Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke UWA aan te schaffen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke UWA aan te schaffen?

    Ik ben van plan om binnenkort een UWA te gaan kopen. Nu zit ik te twijfelen tussen de Tokina 12-24 of één die begint bij 10mm zoals de Canon 10-22 of misschien de nieuwe Tamron 10-24, afhankelijk van de testresultaten. (ik hoop tenminste dat er binnenkort wat testresultaten beschikbaar zullen zijn)

    Nu is de Canon in ieder geval alvast weer fors prijziger dan de Tokina en uit de tests lijkt de Tokina mij een prima alternatief. Ik vraag me nu alleen af hoe groot het verschil is tussen 10 en 12 millimeter. En dan niet zozeer in het geval van landschapsfotografie (daar zijn voorbeelden genoeg van te vinden) maar meer met close-up shots. Denk bijvoorbeeld aan dit soort shots. (dit is er één van BD lid Sugar).

    Zou iemand voor mij misschien een paar van dergelijke close-up shots willen posten om het verschil in 10mm en 12mm te kunnen bekijken. Alvast bedankt voor de genomen moeite.
    www.indetailfotografie.nl

  • #2
    Re: Welke UWA aan te schaffen?

    De foto van Sugar die je hier aangeeft is wel met een Sigma 12-24 in combinatie met een 5D FF camera hé, een 10-22 of 12-24 op een cropcam zal niet hetzelfde beeld kunnen weegeven.
    Persoonlijk heb ik ooit de Canon 10-22 en de Tokina 12-24 vroeger op een 20 en 30D gebruikt, ik vond de meerprijs voor de Canon zeker de moeite, niet dat de Tokina slecht was maar de Canon is gewoon een pak beter ( de 2mm extra en de behoorlijk aanwezige CA bij de Tokina zijn hiervoor de hoofdredenen ) , een Sigma 10-20 kun je ook overwegen maar ik heb met deze lens geen goede ervaringen in vergelijking met de Canon.
    Als je ooit FF wil gaan is die Sigma 12-24 de wijdste oplossing, ik heb deze lens kort gehad maar het was m’n ding niet, extreem wijd en weinig hoekscherpte, nu gebruik ik met grote tevredenheid een 16-35L.
    1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

    Comment


    • #3
      Re: Welke UWA aan te schaffen?

      Ik heb effe moeten zoeken maar wellicht dat dit plaatje je kan helpen :

      | Mijn nieuwe website met foto's |

      Comment


      • #4
        Re: Welke UWA aan te schaffen?

        Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
        De foto van Sugar die je hier aangeeft is wel met een Sigma 12-24 in combinatie met een 5D FF camera hé, een 10-22 of 12-24 op een cropcam zal niet hetzelfde beeld kunnen weegeven.
        Ja ik had het gezien, maar 't was voor mij even de enige foto die ik zo wist te vinden, die illustreert wat ik ongeveer bedoel met close-up shots. Maar ik realiseer me dat ik dit met een 10 of 12mm op een cropcamera helaas niet ga krijgen.

        De CA's van de Tokina heb ik ook gelezen maar ben ik niet zo bang voor. Dit is ten slotte vrij makkelijk te verwijderen in Lightroom of CS3 en elke foto die ik bewaar bewerk ik toch dus dat is niet zo'n bezwaar. Op zich heb ik ook weinig slechte ervaringen met Sigma lenzen (alleen wel een keer een 28-70 f2.8 waarvan de zoomring klem zat.) maar wat ik hier laatst las over Sigma lenzen maakte me toch wel iets ongerust en op basis hiervan heb ik toch min of meer besloten om geen Sigma te kopen.

        Vooralsnog neig ik het meest naar de Tokina 12-24 vanwege de lagere prijs (ik heb op het gebied van fotografie toch al een behoorlijk duur jaar achter de rug). Het enige waar ik dus nog over twijfel is de 12mm vs de 10mm van de Canon.

        Oorspronkelijk geplaatst door Hatseflats Bekijk bericht
        Ik heb effe moeten zoeken maar wellicht dat dit plaatje je kan helpen..........................
        Bedankt voor het zoeken naar dit plaatje. Geeft toch al meer duidelijkheid over het verschil in beeldhoek tussen 10 en 12mm. (in ieder geval meer dan de meeste landschapsplaatjes die je ziet om te vergelijken) Toch ben ik nog op zoek naar iets meer close up achtige plaatjes om te kunnen vergelijken. Dus als iemand vergelijkingsmateriaal heeft dan zie ik ze graag komen
        www.indetailfotografie.nl

        Comment


        • #5
          Re: Welke UWA aan te schaffen?

          Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
          Het enige waar ik dus nog over twijfel is de 12mm vs de 10mm van de Canon.
          niet twijfelen en toch maar voor de canon gaan zou ik zeggen,
          ik heb deze gehad (verleden tijd wegens overschakelen naar 1.3x) en wauw wat een lens. imho mogen ze dit echt wel de allerbeste EF-s lens noemen, al heb ik ze niet allemaal gehad.

          dat terzijde ga je die 2 extra millimeter echt wel kunnen gebruiken, en geloof mij, die maken echt wel een groot verschil. Ik wil nu niet overkomen als een onovertuigbare canon-fan, maar ik heb ook slechtere ervaringen met de sigma 10-20 en de CA's van de tokina vind ik eerlijk gezegd affreus.

          bij gebrek aan ervaring met andere UWA lenzen dan Canon en Sigma kan ik je dit met 100% zekerheid zeggen; "ik heb de canon 10-22 gehad, en nog nooit ben ik van een lens zo tevreden geweest als deze, niet één nadeel heb ik er bij kunnen bedenken".
          lichtsterkte reken ik hier nu wel niet bij, want dat is iets dat je weet als je ze koopt hé
          5DmkIII en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: Welke UWA aan te schaffen?

            Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
            Bedankt voor het zoeken naar dit plaatje. Geeft toch al meer duidelijkheid over het verschil in beeldhoek tussen 10 en 12mm. (in ieder geval meer dan de meeste landschapsplaatjes die je ziet om te vergelijken) Toch ben ik nog op zoek naar iets meer close up achtige plaatjes om te kunnen vergelijken. Dus als iemand vergelijkingsmateriaal heeft dan zie ik ze graag komen
            Bekijk dit eens anders :

            | Mijn nieuwe website met foto's |

            Comment

            Working...
            X