Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lichtsterke Lenzen voor concertfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lichtsterke Lenzen voor concertfotografie

    Hallo iedereen.

    Ik heb zelf een EOS350D met een standaard Kit lens (18-55) en ben vooral bezig met concertfotografie.

    De café's en zaaltjes waar ik fotograaf hebben meestal gemeen dat ze vrij donker zijn en dat ik snel werk met een te hoge ISO , te trage sluitertijden en een flits. Nu je kan daar toffe dingen meedoen en heel experimentele fotografie mee verwezenlijken maar ik wil eens deftig aan de slag en zoek nu een goede lens om me hierin van start te laten gaan.

    Het probleem is dat ik mij blind staar op lichtsterke lenzen. Ik weet dat ik moet zoeken naar een F2.8, liefst zonder een vast brandpunt, maar alles wat erbijkomt is voor mij nogal "chinees".

    Men spreek over IS (image stabilizing als ik me niet vergis), HSM, L?, CAF, USM, noem maar op...

    Ik vond ook niet direct een handguide in de verschillende afkortingen en het gebruik ervan in verschillende situaties.


    Wat zoek ik dus vooral?

    Een lichtsterke lens voor een Canon EOS350D (F2.8)
    Geen voorkeur en voorkennis of het nu een Canon, Sigma, Tamron moet zijn.
    Eerder voor dichte situaties, maar met enige zoom voorhanden.
    Een snelle autofocus is een plus.

    Als jullie hier ook een budget op kunnen plakken zou dit heel fijn zijn.
    Ik heb gehoord dat je een wel sigma kan vinden met ongeveer deze specificaties van ongeveer een 400 tal euro.

    Laat me iets weten

    PJ
    Last edited by dissociety; 9 november 2008, 17:19.

  • #2
    Re: Lichtsterke Lenzen voor concertfotografie

    Zoals meestal : Tamron SP 17-50 F/2.8

    Een echt snelle autofocus heeft ie echter niet.....

    Comment


    • #3
      Re: Lichtsterke Lenzen voor concertfotografie

      Als het echt te donker is, dan is een setje lichtsterke primes toch wel degelijk een betere oplossing.

      Je kan bijvoorbeeld als eens experimenteren met de heel goedkope Canon 50mm f1,8.

      Aan de hand van de foto's die je eerder hebt gemaakt kan je zien welke brandpuntsafstand het meest gebruikt wordt. Er is zelfs een gratis programma, "Exposureplot" (met Google heb je dat wel zo gevonden) waarmee je een fotomap kan analyseren, dan zie je direkt welke brandpuntsafstand het meest gebruikt is.

      Een 50mm f1,8 is op f2,8 altijd véél scherper dan eender welke f2,8 zoomlens.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Lichtsterke Lenzen voor concertfotografie

        28f1.8
        50f1.8(1.4)
        85f1.8

        drie primes met erg snelle scherpstelling!

        persoonlijk is die laatste m'n favoriet (85mm),
        in kleinere etabissementen komt de eerste echter beter van pas (28mm).
        de tweede heb ik zelf niet (50mm)...

        van canon zal men je de 24-70f2.8 en de 70-200f2.8 aanraden.
        super goeie lenzen, maar nog steeds één stop minder lichtsterk.
        'n vééééél duurder

        mm
        ∏__|_ ∏__|_
        "no rules, great shots"
        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

        Comment


        • #5
          Re: Lichtsterke Lenzen voor concertfotografie

          en reken tov van die 50mm f1.8 maar op prijzen X15
          50mm = 85,95 bij studio 73
          70-200 f2.8 l ism (en wat nog meer bij canon, ik snap het nog steeds niet, maar is volgens mij de VR bij nikon en stille, snelle scherpstellingsmotor) kost bij studio 73 1589 euro

          en dan is je rekening volgens mij snel gemaakt, zeker als je in kleine zaaltje werkt, daar kom je zelden boven 100mm tenzij voor een close-up af en toe eens.
          ik werk met fuji (crop 1,5 VS 1,6 van canon) meestal rond de 135 mm op iets grotere podia dan café podia. als je het geld er voor over hebt de 70-200 met nog bvb die tamron (nog nooit geprobeerd), anders zou ik voor een 2 tot 3 lichtsterke primes gaan.
          hoe meer f**k hoe meer vreugd

