Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Uitleg gevraagd...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Uitleg gevraagd...

    Hallo,

    Ik begrijp niet wat de lijnen en cijfers op mijn lens betekenen.
    Het betreft een sigma 75_200 2.8_3.5
    Ik vermoed dat de lijnen en cijfers van 10 tot 200 iets met het hyperfocaalpunt te maken hebben.
    Kan er iemand wat uitleg over geven zodoende dat ik mijn lens mogelijk beter kan benutten?

  • #2
    Re: Uitleg gevraagd...

    Oorspronkelijk geplaatst door dres Bekijk bericht
    Hallo, Ik begrijp niet wat de lijnen en cijfers op mijn lens betekenen.
    Het betreft een sigma 75_200 2.8_3.5
    Ik vermoed dat de lijnen en cijfers van 10 tot 200 iets met het hyperfocaalpunt te maken hebben.
    Kan er iemand wat uitleg over geven zodoende dat ik mijn lens mogelijk beter kan benutten?
    Interessant leesvoer voor jou: klik en klik!

    Vergeet vooral niet op de andere koppelingen in die draadjes te klikken.
    Vriendelijke groet,

    Jos

    Comment


    • #3
      Re: Uitleg gevraagd...

      Awel, hoe interessant uw linken zijn, ik zie compleet de relevantie met mijn vragen niet...

      De lijnen en cijfers onderaan duiden volgens mij mogelijk op het diafragma. De cijfers links op de lens mogelijk de afstand van het hyperfocaal punt. Deze cijfers kunnen geen weerslag geven op het brandpunt gezien dit niet op 10 mm begint ;-)

      Comment


      • #4
        Re: Uitleg gevraagd...

        Ik denk, dat er letters zijn weggesleten. De 35 is 135. Naast 22 zou logischerwijs 16 moeten staan. maar de 6 is weggesleten.

        Dan word het al een stuk duidelijker. Tis een scherptediepteschaal. Zoals bij deze lens.



        Inderdaad kun je hiermee de hyperfocale afstand bepalen.

        Aanpassing. Nu weet ik het zeker, bekijk dit plaatje maar eens..

        Last edited by Kiekvogel; 11 november 2008, 14:18.
        Ik ben op zoek naar een MB-20.

        Comment


        • #5
          Re: Uitleg gevraagd...

          Ben mijn lens er eens gaan bijhalen: inderdaad 22,16,8,4,R,16,22

          Het gekke is dat beide 6en weg zijn, de R een bolleke is geworden zonder enig spoor na te laten. Meestal zie je dan toch nog een afdruk. Hier niet.

          We zijn dus al 1 stap dichter...

          Nu rest nog de vraag hoe gebruiken?

          Comment


          • #6
            Re: Uitleg gevraagd...

            Ik dacht ook dat het de scherptediepteschaal was, maar daar hoort ook nog een afstandschaal bij, zoals die nu achter het raampje zit. Zou natuurlijk kunnen dat Sigma de lens ooit eens heeft gewijzigd en iets is vergeten mee te wijzigen.
            Descherptediepte staat wel onder het raampje, maar weer niet bij welke brandpuntsafstand, dus ook weer nutteloos.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Uitleg gevraagd...

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Ik dacht ook dat het de scherptediepteschaal was, maar daar hoort ook nog een afstandschaal bij, zoals die nu achter het raampje zit. Zou natuurlijk kunnen dat Sigma de lens ooit eens heeft gewijzigd en iets is vergeten mee te wijzigen.
              Inderdaad vond deze lens er nog al vaag uit zien. Kon het niet rijmen. Was misschien wat haastwerk toen deze lens werd ontwikkeld. Bekijk het plaatje van de Nikon lens in mijn vorige post nog eens. Zo zou het er uit moeten zien.
              Ik ben op zoek naar een MB-20.

              Comment


              • #8
                Re: Uitleg gevraagd...

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Descherptediepte staat wel onder het raampje, maar weer niet bij welke brandpuntsafstand, dus ook weer nutteloos.
                Als dit een push-pull zoom is, dan schuift de rand van de lens over de lijnen die de DOF -vork voorstellen. Daarom waaieren die uit als de brandpuntsafstand verandert. Slim toch van Sigma!

                Dpaul.
                DPaul - A.FIAP
                D810, nikkors and other stuff

                Comment


                • #9
                  Re: Uitleg gevraagd...

                  het is dus een push pull zoom...even wennen, maar je maakt het je snel eigen.

                  Iemand een idee hoe ik het moet interpreteren?

