Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Autofocus met 1.4 convector met 100/400mm canon?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Autofocus met 1.4 convector met 100/400mm canon?

    Hey,
    Kan iemand mij bevestigen of je autofocus hebt met de 1.4 convector van canon samen met de 100/400mm.
    Heb deze combinatie vandaag in bezit maar geen autofocus.
    Dacht dat dit enkel voorkwam met de 2.0 convector??

    Zoniet is daar een oplossing voor?
    Thanks

  • #2
    Re: Autofocus met 1.4 convector met 100/400mm canon?

    De meeste Canon body's, of eigenlijk alle behalve de 1D reeks, hebben een AF die werkt met lenzen met een diafragma van f5.6 of groter. Wanneer je een 1.4x converter tussen jouw 100-400mm plaatst (die heeft op 400mm immers een maximaal diafragma van f5.6) kost je dit één stop licht. Feitelijk wordt je maximale diafragma dus f8 en zal je AF niet meer werken (tenzij je dus met een 1D werkt)

    Ik weet dat er een mogelijkheid is om bepaalde contacten af te plakken om zo de AF wel te laten werken maar hoe dat precies zit weet ik niet, geen ervaring mee. Ik weet wel vrij zeker dat de AF nooit echt lekker zal werken, hij zal waarschijnlijk vrij veel gaan hunten.....
    www.indetailfotografie.nl

    Comment


    • #3
      Re: Autofocus met 1.4 convector met 100/400mm canon?

      Ik gebruik hem op mijn 40 D , en het enige wat nog in auto staat is de focus.(voor bewegende, vliegende onderwerpen).
      Dus ik kan er van uit gaan dat een vogel in vlucht of snelbewegende onderwerpen niet tot de orde zullen komen...
      tenzij met de afplakmethode, met weinig trefkans

      Comment


      • #4
        Re: Autofocus met 1.4 convector met 100/400mm canon?

        bij de afplakmethode moet je de eerste 3 contactjes afplakken. Je zal merken dat de AF dan wel werkt maar meestal blijft de lens zo erg hunten dat het onmogelijk word om een deftige foto te maken.

        groeten,

        Rudy



        www.vogelsvanbelgie.be
        Last edited by vvb; 14 november 2008, 20:48.
        Mvg,
        Rudy
        www.vogelsvanbelgie.be

        Comment


        • #5
          Re: Autofocus met 1.4 convector met 100/400mm canon?

          Canon heeft een goede reden om ervoor te zorgen dat de AF niet meer werkt bij lenzen die niet lichtsterk genoeg zijn. De AF-sensor krijgt te weinig licht om snel en juist scherp te stellen.
          Je kan die contactjes afplakken, en dan zal de AF wel werken, maar daarmee heb je zeker geen betrouwbare autofocus.

          Ik gebruik de1,4x TC nooit op de 100-400, ik heb dat wel eens geprobeerd (MF, dus zonder de contactjes af te plakken), maar dat viel toch tegen...

          Op een 1D werkt de AF nog wel, die heeft een AF-sensor die met f8 lenzen ook nog werkt.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Autofocus met 1.4 convector met 100/400mm canon?

            Verdorie, weer te vlug geweest, en ondoordacht!
            ik denk bij bewegende onderwerpen manueel scherp stellen ook al veel geluk zal komen kijken om juist scherp te focussen. Dus eigenlijk kan deze convecter op de 100/400mm alleen maar dienen om op statief en met vast focuspunt het onderwerp scherp te krijgen
            Had beter mijn centen ergens anders ingestoken dan...

            Comment


            • #7
              Re: Autofocus met 1.4 convector met 100/400mm canon?

              Ik vind het jammer voor jou, maar wil je toch bedanken om dit hier te posten.
              Zelf wilde ik ook de 1.4 convertor aanschaffen voor op m'n 100-400mm lens, maar weet nu dankzij jou dat ik daar niet meer naar moet uitkijken.
              Dus, voor wat het waard is, thanks!
              Ik heb een fotografisch geheugen... alleen het afdrukken geeft soms problemen.

              Comment


              • #8
                Re: Autofocus met 1.4 convector met 100/400mm canon?

                Oorspronkelijk geplaatst door lionhart Bekijk bericht
                Verdorie, weer te vlug geweest, en ondoordacht!
                ik denk bij bewegende onderwerpen manueel scherp stellen ook al veel geluk zal komen kijken om juist scherp te focussen. Dus eigenlijk kan deze convecter op de 100/400mm alleen maar dienen om op statief en met vast focuspunt het onderwerp scherp te krijgen
                Had beter mijn centen ergens anders ingestoken dan...
                Niet zo somber! Vergeet niet dat er niet zo lang geleden nog helemaal geen AF bestond en toen werden er ook foto's gemaakt. Met f/8 en kleiner heb je al een behoorlijke scherptediepte, daar kun je gebruik van maken als je manueel instelt.

                Comment


                • #9
                  Re: Autofocus met 1.4 convector met 100/400mm canon?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                  Niet zo somber! Vergeet niet dat er niet zo lang geleden nog helemaal geen AF bestond en toen werden er ook foto's gemaakt. Met f/8 en kleiner heb je al een behoorlijke scherptediepte, daar kun je gebruik van maken als je manueel instelt.
                  Ik weet het , ik weet het. De oorspronkelijke bedoeling is int water gevallen daar ik het liefst uit de hand fotografeer en beweging probeer scherp te krijgen...
                  Maar aangezien ik mij niet graag laat kennen haal ik mijn statief erbij en zal ik de komende dagen zeker een goede foto presenteren!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Autofocus met 1.4 convector met 100/400mm canon?

                    Oorspronkelijk geplaatst door lionhart Bekijk bericht
                    De oorspronkelijke bedoeling is int water gevallen daar ik het liefst uit de hand fotografeer en beweging probeer scherp te krijgen...
                    Maar aangezien ik mij niet graag laat kennen haal ik mijn statief erbij en zal ik de komende dagen zeker een goede foto presenteren!
                    Ik zie eerlijk gezegd het verband niet tussen al dan niet AF kunnen en een statief moeten gebruiken.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Autofocus met 1.4 convector met 100/400mm canon?

                      Ik kan alleen bevestigen wat hier al gezegd is
                      Optisch kan een 100-400 in het beeldcentrum nog net een 1.4 converter aan, maar met f:8 en langere brandpuntsafstand heb je dikwijls niet genoeg licht meer om uit de hand te werken
                      De AF werkt nog wel zonder hunten (blijkbaar beter op een 400D dan op een 40D ) maar vergeet bewegende onderwerpen
                      In de praktijk valt het dikwijls tegen, neem beter een ISO-stop lager en crop

                      Comment

                      Working...
                      X