          **=ol

          Comment


          • #6
            Re: Lichtsterke Lenzen voor concertfotografie

            In een café kan je met een 70-200 niet veel aanvangen, of je zou alleen maar portretjes moeten maken.
            Een 28mm f1,8 zal dan ook heel goed van pas komen.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Lichtsterke Lenzen voor concertfotografie

              Canon 17-55 F2.8 IS kan hiervoor wel ideaal zijn maar heeft wel een prijskaartje va, rond de 700-800 dacht ik.
              Goedkoopste oplossing is de Canon 50mm F1.8 maarja hier heb je dus geen zoom hé .
              Canon 50D - Canon 70 - 200 F2.8 L IS - Canon 24 - 105 F4.0 L IS - Canon 50 F1.8 II - Canon Speedlight 430 EX II

              Comment


              • #8
                Re: Lichtsterke Lenzen voor concertfotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Een 50mm f1,8 is op f2,8 altijd véél scherper dan eender welke f2,8 zoomlens.
                Mijn Nikkor 50-1.8 was dus niet scherper op 2.8 dan mijn 17-55 2.8. Voor dezelfde prijs had ik wel een stuk of 10 50mm lenzen aan kunnen schaffen, maar toch.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Lichtsterke Lenzen voor concertfotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Mijn Nikkor 50-1.8 was dus niet scherper op 2.8 dan mijn 17-55 2.8. Voor dezelfde prijs had ik wel een stuk of 10 50mm lenzen aan kunnen schaffen, maar toch.
                  Op mijn D200 had ik eveneens dezelfde indruk - de 50mm was goed, maar niet super. De 17-55 deed het inderdaad beter.
                  Op mijn D700 heeft de 50mm evenwel een serieuze boost gekregen (evenals de 85/1.8 AF) en is de scherpte werkelijk top. De 17-55 heb ik om begrijpelijke redenen nooit gebruikt op mijn D700.
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lichtsterke Lenzen voor concertfotografie

                    Het wordt dus een 28mm EDIT: F1.8 dus Bedankt voor de snelle reacties.

                    Ik had een poging ondergaan om met de standaardkitlens (18-55 / F3.5-5.6) foto's te nemen in een vrij duistere zaal van een CD Release en het was gewoon onmogelijk om zonder flits er iets van te maken.

                    Meestal zit ik wel vrij dicht op de bands zelf doordat vele optredens hier in Gent in kleine zalen en café's worden georganiseerd dus ik wil zeker beginnen met een 28mm.

                    Het resultaat zal ik hier nog bijvoegen.
                    Last edited by dissociety; 8 november 2008, 13:55.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lichtsterke Lenzen voor concertfotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door dissociety Bekijk bericht
                      Het wordt dus een 28mm F2.8
                      bedoel je niet 28f1.8? DEZE?

                      mm
                      ∏__|_ ∏__|_
                      "no rules, great shots"
                      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lichtsterke Lenzen voor concertfotografie

                        Hallo,

                        Ik ben zelf nu al iets langere tijd bezig met concertfotografie. Eerst inderdaad met de kitlens, met een 28 mm 2.8 en 50 mm 1.8 prime, met de Tamron 28-75 2.8, en nu uiteindelijk met de Tamron 17-50mm 2.8.

                        Deze laatst genoemde is echt een aanrader! Ik fotografeer hier nu 1maand mee, en heb er 3 concerten mee gefotografeerd, en heb mooiere plaatjes dan ooit geschoten.. Nee het evenaart niet het nikon of canon materiaal, maar het komt goed in de buurt!!

