Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe scherpste fotos met de Canon 50 1.4 ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe scherpste fotos met de Canon 50 1.4 ?

    Hallo,

    Ik heb gelezen dat je pas vanaf f2.0 of f2.5 (wat was het nu ook weer?) scherpe fotos kan halen daar de 1.4 DOF te beperkt is (anders vb enkel 1 oog scherp).

    Heb 2.0 getest op m'n 40D maar is precies dat nog niet.
    Heb ook de scherpstelpunten aangepast naar 'overal' (kiest dan automatisch één of meerdere).
    Eerst stond enkel het centrale punt als scherpstelpunt waardoor dit natuurlijk ook een invloed heeft op de algemene gezichtsscherpte.

    Nog instellingen om scherpere fotos te nemen met deze lens ?
    Daar ik liefst in de stand TV werd is het wel moeilijk om een lagere iso te behouden met donker weer, cam kiest dan automatisch langere sluitertijd waardoor bewegingsonscherpte..
    Misschien beter de EV wat op +1 of +2 zetten in de plaats... verhoog niet zo graag m'n iso om ruis te beperken, ken zelfs iemand die zweert bij ISO100 of max ISO200 en nooit hoger neemt...

    Thanks!
    CanonYouCan
    Last edited by CanonYouCan; 23 november 2008, 10:13.

  • #2
    Re: Hoe scherpste fotos met de Canon 50 1.4 ?

    Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
    Hallo,

    KNIP
    1-Heb 2.0 getest op m'n 40D maar is precies dat nog niet.
    Heb ook de scherpstelpunten aangepast naar 'overal' (kiest dan automatisch één of meerdere).
    Eerst stond enkel het centrale punt als scherpstelpunt waardoor dit natuurlijk ook een invloed heeft op de algemene gezichtsscherpte.

    2-Nog instellingen om scherpere fotos te nemen met deze lens ?
    Daar ik liefst in de stand TV werd is het wel moeilijk om een lagere iso te behouden met donker weer, cam kiest dan automatisch langere sluitertijd waardoor bewegingsonscherpte..
    Misschien beter de EV wat op +1 of +2 zetten in de plaats... verhoog niet zo graag m'n iso om ruis te beperken, ken zelfs iemand die zweert bij ISO100 of max ISO200 en nooit hoger neemt...

    Thanks!
    CanonYouCan
    1-Welk focuspunt heeft natuurlijk alleen invloed op de plaats van de scherpte, niet op de algemene scherpte.
    Met weinig scherptediepte kom het aan op daar de scherpte te leggen waar jij het wil....

    2-Je bedoelt Av want in Tv kies je de sluitertijd zelf....
    Kies die diafragmawaarde die voldoende scherpte+scherptediepte geeft en gooi de ISO toch maar omhoog, 800 moet makkelijk kunnen met de 40D, want mijn 20D kan dat ook

    Comment


    • #3
      Re: Hoe scherpste fotos met de Canon 50 1.4 ?

      Je kan best op f1.4 scherpe opnames maken hoor.

      Het hangt allemaal van je onderwerp af hoeveel DOF je het beste gebruikt.

      Als je de MTF-curve bekijkt van de 50mm f1.4 dan piekt deze op f4; m.a.w. f4 is de
      "sweet spot" van uw 50mm.

      Dit wil natuurlijk niet zeggen dat uw lens niet scherp is op andere diafragmawaarden...
      CANON Inc. Made In Japan

      Comment


      • #4
        Re: Hoe scherpste fotos met de Canon 50 1.4 ?

        Misschien heb je wat aan de online DOF calculator?
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Hoe scherpste fotos met de Canon 50 1.4 ?

          Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
          Misschien beter de EV wat op +1 of +2 zetten in de plaats... verhoog niet zo graag m'n iso om ruis te beperken,
          En wat denk je daar mee te bekomen .

          Comment


          • #6
            Re: Hoe scherpste fotos met de Canon 50 1.4 ?

            Vergeet ook niet dat niet alleen het diafragma een rol speelt bij de scherptediepte, maar ook de afstand tot het onderwerp.
            Hoe dichter bij het onderwerp hoe minder de scherptediepte zal zijn.

            Grtz, RF
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #7
              Re: Hoe scherpste fotos met de Canon 50 1.4 ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
              1-Welk focuspunt heeft natuurlijk alleen invloed op de plaats van de scherpte, niet op de algemene scherpte.
              Met weinig scherptediepte kom het aan op daar de scherpte te leggen waar jij het wil....

              Inderdaad, en vandaar snap ik helemaal niet waarom de TS al de focuspunten zou gebruiken. Met zulk een grote lensopeningen komt het erop aan om te kiezen waar je scherpte wil hebben en daar dus te focussen, als de cam op automatisch staat dan heb je niet veel keus...

