Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

bij welke brandpuntsafstand bedraagt de beeldhoek 0 graden ??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • bij welke brandpuntsafstand bedraagt de beeldhoek 0 graden ??

    Hallo iedereen,

    Ik heb weer eens een theoretische vraag, waarop de bollebozen allicht vlug een natuurkundig verantwoord antwoord kunnen geven.

    Uitgaande van de vaststelling dat de brandpuntsafstand eigenlijk de beeldhoek bepaalt (hoe korter de focaal hoe breder de hoek, hoe langer de focaal, hoe kleiner de hoek ....)

    ... dan is mijn simpele redenering: als steeds meer tele een steeds kleinere beeldhoek impliceert, dan moet "heel erg veel tele" uiteindelijk ook leiden tot een beeldhoek van 0 graden ...

    Mijn vraag:

    Is dat ook zo? Is er ergens een brandpuntsafstand die 0 graden beeldhoek oplevert?

    En zo ja: wat is dan die brandpuntsafstand?


    Alvast bedankt,
    Groetjes,
    Yves
    Niet geschoten is altijd mis ...

    Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

  • #2
    Re: bij welke brandpuntsafstand bedraagt de beeldhoek 0 graden ??

    Oorspronkelijk geplaatst door y-cam Bekijk bericht
    Hallo iedereen,

    Ik heb weer eens een theoretische vraag, waarop de bollebozen allicht vlug een natuurkundig verantwoord antwoord kunnen geven.

    Uitgaande van de vaststelling dat de brandpuntsafstand eigenlijk de beeldhoek bepaalt (hoe korter de focaal hoe breder de hoek, hoe langer de focaal, hoe kleiner de hoek ....)

    ... dan is mijn simpele redenering: als steeds meer tele een steeds kleinere beeldhoek impliceert, dan moet "heel erg veel tele" uiteindelijk ook leiden tot een beeldhoek van 0 graden ...

    Mijn vraag:

    Is dat ook zo? Is er ergens een brandpuntsafstand die 0 graden beeldhoek oplevert?

    En zo ja: wat is dan die brandpuntsafstand?


    Alvast bedankt,
    Groetjes,
    Yves
    Als de brandpuntsafstand oneindig is, wordt de beelhoek = 0
    zie ook hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Beeldhoek

    Comment


    • #3
      Re: bij welke brandpuntsafstand bedraagt de beeldhoek 0 graden ??

      maw: niet haalbaar
      hoe meer f**k hoe meer vreugd

      **=ol

      Comment


      • #4
        Re: bij welke brandpuntsafstand bedraagt de beeldhoek 0 graden ??

        vensterruit...
        Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

        Comment


        • #5
          Re: bij welke brandpuntsafstand bedraagt de beeldhoek 0 graden ??

          Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
          Als de brandpuntsafstand oneindig is, wordt de beelhoek = 0
          zie ook hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Beeldhoek

          Thanks !
          Niet geschoten is altijd mis ...

          Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

          Comment


          • #6
            Re: bij welke brandpuntsafstand bedraagt de beeldhoek 0 graden ??

            Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
            Als de brandpuntsafstand oneindig is, wordt de beelhoek = 0
            zie ook hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Beeldhoek
            Dat wordt dan wel een oneindig lang objectief. strerrekundigen dromen er van.

            Comment


            • #7
              Re: bij welke brandpuntsafstand bedraagt de beeldhoek 0 graden ??

              in theorie: een lens van oo mm,
              maar in de praktijk elke lens waar de lensdop nog op zit

              mm
              ∏__|_ ∏__|_
              "no rules, great shots"
              Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

              Comment


              • #8
                Re: bij welke brandpuntsafstand bedraagt de beeldhoek 0 graden ??

                Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                in theorie: een lens van oo mm,
                maar in de praktijk elke lens waar de lensdop nog op zit

                mm
                en mocht er nu eens zoiets gaan bestaan als een "laserlens" als je dan zeg maar een buis van 30 cm neemt en die gaat volsteken met glas en met dezelfde elementen als in een lasertje dan kom je toch al aan een zeer kleine hoek...geen 0° weliswaar, maar toch makkelijk iets als 0,05° ofzo...

                Comment


                • #9
                  Re: bij welke brandpuntsafstand bedraagt de beeldhoek 0 graden ??

