Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

onderbelichte foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • onderbelichte foto's

    Ik heb vorige week een 17-50 F2.8 van Tamron aangeschaft. Nu maakt deze lens superscherpe foto's, maar ik vind ze allemaal te donker.
    Nu kun ik dit wel gaan photoshoppen of mijn camera standaard 0.3 of 0.7 overbelichten, maar kan iemand mij de oorzaak vertellen en eventueel hoe ik dit kan verhelpen. Fotobewerken achteraf kost veel tijd en vaak helemaal niet nodig.

    Met mijn andere lenzen heb ik dit overigens niet.
    Sony A77+A700; Tamron90F/2.8 Macro; Sony16-50F2.8; Sigma100-300F4

    http://ubovdburg.zenfolio.com/

  • #2
    Re: onderbelichte foto's

    Post eens een voorbeeld van zo'n onderbelichte foto met de exif er bij.
    Dan kunnen we je meer vertellen.
    Mvg Tim

    Comment


    • #3
      Re: onderbelichte foto's

      en de juiste lichtmeer-methode gebruikt?
      No rules. Great shots.
      -
      Online

      Comment


      • #4
        Re: onderbelichte foto's

        Oorspronkelijk geplaatst door GlennVerbraeken Bekijk bericht
        en de juiste lichtmeer-methode gebruikt?
        volgens mij heeft hij geen lichtmeer methode gebruikt.
        hij heeft namelijk lichtteweinig
        Nikon D80,D700 | 2x Nikon SB-600 | Nikkor AF-S 18-135 f/3.5 - 5.6 (kitlens) | Nikkor AF-S 70-300 f/4.5 - 5.6 VR | AF-Nikkor 35-70 | Sigma 70-200 f/2.8 HSM APO Macro
        Foto-Alex

        Comment


        • #5
          Re: onderbelichte foto's

          Het is misschien niet zo'n goed voorbeeld, maar het beste voorbeeld van de foto's die ik nog niet had weggegooit . Deze foto is namelijk met flits waardoor je niet zo goed mijn probleem kan beoordelen. Van het weekend zal ik even een goed voorbeeld buiten maken.



          Exif klopt trouwens niet volledig, aangezien het verkeerde type lens wordt vermeld.

          ---- BD Essential Exif ----

          Camera Model: SONY (DSLR-A100)
          Lens Focal Length: 40,00 mm (Tamron AF 70-300mm F4-5.6 Di LD MACRO 1:2)
          Shutter Speed: 1/60 sec
          F-Number: F4,0
          ISO: 200
          Compensation: EV 0/10


          ---- Full Exif ----

          Info=Motorola byte order
          Extensible Metadata (XMP) Exists?=No
          Image Description=SONY DSC
          Camera Maker=SONY
          Camera Model=DSLR-A100
          Orientation=Normal
          XResolution=72,00
          YResolution=72,00
          Resolution Unit=Inch
          Software=DSLR-A100 v1.04
          Date Time=2008:11:20 18:59:10
          YCbCrPositioning=Centered
          ExifOffset=390
          =
          Compression=Jpeg
          Orientation=Normal
          XResolution=72,00
          YResolution=72,00
          Resolution Unit=Inch
          JPEGInterchangeFormat=40294
          JPEGInterchangeFormatLength=2383
          YCbCrPositioning=Centered
          =
          Exposure Time=1/60 sec
          F-Number=F4,0
          ExposureProgram=Manual
          ISO=200
          Date Time Original=2008:11:20 18:59:10
          Date Time Digitized=2008:11:20 18:59:10
          CompressedBitsPerPixel=8
          BrightnessValue=1,87
          ExposureBiasValue=EV 0/10
          MaxApertureValue=F3,0
          Metering Mode=MultiSegment
          LightSource=Unidentified
          Flash=On
          Focal Length=40,00 mm
          SubjectLocation=393,329,1296,1149
          User Comment=
          ColorSpace=sRGB
          Exif Image Width=3872
          Exif Image Length=2592
          InteroperabilityOffset=25212
          CustomRendered=Normal Process
          ExposureMode=Manual
          WhiteBalance=Auto
          DigitalZoomRatio=0
          Focal Length in 35mm Film=60
          SceneCaptureType=Standard
          GainControl=None
          Contrast=Normal
          Saturation=Normal
          Sharpness=Normal
          =
          Color Reproduction=ÿÿÿÿ¿ûÞÿÿ
          Macro=65535
          Exposure Mode=65535
          Quality=65535
          Anti-Blur=n/a
          Long Exposure Noise Reduction=65535
          Color Temperature=0
          Scene Mode=Manual
          Zone Matching=ISO Setting
          Dynamic Range Optimizer=Off
          Image Stabilization=Off
          Lens=Tamron AF 70-300mm F4-5.6 Di LD MACRO 1:2
          Minolta Maker Notes=1382
          Color Mode=Standard
          Sony A77+A700; Tamron90F/2.8 Macro; Sony16-50F2.8; Sigma100-300F4

          http://ubovdburg.zenfolio.com/

          Comment


          • #6
            Re: onderbelichte foto's

            ISO200 is te laag om binnenhuis te trekken, zeker bij 1/60ste. In klaarlichte dag en buiten is ISO200 aan te raden. Binnen zou je eerder moeten opteren voor ISO800 (als je 1/60ste wilt gebruiken). Ik gebruik zelfs ISO1600 binnen hui (als het avond is bij lampverlichting). Dan kan ik sluitertijden van 1/30ste (volgens m'n meter, bij f2.8)

