Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lens voor de bruiloft?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lens voor de bruiloft?

    Volgend jaar gaat mijn broer trouwen. Hoewel mij niet gevraagd heeft om foto's te maken, wil ik graag als hobby wat plaatjes schieten. Nog voor de zomer had ik Canon 450D met kitlens 17-55 f3.5-6 IS aangeschaft. Na wat oefenen ben ik nu toe aan een nieuwe lens. Ik lees veel in forum, en toch stel ik hier een vraag aan deskundigen. Welke lens raad je me aan te kopen voor het schieten in de kerk en de feestavond? Ik wil de lens niet ALLEEN maar gebruiken voor de bruiloft. Ik zou deze lens dan ook willen gebruiken als 'all-round' tijdens de vakantie willen gebruiken. Ik ga regelmatig op (vakantie)reis, ik maak graag natuurfoto's (evt ook dieren + flora). Is het echt zo belangrijk om lichtsterkte f2.8 lens te kopen of is lichtsterkte f4.0 genoeg? Evt flitser bijkopen? Is het aan te raden om mijn kitlens te vervangen door 17-55 f2.8? Of toch 24-105 f4.0 L en daarnaast kitlens houden? Budget speelt geen rol.

    Kortom ik twijfel aan:
    Canon 24-105 f4.0 L (nadeel: omgerekend crop: 38-168 mm, dus geen groothoek)
    Canon 17-55 f2.8 IS
    Tamron AF 17-50/2.8 XR Di II LD Asph Canon
    Tamron AF SP 28-75/2.8 XR Di LD Asf. IF Canon

    Is Canon 17-85 f4-5.6 IS USM ook een optie? En Sigma?

    Wat raden jullie mij aan? Ik hoop dat jullie mij een beetje op weg helpen met mijn lenskeuze.

  • #2
    Re: lens voor de bruiloft?

    17-85 f4-5.6 IS USM is ideaal van bereik voor huwelijkslens. Op een 5D staat er veelal een 24-105 op huwelijken en met de crop kom je op 27,2-136. Daarmee heb je zeker alles wat je nodig hebt, zelfs voor de groepsfoto.

    Heb hem nog gehad en ben er altijd tevreden over geweest. Enkel redelijk krom aan de uiteinden op 17, bijna weg op 18 en als je rechte lijnen fotograffeert heb je er wel soms een licht rode overgang tussen de overgangen van hoeken. Maar het is niet om echt storend te noemen.

    Succes met je koop!
    Last edited by Pong; 10 november 2008, 01:16.
    Canon 30Dtje ; 2 zoomlensjes ; SpeedLite flitsertje ; een onstabiel statief ; Kleine rugzak

    Comment


    • #3
      Re: lens voor de bruiloft?

      Hey,

      Mss dan hier enkele tips van een zeer ervaren bruiloft-fotograaf.

      Hierbij de boodschap: 2 body's is belangrijk

      Eerst en vooral, zorg voor een zeer lichtsterke prime : 50 mm 1.8 of 1.4.
      Deze lens is heel goed voor mooie composities zonder flash, mooie scherptediepte.
      Zo een lens zit dus steeds op een body.
      Deze kan worden vervangen door een 70-200 2.8 om snapshots of details van familie of aanwezigen mooi te kunnen vastleggen. ( denk maar eens aan de foto's waarbij bvb de bruid de hand vastneemt van de bruidegom tijdens de kerkdienst)

      Op een andere body gebruik ik de 24-105 of 17-40 (afhankelijk hoe groot de kerk) is met flash.
      Vooral te gebruiken bij het overschuiven van de ringen, het tekenen van het register, het binnenkomen en het naar buitengaan. (want als je veel tegenlicht hebt, moet je een flash als invulling gebruiken en snelle bewegingen moeten bevroren worden)

      Nog een laatste : Let goed op je lichtmeting tijdens het flashen, anders slorpt de witte jurk al het licht op en blijft de bruidegom in het donker achter.

