Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Allround lens: het eeuwige dilemma

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Allround lens: het eeuwige dilemma

    Beste BD'ers,

    Zoals bij menig ander nadert het eindejaar en dan is het uitkijken naar welke lens je (zelf) onder de kerstboom gaat leggen. Ikzelf ben twee jaar begonnen met een standaard configuratie die ik stilaan wil upgraden:
    • Canon EOS 350D
    • Canon EF-S 18-55 mm 1:3.5 - 5.6 kitlens
    • Tamron AF 70-300 mm F/4-5.6 di LD Macro 1:2
    • Canon EF 50mm F/1.8 II.
    • Canon 430 EX II flits

    Waarvoor gebruik ik mijn camera het vaakst?
    • Reisfotografie (landschappen alsook architectuur in steden)
    • Portret (zowel binnen als buiten)
    • Autofotografie (stilstaande wagens)

    En ja, een van mijn vrienden gaat volgend jaar trouwen en verzocht mij om foto's te maken aangezien hij het budget niet heeft om ook nog een dure trouwreportage te laten maken. Weigeren was nagenoeg uitgesloten (maar hij weet wel dat hij niet van mij mag verwachten wat hij bij een prof wel kan) Een trouwreportage komt daar dus nog bij.

    Het budget? € 1.000,-

    (mogelijke) upgrades
    Canon EF 70-200mm f/2.8 USM L
    Canon EF 70-200mm f/4 USM L IS
    Kitlens vervangen?

    Uiteraard had ik liever de 2.8 IS, maar die is jammer genoeg buiten mijn budget (tenzij iemand die tweedehands aanbiedt that is). Ik heb al eindeloos veel reviews gelezen over de twee en ben er (nog lang niet) uit. Ook de kitlens mag wel eens vervangen worden, maar door wat?

    Wat zouden jullie upgraden met het budget in het achterhoofd? (mss nog andere alternatieven?)

    Ik dank jullie bij voorbaat voor jullie feedback.
    Canon R6 + Canon 5D mark III - Canon RF 28-70 f/2.0 - Canon EF 24-70 2.8 L USM - Canon EF 70-200 2.8 L IS II USM - Canon EF 50 mm 1.8 II; www.dpfotografie.be

  • #2
    Re: Allround lens: het eeuwige dilemma

    Voor mij is een 70-200 allesbehalve een all-round lens. Verre van zelfs. Ik zou gewoon voor een occasie 17-55 IS gaan.
    Met een 70-200 op een crop-camera kan je IMHO niet veel beginnen op een trouw.
    mijn website

    Comment


    • #3
      Re: Allround lens: het eeuwige dilemma

      zonder enige twijfel een 10-22 lens (sigma of canon). Gaat je landschappen (en ook je auto's een pak interessanter maken imho (al zou je dat natuurlijk kunnen zien hoeveel je nu op 18 mm fotografeert).

      En dan die 70-300 buiten voor een 70-200 F4 (IS hoeft niet imho, al is die wel scherper)
      --
      Play Drakensang - a free online mmorpg

      Comment


      • #4
        Re: Allround lens: het eeuwige dilemma

        Ik ben via de zoek functie uitgekomen bij een nuttige tool: Exposureplot.Die analyseert al mijn foto's.

        Ik stel inderdaad vast dat de meeste foto's getrokken worden in de range 30 - 50 a 70 mm.

        Best uitkijken naar een alternatief voor mijn kitlens ipv de telelens als eerste te vervangen.
        De Canon 17 - 55 IS, daar ga ik zeker eens de reviews van lezen.
        Een 10 - 22 lens lijkt me wat beperkend, niet?
        Canon R6 + Canon 5D mark III - Canon RF 28-70 f/2.0 - Canon EF 24-70 2.8 L USM - Canon EF 70-200 2.8 L IS II USM - Canon EF 50 mm 1.8 II; www.dpfotografie.be

        Comment


        • #5
          Re: Allround lens: het eeuwige dilemma

          De 70-200-modellen lijken me voor de onderwerpen die je zelf opgeeft idd wat lang,
          gezien je interesse voor reis- en landschapsfotografie en voertuigen zou de 10-22 je misschien beter bevallen.

          Daarnaast zou ik ook eens kijken naar iets in de 24-70-range.
          Ik heb recent een 24-70 f2.8 van Canon aangeschaft voor met name concert- en protretfotografie met moet zeggen dat het budget goed besteed is.

          Comment


          • #6
            Re: Allround lens: het eeuwige dilemma

            IK heb zelf nog maar één trouw gefotografeerd en ik kan je verzekeren dat mijn 24-70 90% van de tijd op mijn camera heeft gestaan.

            Een goede flits is ook belangrijk volgens mijn, vooral omdat je ook groepjes mensen zult moeten fotograferen en dan heb je meer aan een flits dan aan een 2.8 lens.

            De 70-200 heb ik vooral gebruikt tijdens het avondfeest om wat sfeerfoto's en portretten te maken zonder de gasten te storen. Met mijn krachtige flits was dat gemakkelijk te doen.

