Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

pentax lenzen met fouten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • pentax lenzen met fouten

    Hoi

    hallo iedereen
    ik heb twee lenzen van pentax, de DA 18-55 f3.5-5.6 en DA 50-200 f4-5.6
    ze zijn wel vrij goed, maar de scherpte is gering.
    Ik zie ook dat ik snel last heb van Chromatische abberatie en soms is dat wel echt opvallend en vervelend in de foto.
    Met zonnekap en flash binnenhuis heb ik erge vignetering.

    is dit nu echt slechte lens of? kan je hier iets aan doen?
    iemand ervaring met de lenzen?

    ik heb de Pentax K200D, kocht hem enkele dagen geleden.

  • #2
    Re: pentax lenzen met fouten

    Ik ken beide objectieven niet. Kijk eens op http://www.photozone.de/pentax.
    Zeker t.a.v. van de 50-200 worden jouw opmerkingen bevestigd.

    Aan CAS kun je wel wat doen met photoshop. Scherpte en vignetering zijn een gegeven.
    groet, Rik

    Comment


    • #3
      Re: pentax lenzen met fouten

      Oorspronkelijk geplaatst door maxim_vp Bekijk bericht
      Hoi

      hallo iedereen
      ik heb twee lenzen van pentax, de DA 18-55 f3.5-5.6 en DA 50-200 f4-5.6
      ze zijn wel vrij goed, maar de scherpte is gering.
      Dag Maxim,

      Ik weet uiteraard niet hoeveel ervaring je hebt met fotograferen, maar blijkbaar heb je je toestel pas enkele dagen. Ik zou je toch vooral de raad willen geven om eerst je kitlenzen goed uit te testen, voor je meent dat je de limieten ervan bereikt hebt ... Ik zelf heb bijvoorbeeld anderhalf jaar met het kitlensje leren foto's maken, en dan pas heb ik het vervangen door wat beters (16-45 f4.0) en er ook andere objectieven bij gekocht.

      Ik wil maar zeggen: probeer eerst te stappen en dan te lopen ...

      Nu, wat de scherpte betreft. Je zegt "de scherpte is gering". Dat kan veschillende dingen betekenen.

      Ofwel is er wel een bepaald gebied scherp, maar is dat gebied te beperkt naar je zin. Dan hebben we het over de scherptediepte en daar kan je zelf op inspelen: je kan de scherptediepte vergroten door het diafragma dicht te knijpen (kleiner gaatje, groter getal). Je zal ook zien dat je in groothoek (18 mm. eerder dan 200) meer scherptediepte haalt, en ook als de afstand tussen je camera en het te fotograferen voorwerp kleiner wordt. Dus als je met geringe scherpte bedoelt te zeggen, "een geringe scherptediepte" dan ligt het aan jou als fotograaf om daar op in te grijpen.

      Als je met "geringe schepte" echter bedoelt dat geen enkel deel van je foto echt scherp is dan kan dat 3 dingen betekenen:
      - ofwel beweegt je camera tijdens het fotograferen. Leer een goede houding aan om te fotograferen, ondersteun je camera zoals het hoort, controleer je ademhaling en druk af bij tussen uigeademd te hebben en opnieuw in te ademen, .... Zet ook de SR van je camera aan (de K200D heeft dat toch, dacht ik?). Zorg er hoe dan ook voor dat je sluitertijd voldoende hoog is. Het is duidelijk dat je met een sluitertijd van 2 sec. uit de hand altijd floue beelden zal hebben, ook met SR. Vuistregeltje is: sluitertijd = 1 / brandpuntsafstand (*cropfactor). Vb. schiet je op 30 mm. dan heb je normaliter voldoende aan 1/60; schiet je echter op 200 mm. dan moet je zeker naar 1/320 om uit de hand te schieten. Je SR geeft je normaal wel 2 à 3 stopjes respijt. Je kan ook de iso opvoeren om een aanvaardbare sluitertijd te halen. Maar bedenk toch dat alles staat of valt met een goede techniek.
      - ofwel is je onderwerp te snel ten opzichte van je sluitertijd. Rennende kinderen zal je met vb. 1/50e niet scherp krijgen. Zo zijn er wel lijstjes te vinden over welke sluitertijd je nodig hebt voor vb. spelende kinderen, lopers, fietsers, auto's, ... tegen verschillende snelheden.
      - ofwel .... heb je inderdaad te maken met een slecht objectief. Het zou daarbij kunnen gaan om front- of backfocus.