      Velen hebben het geprobeerd en velen keren er ook van terug.
      Een bruiloft brengt veel stress mee, je mag en kan je niet permiteren iets te missen.
      (Vooral als je de enige fotograaf bent)

      Vergeet niet dat het allermoeilijkste een witte jurk en een zwart kostuum naast mekaar niet zo evident is om uit te belichten. (neem het gezicht als referentiepunt 18 procent grijs denkt de camera dan) Eventueel compenseren EV+ of EV-

      De camera stel je best in op AV of op P als het rap moet gaan. Raw is het meest aangewezen , want de witbalans verschilt op zo een dag constant.

      Voila, nu weet je direct waarom sommige bruidsfotografen zoveel verdienen.

      Succes!
      CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

      Comment


      • #4
        Re: lens voor de bruiloft?

        Volgend jaar moet ik ook voor de eerste keer bruiloftfoto's gaan trekken.
        Ik heb het geluk van niet alleen te zijn. Mijn vrouw trekt al geruime tijd bruiloftfotos.
        En de meeste tips van Phote4You heb ik reeds gekregen. Maar bij één tip stel ik mij wel de vraag.
        Ik wil gerust zo'n lichtsterke prime (50mm, 1,8) van canon kopen, als ik me niet vergis kost die toch maar een 100 eurootjes. Maar is de scherptediepte niet te klein als je bevoorbeeld het koppel helemaal scherp wilt hebben, of toch tenminste hun hoofden?
        Ik heb al eens een test gedaan met een zoomlens van 2.8, en kreeg ze niet allebei scherp.
        Maakt die prime zoveel verschil?
        In elk geval, al bedankt voor de goede raadgevingen ik hier zal krijgen.
        Want het zal inderdaad een dag met veel stress zijn.
        Ik hoop van nog een back-up camera te mogen lenen van iemand, dan is er toch al één zorg minder. Mijn vrouw trekt met olympus en ik met canon, dus ook geen lenzenwissel mogelijk.
        In RAW trekken was ook een tip, maar dan vrees ik dat het koppel een tijdje gaat mogen wachten op hun foto's. Wegens teweinig tijd om na te bewerken. Misschien de combinatie jpeg en RAW.

        Comment


        • #5
          Re: lens voor de bruiloft?

          Oorspronkelijk geplaatst door Phote4you Bekijk bericht
          Hey,

          Mss dan hier enkele tips van een zeer ervaren bruiloft-fotograaf.

          Hierbij de boodschap: 2 body's is belangrijk
          Het is niet de bedoeling van de topicstarter om een full time trouw fotograaf te worden. Dus ik denk niet dat 2 body's voor hem nodig zijn. Hij wil gewoon als hobbie wat foto's nemen... hij is dus niet de hoofdfotograaf.

          Nu mijn advies aan de topicstarter. Een externe flitser is absoluut een must. Je ingebouwde flitser is niet veel waard. Die kitlens is een behoorlijk goede lens hoor, daar kan je al mee verder. Het is niet dat je in party omstandigheden foto's moet nemen. Als je portretjes neemt in de zaal, wees dan niet bang om sluitertijden van 1/15 de te gebruiken (op ISO800) icm 2de gordijn flits.
          Als je zegt dat budget niet belangrijk is, wil je dan duizenden euros uitgeven aan materiaal ?

          Comment


          • #6
            Re: lens voor de bruiloft?

            De fotograaf in mijn gemeente maakt zijn foto's met een poepsimpele Sigma 18-200mm. Ja, u leest het goed. En geloof mij, zijn gallerij staat vol met prachtige foto's.
            Homo Sapiens Pentaxiensis

            Comment


            • #7
              Re: lens voor de bruiloft?

              Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
              Het is niet de bedoeling van de topicstarter om een full time trouw fotograaf te worden. Dus ik denk niet dat 2 body's voor hem nodig zijn. Hij wil gewoon als hobbie wat foto's nemen... hij is dus niet de hoofdfotograaf.