            Dus misschien uitkijken naar een goede standaard-lens.
            Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

            Comment


            • #7
              Re: Allround lens: het eeuwige dilemma

              Oorspronkelijk geplaatst door Perrush Bekijk bericht
              zonder enige twijfel een 10-22 lens (sigma of canon). Gaat je landschappen (en ook je auto's een pak interessanter maken imho (al zou je dat natuurlijk kunnen zien hoeveel je nu op 18 mm fotografeert).

              )
              Een 10-22 is een extreme groothoek, soms wel leuk, maar echt allround is hij met alle wil van de wereld niet te noemen......

              Dus ik heb eigenlijk wel enige twijfel....

              Comment


              • #8
                Re: Allround lens: het eeuwige dilemma

                Reisfotografie (landschappen alsook architectuur in steden)
                Portret (zowel binnen als buiten)
                Autofotografie (stilstaande wagens)
                De 70-200 2.8 is ideaal voor portret. Meer blur bij grotere mm afstand en geen "bolle" gezichten.

                Architectuur vraagt eigenlijk een Tilt & Shift daar je gebouwen anders afbuigen.

                Voor de landschappen hangt het er vanaf of je 18mm al veel tekort heeft geschoten en stilstaande wagens moet je net dat beetje verder, toch wel enkele meter vandaan nemen, maar je hebt dan nog steeds je ander arsenaal.

                Veel succes met je beslissing!
                Last edited by Pong; 14 november 2008, 21:49.
                Canon 30Dtje ; 2 zoomlensjes ; SpeedLite flitsertje ; een onstabiel statief ; Kleine rugzak

                Comment


                • #9
                  Re: Allround lens: het eeuwige dilemma

                  ik zou de 24-105 F4 L IS ook zeker in overweging nemen.
                  (staat trouwens regelmatig 2de hands online)
                  zelf stond ik ook voor zo'n keuze en heb die lens boven de 24-70 F2.8 L en de 17-55 IS gekozen, omwille van het grote bereik, de IS (itt de 24-70), de weersbestendigheid en de EF (itt met de 17-55). denk zeker eens na of je later zou overstappen naar FF of niet.
                  bij mij staat die lens zeker 70% van de tijd op mijn toestel (30D; dus ook een crop toestel)
                  of je 2.8neemt of IS ligt aan je persoonlijke voorkeur.
                  zelf heb ik de 2.8 niet echt nodig, dus kies ik voor IS. (zowel bij het dilemma 25-105 vs. 24-70 als bij 70-200 F4 IS vs 70-200 F2.8 (non IS) (met IS viel ook buiten budget voor mij)
                  groetjes
                  Canon 7D - EF 17-40 F4 L, EF 24-105 F4 L IS,EF 70-200 f2.8 L IS II, EF 100-400 L IS, EF 85 F1,2 L II, EF 50 F1.8 II, Sigma 8-16 DC HSM, Canon Speedlite 580 EX II, 430 EX II

                  Comment


                  • #10
                    Re: Allround lens: het eeuwige dilemma

                    Aan allen: alvast een welgemeende bedankt!
                    Ik ben zeer opgetogen met de vele reactie's.

                    Samenvattend ga ik mezelf verdiepen in volgende lenzen:
                    • Canon EF 24-105mm F 4.0 L IS USM BULK
                    • Canon EF 24-70mm F 2.8 L USM
                    • Canon EF-S 17-85mm F 4-5.6 IS USM
                    • Canon EF-S 10-22mm F 3.5-4.5 USM
                    • Canon EF-S 17-55mm F 2.8 IS USM

                    Vanuit de optiek 'zeg nooit nooit' ga ik bij de aankoop zeker in mijn achterhoofd houden dat de lens bruikbaar is voor een full frame.
                    Momenteel zie ik mezelf niet onmiddellijk overstappen, maar wie weet over een paar jaar?

                    Eerste stap: alle reviews op http://www.photozone.de/canon-eos eens lezen en de zoek functie op dit forum overbelasten
                    Canon R6 + Canon 5D mark III - Canon RF 28-70 f/2.0 - Canon EF 24-70 2.8 L USM - Canon EF 70-200 2.8 L IS II USM - Canon EF 50 mm 1.8 II; www.dpfotografie.be

                    Comment


                    • #11
                      Canon EF-S 17-55mm F 2.8 IS USM

                      Na reeds een aantal reviews gelezen te hebben lijkt het me toch dat er steeds eentje uitspringt:
                      Canon EF-S 17-55mm F 2.8 IS USM

                      Read clear, detailed camera and lens reviews and recommendations. Get the latest Canon and Sony news and learn from our photography tips. For over 20 years, The-Digital-Picture.com is all about you and making your images amazing!

                      "Weddings, events, parties, family activities, portraits, landscapes, stage shows, car shows, night sky ... there are far more uses for this lens than I am going to think of. Unless there is an upgrade to a 1.3x or full frame body in your future, the Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM Lens is an ideal lens to include in your kit."

