Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

prime of flits voor binnenopnamen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • prime of flits voor binnenopnamen

    klinkt misschien als een domme vraag maar binnenkort wordt onze eerste geboren. Ne mens wil daar al eens een fotootje van. En dat worden er in deze tijd van het jaar veel binnen opnames.

    Mijn kennis en vooral ervaring is erg beperkt. Ik heb nu een pentax 16-45, 50-200 en een 70 prime die het binnen -niet verwonderlijk- stukken beter doet dan de kit-zoom.
    Die 70 is een prachtlens maar vrij groot qua brandpuntsafstand voor binnenskamers -ik kan niet altijd in de luster klimmen om toch het hele gezicht in de zoeker te krijgen.

    Daarom ben ik op zoek naar een oplossing om mooie opnames van vrij kortbij te maken.Ik heb een beetje schrik dat een flits de boel helemaal gaat platflashen en die kleine van de schrik meteen aan het huilen gaat, zodat ik ook niet veel kans heb om meerdere opnames te maken.
    Toch maar een prime in een bereik van 24-36 mm te kopen ipv een flits (die uiteraard voor veel meer inzetbaar is dan dit alleen)

    concreet is de vraag welke goeie en betaalbare objectieven Pentax heeft tussen 24 en 36, Voor min of meer t zelfde geld, bestaan er flitsers waarmee je erg zacht kan flitsen? Zijn er tips of technieken om flitslicht te dempen? Voor de vaste lampen en paraplu's naar boven komen: ik kan de living niet verbouwen

    Of zijn er nog andere oplossingen?
    http://www.effieweg.tk

  • #2
    Re: prime of flits voor binnenopnamen

    Heb geen kennis van pentax producten maar ik zou kiezen voor een flitser. Je krijgt daarmee er een hoop extra mogelijkheden erbij.
    | Mijn nieuwe website met foto's |

    Comment


    • #3
      Re: prime of flits voor binnenopnamen

      overweeg eventueel een Tamron 17-55 2.8 (of een 28-75 2.8 die iets goedkoper is, maar ook iets langer), want de enige lichtsterke prime die echt goedkoper is, is een 50mm 1.8, en dan vind ik dat je met de 17-55 2.8 een breed inzetbare lens koopt die goed presteerd voor binnen opnamen

      Ook als je je flits gebruikt zal je beter resultaat hebben als je er een 2.8 lens kan bij inzetten. Eerst een lichtsterke lens kopen, dan een flits, zou mijn afweging zijn

      Comment


      • #4
        Re: prime of flits voor binnenopnamen

        Jammer dat deze lens niet meer te verkrijgen is:


        Of de Sigma 28mm F 1.8 EX DG Asf Macro Pentax deze de kwaliteit van bovenstaande lens kan benaderen weet ik niet, maar ziet er niet slecht uit.

        Als flitser zou ik de Metz Mecablitz 58 AF-1 Pentax aanraden.
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: prime of flits voor binnenopnamen

          Ik zou ook kiezen voor een flits : ik had er in begin ook schrik van doch na het doorlopen van een leerproces zal je merken dat een flits je veel extra mogelijkheden geeft. Flits is het voorbeeld bij uitstek van "onbekend maakt onbemind".

          Maar je kan de test doen : ik weet niet hoe licht het bij jou thuis binnen is doch monteer je lichtsterkste lens ; stel de iso waarde in die je nog aanvaardbaar vindt en kijk welke sluitertijd je bekomt (met open diafrgma) . Je kan dan makkelijk omrekenen welke iso waarde/diafragma opening je nodig zou hebben om een aanvaardbare sluitertijd te bekomen. Mij zou het verwonderen dat je er met een 2.8 lens zou komen. f1;4 ? Misschien doch dit geeft weer repercussies kwa scherptediepte...

          Daarom : flits kopen en wat tijd investeren om ermee te leren werken. Krijg je geen spijt van , zelfs op zonnige dagen...

          Comment


          • #6
            Re: prime of flits voor binnenopnamen

            Oeps, dubbel post.
            Last edited by Red Falcon; 4 november 2008, 14:00.
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #7
              Re: prime of flits voor binnenopnamen

              Alle verstandige dingen zijn al gezegd maar ik wil je toch mijn redenering meegeven.
              Lichtsterke lenzen zijn fantastisch maar je bent daarmee vaak veroordeeld tot een beperkte scherptediepte, ook als je die niet wenst.
              Ook aan het gebruik van een lichtsterke lens komt een einde wanneer het lichtniveau daalt en je geen gebruik wil maken van hogere ISO waarden. Uiteindelijk zullen de drie factoren die de belichting bepalen, diafragma, sluitertijd en ISO waarde, alle drie, of elk afzonderlijk, een mogelijk ongewenst effect op de kwaliteit van de foto hebben of zelfs het fotograferen geheel verhinderen.
              Flitsen geeft je de mogelijkheid om in vrijwel alle low light omstandigheden te kunnen fotograferen en met enige studie en oefening zullen de resultaten naar wens zijn.
              Twee op afstand bediende flitsers, elk met een diffuser en geplaatst op een na enig experimenteren bepaalde locatie, zullen je oneindig veel fotografeer plezier opleveren.
              En duur hoeft het niet te zijn, gezien http://www.gadgetinfinity.com/produc...cat=256&page=1
              en deze combinatie http://www.gadgetinfinity.com/produc...cat=256&page=1

