Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

70-200 2.8 : Sigma vs. Nikon vs. Tamron

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 70-200 2.8 : Sigma vs. Nikon vs. Tamron

    Graag had ik eens de meningen over deze vergelijking gehoord:
    -Nikon AF-S 70-200 F2.8 VR
    VS
    -Sigma 70-200 F2.8 II EX DG APO HSM
    VS
    -Tamron 70-200 F 2.8 SP Di-LD

    Voor gebruik op een D80, met in het achterhoofd in de verre toekomst (lees: enkele maanden tot een klein jaar) een eventuele overstap naar de D700 (of een andere instap-FulFrame die er dan is)

    De reden waarom ik een lichtsterke lens overweeg is omdat ik tegenwoordig (laat licht, vroeg donker) meer en meer op hoge ISO waardes moet schieten, wat bij mijn D80 (zeker op donkererdere foto's) enorme ruis veroorzaakt.

    Gebruik:
    Vooral hondensport : snelle sporten zoals flyball, agility maar ook 'tragere' sporten zoals gehoorzaamheid.
    Eventueel ook portretfotografie.
    Voor de trage dingen maakt het niet zoveel uit maar voor de snellere sporten is een snelle AF toch belangrijk.

    Mommenteel schiet ik met een Nikon 18-200 F3.5-5.6 VR en een Nikon 70-300 F4.5-5.6 VR
    Waarbij de 70-300 gebruik wordt indien er behoefte is aan het extra zoombereik.
    Over deze 2 lenzen ben ik eigenlijk heel tevreden, dus als de Sigma/Tamron 70-200 lens deze beeldkwaliteit kan evenaren ben ik eigenlijk al tevreden.
    Uit verschillende bronnen heb ik al vernomen dat de Nikon 70-200 superieur is aan de "budget" lenzen, maar ik vraag mij af het verschil voor mij 1000EUR (prijsverschil met Sigma/Tamron) waard is.

    Als ik bv op dpreview.com de Nikon 18-200VR met de Sigma 70-200 vergelijk zie ik dat op bepaalde lengtes de Nikon een stuk meer vervorming geeft dan de Sigma, maar om eerlijk te zijn zie ik hier niets van terug op mijn foto's die met de 18-200 getrokken zijn...

    Bij Konijnenberg hebben ze me aangeboden om met men D80 eens langs te komen en de Sigma/Nikon lenzen gewoon eens vergelijkend te testen, ik denk dat ik dat eens ga doen en achteraf rustig de foto's naast elkaar ga leggen...

    Maar daarnaast zou ik toch graag weten of er nog andere dingen zijn waarop ik moet letten.


    alvast bedankt!
    Nikon D80,D700 | 2x Nikon SB-600 | Nikkor AF-S 18-135 f/3.5 - 5.6 (kitlens) | Nikkor AF-S 70-300 f/4.5 - 5.6 VR | AF-Nikkor 35-70 | Sigma 70-200 f/2.8 HSM APO Macro
    Foto-Alex

  • #2
    Re: 70-200 2.8 : Sigma vs. Nikon vs. Tamron

    Grof gezegd: heb je geld genoeg voor de Nikon? Niet aarzelen dan!. Indien niet, spaar langer.
    Als je de tamron of sigma koopt zal je volgens mij vroeg of laat spijt van krijgen...

    Ter vergelijking:
    Ik heb onlangs een Tamron 17-50 2.8 gekocht, en heb daar nu veel spijt van - kwaliteit is niet te vergelijken met de Nikon 17-55 2.8.
    Als de Kerstman een beetje meewerkt hoop ik mijn Tamronprul en mijn 70-300 VR te verkopen, en een (tweedehands) 70-200 VR te kopen

    Comment


    • #3
      Re: 70-200 2.8 : Sigma vs. Nikon vs. Tamron

      De Nikkor 70-200 is inderdaad een gewelldige lens en één met VR. Bij een Engelse test kwam de focus van de Tamron er nog al slecht uit, missen en en nog iets.

      Ik heb eens met de Tamron 17-50 gewerkt en vond het een prul om te zien en te voelen ed, maar de foto's waren geweldig, misschien wel net zo goed als die van een Nikkor. Voordeel van de Tamron: het gewicht.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: 70-200 2.8 : Sigma vs. Nikon vs. Tamron

        een tijd geleden ook voor die keuze gestaan. en uiteindelijk na beide testen (sigma en nikon) gekozen voor sigma.

        Voor bijna 800 € minder levert de sigma mij wat ik wil : een snelle lichtsterke lens.

        Ok ze mist vr maar bij concert fotografie heb ik dit niet echt nodig.