                      Maar ja dan lees je ook weer zoiets als:

                      "Ultimately while the EF-S 17-55mm makes a great premium zoom for EF-S body owners, you’ve really got to be into either portraiture or low-light photography to justify its higher cost. Most general photographers will be better served by the longer range, not to mention cheaper price of the EF-S 17-85mm."

                      En dan ben je weer vertrokken voor een rondje reviews

                      Nee, het enige wat me een beetje stoort is dat het geen L lens is en ik die niet kan gebruiken mocht ik ooit full frame gaan (of de technologie die kant op evolueren dat FF de standaard wordt). Wellicht daarom dat ik overweeg om een EF-S 17-55 f/2.8 tweedehands te kopen.
                      Scheelt een flinke duit en mocht ik die achteraf opnieuw verkopen, dan schiet ik er minder bij in dan bij een nieuwe.

                      Lenzen reviews lezen, 't is een hobby
                      Canon R6 + Canon 5D mark III - Canon RF 28-70 f/2.0 - Canon EF 24-70 2.8 L USM - Canon EF 70-200 2.8 L IS II USM - Canon EF 50 mm 1.8 II; www.dpfotografie.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon EF-S 17-55mm F 2.8 IS USM

                        Oorspronkelijk geplaatst door W1ck3D Bekijk bericht
                        Na reeds een aantal reviews gelezen te hebben lijkt het me toch dat er steeds eentje uitspringt:
                        Canon EF-S 17-55mm F 2.8 IS USM
                        Tja, het hangt er ook maar vanaf welk bereik je belangrijk vindt. Ik heb de Tamron 17-50 f2.8 wat op zichzelf een zéér goeie lens is voor weinig geld. Maar ik kan niet wachten om over te stappen op een 24-105L als walkaround, want ik vind 50mm écht te kort. 17mm is wel prettig maar liever zou ik nog iets breder gaan. De Tamron zal ik overigens wel houden i.v.m. de lichtsterkte, om te kunnen gebruiken binnenshuis.

                        Mijn uiteindelijke walkaround-set zal dan ook een UWA worden (waarschijnlijk een Tokina 12-24) + een 24-105 + m'n 70-200 f4 IS. En op later termijn zal het wellicht een FF met de 24-105 & 70-200 worden. Ik heb niet voor niets gekozen voor een camera met de mogelijkheid om lenzen te wisselen. Een all in one lens is met X aantal compromissen is voor mij dan ook geen optie
                        www.indetailfotografie.nl

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon EF-S 17-55mm F 2.8 IS USM

                          Oorspronkelijk geplaatst door W1ck3D Bekijk bericht
                          Na reeds een aantal reviews gelezen te hebben lijkt het me toch dat er steeds eentje uitspringt:
                          Canon EF-S 17-55mm F 2.8 IS USM

                          Read clear, detailed camera and lens reviews and recommendations. Get the latest Canon and Sony news and learn from our photography tips. For over 20 years, The-Digital-Picture.com is all about you and making your images amazing!

                          "Weddings, events, parties, family activities, portraits, landscapes, stage shows, car shows, night sky ... there are far more uses for this lens than I am going to think of. Unless there is an upgrade to a 1.3x or full frame body in your future, the Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM Lens is an ideal lens to include in your kit."

                          Maar ja dan lees je ook weer zoiets als:

                          "Ultimately while the EF-S 17-55mm makes a great premium zoom for EF-S body owners, you’ve really got to be into either portraiture or low-light photography to justify its higher cost. Most general photographers will be better served by the longer range, not to mention cheaper price of the EF-S 17-85mm."

                          En dan ben je weer vertrokken voor een rondje reviews

                          Nee, het enige wat me een beetje stoort is dat het geen L lens is en ik die niet kan gebruiken mocht ik ooit full frame gaan (of de technologie die kant op evolueren dat FF de standaard wordt). Wellicht daarom dat ik overweeg om een EF-S 17-55 f/2.8 tweedehands te kopen.
                          Scheelt een flinke duit en mocht ik die achteraf opnieuw verkopen, dan schiet ik er minder bij in dan bij een nieuwe.

                          Lenzen reviews lezen, 't is een hobby
                          Ik denk inderdaad dat de 17-55 de eerste keuze is als allround, en absoluut meekan als L lens, Canon zou dit er niet opzetten, omdat het een EF-S lens is. Maar, met deze lens hebt je niks telebereik.
                          De 24-105 geeft je al een flinke tele, maar je verliest breedhoek.
                          De 24-70 2.8 koop je maar voor 1 ding, de lichtsterkte. Als je geen 2.8 nodig hebt, koop je beter een 4.0 lens.
                          Hou niet teveel rekening met Fulframe, zoals het er nu uitziet, blijven deze cameras flink duurder. (1DS en 5D)
                          En moest je dan toch ooit overstappen op fullframe, verkoop je gewoon je huidige lenzen weer.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Allround lens: het eeuwige dilemma

                            Als je volledig allround wilt gaan, is dit mss iets, een 24-70, een 1,4 converter en een 70-200, dan heb je zowat alle bereiken in je buurt. Scheelt ook een hoop zeulwerk.

                            Comment

                            Working...
                            X