                  (als het helpt post ik wel een foto waarop er een afstand zichtbaar is achter het raampje.)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Uitleg gevraagd...

                    Oorspronkelijk geplaatst door dres Bekijk bericht
                    het is dus een push pull zoom...even wennen, maar je maakt het je snel eigen.

                    Iemand een idee hoe ik het moet interpreteren?

                    (als het helpt post ik wel een foto waarop er een afstand zichtbaar is achter het raampje.)
                    Wel de vork geeft de DOF aan op een bepaald diafragma, zoals op alle andere objectieven.

                    Paul.
                    DPaul - A.FIAP
                    D810, nikkors and other stuff

                    Comment


                    • #11
                      Re: Uitleg gevraagd...

                      Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                      Slim toch van Sigma!.
                      Ik vind het helemaal niet slim, om dan vervolgens de scherptediepteschaal achter dat raampje te zetten
                      Ik ben op zoek naar een MB-20.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Uitleg gevraagd...

                        Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                        Als dit een push-pull zoom is, dan schuift de rand van de lens over de lijnen die de DOF -vork voorstellen. Daarom waaieren die uit als de brandpuntsafstand verandert. Slim toch van Sigma!
                        Redelijk slim, maar waar lees je dan de afstanden af? Die hoort toch te staan waar nu staat: Sigma Zoom.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Uitleg gevraagd...

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Redelijk slim, maar waar lees je dan de afstanden af?.
                          Op de afstandsschaal tiens. Staat er trouwens in ft en m.
                          David Leemans
                          Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                          Comment


                          • #14
                            Re: Uitleg gevraagd...

                            Oorspronkelijk geplaatst door dres Bekijk bericht
                            Hallo,

                            Ik begrijp niet wat de lijnen en cijfers op mijn lens betekenen.
                            Het betreft een sigma 75_200 2.8_3.5
                            Ik vermoed dat de lijnen en cijfers van 10 tot 200 iets met het hyperfocaalpunt te maken hebben.
                            Kan er iemand wat uitleg over geven zodoende dat ik mijn lens mogelijk beter kan benutten?
                            Het gaat hier om een Sigma AF 75-200mm f/2.8-3.5 (voor sony/minolta?) die ook op 2dehands.be te koop staat.

                            Die 75-200mm staat voor het bereik van je brandpuntafstand.
                            Die kan je regelen door de 'cone' uit te schuiven tussen de waarden 75 en 200.

                            Die AF staat voor AutoFocus, ofwel automatische scherpstelling.

                            f/ staat voor het diafragma, in dit geval variabel, van 2.8 tot 3.5.
                            Op 75mm brandpuntafstand heb je als grootste diafragma 2.8.
                            Op 200mm als grootste 3.5.

                            Onder het doorzichtig plaatje zoals bij elke lens de scherpstelafstand vanaf de sensor op dat moment.

                            Over uw lens, die 10 had 100 (mm) moeten zijn en de lijn naar onder tot waar 75 had moeten staan is ook niet meer aanwezig.
                            Die getallen onderaan de lijnenregen zijn diafragmawaarden, maar ik zie het niet goed in waarom ze daar staan, er staat voor mij niet echt duidelijk hoe je er ooit kunt op zien, op welke waarde hij staat...

                            Veel succes ermee, het doet me denken aan men vader zen oude FD lens, die ook zo werkt.
                            Last edited by Pong; 11 november 2008, 22:43.
                            Canon 30Dtje ; 2 zoomlensjes ; SpeedLite flitsertje ; een onstabiel statief ; Kleine rugzak

                            Comment


                            • #15
                              Re: Uitleg gevraagd...

                              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                              Redelijk slim, maar waar lees je dan de afstanden af? Die hoort toch te staan waar nu staat: Sigma Zoom.
                              We zijn weer appelen met peren aan het vergelijken

                              Als je de afstanden op de behuizing zou plaatsen zou dit niet werken aangezien dit niet ronddraaid zoals bij een manuele lens
                              Daarom dat de afstandschaal achter dat venstertje zit welke verdraaid naargelang de scherpstelling.

                              De middelste lijn op de body komt overeen met de middelste lijn van het venstertje.
                              De lijnen dienen enkel maar ter indicatie van de DOF bij verschillende brandpuntafstanden.
                              Omdat deze afstanden maar een ruwe schatting is, heeft het enkel maar een indicatieve waarde en is het bijgevolg niet zo belangrijk dat deze tot aan de afstandschaal reiken.
                              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                              Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                              Comment

                              Working...
                              X