Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Werken naar de opdracht !!!!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Werken naar de opdracht !!!!

    Ik vind het zeer spijtig dat bijna de helft van de inzendingen de opdracht niet goed lezen of verkeerd interpretteren. Ik wil zeker niet muggenziften hoor maar mee doen aan een challenge bestaat uit twee grote onderdelen.
    1 de foto moet mooi ogen en fototechnisch sterk zijn om goed te scoren

    2 er moet gewerkt worden naar een opdracht.

    Het is hier nu net dat ik bij deze challenge de meeste problemen zie. Er staat wel degelijk "één ( 1 ) enkelvoudige lijn" . er staat niet één meervoudige lijnen , of meerdere enkelvoudige lijnen.

    Je kan dit misschien muggenzifterij noemen , maar voor mij is dit nu eenmaal de moeilijkheid in de opdracht. En dan vind ik het zeer spijtig dat er zo veel inzendingen zijn waar zo veel lijnen op terug te vinden zijn.

    Ofwel heeft men de opdracht niet goed begrepen , ofwel rekend men op de kwaliteit van hun foto voor het krijgen van een goede score.

    grtz Tigo
    To understand the heart and mind of a person,look not at what he already achieved,but at what he aspires to do
    Nikon D850/Z9-50mm 1.4Art-85mm 1.4Art-10-20mm-80-400mm-24-70mm 2.8-105mm Macro 2.8

  • #2
    Re: Werken naar de opdracht !!!!

    Ik ga voor een flink stuk met je mee, maar besef wel dat het om een vrij subjectieve interpretatie (in dit geval de jouwe!) gaat. Deze post van Spooky maakt het er ook niet eenvoudiger op. We kunnen het toch niet aan Spooky overlaten om de Groot-Inquisiteur te spelen en elke foto die volgens zijn interpretatie (die verschillend kan zijn van die van jou, of van die van mij) niet strookt met de Challenge, te weigeren, of wel?
    Het zou misschien, na de Challenge dan, niet slecht zijn om een oefening te doen en alle deelnemende foto's op te lijsten om na te gaan in hoever ze beantwoorden aan het toch wel vrij stricte criterium van één enkelvoudige lijn.

    Ik denk ook dat een en ander moet kaderen in een discussie -in een werkgroep waartoe Lut met de AV heeft opgeroepen- over een eventuele gehele vernieuwing van de Challenge. We zouden bv kunnen gaan beoordelen volgens een aantal, vooraf bepaalde criteria, en ipv een foto één score te geven, misschien wel 5 of 10 verschillende criteria gaan scoren. Eentje daarvan zou zeker moeten zijn: in hoeverre beantwoordt een bepaalde foto, volgens een bepaalde beoordelaar (want ook dat zal verschillen van persoon tot persoon) aan de Challenge-opdracht?
    Misschien wil jij, Tigo, ook "meedenken", als de RvB overgaat tot de oprichting van een Werkgroep Challenge? Ik wil alvast mijn medewerking verlenen.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Werken naar de opdracht !!!!

      Men moet nu niet gaan denken dat ik naar aanleiding van het door mij aangehaalde topic nooit geen inzendingen weiger. Wees maar gerust ik weigerde deze maand al 19 inzendingen.

      In Okt 08 waren dat 7 inzendingen welke werden geweigerd.

      In Sep 08 werden 17 inzendingen geweigerd.

      Verder werden deze maand 18 foto's naar aanleiding van de gegeven commentaren vervangen door een verbeterde of een poging tot een verbeterde inzending. Wat als positief mag beschouwd worden omdat de gegeven commentaren meestal toch de inzender bewust heeft gemaakt van kleine of minder kleine storende elementen in de ingezonden foto.

      Als ik de normen te streng had nageleeft dan had ik mogelijk deze maand een Challenge met de helft van de inzendingen. De Challenge moet een aanmodiging tot deelname blijven en mag zeker geen afschrikkend effect hebben.

      Het is nu aan jullie om via het punten systeem de foto's op hun deelname en waarde te gaan beoordelen.