        Ok lensopbouwkwaliteit van nikon is beter maar imho is zijn prijs van 1600 € snobbisme

        Als je budget het toelaat mag je gerust gaan voor nikkor maar als je echt dringend een lichtsterke lens nodig hebt voor sport of concert is de sigma zeker prijs/kwaliteit zijn geld waard.
        Langer wachten en sparen zal je alleen veel mooie foto's doen missen

        als je echt je vr nodig hebt , heb je altijd nog die 70-300 vr want die heb ik ook en is zeker een goeie aanvulling. onlangs nog iemand gesproken die zijn 70-300 vr verkocht om er een 70-200 2.8 en tc 1.7 mee te kopen en die beklaagd zijn omwisseling sterk (maar bon das een andere kwestie)
        mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

        IMac/IPad/Mac Air 
        D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

        Comment


        • #5
          Re: 70-200 2.8 : Sigma vs. Nikon vs. Tamron

          Voor mij staan ze zo op mijn lijstje,
          De Nikon 70-200 VR is echt top of the bill met superior foto kwaliteit , snelheid en bouw
          De Tamron levert voor 98% de zelfde kwaliteit maar de AF is erg traag maar bij goede licht omstandigheden
          kan het ermee door bij mindere licht omstandigheden is het echt waardeloos en traag.
          De Sigma heeft een goede AF en is snel genoeg en benadert de Nikon maar de foto kwaliteit
          is van dit drietal de minste.
          Je keuze zou kunnen zijn ga ik voor de top of wil ik foto kwaliteit of AF snelheid.
          Is budget geen probleem ga dan voor de Nikon
          Geef je liever wat minder uit dan zou de keuze foto kwaliteit of AF snelheid kunnen zijn en kies je tussen de Tamron of Sigma.
          Aangezien je ook honden en snelle sporten fotografeert valt de Tamron af en is je keuze
          Sigma of Nikon.
          Ik zou voor de Nikon gaan want ik vind de duurdere prijs t.o.v de Sigma het waard.
          lees ook eens http://www.dpreview.com/lensreviews/...0-200_2p8_c16/
          Nikon first announced the development of the AF-S VR Nikkor 70-200mm f/2.8G ED-IF in February 2002, with the lens becoming available to buy in April 2003. Billed by Nikon as a 'compact, lightweight' fast telephoto, the lens features a complex optical design of 21 elements in 15 groups, including no fewer than 5 Extra-low Dispersion (ED) elements for the correction of aberrations. It improves on its predecessor, the AF-S 80-200mm f/2.8G, mainly by incorporating an optical image stabilisation unit (or in Nikon speak, 'vibration reduction'), allowing hand holding at shutter speeds up to three stops lower than normal without image degradation due to camera shake.

          The 70-200mm F2.8 EX DG Macro HSM II is one of Sigma's latest lenses, which was first announced in December 2007 for Canon, Nikon and Sigma, with a slew of follow-on releases adding compatibility for the remaining SLR mounts (i.e. Four Thirds, Sony and Pentax; however none of these versions are yet shipping). It's a successor to the 70-200mm F2.8 EX DG Macro HSM of February 2006, with a refined optical layout offering improved optical performance, and becomes the fourth iteration of the same basic EX design first unveiled in 1999 (which was itself preceded by a well-respected 70-210mm F2.8 for 35mm). The HyperSonic Motor (HSM) focusing system promises fast, silent and accurate autofocus for users of all brands of DSLR, although Pentax users should be aware that this lens is effectively of 'KAF-3' mount specification, and therefore won't focus on bodies which don't support SDM lenses. Aside from that specific incompatibility, this is a design which will work on almost every DSLR ever made, and is therefore of unusually broad buyer appeal.


          gr.
          Elmo
          Last edited by Elmo60; 14 november 2008, 20:52. Reden: Typ foutje

          Comment


          • #6
            Re: 70-200 2.8 : Sigma vs. Nikon vs. Tamron

            Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
            een tijd geleden ook voor die keuze gestaan. en uiteindelijk na beide testen (sigma en nikon) gekozen voor sigma.

            Voor bijna 800 € minder levert de sigma mij wat ik wil : een snelle lichtsterke lens.

            Ok ze mist vr maar bij concert fotografie heb ik dit niet echt nodig.

            Ok lensopbouwkwaliteit van nikon is beter maar imho is zijn prijs van 1600 € snobbisme

            Als je budget het toelaat mag je gerust gaan voor nikkor maar als je echt dringend een lichtsterke lens nodig hebt voor sport of concert is de sigma zeker prijs/kwaliteit zijn geld waard.
            Langer wachten en sparen zal je alleen veel mooie foto's doen missen

            als je echt je vr nodig hebt , heb je altijd nog die 70-300 vr want die heb ik ook en is zeker een goeie aanvulling. onlangs nog iemand gesproken die zijn 70-300 vr verkocht om er een 70-200 2.8 en tc 1.7 mee te kopen en die beklaagd zijn omwisseling sterk (maar bon das een andere kwestie)

            Ik kan deze lens via mijn werkgever kopen aan een heel voordelige prijs dmv overuren en verlofdagen die nog overschieten zou ik deze lens zo goed als "gratis" kunnen aanschaffen.