            Comment


            • #7
              Re: onderbelichte foto's

              Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
              ISO200 is te laag om binnenhuis te trekken, zeker bij 1/60ste. In klaarlichte dag en buiten is ISO200 aan te raden. Binnen zou je eerder moeten opteren voor ISO800 (als je 1/60ste wilt gebruiken). Ik gebruik zelfs ISO1600 binnen hui (als het avond is bij lampverlichting). Dan kan ik sluitertijden van 1/30ste (volgens m'n meter, bij f2.8)
              Die ISO zou toch hoog genoeg moeten zijn aangezien de TS zijn flash gebruikt heeft...

              Comment


              • #8
                Re: onderbelichte foto's

                Bij de Sony A100 is een ISO van 400 voor mij echt het absolute maximum. Daarboven teveel ruis. Verder heb ik een flitser gebruikt waardoor het voor de belichting van de foto (automatische lichtmeter van camera) niet zou mogen gebeuren dat mijn foto's er zo donker uit komen te zien. Wanneer ik ook 1 van mijn andere lenzen op mijn camera zet, met dezelfde instellingen, is de foto lichter.

                Maar zoals gezegd zal ik morgen bij daglicht een voorbeeld foto maken zonder flits. Hierdoor wordt e.e.a. een stuk duidelijker, en kunnen jullie mij misschien helpen.
                Sony A77+A700; Tamron90F/2.8 Macro; Sony16-50F2.8; Sigma100-300F4

                http://ubovdburg.zenfolio.com/

                Comment


                • #9
                  Re: onderbelichte foto's

                  Oorspronkelijk geplaatst door boerkejos Bekijk bericht
                  Die ISO zou toch hoog genoeg moeten zijn aangezien de TS zijn flash gebruikt heeft...
                  Ja, das waar, maar aan de foto die hij heeft getoond is er niks mis mee.... die instellingen die ik gaf zijn bedoeld voor foto's zonder flits.

                  Die beperking tot ISO400 (acceptabel) is toch een serieuze handicap, ik heb een 450d en vind de ruis bij iso1600 acceptabel (binnenhuis getrokken, met lamplicht, zonder flits):
                  http://users.fulladsl.be/spb6598/kat/IMG_5413.jpg
                  EXIF: 50mm, F/2.8, iso1600, 1/25, average weighted, EV 0

                  Je kan trouwens in lightroom altijd de exposure nog bijwerken he.
                  Had je bij je vorige (kit)lens dit probleem niet ??

                  Comment


                  • #10
                    Re: onderbelichte foto's

                    Oorspronkelijk geplaatst door UBO Bekijk bericht
                    Ik heb vorige week een 17-50 F2.8 van Tamron aangeschaft. Nu maakt deze lens superscherpe foto's, maar ik vind ze allemaal te donker.
                    Nu kun ik dit wel gaan photoshoppen of mijn camera standaard 0.3 of 0.7 overbelichten, maar kan iemand mij de oorzaak vertellen en eventueel hoe ik dit kan verhelpen. Fotobewerken achteraf kost veel tijd en vaak helemaal niet nodig.

                    Met mijn andere lenzen heb ik dit overigens niet.
                    Mogelijk klopt de feitelijke lensopening niet met het signaal dat de camera krijgt, maar wat geeft dat?
                    1- Andere lichtmeetmodus kiezen (van deelmeting naar matrixmeting bijvoorbeeld, of omgekeerd)
                    2-Wat is er tegen compensatie, waarom zou er een wijzertje altijd in het midden moeten staan.
                    Camera's belichten volgens een fabrieksinstelling, jouw smaak kan daarvan afwijken.
                    DAAR IS DIE FUNCTIE VOOR, om nabewerken te voorkomen

                    Comment


                    • #11
                      Re: onderbelichte foto's

                      Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                      snip
                      Camera's belichten volgens een fabrieksinstelling, jouw smaak kan daarvan afwijken.
                      snip
                      Even neten vangen ... cameras belichten volgens een lichtmetercalibratie naar gestandardiseerde ISO-norm

                      (naar "fabrieksinstelling" zou sommigen kunnen laten geloven dat lichtmeting merk/type afhankelijk is .. )

                      Comment


                      • #12
                        Re: onderbelichte foto's

                        Oorspronkelijk geplaatst door UBO Bekijk bericht
                        Ik heb vorige week een 17-50 F2.8 van Tamron aangeschaft. Nu maakt deze lens superscherpe foto's, maar ik vind ze allemaal te donker.
                        Nu kun ik dit wel gaan photoshoppen of mijn camera standaard 0.3 of 0.7 overbelichten, maar kan iemand mij de oorzaak vertellen en eventueel hoe ik dit kan verhelpen. Fotobewerken achteraf kost veel tijd en vaak helemaal niet nodig.