                        Als ik jou was zal ik de prime achter wegen laten, het is even leuk, en werkt scherp en zuiver, maar je gaat je er op den duur aan ergeren. Want door het niet kunnen zoomen mis je wéér dat goeie shot.. en dat is zonde!!

                        Nou, succes met je keuze!
                        D70 met Tamron 28-75 f/2.8; nikkor 50 f/1.8; (en spoedig Sigma 70-200 f/2.8!)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lichtsterke Lenzen voor concertfotografie

                          De 50mm 1.8 zou ik dus echt NIET doen voor concerten enzo.
                          Deze lens is traag met focussen en zeker in donkere omgevingen kan er soms helemaal niet gefocust worden (hunting).

                          De 1.4 doet het iets sneller, maar heeft soms ook problemen in donkere omgevingen.
                          Beiden zijn vanaf 2.5/2.8 echt haarscherp. Daaronder redelijk soft.

                          De 85mm 1.8 is wel een lens dat supersnel focust en volopen al erg goed scherp is! Deze heeft voor een crop camera soms alleen te veel bereik.

                          De Tamron 17-50 is een goede lens (wel erg rumourig, waardoor deze goedkoop of defect aan kan voelen) maar heel scherp. Wel is deze pas vanaf 4.0 haarscherp, maar ik vond 2.8 op mijn exemplaar acceptabel.

                          Een lens die het echt top doet, ook vol open is de 17-55 2.8 IS, maar die is dan ook een heel stuk duurder. Mijn exemplaar was volopen al haarscherp en nog zelfs scherper dan mijn 24-105 4L IS.
                          Last edited by Aestiva; 11 november 2008, 07:46.
                          Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lichtsterke Lenzen voor concertfotografie

                            Wel de 28mm F1.8 lijkt me het best al m'n eerste aankoop. Het is wel een prime maar enige creativiteit met je kader zelf met zoom vind ik wel voorhanden. Ik wil er zeker wel mee aan de slag gaan.

                            Ik heb gelezen dat die 1.8 ook USM is en hopelijk de scherpstelling van de AF wel wat vergemakkelijkt. Het soms heel moeilijk om in uiterst donkere omgevingen zelf manueel je scherpstelling af te stellen. Het feit dat ik een bril draag en dus minder goed door mijn zoeker kan kijken speelt hier waarschijnlijk in mee.

                            Die 17-55 F2.8 Tamron lijkt me ook wel wat maar ik denk dat die 1.8 me meer voordelen zal baten in deze donkere ruimtes.

                            De canon versie heb ik ook zien liggen maar dat is al een serieuze hap uit m'n budget mits ik nog maar net begin te werken en ik ook in een band speel wat heel wat budget opslokt.

                            Ik heb veel te dure hobbies

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lichtsterke Lenzen voor concertfotografie

                              Oorspronkelijk geplaatst door dissociety Bekijk bericht
                              Wel de 28mm F1.8 lijkt me het best al m'n eerste aankoop. Het is wel een prime maar enige creativiteit met je kader zelf met zoom vind ik wel voorhanden. Ik wil er zeker wel mee aan de slag gaan.

                              Ik heb gelezen dat die 1.8 ook USM is en hopelijk de scherpstelling van de AF wel wat vergemakkelijkt. Het soms heel moeilijk om in uiterst donkere omgevingen zelf manueel je scherpstelling af te stellen. Het feit dat ik een bril draag en dus minder goed door mijn zoeker kan kijken speelt hier waarschijnlijk in mee.

                              Die 17-55 F2.8 Tamron lijkt me ook wel wat maar ik denk dat die 1.8 me meer voordelen zal baten in deze donkere ruimtes.

                              De canon versie heb ik ook zien liggen maar dat is al een serieuze hap uit m'n budget mits ik nog maar net begin te werken en ik ook in een band speel wat heel wat budget opslokt.

                              Ik heb veel te dure hobbies
                              De 1.8 heeft geen usm, de 1.4 wel, maar die werkt lang niet zo goed en effectief als andere usm motoren.
                              Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

                              Comment

                              Working...
                              X