              Nu mijn advies aan de topicstarter. Een externe flitser is absoluut een must. Je ingebouwde flitser is niet veel waard. Die kitlens is een behoorlijk goede lens hoor, daar kan je al mee verder. Het is niet dat je in party omstandigheden foto's moet nemen. Als je portretjes neemt in de zaal, wees dan niet bang om sluitertijden van 1/15 de te gebruiken (op ISO800) icm 2de gordijn flits.
              Als je zegt dat budget niet belangrijk is, wil je dan duizenden euros uitgeven aan materiaal ?
              Ja inderdaad, die 2 body's zijn natuurlijk pas een must als je de enige fotograaf bent. (had ik niet goed gelezen)
              Wat betreft de flitser, een 430 EX voldoet zeker voor in de kerk en op recepties, vergeet daarbij ook de omnibounce niet, voor die 29 euro extra heb je heel wat meer mogelijkheden.

              Eigenlijk heeft de 17-85 lens ook een heel mooi bereik in combinatie met de 430 EX, dus die lichtsterkte maakt dan niet zoveel meer uit. Ook al beweren er velen dat dit geen kwaliteitsvol objectief is. Je kan er prima foto's mee maken.
              Met de nieuwe 18-200 heb ik nog geen ervaring. Die lijkt me het meeste interessant kwa bereik natuurlijk als je niet veel wilt wisselen.

              Grtz,
              CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

              Comment


              • #8
                Re: lens voor de bruiloft?

                Oorspronkelijk geplaatst door Peter K Bekijk bericht
                De fotograaf in mijn gemeente maakt zijn foto's met een poepsimpele Sigma 18-200mm. Ja, u leest het goed. En geloof mij, zijn gallerij staat vol met prachtige foto's.
                Eindelijk eens een mooie en terechte opmerking van Peter K !
                Dat bewijst natuurlijk maar weer dat je geen duur materiaal nodig hebt om de mooiste foto's te maken.
                Ik heb hier ooit op het forum eens een gallerij gezien van een fotografe die met een kitlens fotoshoots deed. (ben de naam ekes kwijt) Amaai , dat waren nog eens foto's.

                Grtz,
                CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

                Comment


                • #9
                  Re: lens voor de bruiloft?

                  Zelf fotografeer ik regelmatig huwelijken en zal hieronder dan mij mening vertellen.

                  Bespaar je moeite voor de 50mm 1.8. Deze lens dan wel lichtsterk, maar erg traag in het focussen in donkere omgevingen (behalve icm flits ivm flits focus sensor). Bij goed licht is de focus redelijk snel, en is de lens top!!!

                  Ik denk niet dat je een huwelijk met 1 lens kan redden...

                  De 17-85 is voor een crop camera een mooie bereik, maar de kwaliteit is wel minder(kleur, contrast, vertekening) dan bijv. een 24-105.

                  Je zou kunnen overwegen om voor een 17-40 4L te gaan en een 70-200 4L. Beide lenzen zie je regelmatig 2de hands voor 450 euro.

                  Kwa bereik heb je dan een leuke combinatie. Snelle, goede en betrouwbare lenzen.

                  Investeer in een flits en in goede batterijen met een goede lader waardoor je flits ook heel snel blijft. Verdiep je ook goed in het flitsen. Dit is in het begin erg moeilijk. Vooral als je overdag gaat inflitsen.
                  Ga liever voor een 430ex met bijvoorbeeld een Maha powerex lader dan een 580ex met een gewone snellader.


                  Daarnaast raad ik een 2de body aan. De reden hiervan is dat je dan niet hoeft te wisselen met de lens en je zal maar een error 99 tijdens een huwelijk krijgen...
                  Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: lens voor de bruiloft?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
                    Het is niet de bedoeling van de topicstarter om een full time trouw fotograaf te worden. Dus ik denk niet dat 2 body's voor hem nodig zijn. Hij wil gewoon als hobbie wat foto's nemen... hij is dus niet de hoofdfotograaf.

