Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aanschaf nieuwe lens, welke?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aanschaf nieuwe lens, welke?

    Hallo

    Ik ben op zoek naar een extra lens.
    Ik heb momenteel een Nikon D50 + de 18-200mm VR lens.
    Wat ik met de extra lens wil gaan doen is het volgende.
    Er is een kleine op komst, dus daar wil ik mooie portretten van maken en ik
    wil meer gaan fotograferen op feestjes e.d.

    Nu ga ik vrijdag bij iemand langs die 3 lenzen te koop aanbied nl:

    -Nikkor 20mm 2.8D
    -Nikkor 50mm 1.4D
    -Nikkor 35mm 2.0D

    Wat is volgens jullie een wijze aanvulling en waarom?
    Alvast bedankt

  • #2
    Re: Aanschaf nieuwe lens, welke?

    Als je toch langs gaat probeer ze dan alle drie uit.
    Als je toestel een FF ware geweest had ik gezegd die 50mm te nemen wegens de lichtsterkte.
    Aangezien je toestel een crop is zou ik de 35mm nemen omdat deze lens het meest overeen komt met een 50mm op een FF.

    Grtz, RF
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: Aanschaf nieuwe lens, welke?

      De 35mm f/2 is heel scherp lenske (en dit vanaf f/2) op een crop camera is dit een mooie standaard' lens

      De 50mm F/1.4 is een ander geval, niet ieder exemplaar is even goed. Mijn eerste moest ik dicht vijzen tot 1.8 om echt scherpte te hebben. Dus goed testen.

      Het is zoals mijn voorganger zei, probeer ze beide. Misschien is de 50mm handiger voor je doel. Maar dat hangt van je stijl van fotograferen af.

      Over de 20mm kan ik niks zeggen, nooit geprobeerd. Maar ik dacht de primes < 24mm niet geweldig presteren op DSLR .
      BD0497BE : Nikon body + glas
      www.RudyVerrijt.info

      Comment


      • #4
        Re: Aanschaf nieuwe lens, welke?

        Natuurlijk ga ik de drie lenzen daar proberen.
        Alleen wat is nu een juiste manier om te beoordelen of de lenzen goed zijn of dat ik misschien tot zo'n mindere lens in mijn handen heb?

        Comment


        • #5
          Re: Aanschaf nieuwe lens, welke?

          Neem je toestel mee,
          Neem foto's van een beeldje of een gezicht,
          Vraag of je ze op een Pc mag bekijken.

          Voor de rest de lens inspecteren op gebruikssporen.
          Trek het diagrfama eens open met je vinger zodat je ziet dat het diafragma mooi opengaat.
          Het glas zo moeten perfect zijn, stofjes is geen probleem. Maar krassen, schimmel of iets dat rammelt is niet OK.
          BD0497BE : Nikon body + glas
          www.RudyVerrijt.info

          Comment


          • #6
            Re: Aanschaf nieuwe lens, welke?

            Voor portretfotografie lijkt me de 50mm toch het beste geschikt.
            Je moet niet vergeten, hoe meer breedhoek hoe korter je op het portret zit.
            Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

            Comment


            • #7
              Re: Aanschaf nieuwe lens, welke?

              50mm zou perfect zijn voor portret, maar TS wil er ook feestjes mee fotograferen en dus is 35 mm het meest geschikte objectief voor dit doel.

              Om te testen neem je best foto's op de uitersten en het midden van de lens t.t.z. op volle diafragma opening, op f/5,6 en op f/16 resp. f/22 (sluitertijd in de gaten houden). De lens grondig inspecteren op krasjes, stof binnenin en op de coatings. Alles moet ook soepel ronddraaien en niks mag los zitten.

              Grtz, RF
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: Aanschaf nieuwe lens, welke?

                Ik ben benieuwd, morgen ga ik testen.
                Ik neig nu het meest naar de 35mm 2.0, maar we zullen zien morgen

                Comment

                Working...
                X