Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens voor canon eos 300d

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lens voor canon eos 300d

    Hoi iedereen,

    Ik ben helemaal nieuw in de interessante wereld van de digitale fotografie. Ik ben sinds enkele weken bezig met een avondcursus fotografie (vrij amateuristisch hoor) en had het geluk een canon eos 300d te erven van mijn vriend.

    Ik beschik over volgende lenzen
    • Canon Zoom Lens EF 28-80mm 1:3.5-5.6
    • Canon Zoom Lens EF 75-300mm 1:4-5.6


    Ik ben echt nog een beginner en weet er nog niet zoveel vanaf ... ik overweeg een aankoop van een nieuwe lens met een zoombereik van 18-200 (of meer) ... welke raden jullie kenners me aan? Ik overweeg op termijn aankoop van een nieuwer model ook hier zijn alle tips welkom ... ik probeer eerst een beetje de kneepjes van het vak onder de knie te krijgen met dit ouder model :-)

    PS: mss een vraag om schaamrood van op de wangen te krijgen maar waarvoor staat de EF in mijn lenzen?
    De reden waarom fotograferen zo leuk is >> http://www.stevelly.be

  • #2
    Re: Lens voor canon eos 300d

    Oorspronkelijk geplaatst door stevelly Bekijk bericht
    Hoi iedereen,

    Ik ben helemaal nieuw in de interessante wereld van de digitale fotografie. Ik ben sinds enkele weken bezig met een avondcursus fotografie (vrij amateuristisch hoor) en had het geluk een canon eos 300d te erven van mijn vriend.

    Ik beschik over volgende lenzen
    • Canon Zoom Lens EF 28-80mm 1:3.5-5.6
    • Canon Zoom Lens EF 75-300mm 1:4-5.6


    Ik ben echt nog een beginner en weet er nog niet zoveel vanaf ... ik overweeg een aankoop van een nieuwe lens met een zoombereik van 18-200 (of meer) ... welke raden jullie kenners me aan? Ik overweeg op termijn aankoop van een nieuwer model ook hier zijn alle tips welkom ... ik probeer eerst een beetje de kneepjes van het vak onder de knie te krijgen met dit ouder model :-)

    PS: mss een vraag om schaamrood van op de wangen te krijgen maar waarvoor staat de EF in mijn lenzen?
    EF= Electro Focus , het systeem van lenzen met autofocus van Canon sinds 1986

    De genoemde lensjes zijn bruikbaar maar erg gelukkig zal je er niet van worden , ook is er geen groothoek meer.
    Een moderne set met betere beeldkwaliteit, wel groothoek en ook nog stabilisatie is de 18-55 IS met 55-250 IS, veel bereik in een set van 2 lenzen.

    De 18-200IS is niet zonder meer af te raden, maar moet het duidelijk afleggen tegen de genoemde set.

    Comment


    • #3
      Re: Lens voor canon eos 300d

      Bedankt voor de supersnelle reactie ... mijn lenzen zijn een "overblijfsel" van een eerdere aankoop van een analoog toestel in kit ...

      IS staat dus voor en beeldstabilisator of begrijp ik dat verkeerd?

      Sigma en/of tamron zijn hierin betere alternatieven beschikbaar ... ik zou liefst een "all-in" lens willen om mee te starten, zodat ik me voorlopig minder moet aantrekken van lenswissels enzovoorts of ben ik hierin helemaal mis?

      Sorry als ik echt als een leek overkom, maar dat ben ik ook
      De reden waarom fotograferen zo leuk is >> http://www.stevelly.be

      Comment


      • #4
        Re: Lens voor canon eos 300d

        Die allround lenzen ( 18-200) zijn misschien wel handig qua lenswissels, maar qua beeldkwaliteit moeten ze het afleggen tegen lenzen met een beperktere vergrotingsfactor.

        Bij de 18-200 is dit een 11x vergroting, met grote vervormingen aan de breedhoek-kant en softness aan de tele-kant. Sommigen kunnen hier mee leven, maar eigenlijk ben je beter af met een tweetal lenzen. De EF 18-55 IS + EF 55-250 IS lenzen bieden je betere kwaliteit voor een bescheiden prijs.

        Bij lenzen geld zoals bij zowat alles, je krijgt wat je ervoor betaald... Goede lenzen kosten geld.

        De 18-200van Canon kost zo'n € 600, wat een behoorlijke som geld is, maar biedt jammer genoeg volgens de recenties niet de beste kwaliteit.

        Je zal dus moeten kiezen vrees ik... gemak of kwaliteit...
        Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

        Comment


        • #5
          Re: Lens voor canon eos 300d

          Oorspronkelijk geplaatst door stevelly Bekijk bericht
          Bedankt voor de supersnelle reactie ... mijn lenzen zijn een "overblijfsel" van een eerdere aankoop van een analoog toestel in kit ...

          IS staat dus voor en beeldstabilisator of begrijp ik dat verkeerd?

          Sigma en/of tamron zijn hierin betere alternatieven beschikbaar ... ik zou liefst een "all-in" lens willen om mee te starten, zodat ik me voorlopig minder moet aantrekken van lenswissels enzovoorts of ben ik hierin helemaal mis?

          Sorry als ik echt als een leek overkom, maar dat ben ik ook
          Tja , het hangt er vanaf hoeveel ervaring /kennis je hebt en hoeveel waarde je hecht aan beeldkwaliteit.
          Niemand gaat je tegenhouden als je een superzoom wil kopen, maar de meeste gebruikers komen er toch vrij vlot van terug.....
          Botweg gesteld: een superzoom en dan op auto gaat erg tegenvallen., maar op vakantie met goed weer en wat ervaring kunnen er best aardige plaatjes me gemaakt worden.
          Heb je wat ambitie, koop een set van minstens 2 lenzen, wisselen stelt echt niks voor , vraagt alleen een beetje vooruitdenken over wat je wil gaan doen.