                  Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                  in theorie: een lens van oo mm,
                  maar in de praktijk elke lens waar de lensdop nog op zit

                  mm
                  LOL
                  Niet geschoten is altijd mis ...

                  Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: bij welke brandpuntsafstand bedraagt de beeldhoek 0 graden ??

                    Oorspronkelijk geplaatst door Djonah Inc. Bekijk bericht
                    en mocht er nu eens zoiets gaan bestaan als een "laserlens" als je dan zeg maar een buis van 30 cm neemt en die gaat volsteken met glas en met dezelfde elementen als in een lasertje dan kom je toch al aan een zeer kleine hoek...geen 0° weliswaar, maar toch makkelijk iets als 0,05° ofzo...
                    OFF Topic, maar echte lasers werken helemaal anders en zitten niet vol met glas, daar heb je langs de ene kant een spiegeltje, en aan de andere kant een half doorlatend spiegeltje, door een bepaald soort gasmengsel in geleiding te brengen, in een bepaalde buis, krijg je langs de kant van de halfdoorlatende spiegel licht uit op een bepaalde freqwentie, die ook de kleur bepaald, Helium neon Bv. geeft rood zichtbaar licht, maar tegenwoordig worden deze dingen vervangen door LED lasers.

                    LETWEL , in veel van die oudere en eigenlijk betere lasers kan je maar twee keer inkijken, éénmaal met je ene oog, en éénmaal met je andere oog.

                    Comment


                    • #11
                      Re: bij welke brandpuntsafstand bedraagt de beeldhoek 0 graden ??

                      Met een 2x groothoek converter krijg je een beeldhoek van 2x nul graden.

                      Comment


                      • #12
                        Re: bij welke brandpuntsafstand bedraagt de beeldhoek 0 graden ??

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        OFF Topic, maar echte lasers werken helemaal anders en zitten niet vol met glas, daar heb je langs de ene kant een spiegeltje, en aan de andere kant een half doorlatend spiegeltje, door een bepaald soort gasmengsel in geleiding te brengen, in een bepaalde buis, krijg je langs de kant van de halfdoorlatende spiegel licht uit op een bepaalde freqwentie, die ook de kleur bepaald, Helium neon Bv. geeft rood zichtbaar licht, maar tegenwoordig worden deze dingen vervangen door LED lasers.

                        LETWEL , in veel van die oudere en eigenlijk betere lasers kan je maar twee keer inkijken, éénmaal met je ene oog, en éénmaal met je andere oog.
                        is ook de reden waarom ik zei dat moesten ze een soort laserlens uitvinden...weet hoe een laser in elkaar zit hoor en van de ogen, is te zien welke gassen er gebruikt worden hé intensiteit van de lichtstraal heeft er alles mee te maken en naar mijn weten worden LED lasers enkel gebruikt ter vervanging van de neon lasers (de rode dus) en dat enkel als pointer. voor de medische toepassingen zullen de echte "ouderwetse" lasers heus niet vervangen worden.

                        Comment


                        • #13
                          Re: bij welke brandpuntsafstand bedraagt de beeldhoek 0 graden ??

                          Oorspronkelijk geplaatst door Djonah Inc. Bekijk bericht
                          is ook de reden waarom ik zei dat moesten ze een soort laserlens uitvinden...weet hoe een laser in elkaar zit hoor en van de ogen, is te zien welke gassen er gebruikt worden hé intensiteit van de lichtstraal heeft er alles mee te maken en naar mijn weten worden LED lasers enkel gebruikt ter vervanging van de neon lasers (de rode dus) en dat enkel als pointer. voor de medische toepassingen zullen de echte "ouderwetse" lasers heus niet vervangen worden.
                          Off Topic:

                          Er worden heus wel meer laserdiodes gebruikt hoor, CD en DVD, lasers zitten in een gans ander spectrum, maar ik heb ook voorbeelden waar met een groep van een 20 tot 60 gekoelde laserdiodes, gericht op een hyperbolische spiegel, één bundel wordt gemaakt, deze gaat via een optiek naar buiten, daar wordt deze gepulste bundel gebruikt om de tekst in aluminium platen een soort te etsen om op drukkerijpersen te spannen, daarmee worden dan tijdschriften gedrukt.

