze lens. Zeker na te gaan. Is ook wel afhankelijk van welke merk en toestel je hebt.
        Te veel lenzen en te weinig tijd.
        http://pentaxlenstest.blogspot.com/

        Comment


        • #5
          Re: Wat haal ik op m'n hals met een Sigma 500 f4,5?

          Heb ze dus alle twee, zowel de 80-400 als de Sigma - heb een goeie recente tweedehands op de kop getikt.
          Sigma als wandellens ? Vergeet 't maar. Ook uit de hand fotograferen is eigenlijk ondoenlijk tenzij je een Jerommeke bent en op hoge snelheid dus in goed licht.
          Ik gebruik de 500mm enkel op een goede rijstzak of op statief, een Feisol 3471, met een Markins M20 balhoofd en een Sidekick.
          In vergelijking met het Nikon objectief is de Sigma een snelheidsmonster. Ook erg scherp op volle opening en prima oplossend vermogen. De max. opening van 4,5 voldoet mij ruimschoots.
          Soms gebruik ik een Kenko 1.4 converter, de AF blijft hiermee nog werken maar dan kan je last krijgen van hunting. Met de converter erop heeft em soms last om scherp te stellen op snelle onderwerpen zoals vogels in de vlucht. Dus met converter zijn zwemmende en zittende vogels zeer goed te doen, voor vluchtshots de converter eraf.
          Met een 2x converter heb ikzelf geen ervaring maar volgens anderen verlies je dan onevenredig veel kwaliteit (scherpte).
          De Sigma is wel een HSM objectief dus je kan steeds manueel (bij)focussen, m.i. een groot voordeel tegenover de 80-400.
          Indien je ook mét converter geen compromissen wilt, dan moet je naar een Nikkor 500mm f4 toe, maar dat prijsverschil is .
          En de nodige rugzak is ook geen kleintje, ik heb de Lowepro Nature Trekker geprobeerd en daar kan de combinatie D300 met de Sigma in maar erg krap. Nu heb ik de Photo Trekker hiervoor en die is optimaal. Is ook het grootste model wat nog als handbagage meekan op 't vliegtuig.

          Comment


          • #6
            In Engeland kopen misschien ?

            In het Verenigd Koninkrijk zijn de prijzen momenteel (dankzij de lage Pond) vrij laag.
            Daardoor zijn de prijsverschillen met de laagste aanbieders in de Benelux vrij aanzienlijk.
            De meeste internetaanbieders verzenden helaas niet buiten Engeland, maar
            Warehouseexpress wel, en gezien het item binnen de EG verzonden wordt betaal je geen bijkomende taksen;
            http://www.warehouseexpress.com/cate...spx?cat03=3078

            Als ik grofweg de prijzen vergelijk met Foto Rubens (gewoon als indicatie):

            Sigma 500/4.5: 3495€ (Rubens) - 2593£ (Uk = ong 3105€)
            Nikon 500/4 AFS: 6999€ (Rubens) - 4790£ (Uk = ong 5735€)
            Nikon 200-400/4: 5799€ (Rubens) - 3600£ (Uk = ong 4310€)

            Zoals je ziet zijn de prijsverschillen met Nikon-lenzen een stuk groter in België dan in het Verenigd Koninkrijk. Misschien eens te overwegen.



            Update: gezien de Britse regering een BTW-verlaging vanaf 1/12/08 van 17.5% naar 15% heeft afgekondigd, worden bovenstaande lenzen in Engeland nog zo'n 70 à 100 euro goedkoper.
            Last edited by Leopard; 25 november 2008, 10:26. Reden: BTW aanpassing UK
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

            Comment


            • #7
              Re: In Engeland kopen misschien ?

              Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
              I

              Zoals je ziet zijn de prijsverschillen met Nikon-lenzen een stuk groter in België dan in het Verenigd Koninkrijk. Misschien eens te overwegen.
              idd de prijzen in de Uk zijn momenteel interessant.
              Hou wel rekening met de waarborg : 12m in de UK ipv 24m in Belgie.
              BD0497BE : Nikon body + glas
              www.RudyVerrijt.info

              Comment


              • #8
                Re: Wat haal ik op m'n hals met een Sigma 500 f4,5?

                Ik weet niet hoe de AF van die Sigma op een Nikon het doet in combinatie met een extender ? Bij Canon is het in elk geval zo dat je met een 1.4 geen AF meer hebt wat toch wel een serieus nadeel is... Dat is ook de grootste reden waarom ik voor de Canon F4 versie ben gegaan ipv de Sigma. Ook de IS doet wonderen bij dergelijke focuslengtes waardoor het gebruik van een tripod een stuk minder noodzakelijk is, met een monopod of rijstzak behaal ik heel goede resultaten.
                1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                Comment


                • #9
                  Re: Wat haal ik op m'n hals met een Sigma 500 f4,5?

                  Bedankt voor de interessante info!
                  Prijsverschillen in vergelijking met Engeland zijn enorm!
                  Maakt de 200-400 wat beter "bereikbaar".

                  Ga eens op zoek naar prijzen voor zware statieven... zal ook wel achteruit vallen zeker?
                  Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wat haal ik op m'n hals met een Sigma 500 f4,5?

                    Oorspronkelijk geplaatst door D80 Bekijk bericht
                    Bedankt voor de interessante info!
                    Prijsverschillen in vergelijking met Engeland zijn enorm!
                    Maakt de 200-400 wat beter "bereikbaar".

                    Ga eens op zoek naar prijzen voor zware statieven... zal ook wel achteruit vallen zeker?

                    Als je zo een lens koopt, dan moet in je budget de prijs van een goed statief, balhoofd, .... er gewoon inzitten. De 200-400 is een zeer mooie lens
                    BD0497BE : Nikon body + glas
                    www.RudyVerrijt.info

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wat haal ik op m'n hals met een Sigma 500 f4,5?

                      Tja, een deftig statief + balhoofd voor zo'n lens zal rap zo'n 800 euro kosten.
                      Ik raad je een Velbon Sherpa pro 730 aan met Arca-Swiss Z1P of Markins M10.

                      De prijzen in Engeland zullen op 1 december dus lichtjes dalen door de gewijzigde BTW.
                      Minder glas dan vroeger, maar beter.

                      Comment

                      Working...
                      X