Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Front element scratches

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Front element scratches

    Leuk om te weten: Front-element-scratches
    Geen paniek dus bij een krasje meer of minder
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

  • #2
    Re: Front element scratches

    En toch heb ik gisteren een tweedehands 24-105 bij Konijn laten liggen omdat er een paar minuscule krasjes op het frontglas zaten. Ik weet dat het voor de foto's niet uitmaakt maar voor de marktwaarde is het toch niet gunstig. (Hun vaste prijs voor dit tweedehands exemplaar is 750,- en noem mij maar gek, maar ik vind dit veel geld voor een objectief met een beschadiging op het glas, hoe klein die beschadiging ook is.....)
    www.indetailfotografie.nl

    Comment


    • #3
      Re: Front element scratches

      voor de marktwaarde is het toch niet gunstig
      fotospullen koop je voor je plezier, zijn definitief afgetrokken van je vermogen, hierop een marktwaarde plakken is een visie die vrees ik in de komende tijden zal moeten herzien worden

      de vraagprijs voor de 24-105 was een beetje hoog, maar als je goede lenzen met een kras kan kopen met een serieuze reductie, geen probleem

      Comment


      • #4
        Re: Front element scratches

        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
        fotospullen koop je voor je plezier, zijn definitief afgetrokken van je vermogen, hierop een marktwaarde plakken is een visie die vrees ik in de komende tijden zal moeten herzien worden

        de vraagprijs voor de 24-105 was een beetje hoog, maar als je goede lenzen met een kras kan kopen met een serieuze reductie, geen probleem
        Ja, 'k weet het wel . En inderdaad, m'n fotospul koop ik voor mijn plezier. Maar toch... Voor 750,- kan ik ook wel een tweedehands 24-105 kopen zonder beschadigingen aan de front lens. En 150,- beneden de nieuwprijs voor een tweedehands objectief noem ik geen serieuze reductie

        Anyway, morgenvroeg ga ik een andere 24-105 bekijken bij een particulier. Volgens hem is de lens zo ongeveer in nieuwstaat en is het glas 100% schadevrij. Okee, er zit dan geen garantie op (Konijnenberg geeft 6 mnd garantie op tweedehands objectieven) maar de vraagprijs is 100,- minder dan die bij Konijn. En als die lens echt een de staat is zoals de verkoper zegt, dan is het voor mij een betere optie dan die van Konijn.... En als 't niet zo is... dan koop ik binnenkort wel een nieuwe....
        www.indetailfotografie.nl

        Comment


        • #5
          Re: Front element scratches

          Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
          En toch heb ik gisteren een tweedehands 24-105 bij Konijn laten liggen omdat er een paar minuscule krasjes op het frontglas zaten. Ik weet dat het voor de foto's niet uitmaakt maar voor de marktwaarde is het toch niet gunstig. (Hun vaste prijs voor dit tweedehands exemplaar is 750,- en noem mij maar gek, maar ik vind dit veel geld voor een objectief met een beschadiging op het glas, hoe klein die beschadiging ook is.....)
          Ook al maakt het dus niks uit, voor 750,- zou ik er toch ook eentje zonder kras willen .
          Kan je niet onderhandelen met Konijn, omwille van die kras ?
          David Leemans
          Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

          Comment


          • #6
            Re: Front element scratches

            Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
            Ook al maakt het dus niks uit, voor 750,- zou ik er toch ook eentje zonder kras willen .
            Kan je niet onderhandelen met Konijn, omwille van die kras ?
            't Waren maar twee hele kleine krasjes hoor, maar toch....

            Nee de prijs was vast en wordt niet over onderhandeld. Nou ja dan niet he Ze zullen hem vast wel aan een ander verkopen voor die prijs. Ik zoek wel even verder (misschien heb ik dus vandaag al één gevonden) en anders wacht ik nog wel een maandje of twee en koop ik een nieuwe....
            www.indetailfotografie.nl

            Comment


            • #7
              Re: Front element scratches

              Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
              Leuk om te weten: Front-element-scratches
              Geen paniek dus bij een krasje meer of minder
              Die site noemt niet voor niks Lens-rentals. Komaan dat geloof je toch niet.