              Ik kan met mijn 50 1.4 aanvaardbare scherpte krijgen op 1.4, afhankelijk van de lichtomstandigheden. ik draai ze toch meestal iets dichter, want OMG, wat is deze lens dan vlijmscherp!!! Toch kan de (bijna) volle diafragmaopening zeker van pas komen in bepaalde situaties, en die is zeker bruikbaar!
              Mvg, Fre

              Comment


              • #8
                Re: Hoe scherpste fotos met de Canon 50 1.4 ?

                Oorspronkelijk geplaatst door fre310 Bekijk bericht
                Inderdaad, en vandaar snap ik helemaal niet waarom de TS al de focuspunten zou gebruiken. Met zulk een grote lensopeningen komt het erop aan om te kiezen waar je scherpte wil hebben en daar dus te focussen, als de cam op automatisch staat dan heb je niet veel keus...

                Ik kan met mijn 50 1.4 aanvaardbare scherpte krijgen op 1.4, afhankelijk van de lichtomstandigheden. ik draai ze toch meestal iets dichter, want OMG, wat is deze lens dan vlijmscherp!!! Toch kan de (bijna) volle diafragmaopening zeker van pas komen in bepaalde situaties, en die is zeker bruikbaar!
                Ik vind 1.4 verre van ideaal, maar vanaf 1.8 begint het toch bijna helemaal goed te gaan.
                Hoeveel keer op een jaar heb je 1.4 nodig anyway..
                Canon EOS 5D MKIV | Canon 24-70mm F/2.8 USM | Canon 70-200mm F/2.8 IS MK II USM | Canon 135mm F/2 USM | Canon 50mm F/1.4 USM

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe scherpste fotos met de Canon 50 1.4 ?

                  Hoi,

                  Bedoel in de situatie van een dicht babyportret waarbij het hoofd bijna volledig de foto vult.
                  Als je enkel het centraal focuspunt kiest is toch enkel vb de neus het scherpst en als je alles kiest het volledige gezicht of ben ik verkeerd ?

                  Thanks!

                  Oorspronkelijk geplaatst door fre310 Bekijk bericht
                  Inderdaad, en vandaar snap ik helemaal niet waarom de TS al de focuspunten zou gebruiken. Met zulk een grote lensopeningen komt het erop aan om te kiezen waar je scherpte wil hebben en daar dus te focussen, als de cam op automatisch staat dan heb je niet veel keus...

                  Ik kan met mijn 50 1.4 aanvaardbare scherpte krijgen op 1.4, afhankelijk van de lichtomstandigheden. ik draai ze toch meestal iets dichter, want OMG, wat is deze lens dan vlijmscherp!!! Toch kan de (bijna) volle diafragmaopening zeker van pas komen in bepaalde situaties, en die is zeker bruikbaar!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe scherpste fotos met de Canon 50 1.4 ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
                    Hoi,

                    Bedoel in de situatie van een dicht babyportret waarbij het hoofd bijna volledig de foto vult.
                    Als je enkel het centraal focuspunt kiest is toch enkel vb de neus het scherpst en als je alles kiest het volledige gezicht of ben ik verkeerd ?

                    Thanks!
                    Je bent inderdaad totaal verkeerd aan het denken.
                    Als je alle scherpstelpunten aanspreekt mag je al van geluk spreken als je dan een bevredigende foto gaat bekomen.
                    Hoe dan ook, je blijft afhankelijk van de beperkingen van een objectief wat de scherptediepte betreft.
                    Al heb je 1.001 scherpstelpunten, dan maak je nog geen scherpe foto als je de mogelijkheden van het objectief overschrijd.
                    Als je met een 50mm een babyhoofdje beeldvullend wilt fotograferen zal je zowat op een afstand van +/- 50 cm zitten, met een diafragma van 1,4 heb je dan een scherptediepte van slechts enkele luttele millimeters.
                    Op die manier bekom je dus nooit een totaal scherpe foto.
                    Trouwens vraag ik mij af waarom je f/1,4 gebruikt bij een dergelijk foto?
                    Last edited by Red Falcon; 25 november 2008, 16:23.
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoe scherpste fotos met de Canon 50 1.4 ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
                      Hoi,

                      Bedoel in de situatie van een dicht babyportret waarbij het hoofd bijna volledig de foto vult.
                      Als je enkel het centraal focuspunt kiest is toch enkel vb de neus het scherpst en als je alles kiest het volledige gezicht of ben ik verkeerd ?

                      Thanks!

                      Met meer focuspunten krijg je niet meer scherptediepte.....
                      Verdiep je eens in het begrip scherptediepte

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoe scherpste fotos met de Canon 50 1.4 ?

