Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Interieurs lens ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Interieurs lens ?

    hallo, ik ben interieurvormgever en wil een 10 20 lens kopen voor mijn 350d. Iemand tips? doen? niet doen? is voor interieurs en gevels.... iemand 2de hands lenzen of tips voor aankopen? of andere lens beter voor groothoek? ( sigma 10-20 +- 400€ nieuw) mag betere lens zijn , maar liefst niet te duur, ben geen prof fotograaf... alvast bedankt voor reacties. groeten anthony

  • #2
    Re: Interieurs lens ?

    Ik zou eerst eens kijken of je wat proefjes kan doen met de lens, want die heeft nogal een rare vervorming, die niet door software wordt opgelost. Mij stoort het niet maar voor interieurs kan dit storend zijn. Verder een prima lens.

    Voorbeeldje:
    Last edited by hjanssen; 21 november 2008, 17:57.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Interieurs lens ?

      Tokina AT-X 124 PRO DX AF 12-24mm f/4.0 Canon?

      Scherp, weinig vervorming, goede CA, wel 4.0.
      Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
      www.musicinframe.be

      Comment


      • #4
        Re: Interieurs lens ?

        De beste interieurlens op de markt is zonder twijfel de EF14mm f2.8 L II.

        Absoluut geen vervorming, superbreed en scherp tot in de uiterste hoeken!


        Voor gevels ben je beter af met een TS-E 24mm of 45mm (Tilt-Shift lens) omdat je hier de vervormingen kan gaan wegshiften met de lens.


        Indien deze voorgaande objectieven je budget overschrijden zou ik voor de EF-S 10-22 gaan, maar boek je in in beeldkwaliteit; vooral in de uiterste hoeken van je foto's.


        Da's alvast mijn suggestie.
        CANON Inc. Made In Japan

        Comment


        • #5
          Re: Interieurs lens ?

          die 14 mm is super, maar kost zo'n 5 keer het vooropgestelde budget dacht ik...
          Een tiltshift is een goede optie voor gevels en interieurs. WAnt met alle mogelijke correcties die je kan uitvoeren blijft het nog steeds een huzarenstukje om een gevel recht tekrijgen (ttz vervormingsvrij), zeker als je niet een goed standpunt kan kiezen om je foto te nemen. Kost nog steeds 1000 €.

          De Canon heeft naar het schijnt minder CA dan de Tokina, en gaat tot 10mm bij F3.5... maar heeft op 22 mm F4.5. De Tokina is F4.0 all the way. En CA - indien niet te sterk aanwezig - is dan weer iets dat vrij gemakkelijk gecorrigeerd kan worden. Ook weer prijsverschil uiteraard.

          Photozone over de Canon 10-22:
          Naturally it makes sense to compare the lens to a serious competitor like the Tokina AF 12-24mm f/4 AT-X Pro DX. All in all the resolution figures are very similar. The Canon has less CAs and a better contra light performance whereas the Tokina shows less vignetting. The build quality of the Tokina is also a little better (the Canon is more than "good enough" though) and finally the Tokina is substantially cheaper (420 EUR vs 670 EUR locally).
          Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
          www.musicinframe.be

          Comment


          • #6
            Re: Interieurs lens ?

            PS: Effe voor alle duidelijkheid: ik heb uiteindelijk voor de Tokina gekozen.
            PPS: ik heb ook Canon glas hoor
            PPPS: zelfs L-glas
            PPPPS: en ook een Sigma lens...
            ;-))
            Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
            www.musicinframe.be

            Comment


            • #7
              Re: Interieurs lens ?

              Mocht je besluiten toch voor een Sigma 10-20 EX HSM te gaan, ik bied er een te koop aan. (Zie handtekening)
              Canon EOS 5D | Sigma 50 1.4 | 17-40L | 135L
              Visit my Flickr

              Comment

              Working...
              X