Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's nemen van F1 & natuurfoto's, welke lens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's nemen van F1 & natuurfoto's, welke lens?

    Welke lens zouden jullie aanraden om zowel F1-foto's en natuurfoto's (vogels) te maken?
    Mijn body's: 5D en 1D mark III

    Welke lens zou ik kopen?: 400 2.8 of de 500 4.0. IS

    Groetjes
    Francis
    Canon van s'morgens tot s'avonds.

  • #2
    Re: Foto's nemen van F1 & natuurfoto's, welke lens?

    Dat ligt aan de vergrotingsmaatstaf die u wenst, en die kan niemand hier inschatten.

    Comment


    • #3
      Re: Foto's nemen van F1 & natuurfoto's, welke lens?

      Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
      Dat ligt aan de vergrotingsmaatstaf die u wenst, en die kan niemand hier inschatten.
      F1 : 300 F.8 ?
      Birdies : 300 F2.8 + x1,4 extender ?

      er zullen wel nog veel betere alternatieven bestaan, question is... zijn die alternatieven nog financieel haalbaar voor een hobby-ist
      Imagination is more important than knowledge...
      http://www.kiekje.be

      Comment


      • #4
        Re: Foto's nemen van F1 & natuurfoto's, welke lens?

        De 400 2.8 is zééééér zwaar en het is dus niet evident om er ver en lang mee rond te lopen, geloof me! Het is wel een droom van een lens. Voor vogeltjes ga je beter af zijn met een 500 4.0 denk ik, alhoewel ik nog nooit vogeltjes gefotografeerd heb.

        Comment


        • #5
          Re: Foto's nemen van F1 & natuurfoto's, welke lens?

          leuk weer eens wat van je te lezen.
          bij je vorig topic; hebben we niets meer van je gehoord!!
          hoop dit keer wel.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Foto's nemen van F1 & natuurfoto's, welke lens?

            Als het een prime moet zijn dan de 500mm, mag het een zoom zijn dan de 100-400mm.
            Een f/2.8 moet dat niet zijn, een f/4 is voldoende.

            Grtz, RF
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #7
              Re: Foto's nemen van F1 & natuurfoto's, welke lens?

              Op grond van onderstaande collage kan ik de vraagsteller alleen maar aanraden meerdere lenzen met verschillende brandpuntsafstanden mee te nemen op vogel of F1 safari.
              Objectafstand en gewenste vergrotingsmaatstaf zijn bepalend voor de keuze welke lens men ter hand neemt.
              Met slechts een lens van 400 mm is er geen sprake van flexibiliteit wil men beeldvullend fotograferen.



              Mijn advies is een reeks lenzen aan te schaffen van 100 tot 600 mm (zoom of prime) en elk op een body klikken, het is een zware last maar je bent, binnen zekere grenzen, altijd paraat.
              Het bestuderen van het leefgebied en vluchtgedrag van vogels en het kiezen van een observatie punt geeft voldoende informatie voor de te gebruiken brandpuntsafstand.
              Voor F1 races kan men, indien men Google Earth raadpleegt, vrij nauwkeurig de afstand van de zitplaats (?) tot de track achterhalen.
              Wanneer je een en ander aan het toeval overlaat, dan zullen de foto's een toevalligheid zijn.

              Comment


              • #8
                Re: Foto's nemen van F1 & natuurfoto's, welke lens?

                Ik zou gewoon voor de Bigma 50-500 gaan,deze heb ik nu een jaar in bezit en al mijn autosport foto's zijn daarmee gemaakt tot mijn tevredenheid en als je de foto's ziet die hier gepost worden van de natuur kan je ook wel zien dat de foto's genomen met deze lens zeer goed zijn.
                Nikon D7000 met batterijgrip,tokina 12-24 mm,sigma 17-70 mm f2.8,nikon 18-200 mm VR,Sigma DG 120 400 4.5 - 5.6 APO HSM ,nikon sb 600 , manfrotto 681b en nog allerhande kleine spullen.

                Comment


                • #9
                  Re: Foto's nemen van F1 & natuurfoto's, welke lens?

                  Als ik het mij zou kunnen permitteren om een 400mm f2.8 te kopen, dan zou ik in de plaats van die lens een 300mm f2.8 kopen + een 1.4x teleconverter + een 100-400L. En dan zou ik nog geld overhouden voor een goed statief bijvoorbeeld.... En misschien is een 2x converter zelfs wel een goede optie bij de 300mm f2.8?

                  Je hebt immers 2 body's. Dan heb je flexibiliteit met de zoom en optische perfectie en lichtsterkte met de vaste 300mm, al dan niet met een teleconverter ertussen.

                  De 400mm f2.8 lijkt me zeer onhandig vanwege z'n gewicht van bijna 5,4 kilogram. Uit de hand fotograferen hiermee lijkt me heel lastig. Wat dus zou betekenen dat je ook nog een heel goed (lees: heel duur en heel zwaar) statief mee moet sjouwen. Niet zo'n ramp als je in een vogelhut of schuiltent zit o.i.d. maar op een circuit lijkt me dit niet echt prettig werken. Een 100-400L is uit de hand prima te doen. En uit mijn beperkte ervaring met een 300mm f2.8 weet ik dat deze ook uit de hand nog te doen is (hoewel een monopod toch wel aan te bevelen is....)
                  www.indetailfotografie.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto's nemen van F1 & natuurfoto's, welke lens?

                    Allemaal bedankt! Ik denk da ik ga voor de 500mm.4 gr ikke
                    Canon van s'morgens tot s'avonds.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Foto's nemen van F1 & natuurfoto's, welke lens?

                      Met die 500F4 kan je voor vogels niet missen, werkt heel erg goed met 1.4x en 2x extenders en is nog relatief draagbaar. Ik heb naast de 500 ook wel best wat ervaring met de 300 2.8 maar voor vogeltjes is die zelfs in samenwerking met extenders wat aan de korte kant, deze lens is echter top voor snelle actiesporten.
                      1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                      Comment


                      • #12
                        Re: Foto's nemen van F1 & natuurfoto's, welke lens?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Ferrari Bekijk bericht
                        Allemaal bedankt! Ik denk da ik ga voor de 500mm.4 gr ikke
                        juiste keuze ook.

                        Grtz, RF
                        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                        Comment

                        Working...
                        X