Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

€1000 budget

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • €1000 budget

    Hallo, ik heb zo'n 1000 euro budget en ben een natuurman, landschap, tele, macro...
    Heb al een canon 17-40f4.0L op een canon 30D.
    Ik twijfel tussen kwaliteit van de canon 70-200 f4 is usm L of de veelzijdigheid van een sigma 70 2.8 macro en een 70-200 f2.8 voor dezelfde prijs als de ene canon?
    Roger

  • #2
    Re: €1000 budget

    Als je met de macro ook schuchtere insecten wilt fotograferen zou ik de 70mm laten voor wat 'ie is en minimaal een 90mm of 105mm aanschaffen. Dit in verband met de minimale werkafstand die bij een 105mm al klein is, maar bij een 70mm nog veel kleiner.... Persoonlijk zou ik voor de Canon 100mm macro gaan. Da's gewoon de beste optie. Niet persé qua scherpte (alle verkrijgbare macrolenzen zijn optisch zeer goed) maar wel i.v.m. beter autofocus (USM) en FTM (full time manual --> zoek maar eens op google). (bij m'n vorige camera heb ik de Tamron 90mm gehad. Optisch ook zeer goed, maar qua bouw iets minder en qua AF véél minder goed)

    Wat wil je verder fotograferen in de natuur met een 70-200mm? Voor vogels of wildlife is 200mm over het algemeen echt te kort. Dan heb je meer aan een vaste 300mm f4 + 1.4x teleconverter, een vaste 400mm f5.6 of een 100-400L als het een zoom moet zijn.

    Voor de wat grotere insecten is een 300mm f4 in combinatie met een paar tussenringen ook erg geschikt. Je haalt dan geen 1:1 (dus geen échte macro) maar voor de wat schuchtere grotere insecten zoals vlinders & libellen of anders bijvoorbeeld bloemen is 1:1 ook niet persé nodig. Overigens kun je met een 100-400L ook al leuke resultaten behalen hoewel je de scherpte van een macrolens of 300mm f4 niet zult redden. Kijk maar eens hier en hier.

    't Is wel zo dat je geen van deze objectieven nieuw zult kunnen kopen voor 1000,- De 100-400L kost nieuw zo'n 1200,- ,de 300mm f4 kun je kopen vanaf een kleine 1100,- maar daar moet je nog wel een 1.4x teleconverter bijkopen (à 275,-) anders heb je voor wildlife/ vogels meestal weer mm's te weinig. Je zult dan verder moeten sparen of op de tweedehands markt moeten gaan zoeken....

    Anyway, ik heb zowel de 70-200 f4 IS als de 100-400L IS. En bij m'n vorige camera heb ik de Sigma 70-200 EX gehad (wel een oudere versie). Ik zou liever de Canon variant kopen als ik jou was. De 70-200 f4 IS doet vol open op f4 zeker niet onder voor de Sigma op f4. Sterker nog, de Sigma kan qua scherpte niet in de schaduw staan van de Canon. Vergelijk de lenzen maar eens hier en hier. En dan is de Canon ook nog een stuk lichter.

    Bij de keuze tussen een 70-200 (welke dan ook) en een 100-400 zou ik eerder kiezen voor de laatste, als je geïnteresseerd bent in het fotograferen van natuur/ wildlife. Want de 100-400L doet optisch eigenlijk niet onder voor de Sigma 70-200 (wel voor de Canon 70-200) en het bereik is véél interessanter.
    www.indetailfotografie.nl

    Comment

    Working...
    X