                          Deze laserdiodes zijn relatief klein, (zo een 20mm vierkant en 10mm dik) maar zijn zeer gevaarlijk, leveren zo een 50mw aan onzichtbaar licht per stuk, ik heb er een tijdje geleden eens eentje getest, en je kon er waarlijk papier mee in brand doen vliegen.

                          Meer en meer gaat men tegenwoordig over naar diodelasers, en sommige van deze zijn zeer gevaarlijk, de laatsten heb ik nu meegegeven met iemand, maar indien ik er terug heb, kan je er hier gerust eens eentje krijgen, letwel, het is geen speelgoed, en gevaarlijk als je niet weet waar je mee bezig bent.

                          Tik ook maar eens in in google "laser diodes", je vind ze tegenwoordig in alle kleuren, en makkelijk tot 200 mw netto uitgangsvermogen, dus ronduit zeer gevaarlijk.

                          Ook in de chirurgie worden tegenwoordig veel lasers gebruikt op basis van laserdiodes i.p.v. de vroegere buizen.

                          Maar het is wel zo, dat de oudere optische laserbuizen een veel mooier gebundeld licht uitsturen, de grootste reden van het verstrooien van de lichtbundel komt door de stofdeeltjes in de lucht, in een vacuumomgeving heb je dat veel minder, ik heb er jaren ervaring mee, Yag lasers, IR lasers en UV lasers zijn mij niet vreemd, van enkele mw tot een paar honderd watt en zie nog op mijn beide ogen.

                          Iets over Yag lasers:

                          YAG-lasers worden optisch gepompt. Dat wil zeggen dat er naast het staafvormige kristal een aantal sterke lampen (xenon voor gepulste of krypton voor continue) aangebracht zijn die het kristal bestralen met gewoon licht. Tegenwoordig gebruikt men in plaats van lampen ook laserdiodes.

                          Het neodymium-ion bezit anders dan het yttrium-ion een onvolledig gevulde 4f-schil en er zijn een aantal overgangen mogelijk naar aangeslagen toestanden met een hogere energie, waarbij de 4f-elektronen een wat andere golffunctie bezetten.

                          Deze energietoestanden vormen een stelsel van vier toestanden. Het licht van de pomp-lampen wordt geabsorbeerd en een 4f-elektron gaat van de grondtoestand in een aangeslagen toestand over. Deze toestand geeft een deel van zijn energie stralingsloos (als warmte) af en vervalt naar een 4F3/2 toestand. Deze toestand heeft een wat langere levensduur en vervalt naar een vierde toestand, de 4I11/2. De laatste vervalt weer snel stralingsloos naar de grondtoestand en is daarom grotendeels onbezet. Daarom kan het aantal neodymiumionen met een 4F3/2 toestand (met hogere energie) gemakkelijk groter zijn dan met een lagere 4I11/2 toestand. Deze omgekeerde bezetting is ideaal voor het lasen, omdat een door verval van 4F3/2 -> 4I11/2 vrijgekomen foton gemakkelijk andere 4F3/2–toestanden kan stimuleren ook te vervallen.

                          Door die 4 niveaus is de Nd:YAG laser veel efficiënter dan een laser met 3 niveaus zoals robijn Cr:Al2O3.

                          De golflengte van de vrijgekomen straling ligt in het nabije infrarood (1064 nm). De YAG-laser is een bijzonder efficiënte laser, die gemakkelijk 1000 Watt aan 1064 nm kan leveren. Het is daarom mogelijk met behulp van niet-lineaire optica een frequentie-verdubbeling te bewerkstelligen en zo een groene bundel van 532 nm te verkrijgen. Verdrievoudiging is ook mogelijk.

                          Dit even terzijde:

                          Groeten, Geert.
                          Last edited by Guest42; 6 november 2008, 10:27.

                          Comment


                          • #14
                            Re: bij welke brandpuntsafstand bedraagt de beeldhoek 0 graden ??

                            Filmpje van mij

                            Comment


                            • #15
                              Re: bij welke brandpuntsafstand bedraagt de beeldhoek 0 graden ??

                              Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht

                              Ik heb enkele van de filmpjes bekeken, en kan alleen maar zeggen, pas daar mee op, en weet waamee je bezig bent, het is gevaarlijk speelgoed, en je hebt maar één paar ogen.

                              Ik ben er beroepsmatig mee bezig geweest, en de veiligheidsmaatregelen zijn geen overbodige luxe.

                              Comment

                              Working...
                              X