                    Nu mijn advies aan de topicstarter. Een externe flitser is absoluut een must. Je ingebouwde flitser is niet veel waard. Die kitlens is een behoorlijk goede lens hoor, daar kan je al mee verder. Het is niet dat je in party omstandigheden foto's moet nemen. Als je portretjes neemt in de zaal, wees dan niet bang om sluitertijden van 1/15 de te gebruiken (op ISO800) icm 2de gordijn flits.
                    Als je zegt dat budget niet belangrijk is, wil je dan duizenden euros uitgeven aan materiaal ?
                    Is ook zo...het is puur een hobby voor me, ik wil fotograferen voor mijn eigen plezier, dus ik hoef geen verantwoording af te geven aan mijn broer mocht de foto's mislukt zijn. Ze nemen een echte fotograaf, dussie. Als de lens iets goedkoper is maar hele goede kwaliteit aflevert, dan is deze ook goed. Een lens om jaren mee te gaan, dus. Of ik ooit ga overstappen naar FFcamera weet ik niet.
                    Dus 18-55 f2.8 IS is overbodig daar ik al een goede kitlens heb?
                    Dan blijft dus kiezen tusse overige 4 lenzen....17-85 f4-5.6 IS USM komt dan te vervallen ivm matige lichtsterkte. moeilijk, moeilijk.....

                    Comment


                    • #11
                      Re: lens voor de bruiloft?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Phote4you Bekijk bericht
                      Eindelijk eens een mooie en terechte opmerking van Peter K !
                      Dat bewijst natuurlijk maar weer dat je geen duur materiaal nodig hebt om de mooiste foto's te maken.
                      Ik heb hier ooit op het forum eens een gallerij gezien van een fotografe die met een kitlens fotoshoots deed. (ben de naam ekes kwijt) Amaai , dat waren nog eens foto's.

                      Grtz,
                      Je hebt dan wel de kennis van nabewerking nodig!
                      Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: lens voor de bruiloft?

                        Een lichtsterke lens is leuk om in donkere omstandigheden zonder flits een foto te maken. Maar als je lager gaat dan F4 dan zal je best maar 1 persoon op de foto zetten. De andere zal niet meer scherp zijn. Dus lichtsterk ja, maar dat is voor een portret en niet voor een groep of een overzicht.

                        Als je de 50mm gebruikt dan zal je toch vaak van lens moeten wisselen, dus dan is een 2de body ook handig.

                        Ik zelf gebruik de 5D met 24-105 en mijn 70-200 komt maar zelden op het toestel tijdens een bruiloft. Is alleen nog handig tijdens de receptie omdat je van veraf foto's kan maken zonder dat de gasten het in het oog hebben.

                        Alle F4 L USM lenzen van Canon zijn aan te raden. Alleen voor een crop camera zit je met de 17-40 met te weinig tele, en met de 24-105 met te weinig breedhoek.

                        Zeker een flits aanschaffen, zelfs als je die maar voor 10% van de foto's nodig hebt. Een 430 met een omni-bounce is voldoende. Als er een wit achtig plafond is dat niet te hoog is, flits zonder kapje naar boven. Als te hoog of niet wit dan met kapje naar voren.

                        De 450D mag je gerust op ISO1600 gebruiken. Ga eens oefenen in een kerk in de buurt. Misschien wilt het vrouwtje wel even mee om als figurant te spelen.
                        Tot sluitertijd, Dirk

                        Comment


                        • #13
                          Re: lens voor de bruiloft?

                          Mijn ervaring is dat je de range tussen 17 en 35 mm nauwelijks nodig hebt op een trouw(reportage). Enkel voor groepsfoto's of om de aanwezigen in de kerk te fotograferen heb je echte groothoek nodig. Om het koppel op de foto te zetten heb je beter wat meer mm, zo heb je minder vertekening, mooiere achtergrondvervaging, meer flatterende portretten. Plus je kan in de kerk of stadhuis wat verder van het koppel afblijven, wat door de pastoor, burgemeester en de meeste aanwezigen wel op prijs wordt gesteld.