                        @ Redfalcon :
                        Nee, ik gebruik net geen 1.4 zoals gemeld omdat de scherptediepte te beperkt is en je slechts een deel van het gezicht scherp hebt.

                        Op aanraden van andere forumleden gebruik ik f2.0 tot f2.5, vanaf dan ongeveer zou je pas volledig scherpe fotos kunnen bekomen.

                        @ Telekees :
                        Scherpte over gans het gezicht zou dus pas vanaf 2.0 of 2.5 behaald worden zei me iemand.
                        Ik weet ook dat je met de focuspunten bepaalde stukken van je foto kan scherpstellen, of alles scherp indien alle focuspunten actief. Vandaar dat ik eens al m'n focuspunten activeerded ipv enkel het middelste. Dus dit heeft geen effect op de algemene scherpte van een portretfoto zegt u?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                        Je bent inderdaad totaal verkeerd aan het denken.
                        Als je alle scherpstelpunten aanspreekt mag je al van geluk spreken als je dan een bevredigende foto gaat bekomen.
                        Hoe dan ook, je blijft afhankelijk van de beperkingen van een objectief wat de scherptediepte betreft.
                        Al heb je 1.001 scherpstelpunten, dan maak je nog geen scherpe foto als je de mogelijkheden van het objectief overschrijd.
                        Als je met een 50mm een babyhoofdje beeldvullend wilt fotograferen zal je zowat op een afstand van +/- 50 cm zitten, met een diafragma van 1,4 heb je dan een scherptediepte van slechts enkele luttele millimeters.
                        Op die manier bekom je dus nooit een totaal scherpe foto.
                        Trouwens vraag ik mij af waarom je f/1,4 gebruikt bij een dergelijk foto?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hoe scherpste fotos met de Canon 50 1.4 ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
                          @ Redfalcon :


                          @ Telekees :

                          Ik weet ook dat je met de focuspunten bepaalde stukken van je foto kan scherpstellen, of alles scherp indien alle focuspunten actief.
                          Dat weet je dan verkeerd....
                          Voor de 3e en laatste keer.
                          MEER FOCUSPUNTEN GEEFT NIET MEER SCHERPTEDIEPTE.
                          Met andere focuspunten leg je de scherpte op een ANDERE PLAATS.
                          Het heeft dus GEEN invloed op de algemene scherpte, doorvoor moet je het DIAFRAGMA knijpen

                          Ben ik nu duidelijk genoeg?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hoe scherpste fotos met de Canon 50 1.4 ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
                            @ Redfalcon :
                            Nee, ik gebruik net geen 1.4 zoals gemeld omdat de scherptediepte te beperkt is en je slechts een deel van het gezicht scherp hebt.

                            Op aanraden van andere forumleden gebruik ik f2.0 tot f2.5, vanaf dan ongeveer zou je pas volledig scherpe fotos kunnen bekomen.
                            Zelfs met een f/2.5 heb je slechts enkele millimeter scherptediepte op een aftand van 50cm.
                            Bekijk eens de link die LesC hierboven al gegeven heeft.
                            Met gelijk welk objectief kan je maar op één punt scherpstellen, het doet er niet toe of je camera nu 1 of 50 scherpstelpunten heeft.
                            Alleen, met het diafragma kan je de scherpte voor EN na je scherpstelpunt regelen.

                            Grtz, RF
                            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hoe scherpste fotos met de Canon 50 1.4 ?

                              ja hier komt mijn poging "scherpstellen voor dummies":
                              het kan zijn dat ALLE punten inderdaad oplichten.. maar dat zou dan een situatie zijn waar je voor een soort vlak staat dat evenwijdig is met uw toestel zodat alle raakpunten evenver zijn. En welk pAf-punt oplicht is de plaats waar je op scherpstelt. Dus alles scherp met f2 zal alleen lukken als je dichtbij een muur gaat staan en er recht op scherpstelt (allez zal wel niet volledig recht vlak zijn want seffes krijg ik hier weer een of andere rekenkundige/fysicaregel naar mijn hoofd gesmeten ivm afgeronde scherpstelling )

                              F1.4 geeft idd niet veel scherptediepte maw van voor naar achter gezien
                              MAAR dat wil niet zeggen dat ze niet scherp is. Alleen 1 bepaald gebied in uw foto zou scherp zijn dan (als je niet beeft) bv de ogen. Maar stel je scherp op de neus -> dan is de neus scherp en de rest niet.
                              f 22 zou wel veel scherptediepte geven " " maar daar heb je dat probleem dus niet dat er slechts 1 kleine regio scherp is;

                              Als je het nog niet snapt kan ik je aanraden te beginnen met een basisboek fotografie.
                              Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

                              Comment

                              Working...
                              X