                        Met mijn andere lenzen heb ik dit overigens niet.

                        Ik denk dat uw probleem bij velen van ons op een of andere manier terug te vinden is.
                        Ofwel is het de camera die wat over of onderbelicht, ofwel is het eigen aan één of ander objectief.
                        Als ik bvb. een 28-70 naast een 14-24 gebruik, zullen beiden op een aparte manier belichten. Daarom is het volgens mij in eerste instantie belangrijk je camera te leren kennen en daarnaast evenzeer hoe jou camera zich gedraagt met een bepaald objectief.
                        En inderdaad het is ook o.a. daarom dat dat knopje "compensatie" op de camera staat. Wat is er, zoals Telekees inderdaad terecht opmerkt, mis als de naald niet altijd mooi in het midden staat.
                        Dus, volgens mij niet te zwaar aan tillen en dat knoppeke af en toe eens gebruiken.

                        Groetjes,
                        pol.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

                        Comment


                        • #13
                          Re: onderbelichte foto's

                          Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                          Even neten vangen ... cameras belichten volgens een lichtmetercalibratie naar gestandardiseerde ISO-norm

                          (naar "fabrieksinstelling" zou sommigen kunnen laten geloven dat lichtmeting merk/type afhankelijk is .. )
                          Tja. toch zijn er behoorlijke verschillen in belichting bij diverse modellen , dus ik geloof daar eigenlijk ook gewoon in....
                          Fabrikanten hebben gewoon schijt aan zulke normen.
                          Maar ik mag aannemen dat u in het bezit bent van de ontwerpspecificaties van alle merken?

                          Comment


                          • #14
                            Re: onderbelichte foto's

                            Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                            Tja. toch zijn er behoorlijke verschillen in belichting bij diverse modellen , dus ik geloof daar eigenlijk ook gewoon in....
                            Fabrikanten hebben gewoon schijt aan zulke normen.
                            Maar ik mag aannemen dat u in het bezit bent van de ontwerpspecificaties van alle merken?
                            Niet te geloven ! "fotografen" die niet weten hoe hun camera gecalibreerd wordt ?

                            Er is GEEN ontwerspecifikatie per merk ! Er is de ontwerpspecificatie voor camera calibratie 'tout court" !
                            Ik heb die link hier al een dozijn keren gepost maar fotografen staan daar schijnbaar boven derhalve verkopen ze bovenstaande onzin ..

                            zie


                            quote
                            ".... we have a digital camera whose automatic exposure system is
                            calibrated per the applicable international standard (ISO 2721), and
                            whose rating of the “ISO sensitivity” of its sensor system is done per
                            the applicable international standard (ISO 12232),...."
                            unquote

                            .. wat had u gedacht ? dat lichtmeting een soort "natte vinger" werk was ? .. en dan zeg ik nog niets van "18% grijs" ..

                            voor de aandachtige lezer moet blijken dat de standaard voor iso implementatie een marge toelaat wat in het verleden aanleiding gaf tot een (overigens logische) afwijkende effektieve ISO waarde in sommige merken oa Canon (bvb ISO100 eigenlijk ISO120 oid) .. sinds het verschijnen van de EOS 400D heeft men dit "probleem" aangepakt en is ISO100 wezenlijk ISO 100 .. dat sommige fabrikanten hun kwaliteitscontrole dikwijls te wensen over laat in dit departement is betreurenswaardig maar niets let u om een hercalibratie aan te vragen bij uw verdeler. Meestal is daarna de camera "onherkenbaar" verbeterd ...
                            FWIW

                            Comment


                            • #15
                              Re: onderbelichte foto's

                              Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                              Niet te geloven ! "fotografen" die niet weten hoe hun camera gecalibreerd wordt ?

                              Er is GEEN ontwerspecifikatie per merk ! Er is de ontwerpspecificatie voor camera calibratie 'tout court" !
                              Ik heb die link hier al een dozijn keren gepost maar fotografen staan daar schijnbaar boven derhalve verkopen ze bovenstaande onzin ..

                              Ik geloof het graag , maar het interesseert me eigenlijk geen barst.(die normen dus)
                              Beetje turven in fora leert dat 1 op de zoveel vragen luidt : waarom belicht mijn camera over dan wel onder, hele threads zijn er aan gewijd.
                              Na screenen van bedieningsfouten blijft er gewoon een percentage dat niet doet wat er van verwacht wordt.....
                              Bovendien hebben we te maken met "scene modes" waarin de fabrikant misschien wel meent af te moeten wijken omdat een "scene" speciale eisen stelt aan de belichting, een beginner laat de compensatie dan aan de camera over.
                              Kortom , belichting is niet zo simpel een eenduidig als het lijkt, als dat wel zo zou zijn was er niet zoveel discussie over, overigens hoeft er van mij niet zoveel over gezanikt worden, als het niet klopt> compensatie, je kan het "probleem" zelf eenvoudig aanpakken.

                              ps, ik noem mij geen fotograaf.

                              Comment

                              Working...
                              X