      Ook het analyseren en beoordelen van foto's is een leerzaam proces waar men heel veel kan van opsteken. Soms kan een minder goede foto leerzamer zijn dan een perfecte foto waar niets op aan te merken is.
      Spookys Fotoweb
      BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

      Comment


      • #4
        Re: Werken naar de opdracht !!!!

        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
        ....maar besef wel dat het om een vrij subjectieve interpretatie (in dit geval de jouwe!) gaat. ....
        LesC,

        Naar mijn mening is er aan een duidelijke titel zoals " één ( 1 ) enkelvoudige lijn " niet veel ruimte voor vrije interpretatie. ( en zeker niet langs mijn kant ). De titel en dus de opdracht is zeer duidelijk.

        Wat niet weg neemt dat met een foto, zonder letterlijk een lijn in beeld te krijgen , toch wel duidelijk kan verwezen worden naar een lijn. Hier wordt er dan figuurlijk een lijn weer gegeven en kan heel goed aan de opdracht voldoen. In die zin is een vrije subjectieve interpretatie het enige alternatief.

        Van het moment dat er een heel deel lijnen worden weergegeven, heeft dit niets meer te maken met vrije interpretatie en is men gewoon naast de opdracht aan't werken.

        Spooky,

        Ik kan zeer goed begrijpen dat je inderdaad niet alle inzendingen waar meerdere lijnen of meervoudige lijnen zichtbaar zijn, kan wijgeren. Dit zou met een opdracht zoals deze te omslachtig zijn , daar je dan bijna de helft van de inzendingen niet zou mogen toelaten. Maar ik denk wel dat het wel degelijk een doel heeft gehad om de titel zo uitgeproken duidelijk te maken. Zeker als de één nog eens bedrukt wordt met ( 1 )

        Nu , ik kan om anonimiteitredenen niet elke foto hierover becritiseren en de inzender hierop attent maken. Wat niet weg neemt dat dit een zeer groot deel zal uitmaken bij het beoordelen van de foto's. Ik ga er vanuit dat wanneer Spooky een foto door laat waar hij zelf toch enige twijfels over heeft , hij er zal vanuit gaan dat anderen zijn mening zullen bevestigen door de beoordeling en becommentariëren van de inzending.

        Grtz Tigo
        Last edited by Tigo; 15 november 2008, 14:21.
        To understand the heart and mind of a person,look not at what he already achieved,but at what he aspires to do
        Nikon D850/Z9-50mm 1.4Art-85mm 1.4Art-10-20mm-80-400mm-24-70mm 2.8-105mm Macro 2.8

        Comment


        • #5
          Re: Werken naar de opdracht !!!!

          Ik ben nog redelijk nieuw en heb nog niet veel challenges zien passeren.

          Maar ik denk dat als je twijfelt over de correctheid van de foto qua voldoen aan de opdracht, je gewoon je mening onder de foto moet posten. Vraag aan de deelnemer waarom hij/zij denkt dat de foto voldoet aan de opdracht. Daag mensen uit om hun foto uit te leggen? Om uitleg te geven bij hun interpretatie van de opdracht. Zal misschien al wel duidelijkheid scheppen

          Comment


          • #6
            Re: Werken naar de opdracht !!!!

            Hierin moet ik Tigo volledig volgen. Eén (1) enkelvoudige lijn, zo luidt de opdracht. Ik heb me ook al een aantal keren afgevraagd waarom er deze maand zoveel inzendingen naast de kwestie komen. Interpretatie is één ding, voor mij mag het een onderbroken, kromme, vage, korte of lange lijn zijn, zolang het er maar één is, is dat ok. Dat lijkt me toch vrij duidelijk. Die lijn moet dan ook duidelijk terug te vinden zijn of zeer goed opvallen. In elke foto zitten er immers lijnen...
            Er zijn er duidelijk wel enkele inzendingen die aan de voorwaarden voldoen, die worden hopelijk ook het hoogst gewaardeerd. Succes aan de deelnemers!

            Comment

            Working...
            X