Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro fotografie: merken, brandpuntafstanden, prijzen, vr, ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro fotografie: merken, brandpuntafstanden, prijzen, vr, ...

    Hallo hallo,

    Hier ben ik terug met een beginnersvraagje!

    Ik ben verliefd op die close up foto's die je zoveel tegenkomt. Bijtjes die schermvullend zijn, waterdruppels in wiens weerspiegeling je de fotograaf kunt zien, als je goed kijkt, ... You get the point.

    Daarbij komt dat ik gelezen heb dat ook voor m'n andere passie (aquariumfotografie) een macro lens een groot voordeel zou kunnen betekeken. Het enige waarmee ik dan wat zit is de brandpuntafstanden.

    Nu, ik heb wat zitten zien en (heb D60) zou sowieso voor een Autofocus lens willen gaan.

    Bon, les quetions

    Sigma 150mm F/2.8 EX DG APO HSM Macro 1:1 ==> good or bad? (+/- 570 euro)

    Nikon AF-S 105mm F/2.8 G IF ED VR Micro ==> 'k weet uit veel reviews dat deze heel goed is, maar heeft de VR iets van nut?

    Tussen die beide, is er een merkbaar kwaliteitsverschil? (prijsverschil zo'n 130 euro +/-, maar die sigma heeft wel die 150 mm, echter geen VR)

    Wat zal de 45mm minder als nadeel hebben?

    Voor welke zouden jullie gaan?

    Fire away

    (and thanks!)
    2xZ6, 1xD7500, glas, licht :)

  • #2
    Re: Macro fotografie: merken, brandpuntafstanden, prijzen, vr, ...

    Als je het macro-objectief enkel voor macro wil gebruiken dan heeft VR/IS/OS geen enkel nut!
    Stabilisatie of niet als je met macrolens uit de hand werkt en je beweegt je lichaam een beetje naar voor of naar achter dan valt het onderwerp al uit het scherpstelgebied. VR/IS/OS zal daar dan toch geen oplossing aan bieden.

    VR op een macro-objectief is wel handig als je ze bijvoorbeeld ook zal gebruiken als portretlens.

    Ik gebruik in 99,9% van de gevallen mijn statief bij het maken van macro's.
    Ik werk momenteel nog met een Sigma 105mm, maar als ik nu opnieuw een macro-objectief zou kopen, dan is het de 150mm.
    Je kan wat verder van je onderwerp blijven (handig bij insectjes) en je kan makkelijker mooie achtergronden verkrijgen.
    Last edited by Ticor; 18 november 2008, 17:58.
    Mvg Tim

    Comment


    • #3
      Re: Macro fotografie: merken, brandpuntafstanden, prijzen, vr, ...

      macro lenzen van 150mm en hoger hebben een langere kortste instelafstand en zijn zeer geschikt voor schutere diertjes terwijl macrolenzen rond de 60 à 70 mm het meest beschikt zijn voor zeer dichtbij vb bloemen. maw macrolenzen tussen de 90 en 105 mm zijn zowat geschikt voor beide. dus hangt veel af van wat je wilt fotograferen als macro
      belangrijk is dat je een vergroting kunt halen van 1:1

      nikon 105 vr is een goeie macro lens, en die vr kan nuttig zijn wanneer je uit de hand fotografeert maar is toch niet goedkoop
      goedkoper en minstens even scherp is de sigma 105 maar die heeft op d40/d60 geen autofocus maar hou rekening dat macrowerk quasi altijd manuele focus

      als je echt autofocus wilt zou ik eerder nikon 105 vr opteren wegens zijn veelzijdigheid en vr dan de sigma 150 hsm ( die weegt al bijna 900 gr)
      mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

      IMac/IPad/Mac Air 
      D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

      Comment


      • #4
        Re: Macro fotografie: merken, brandpuntafstanden, prijzen, vr, ...

        wel, het feit dat ik opteer voor autofocus is gebaseerd op iets wat iemand anders me in een winkel ooit zei, namelijk dat het best handig is om te autofocussen om bijvoorbeeld een insect te gaan fotograferen. Klopt dat met de realiteit?

        Is het nuttig om met een monopod te werken als statief, bij macro fotografie? Of krijg je dan geen betere resultaten dan uit de hand? Ik zie me namelijk nog niet naar het park krossen met een driepikkel aan m'n rugzak hangen... of is dat een verkeerde ingesteldheid?
        2xZ6, 1xD7500, glas, licht :)

        Comment


        • #5
          Re: Macro fotografie: merken, brandpuntafstanden, prijzen, vr, ...

          Oorspronkelijk geplaatst door KoenEeckhoudt Bekijk bericht
          wel, het feit dat ik opteer voor autofocus is gebaseerd op iets wat iemand anders me in een winkel ooit zei, namelijk dat het best handig is om te autofocussen om bijvoorbeeld een insect te gaan fotograferen. Klopt dat met de realiteit?
          Bij macrofotografie is het vaak aangewezen om manueel te focussen.
          Gaat sneller.

          Is het nuttig om met een monopod te werken als statief, bij macro fotografie? Of krijg je dan geen betere resultaten dan uit de hand? Ik zie me namelijk nog niet naar het park krossen met een driepikkel aan m'n rugzak hangen... of is dat een verkeerde ingesteldheid?
          Met monopod heb ik geen ervaring.
          Ik gebruik altijd een 'driepikkel' en neem die overal mee naar toe.
          Eens je gewoon bent om van op statief te werken...
          Mvg Tim

          Comment


          • #6
            Re: Macro fotografie: merken, brandpuntafstanden, prijzen, vr, ...

