Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

18-55 is

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 18-55 is

    Hallo,

    In een vorig topic (bij "camera's) had ik het al over het feit dat ik een nieuw toestel wil kopen en twijfel tussen een Panasonic FZ28 en een Canon 1000D met 18-55 IS lens. Aangezien ik eigenlijk nog absoluut geen ervaring heb met spiegelreflexcamera's en dus ook niet met de lenzen, wou ik een beetje meer informatie over de 18-55 IS. Wat voor een soort lens is het en voor welke soort foto's is ze geschikt?

    Als je het zoombereik zou kunnen "vergelijken" met de optische zoom van een compact camera, is de afstand dan vergelijkbaar met 3x optische zoom ofzo?
    Nikon D90 18-105mm VR

  • #2
    Re: 18-55 is

    Het zoombereik is inderdaad 3X (55/18 = 3,05).
    18mm is redelijk breed. Op deze site van Tamron krijg je een idee van wat die millimeters precies betekenen in de praktijk: http://www.tamron.de/index.php?id=238&L=2
    (verschuif het blauwe pijltje onderaan de foto) Moeilijke vergelijking, maar 50mm komt ongeveer overeen met hoe je het met het blote oog ziet.
    De kwaliteit van die lens is nog beter dan zijn voorganger: de 18-55mm zonder IS, die ik heb, en die ik zeker ook niet slecht vind!
    Hij is scherper, en de IS (stabilisatie) is natuurlijk een voordeel wanneer de sluitertijd wat langer wordt bij bepaalde omstandigheden.
    Last edited by pascalsn; 5 november 2008, 20:02.
    Canon 30D
    http://www.flickr.com/photos/pascal_s/

    Comment


    • #3
      Re: 18-55 is

      Oorspronkelijk geplaatst door Mezzaluna Bekijk bericht
      Hallo,

      In een vorig topic (bij "camera's) had ik het al over het feit dat ik een nieuw toestel wil kopen en twijfel tussen een Panasonic FZ28 en een Canon 1000D met 18-55 IS lens. Aangezien ik eigenlijk nog absoluut geen ervaring heb met spiegelreflexcamera's en dus ook niet met de lenzen, wou ik een beetje meer informatie over de 18-55 IS. Wat voor een soort lens is het en voor welke soort foto's is ze geschikt?

      Als je het zoombereik zou kunnen "vergelijken" met de optische zoom van een compact camera, is de afstand dan vergelijkbaar met 3x optische zoom ofzo?

      Je moet je wel realiseren dat die Panasonic een telebereik heeft dat je met een reflex+kitlens alleen met extra lenzen kan realiseren, dat betekent extra uitgaven en lenswisselen.

      Voorbeeld :
      De panasonic heeft 480mm kleinbeeldequivalent, daarvoor moet je bij de Canon een lens tot 300mm kopen, nu is er een goede voordelige 55-250 zoom, maar dat betekent ook al 240€
      extra besteden om wat tele te verkrijgen.

      Aan de korte kant is er weinig verschil, dus voor overzichtsfoto's voldoet de Canon met kitlens.

      Comment


      • #4
        Re: 18-55 is

        Bedankt voor jullie reacties. Het waren inderdaad die extra kosten en extra lenswisselingen die me deden twijfelen, maar als ik dan bedenk wat de extra mogelijkheden zijn met de Canon 1000D en dat ik het nu zo lang heb kunnen volhouden met een eenvoudig compactje van Nikon met ook maar 3x optische zoom, denk ik dat ik inderdaad misschien toch voor de Canon ga gaan en ga sparen voor een betere lens.

        Dat wisselen zal misschien soms onhandig zijn, maar in bepaalde gevallen kan ik nog altijd gewoon het toestel van m'n vriend gebruiken (Canon powershot met 10x zoom, maar met dan wel wat kwaliteitsverlies ten opzichte van de 1000D natuurlijk ).

        En uiteindelijk is 240 euro nog te doen als je een beetje kan sparen. Ik kan altijd m'n familieleden bijeentrommelen en hints geven voor kerstmis.

        Ik ga er nog eens een nachtje over slapen, maar ik begin gelukkig eindelijk een goed idee te krijgen van wat de mogelijkheden zijn dankzij dit forum en de mensen die me helpen.
        Nikon D90 18-105mm VR

        Comment

        Working...
        X