            Ook ik sta in dubio over de prijs, al zal het aan mijn portefeuille niet pijn doen, maar dacht toch dat dit een mooie kans is om dit alomgeprezen objectief aan te schaffen.

            Waarom beklaagt hij die omwisseling?
            70-200 f2.8 met TC17 heb je dan 119-340 f4?
            ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

            Comment


            • #7
              Re: 70-200 2.8 : Sigma vs. Nikon vs. Tamron

              Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
              een tijd geleden ook voor die keuze gestaan. en uiteindelijk na beide testen (sigma en nikon) gekozen voor sigma.

              Voor bijna 800 € minder levert de sigma mij wat ik wil : een snelle lichtsterke lens.

              Ok ze mist vr maar bij concert fotografie heb ik dit niet echt nodig.

              Ok lensopbouwkwaliteit van nikon is beter maar imho is zijn prijs van 1600 € snobbisme

              Als je budget het toelaat mag je gerust gaan voor nikkor maar als je echt dringend een lichtsterke lens nodig hebt voor sport of concert is de sigma zeker prijs/kwaliteit zijn geld waard.
              Langer wachten en sparen zal je alleen veel mooie foto's doen missen

              als je echt je vr nodig hebt , heb je altijd nog die 70-300 vr want die heb ik ook en is zeker een goeie aanvulling. onlangs nog iemand gesproken die zijn 70-300 vr verkocht om er een 70-200 2.8 en tc 1.7 mee te kopen en die beklaagd zijn omwisseling sterk (maar bon das een andere kwestie)
              Ik kan het deze keer niet helemaal met je eens zijn.
              De D80 is een geheel andere camera dan bijvoorbeeld de D200/300 laat staan als we het gaan hebben over de D700/D3.

              TS schrijft dat hij later wil overstappen naar D700 cq de opvolger.

              De D200 was al een zeer kritische camera v.w.b. lensfouten, bij de D700/D3 is er het zeker niet anders.
              Als je een topcamera gaat kopen dan moet je er ook een toplens erop zetten want anders leg je deze topcamera een beperking op.

              Natuurlijk kost dat alles veel geld (FF Camera's), het kan natuurlijk ook goedkoper.
              Een D80/D90/D300 zijn ook goede camera's, maar als je kiest voor FF dan weet je dat het iets meer gaat kosten.

              Doordat de Nikon 70-200 f2,8 VR zeer geliefd is bij beroepsfotografen, vanwege zijn grote inzetbaarheid en degelijkheid, heeft hij ook snel de weg gevonden naar de amateurfotografen.

              Ik gebruik zelf (uit nood, heb nog te weinig mm) de 70-200 + TC 1,7 EII, met deze combinatie ben ik zeer tevreden. Als ik moet kiezen om een foto te maken met de 70-300 of de 70-200 + TC dan kies ik toch voor de 70-200 + TC.

              mvg
              Antoine

              Comment


              • #8
                Re: 70-200 2.8 : Sigma vs. Nikon vs. Tamron

                Om het tot vervelens toe te herhalen: vergelijk ook eens de bouwkwaliteit.
                Ik heb vroeger een Sigma 70-200/2.8 gehad en na een paar jaar moeten wegdoen omwille van talrijke mechanische problemen. Optisch geen problemen, al waren de hoeken toch al wat minder bij Sigma. Daarna begonnen met de 80-200/2.8 van Nikon en versteld van de kwaliteit. Daarna een upgrade naar de 70-200/2.8 VR omwille van de AFS motor, de VR en het gebruik van TC's. Nooit beklaagd van het vele geld,
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

                Comment


                • #9
                  Re: 70-200 2.8 : Sigma vs. Nikon vs. Tamron

                  waarom speelt het feit dat de Tamron 17-50 2.8 licht aanvoelt toch steeds in zijn nadeel ....?
                  Ik dacht dat de kwaliteit van de foto's een rol speelde.....bij mij staat hij het meest op mijn D70 omdat ik het een zeer inzetbare lens vind , daarrmee wil ik niet beweren dat ze beter is dan de Nikkor , ze is lichter ( in gewicht en zeker in prijs ) ; mijn Nikon 70-200 trekt zeker perfect , maar er een ganse middag mee rondsleuren is toch teveel van het goede...meestal heb ik dan mijn Lowepro Reporter mee waarop ik body en lens laat rusten....