                          Comment


                          • #14
                            Re: lens voor de bruiloft?

                            Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                            Een lichtsterke lens is leuk om in donkere omstandigheden zonder flits een foto te maken. Maar als je lager gaat dan F4 dan zal je best maar 1 persoon op de foto zetten. De andere zal niet meer scherp zijn. Dus lichtsterk ja, maar dat is voor een portret en niet voor een groep of een overzicht.

                            Als je de 50mm gebruikt dan zal je toch vaak van lens moeten wisselen, dus dan is een 2de body ook handig.

                            Ik zelf gebruik de 5D met 24-105 en mijn 70-200 komt maar zelden op het toestel tijdens een bruiloft. Is alleen nog handig tijdens de receptie omdat je van veraf foto's kan maken zonder dat de gasten het in het oog hebben.

                            Alle F4 L USM lenzen van Canon zijn aan te raden. Alleen voor een crop camera zit je met de 17-40 met te weinig tele, en met de 24-105 met te weinig breedhoek.

                            Zeker een flits aanschaffen, zelfs als je die maar voor 10% van de foto's nodig hebt. Een 430 met een omni-bounce is voldoende. Als er een wit achtig plafond is dat niet te hoog is, flits zonder kapje naar boven. Als te hoog of niet wit dan met kapje naar voren.

                            De 450D mag je gerust op ISO1600 gebruiken. Ga eens oefenen in een kerk in de buurt. Misschien wilt het vrouwtje wel even mee om als figurant te spelen.
                            Heel juist wat je aanhaalde over de lichtsterke prime.
                            Je moet idd wat ervaring hebben met zo een prime van 50mm 1.4 om de foto's te maken die je wilt hebben. Veel oefenen is hier dus de boodschap.
                            Maar het is soms net de stijl van de fotograaf die ervoor zorgt om mooie composities te maken van bvb de bruid heel scherp en daarnaast de bruidegom die op de achtergrond wat onscherper naar haar kijkt.
                            Nog een voorbeeld, een gitarist in de kerk waarbij je scherpstelt op de snaren bvb, zo verdwijnt de gitaar op de achtergrond, maar je hebt wel een sterke foto. (en scherpe snaren)
                            Bij mij komt de 24-105 nooit van de ene body. Maar bij een overzicht achteraan in de kerk naar het altaar gericht kom je er niet met een crop. Dan lijkt hier de 17-55 2.8 een beter alternatief.
                            Scherpstellen op het koppel voorraan en de massa genodigden verdwijnen langzaam in de onscherpte.
                            Tja, zo heeft elke fotograaf zijn manier van fotograferen.
                            Enne maar goed ook, anders is er geen verschil tussen de ene en de andere.
                            CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

                            Comment


                            • #15
                              Re: lens voor de bruiloft?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Pong Bekijk bericht
                              17-85 f4-5.6 IS USM is ideaal van bereik voor huwelijkslens. Op een 5D staat er veelal een 24-105 op huwelijken en met de crop kom je op 27,2-136.
                              Denk het niet: crop 1.6 voor 24-105 geeft 38-168. En da's voor in de kerk inderdaad prima.
                              Objectief weegt bovendien niet te veel maar vraagt wel om DxO lenscorrectie, zoals de meeste objectieven onder de 50mm.

                              Vergeet idd de volle opening 1.2 of 1.4 als je scherpstellen niet 100% onder de knie hebt, want de nuance tussen scherp en onscherp is soms maar een centimeter, en dat kan je je niet veroorloven op zo'n dag.
                              Last edited by Koen Bé; 11 november 2008, 11:31.
                              Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

                              Comment

                              Working...
                              X