              Comment


              • #8
                Re: Front element scratches

                Oorspronkelijk geplaatst door powerkiller Bekijk bericht
                Die site noemt niet voor niks Lens-rentals. Komaan dat geloof je toch niet.

                Dit is een extreem geval, maar een frontlens han heel wat hebben voor je het op de foto ziet hoor. Ikzelf heb al eens een Nikkor 180mm 2.8 gehad met beschadigde coating en enkele krasjes op, niets van te zien op de foto's. Dit was zelfs mijn favoriete en scherpste nikkor die ik ooit gehad heb. Op een Pentaxforum heb ik ook al foto's gezien van iemand die voor enkele dollars een zwaar beschadigde lens had gekocht, met dikke krassen opde frontlens. Zijn foto's waren prachtig. En ik heb ook al eens mijn vinger vlak voor een 80-200 nikkor gehouden, was wel te zien op de foto, was een vage vlek.

                Dus een krasje kan echt geen kwaad.
                Ikzelf ben altijd heel secuur op mijn lenzen en die heben dan ook geen enkele beschadiging. Maar als ik voor een prijsje een lens zou kunnen kopen met een krasje zou ik toch niet twijfelen
                In het geval van MarkEL zou ik ze ook niet kopen. Voor die prijs moet de lens nog in perfecte conditie zijn.

                Comment


                • #9
                  Re: Front element scratches

                  en dan nog: hoe komt die lens aan krassen?
                  meestal moet daar wel al iets voor gebeurd zijn, dus mss ook binnenin al iets beschadigd of verzwakt
                  van de andere kant: een draad van een omheining zie je ook niet als je er gaat tegenaastaan met je lens
                  hoe meer f**k hoe meer vreugd

                  **=ol

                  Comment


                  • #10
                    Re: Front element scratches

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tyrr Bekijk bericht
                    en dan nog: hoe komt die lens aan krassen?
                    meestal moet daar wel al iets voor gebeurd zijn, dus mss ook binnenin al iets beschadigd of verzwakt
                    van de andere kant: een draad van een omheining zie je ook niet als je er gaat tegenaastaan met je lens
                    Nou ja, uit de testfoto's die ik heb gemaakt was wel duidelijk dat er verder optisch niets mis was met deze lens. Dus 't zegt niet altijd alles.
                    Maar 't maakt mij allemaal niet meer uit, sterker nog,ben er nu zelfs blij om. Want uiteindelijk heb ik gisteren bij een particulier een 24-105 gekocht in betere staat, zonder krassen en ook nog 100,- goedkoper Okee, op deze heb ik geen garantie maar dat durf ik wel aan
                    www.indetailfotografie.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: Front element scratches

                      Oorspronkelijk geplaatst door powerkiller Bekijk bericht
                      Die site noemt niet voor niks Lens-rentals. Komaan dat geloof je toch niet.
                      En toch is het waar. De lens is wel niet van Lens rentals, maar ze hebben de foto's gewoon overgenomen van een collega fotograaf. Eens horen of ze de copyright hebben betaald

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tyrr Bekijk bericht
                      en dan nog: hoe komt die lens aan krassen?
                      meestal moet daar wel al iets voor gebeurd zijn, dus mss ook binnenin al iets beschadigd of verzwakt
                      van de andere kant: een draad van een omheining zie je ook niet als je er gaat tegenaastaan met je lens
                      Lens was gevallen op een steen dacht ik.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Front element scratches

                        Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                        't Waren maar twee hele kleine krasjes hoor, maar toch....

                        Nee de prijs was vast en wordt niet over onderhandeld. Nou ja dan niet he Ze zullen hem vast wel aan een ander verkopen voor die prijs. Ik zoek wel even verder (misschien heb ik dus vandaag al één gevonden) en anders wacht ik nog wel een maandje of twee en koop ik een nieuwe....
                        Misschien kunnen ze de frontlens in garantie laten herstellen.
                        Die vaste prijs is dikwijls voor een lens die ze voor een klant verkopen en waarbij de verkoper heeft gezegd dat hij er €X vor wil hebben. Zij kunnen dan niet over de prijs onderhandelen.
                        Hubert

                        Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                        Comment

                        Working...
                        X