                  Ik vind de 200 mm ook soms te weinig , in plaats van een TC II 1.7 overweeg ik een 200 + ( bvb de Sigma 150-500 , omdat ik ze toch ook niet dagelijks zou gebruiken ...).
                  De aankoop van een nieuwe lens brengt bij veel forumgenoten kopbrekens geloof ik , zeker nu valt het op in aanloop naar de pakjesperiode ....
                  Je moet toch eens de knoop doorhakken , kijk eens wat je het liefste of het meeste fotografeert en beslis dan hoeveel je wil uitgeven.

                  Voor ons , niet pro's , zie je soms weinig verschil tussen de foto's als je de lenzen niet vermeldt
                  Nikon D70 en D300 + Nikon-Tamron-Tokina tussen 11-400 mm.

                  Comment


                  • #10
                    Re: 70-200 2.8 : Sigma vs. Nikon vs. Tamron

                    Hallo, ik heb de (ouwe) Sigma 70 - 200 gehad en nu de Nikon 70 - 200 en het voordeel van de VR is toch wel de moeite, vind ik.

                    Ik zou je ook aanraden, ongeacht de lens je koopt, om een monopod te gebruiken: dat scheelt ook een paar stops. Zo'n 70-200 lens is behoorlijk zwaar (en op een D80 waarschijnlijk niet ideaal gebalanceerd) zodat je sneller dan gewild zelf onscherpte creëert. Een monopod helpt al een stuk hierbij. De Vr nog een stuk meer.

                    Hou er wel rekening mee dat de 70 - 200 VR Nikon nogal vignetteert op een D700. Voor portretten niet onoverkomelijk, en je kan het 'in camera' tegendraaien met een functieknop, maar toch niet ideaal.

                    Er is al een tijdje sprake van dat er een opvolger voor de Nikon VR zou moeten komen, maar nog niets concreets geweten.

                    Zo is er ook al sprake van geweest dat Sigma met een gestabiliseerde 70 200 zou uitkomen, maar ook daar nog niets concreets van.

                    Succes in ieder geval met de keuze.
                    Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
                    Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
                    GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

                    Comment


                    • #11
                      Re: 70-200 2.8 : Sigma vs. Nikon vs. Tamron

                      Oorspronkelijk geplaatst door MoreThanWords Bekijk bericht
                      (en op een D80 waarschijnlijk niet ideaal gebalanceerd)
                      Dat hangt ervan af waar je de tele beetpakt, maar er is altijd een punt van balans. Bij zulke lenzen houd je niet de camera vast maar de lens.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: 70-200 2.8 : Sigma vs. Nikon vs. Tamron

                        Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht

                        Waarom beklaagt hij die omwisseling?
                        70-200 f2.8 met TC17 heb je dan 119-340 f4?
                        met 70-200 f2.8 en tc 17 verlies je je Vr die je nog steeds hebt op je 70-300 Vr.
                        Als je op statief kunt werken is dat geen probleem maar zijn foto's op 70-300 VR op f5.6 waren stukken scherper dan 70-200 en tc 1.7

                        @antoine200: als je het budget hebt voor FF .... heb je waarschijnlijk ook het budget voor pro-lenzen. Maar dromen over FF doen we allemaal........
                        mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

                        IMac/IPad/Mac Air 
                        D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

                        Comment


                        • #13
                          Re: 70-200 2.8 : Sigma vs. Nikon vs. Tamron

                          Twee zaken zijn n.m.m. duidelijk
                          a) bij kwaliteit -(lees top) camera's horen top (kwaliteits)lenzen en
                          b) kwaliteitslenzen is een investering voor de toekomst (althans bij NIKON).
                          [I]D4s-D500// Sigma 35mm fl/1.4 ART AFS 105mm f/2.8 VR micro/Tamron 24-70mm VC/ AFS 70-200mm VRII/200-500mm etc.etc.

                          Comment


                          • #14
                            Re: 70-200 2.8 : Sigma vs. Nikon vs. Tamron

                            Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
                            met 70-200 f2.8 en tc 17 verlies je je Vr die je nog steeds hebt op je 70-300 Vr.
                            Als .
                            Wie heeft je dit wijs gemaakt?
                            De VR en de AF is volledig beschikbaar met een originele TC van Nikon.

                            mvg
                            Antoine

                            Comment


                            • #15
                              Re: 70-200 2.8 : Sigma vs. Nikon vs. Tamron

                              Oorspronkelijk geplaatst door MoreThanWords Bekijk bericht

                              Hou er wel rekening mee dat de 70 - 200 VR Nikon nogal vignetteert op een D700.
                              Heb je hier ervaring mee?
                              Zo ja laat dan eens wat voorbeelden zien.
                              mvg
                              Antoine

                              Comment

                              Working...
                              X