              Comment


              • #8
                Re: prime of flits voor binnenopnamen

                Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                Jammer dat deze lens niet meer te verkrijgen is:
                [
                Hey,

                die is bij tekade.de wel te krijgen hoor, tenmisnte als je eerst een slordige 800 euro overschrijft ...

                Ik heb bij tekade net de SMC FA 35 2.0 bestelt en verwacht hem vandaag of morgen. Zal je laten weten wat het resultaat is. Kost 299,- maar het zou een prima ding moeten zijn.

                Opmerking van viewefinder over de beperkte DOF met open dirafragma is uiteraard ook in overweging te nemen.

                En goed flitsen vergt behoorlijk wat ervaring. Tenminste dat vrees ik: Ik kan zodra ik eens tijd heb mijn sigma flits afhalen bij fotorubens en zal je ook daarover bij gelegenheid mijn ervaring meedelen.

                Voor wanneer is de bevalling overigens voorzien? Alleszins al veel succes gewenst en geniet ervan !
                Groetjes,
                Yves
                Niet geschoten is altijd mis ...

                Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

                Comment


                • #9
                  Re: prime of flits voor binnenopnamen

                  Oorspronkelijk geplaatst door y-cam Bekijk bericht
                  En goed flitsen vergt behoorlijk wat ervaring. Tenminste dat vrees ik: Ik kan zodra ik eens tijd heb mijn sigma flits afhalen bij fotorubens en zal je ook daarover bij gelegenheid mijn ervaring meedelen.
                  Goed flitsen vergt inderdaad wel wat ervaring maar je een beetje inlezen en de basis principes begrijpen (en dat is echt niet veel) levert je al meteen leuke resultaten op.
                  En dat is wat je wilt, ik weet niet hoeveel tijd er nog rest maar oefenen, oefenen en oefenen....... En dat is nog leuk ook
                  | Mijn nieuwe website met foto's |

                  Comment


                  • #10
                    Re: prime of flits voor binnenopnamen

                    Ik flits nooit bij babietjes. Mogelijk kan het geen kwaad, maar ik vind het veiliger voor de kindjes om hen niet te bruskeren.
                    Een pasgeboren kindje blijft heel stil liggen.
                    Met je toestel steunend op een vast voorwerp, bedrand of zo of op statief kan je lange sluitertijden gebruiken.
                    Ik heb wel veel bewegingsonscherpe foto's, ondanks IS, maar als ik foldoende foto's neem heb ik er toch steeds genoeg scherpe over.

                    Comment


                    • #11
                      Re: prime of flits voor binnenopnamen

                      Flitsen 45° omhoog via het plafond met een diffuser op de flits is geen probleem bij kindjes. Ik doe dat altijd zo. Werkt fijn bij Pentax, in mijn geval de AF540FGZ flits met een Sto-fen omnibounce erop. Maar als ik de ruimte in m'n tas heb durf ik ook een Gary Fong Lightsphere te gebruiken.

                      Voor babietjes gaat de flitser bij mij recht omhoog (bij 45° flits je erover), of als ik van boven schuin naar beneden fotografeer zet ik 'm zelfs lichtjes achteruit getilt zodat het flitslicht nog steeds vertikaal omhoog gaat.

                      Een lichtsterk vast objectief is fijn, maar je zit inderdaad met de korte scherptediepte. De gesuggereerde FA31/1.8 is een pareltje. Die heb ik al enkele jaren en da's met zekerheid één van de objectieven die allicht m'n verzameling nooit zal verlaten. 31mm is net wat breder dan standaard en voor mij dus iets flexibeler, maar voor binnen zou ik toch nog wat breder gaan. Ik denk hierbij aan de DA21/3.2, maar echt lichtsterk kan je die natuurlijk niet noemen. Wel een super-compact objectiefje. Voordeel dat het de aandacht minder trekt zodat je mogelijk minder vingertjes op je voorlens zal krijgen. ;-)

                      Alternatief is een tweedehandse FA*24/2 (wel nogal groot).

                      hth, Wim
                      Last edited by ishpuini; 6 november 2008, 10:41.
                      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                      Comment


                      • #12
                        Re: prime of flits voor binnenopnamen

                        En toch is het zachte, natuurlijke licht dat door vensters en gordijnen valt zo hemels mooi voor portretten...
                        Greetz, Kariboe
                        * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                        Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                        Comment

                        Working...
                        X