            Volgens opgave van Nikon werkt de VR tussen oneindig en afbeeldingsmaatstaf 1:30, voorts moet volgens Nikon de VR worden uitgeschakeld bij werken vanaf statief.
            Macro en close up liggen ergens in de buurt van 1:5 (?) en 1:1. Dus macro en VR heeft geen zin, maar bij nieuw aanschaf is er geen alternatief Nikon model.
            Bij macro zult u veelal op statief moeten werken ivm de kleine scherptediepte. Scherpstellen zal veelal handmatig moeten/ beter gaan. Ik weet ook wel dat de ene persoon makkelijker werkt uit de hand dan de ander. Statief meenemen is dan kiezen voor minder mislukkingen.

            groet Hans

            Comment


            • #7
              Re: Macro fotografie: merken, brandpuntafstanden, prijzen, vr, ...

              Dus in feite heeft het geen enkel nut, die VR, als ik ook van plan ben om foto's te nemen die niet specifiek macro zijn (bijvoorbeeld aquarium fotografie). Qua gewone build quality dan, komt die Sigma die ik aanhaal in de buurt van de Nikon? Of is de Nikon toch beter om aan te schaffen? Meningen liggen nogal uit mekaar, bij een eerste zoektoch op het internet...
              2xZ6, 1xD7500, glas, licht :)

              Comment


              • #8
                Re: Macro fotografie: merken, brandpuntafstanden, prijzen, vr, ...

                Oorspronkelijk geplaatst door KoenEeckhoudt Bekijk bericht
                Ik zie me namelijk nog niet naar het park krossen met een driepikkel aan m'n rugzak hangen... of is dat een verkeerde ingesteldheid?
                je zou me eens moeten zien in het bos of veld crossen: glasbak, driepikkel, reflectieschermen, een vuiniszak (om op te zitten of liggen) ..... een infanterist heeft minder mee
                mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

                IMac/IPad/Mac Air 
                D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

                Comment


                • #9
                  Re: Macro fotografie: merken, brandpuntafstanden, prijzen, vr, ...

                  Ik heb de Nikon 105 VR en ik moet zeggen:
                  ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macro fotografie: merken, brandpuntafstanden, prijzen, vr, ...

                    Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                    Ik heb de Nikon 105 VR en ik moet zeggen:
                    Heb je toevallig een paar voorbeeldjes van iets wat daarmee geschoten is, en dan indien mogelijk nog wat randinfo? (statief, ... )

                    thx!
                    2xZ6, 1xD7500, glas, licht :)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macro fotografie: merken, brandpuntafstanden, prijzen, vr, ...

                      Oorspronkelijk geplaatst door KoenEeckhoudt Bekijk bericht
                      Ik zie me namelijk nog niet naar het park krossen met een driepikkel aan m'n rugzak hangen... of is dat een verkeerde ingesteldheid?
                      Fundamenteel verkeerd zou ik zelfs zeggen .

                      Oh ja, voor mij is er maar één goeie : een 180mm!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macro fotografie: merken, brandpuntafstanden, prijzen, vr, ...

                        Ik ben ook aan het twijfelen voor een macrolens aan te schaffen maar ik twijfel tussen de Canon 100mm f/2.8 of de Canon 180mm f/3.5... Zal voor kleine diertjes alsook stilstaande objecten gebruikt worden, enige voorkeur?
                        Huur mijn fotostudio
                        Jan Cornelis Photography

                        Comment


                        • #13
                          Re: Macro fotografie: merken, brandpuntafstanden, prijzen, vr, ...

                          Oorspronkelijk geplaatst door Corneel Bekijk bericht
                          Ik ben ook aan het twijfelen voor een macrolens aan te schaffen maar ik twijfel tussen de Canon 100mm f/2.8 of de Canon 180mm f/3.5... Zal voor kleine diertjes alsook stilstaande objecten gebruikt worden, enige voorkeur?
                          Zie #11 , maar hou er rekening mee dat je voor de prijs van één Canon 180mm een Sigma 105 én 180mm kan kopen .

                          Comment


                          • #14
                            Re: Macro fotografie: merken, brandpuntafstanden, prijzen, vr, ...

                            Hmmz

                            Indien VR geen nut heeft op kleine objecten, zoals een paar keer aangehaald wordt, valt de meerprijs die je betaalt voor die Nikon dan te verantwoorden? Of is de build quality van zo'n verschil dat je toch beter naar Nikon gaat?
                            2xZ6, 1xD7500, glas, licht :)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Macro fotografie: merken, brandpuntafstanden, prijzen, vr, ...

                              Oorspronkelijk geplaatst door KoenEeckhoudt Bekijk bericht
                              Hmmz

                              Indien VR geen nut heeft op kleine objecten, zoals een paar keer aangehaald wordt, valt de meerprijs die je betaalt voor die Nikon dan te verantwoorden? Of is de build quality van zo'n verschil dat je toch beter naar Nikon gaat?
                              mocht je D70 of D80 hebben zou ik zeggen kies voor de sigma 105 prijskwaliteit zeer goed
                              maar voor een D40 of D60 zou ik dan toch eerder sigma 150 kiezen
                              wie weet gebruik je hem nog voor sport of concert op 150 mm
                              mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

                              IMac/IPad/Mac Air 
                              D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

                              Comment

                              Working...
                              X