          PS, een all-in-one lens waar over het algemeen goed over gerapporteerd wordt . is de Tamron 18-250 , betaalbaar, maar heeft geen stabilisatie.
          Overigens kan het ook helemaal geen kwaad gewoon eens die oude lensjes te proberen om een idee te krijgen wat je eigenlijk wil met fotograferen.....
          Last edited by Keeskanon; 11 november 2008, 20:25.

          Comment


          • #6
            Re: Lens voor canon eos 300d



            Klopt dit ongeveer van wat jullie me voorstellen ... jullie raden dus sowieso een combi van onderstaande lenzen aan ipv de allround bovenstaande lens ... misschien kan ik een combi van de 3 overwegen of is dit dan weer overdreven ...
            De reden waarom fotograferen zo leuk is >> http://www.stevelly.be

            Comment


            • #7
              Re: Lens voor canon eos 300d

              Waaraan merk je vooral het verschil wat betreft de al dan niet aanwezigheid van een beeldstabilisator ... ik heb dat nu dus niet en ik heb heel vaak onscherpe beelden ... wrs te wijten aan het ontbreken van ...

              Ik ben ervan overtuigd dat ik een andere lens of lenzen wil ... momenteel gaat de meeste kiekjes naar mijn dochter van 6 maanden ... dus leek het me vooral handig dat ik bvb een foto kan nemen van een neushoorn in de verte (in een dierentuin wel te verstaan) en ook snel een lach of traan van mijn dochter naast me kan vastleggen ... ben ik hierin te veeleisend misschien ...

              het is iig niet de bedoeling beroepsfotograaf te worden ... misschien wel van de "ervaring" gebruik maken voor mijn hobby als webdesigner .. met oog op uitbouw bijberoep in de toekomst ...
              De reden waarom fotograferen zo leuk is >> http://www.stevelly.be

              Comment


              • #8
                Re: Lens voor canon eos 300d

                IS stabiliseert de lens, waardoor jouw bewegingen minder snel voor onscherpte zullen zorgen.

                Hierdoor kun je gemakkelijker scherpe foto's nemen, zeker als er wat minder licht is of als je met een tele werkt ( vb 250 mm).

                Het is vooral handig bij onderwerpen die niet te fel bewegen, als er wat minder licht is. Dan kun je meestal nog goede foto's maken, terwijl je met een niet gestabiliseerde lens al een statief zou moeten gebruiken.

                Er zijn wel beperkingen. Verwacht niet dat je scherpe foto's zult maken van een snel bewegend object bij schemerlicht. Om dit beter te begrijpen moet je je maar even verdiepen in het begrip sluitertijd en diafragma.

                Kort gezegd, het geeft je een voordeel bij minder goede lichtomstandigheden.
                Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

                Comment


                • #9
                  Re: Lens voor canon eos 300d

                  Ok dan zat ik toch goed ... ik merk dat ik sneller een statief moe gebruiken dan mijn collegastudenten met een nieuwe toestel en dus ook nieuwere lenzen, benal blij dat het niet volledig aan mij te wijten valt ... dat mijn toestel minder snel scherpstelt (autofocus) is dat ook te wijten aan het ontbreken van? ...

                  Zijn bovenstaande lenzen een een goede keuze of hebben jullie een andere voorkeur ... sigma of tamron (heb me laten vertellen/wijsmaken dat tamron niet zo goed is) ...
                  De reden waarom fotograferen zo leuk is >> http://www.stevelly.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lens voor canon eos 300d

                    zelf een paar jaar gewerkt met de 300D heerlijk toestel.
                    had de 17-40mmL erop zitten voor de landschapjes, prima combinatie.
                    welke lenskeuze, hangt natuurlijk af wat je wil gaan vastleggen.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lens voor canon eos 300d

                      Ik gebruik nog regelmatig mijn 300D. Is mijn vaste begeleider op motortrips. Nu nog met de 28-135 IS, maar die is op de 300D te beperkt qua groothoek. Waarschijnlijk ga ik mij de 18-200 IS aanschaffen. 18 mm. is breed genoeg voor wat ik nodig heb, en met 200 mm. kan je toch al heel wat interessante zaken dichterbij sleuren. De eventuele mindere beeldkwaliteit nemen we er dan maar bij. Als we met de motor onderweg zijn komt dit zoombereik zeer goed van pas, en tijd om lenzen te wisselen is er meestal ook niet.
                      Peter
                      2011 BMW R1200GSA + Canon EOS EOS 5DIII / EOS 1DIV
                      gspep.smugmug.com & steendorp.info

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lens voor canon eos 300d

                        Oorspronkelijk geplaatst door stevelly Bekijk bericht
                        Zijn bovenstaande lenzen een een goede keuze of hebben jullie een andere voorkeur ... sigma of tamron (heb me laten vertellen/wijsmaken dat tamron niet zo goed is) ...
                        Zowel Tamron als Sigma bouwen ook hele goeie lenzen, hoewel Sigma niet de beste naam heeft m.b.t. uitval. Neem als voorbeeld de Tamron 17-50 f2.8 en de Tamron 28-75 f2.8. Dit zijn beide objectieven met een uitstekende reputatie. En da's niet voor niks. Lees deze tests van de 17-50 maar eens hier en hier. Ik zou de Tamron dan ook véél liever hebben dan een Canon kitobjectief ondanks dat de laatste IS heeft. (sterker nog, ik héb deze Tamron zelf i.p.v. de Canon kitlens)
                        www.indetailfotografie.nl

                        Comment

                        Working...
                        X