      Probeer echter eerst je objectieven nog eens uit op statische onderwerpen , met de bovenstaande tips in gedachten. Als je ook op statische onderwerpen problemen hebt dan heb je misschien wel een materiaalprobleem.

      Of stuur eens een voorbeeldfoto op.

      Oorspronkelijk geplaatst door maxim_vp Bekijk bericht
      Ik zie ook dat ik snel last heb van Chromatische abberatie en soms is dat wel echt opvallend en vervelend in de foto.
      CA is inderdaad een zeer vervelend probleem. En ik hou zelf veel van pentax, maar stel toch vast dat zowel de kitlens als de 16-45 er behoorlijk last van kunnenn hebben bij al te contrastrijke overgangen (vb. donker gebladerte vs. heldere lucht). In een topic in "fotobewerking" heb ik daarom de vraag gesteld hoe je dit met software kan verwijderen ...

      Weet echter dat (kit)objectieven van andere merken daar ook wel last van hebben ...

      Oorspronkelijk geplaatst door maxim_vp Bekijk bericht
      Met zonnekap en flash binnenhuis heb ik erge vignetering.
      Door flash, zonnekap en vignettering in dezelfde zin te gebruiken vrees ik dat je een paar dingen door elkaar haalt. Vignettering is het verschijnsel dat optreedt als je in groothoek vb. een helder blauwe lucht schiet en de (boven)hoeken donkerder worden afgebeeld dan het centrum. Dat heeft te maken met lichtverlies aan de zijkanten van je objectief, typisch voor groothoek, (en overigens makkelijk weg te werken met fotobewerkingssoftware).

      Wat jij echter bedoelt is allicht dat de zonnekap een slagschaduw werpt op je onderwerp, doordat de built in flash niet hoog genoeg kan komen om over de zonnekap te schijnen ... Dat heeft niks met je lens te maken maar gewoon met de fysieke beperkingen van je built in flash. Enkel een opzetflitsers kan dat voorkomen doordat die hoger komt (en vb. ook mogelijkheid geeft om via een plafond te bouncen).

      Oorspronkelijk geplaatst door maxim_vp Bekijk bericht

      is dit nu echt slechte lens of? kan je hier iets aan doen?
      Zoals boven gesteld, en met alle respect, probeer zelf eerst de basistechnieken goed onder de knie te krijgen, alvorens aan je materiaal te twijfelen ...

      De kitlenzen van pentax (zowel de 18-55 als de 55-200) zijn prima spulletjes voor weinig geld, waar je veel plezier aan gaat beleven. En uiteraard is er altijd beter, ....

      GRoetjes,
      Yves
      Niet geschoten is altijd mis ...

      Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

      Comment


      • #4
        Re: pentax lenzen met fouten

        Hier hoef je niets meer aan toe te voegen...

        Enkel dan dit nog, geef het niet op. Werken met een reflex heeft een leercurve, maar je zal de vorderingen zeker zien als je de moeite doet!!

        Veel succes!
        Olympus OM-D EM-5 + wat glas

        Comment


        • #5
          Re: pentax lenzen met fouten

          plaats eens wat foto's bij je verhaal, ff checken of je instellingen of je spulletjes het probleem zijn
          ---------------- Ik doe niet meer mee

          Comment


          • #6
            Re: pentax lenzen met fouten

            Met de 55-200 mm lens heb ik dezelfde ervaring: weinig scherpe foto's. Als je op het internet gaat kijken, merk je dat sommigen er erg tevreden over zijn, en anderen niet. Waarschijnlijk levert Pentax hier lenzen af van een wisselende kwaliteit, en heb jij - net als ik - pech om een minder goed exemplaar te ontvangen. Ik heb hem na een halfjaar vervangen door een tweedehands Pentax 80-200 mm lens. Dat is ook geen toplens, maar toch al een stuk beter.
            Over de 18-55 mm kitlens ben ik wel te spreken, en ook op het internet vind ik er weinig negatiefs over. Vooral de versie II van de kitlens is een goede lens (althans voor zijn prijs). Dus ofwel zou je echt vele pech moeten hebben, ofwel moet je nog ermee leren werken. Succes.

            Comment

            Working...
            X