Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Straatportretten uit BRU I

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Straatportretten uit BRU I

    Zomaar iemand op straat in Brussel:






  • #2
    Re: Straatportretten uit BRU I

    knappe belichting, voor zo maar op straat.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Straatportretten uit BRU I

      Knap hoor, misschien iets te veel bewerkt want die blik is meer dan genoeg.

      Comment


      • #4
        Re: Straatportretten uit BRU I

        Hele knappe foto , maar ik vraag me al een tijdje iets af. Vragen jullie (straatfotografen) toestemming aan de persoon om deze foto te publiceren? Moet je trouwens überhaupt wel toestemming vragen?

        Comment


        • #5
          Re: Straatportretten uit BRU I

          Daarover zijn hier al heel veel discussies gevoerd. Zoek maar eens op privacy en portretrecht in dit forum.

          Kort: in BE heb je toestemming nodig voor het publiceren, in NL niet. Maar vaak krijg je de kans niet eens - terwijl je nog aan het controleren bent of de foto ueberhaupt iets geworden is (scherpte, want minimale DOF), is de persoon in kwestie al lang uit zicht verdwenen.

          Vooraf toestemming vragen doe ik nooit, ik wil namelijk geen geposeerde portretten. Het meest tevreden ben ik over de foto's waar mensen recht in de camera kijken maar op dat moment nog niet beseffen dat ze gefotografeerd worden, zoals hier op de tweede foto.

          Comment


          • #6
            Re: Straatportretten uit BRU I

            Knappe foto.
            Welke iso, focale lengte en sluitersnelheid heb je gebruikt?

            Comment


            • #7
              Re: Straatportretten uit BRU I

              Knappe foto, vooral nr 2 dan.
              Echte straatshots, eerlijk en rechttoe rechtaan...

              Ze komen hier te weinig aan bod en worden amper geappreciëerd...

              mvg,

              Roland

              Comment


              • #8
                Re: Straatportretten uit BRU I

                Oorspronkelijk geplaatst door Giat105 Bekijk bericht
                Welke iso, focale lengte en sluitersnelheid heb je gebruikt?
                Exif zit erin. Lens is 70-200, hier op 200 mm. Sluitertijd is van minder belang, als de persoon maar 'bevroren' wordt. Diafragma op groot, ISO afhankelijk van de hoeveelheid licht.

                Oorspronkelijk geplaatst door Roland Cuypers Bekijk bericht
                Echte straatshots, eerlijk en rechttoe rechtaan...

                Ze komen hier te weinig aan bod en worden amper geappreciëerd...
                Dank voor de bemoedigende woorden. Het valt vaak inderdaad niet mee reacties te krijgen tussen al het studiogeweld.
                Last edited by Leonidas; 16 november 2008, 17:56.

                Comment


                • #9
                  Re: Straatportretten uit BRU I

                  Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                  Dank voor de bemoedigende woorden. Het valt vaak inderdaad niet mee reacties te krijgen tussen al het studiogeweld.
                  Heb je al eens zelf bekeken wat je brengt ? Ik heb nog nooit een meid zo op straat zien rondlopen zoals ze hier gepresenteerd wordt. Zonder nabewerking zijn deze misschien geloofwaardig...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Straatportretten uit BRU I

                    Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                    Ik heb nog nooit een meid zo op straat zien rondlopen zoals ze hier gepresenteerd wordt.
                    Dat is dan waarschijnlijk omdat je niet kleurenblind bent...

                    Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                    Heb je al eens zelf bekeken wat je brengt ?
                    Wat bedoel je daar precies mee? Denk je dat ik hier foto's plaats zonder dat ik weet wat ik doe? Met 'studiogeweld' bedoelde ik niks negatief hoor, mocht je je aangevallen voelen. Ik geef er alleen mee aan dat het hier verreweg in de meerderheid is. Dat is prima. Ik fotografeer niet-poserende mensen, da's net iets anders dan in de studio. Maar een foto bewerken tot bijv. zwart/wit is dan ineens not-done?
                    Last edited by Leonidas; 16 november 2008, 20:36.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Straatportretten uit BRU I

                      Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                      Dat is dan waarschijnlijk omdat je niet kleurenblind bent...

                      Wat bedoel je daar precies mee? Denk je dat ik hier foto's plaats zonder dat ik weet wat ik doe? Met 'studiogeweld' bedoelde ik niks negatief hoor, mocht je je aangevallen voelen. Ik geef er alleen mee aan dat het hier verreweg in de meerderheid is. Dat is prima. Ik fotografeer niet-poserende mensen, da's net iets anders dan in de studio. Maar een foto bewerken tot bijv. zwart/wit is dan ineens not-done?
                      Als je een tegenpool wil vormen voor studiogeweld, dan lijkt me dit niet de manier. Je brengt een op straat genomen foto met een studiobewerking. Ik denk dat wanneer je straatfotografie wil brengen als "tegenpool" voor studiogeweld, het er net anders moet uitzien dan het studiogeweld.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Straatportretten uit BRU I

                        Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                        Als je een tegenpool wil vormen voor studiogeweld, dan lijkt me dit niet de manier. Je brengt een op straat genomen foto met een studiobewerking. Ik denk dat wanneer je straatfotografie wil brengen als "tegenpool" voor studiogeweld, het er net anders moet uitzien dan het studiogeweld.
                        Je slaat een beetje door, denk ik. Je haalt er dingen bij die ik in elk geval niet geschreven heb.

                        Ten eerste heb ik het nooit gehad over "tegenpool vormen". Lees nog eens wat ik schreef. Ondanks je aanhalingstekens: dat is echt uit jouw fantasie ontsproten en dan heb je me helemaal verkeerd begrepen. Ik noem het trouwens niet voor niets straatportretten en geen "straatfotografie". Ik fotografeer en bewerk wat en hoe ik het zelf leuk vind maar je probeert me hier neer te zetten als activist die een bepaald doel voor ogen heeft. Niets is minder waar. Ik laat slechts foto's zien waar ik zelf tevreden over ben.
                        Ten tweede: als er al een tegenstelling is dan is dat geposeerd - niet geposeerd, je moet daar niet meer achter zoeken. Ik vraag mensen niet in een bepaalde houding te gaan staan, ik fotografeer ze zoals ze op dat moment zijn.
                        Ten derde: wat is "studiobewerking"? Wat heeft fotobewerking met een studio te maken? In dit geval: als iemand door etalageverlichting verschillende kleuren licht in het gezicht krijgt waardoor ik de huidskleur niet meer optimaal krijg, met eventueel nog eens een rood neusje door de kou als extra, dan gaat de foto naar zwart-wit. Gemak, zo simpel is het. Verder heb ik helemaal niks tegen fotobewerking, maak er zelf natuurlijk ook gebruik van. Sterker, ik denk dat zonder bewerking we hier wel 80% van de getoonde foto's in de prullenbak zouden gooien, en dan heb ik het niet alleen over HDR en pano's.

                        Ik vraag je niet deze foto's mooi te vinden en vind het prima als je zegt 'ik vind het niks' maar ga me ondertussen niet in een hokje stoppen. Niettemin een leuke discussie, hoor.

                        Comment

                        Working...
                        X