Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tamron 17-50 slecht exemplaar ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tamron 17-50 slecht exemplaar ?

    Ik heb me deze week een tamron 17-50mm (+hama uv filter) gekocht voor Canon 450d (met 430ex ii)
    Heb em gisteren uitgeprobeerd, maar er zijn toch een behoorlijk aantal fotos waarin de gezichten niet scherp zijn. Ik stel nochtans altijd scherp op 1 van de gezichten. Ik weet wel als mensen niet op 1 zelfde lijn staan en je bij F/2.8 schiet dat de mensen die erachter staan niet scherp zijn. Maar met m'n kitlens waren zo goed als alle gezichten scherp.
    Dus m'n vraag is nu, heb ik een slecht exemplaar ?
    of ligt het misschien aan:
    -gebrek aan IS ?
    -batterij van flitser ?
    -de AF van tamron suckt gewoon ?
    -licht dat m'n AF in de war stuurt ? (denk ik niet, want in de gang zijn er geen speciale lichten)
    -of heb ik dan toch m'n AF punt niet goed gemikt ?

    Komt meest voor bij 17mm, maar ook soms rond 30 of 20. Ik heb dan wel weer een foto gevonden op 17mm die wel goed is.
    Hier kan je enkele fotos ervan zien:
    Last edited by Psychodweep; 1 november 2008, 12:29.

  • #2
    Re: Tamron 17-50 slecht exemplaar ?

    belichting 1/4 sec, probleem opgelost denk ik.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Tamron 17-50 slecht exemplaar ?

      Ik vrees dat niemand scherpe foto's kan nemen aan 1/5"... die sluitertijd is véééél te lang om zonder statief te werken. En zeker als je onderwerp dan nog eens wat beweegt...

      Probeer het nog eens met een sluitertijd van min. 1/100 bij een stilstaand voorwerp en bekijk de foto's dan nog eens. Waarschijnlijk zal je probleem dan al opgelost zijn...
      Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

      Comment


      • #4
        Re: Tamron 17-50 slecht exemplaar ?

        Met m'n kitlens heb ik al fotos genomen van 1/4 met perfect scherp beeld, weliswaar op ISO800 ipv 1600... lange sluitertijden gaan dus wel (ik gebruik second curtain flits).
        Met 1/100ste verlies je het effect van achtergrondlicht. Ik zal het het vervolg eerder 1/10 ofzo proberen....

        Comment


        • #5
          Re: Tamron 17-50 slecht exemplaar ?

          Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
          Met m'n kitlens heb ik al fotos genomen van 1/4 met perfect scherp beeld, weliswaar op ISO800 ipv 1600... lange sluitertijden gaan dus wel (ik gebruik second curtain flits).
          Met 1/100ste verlies je het effect van achtergrondlicht. Ik zal het het vervolg eerder 1/10 ofzo proberen....

          1/10 gaat nog veel te langzaam zijn om iets of wat scherpe foto te verkrijgen..zelfs op 17mm...
          Het probleem zal vermoedelijk niet aan het objectief liggen maar wel aan je sluitertijden...

          Comment


          • #6
            Re: Tamron 17-50 slecht exemplaar ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
            Met m'n kitlens heb ik al fotos genomen van 1/4 met perfect scherp beeld, weliswaar op ISO800 ipv 1600... lange sluitertijden gaan dus wel (ik gebruik second curtain flits).
            Met 1/100ste verlies je het effect van achtergrondlicht. Ik zal het het vervolg eerder 1/10 ofzo proberen....
            Hmm, als jouw kitlens IS heeft, kan dat wel helpen. De Tamron heeft die niet...

            Maar om echt te gaan testen of het objectief slecht is, doe je dat toch beter in gecontroleerde omstandigheden, waarbij je weet dat het resultaat goed moet zijn. Dus, meer licht, kortere sluitertijden en dan pas oordelen.

            Met het hele flitser-gedoe worstel ik zelf nog wat, maar misschien moet je je instellingen aanpassen aan dit objectief...
            Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

            Comment


            • #7
              Re: Tamron 17-50 slecht exemplaar ?

              Ik vrees toch dat zeker de eerste foto's gewoon echt slecht gefocused zijn, de onscherpte lijkt me niet te komen door de langere sluitertijd (je flits bevriesd overigens het beeld).

              De foto's die meer vanonder staan lijken me toch al heel wat scherper, ik denk dat de onscherpte daar vooral in de ruisonderdrukking licht, probeer eens wat tests op iso 100 of zo, met voldoende snelle sluitertijden, en dan liefst nog op statief.

              Partyomgevingen zijn nu eenmaal niet de beste plekken om je lens te testen ;-)

              Comment


              • #8
                Re: Tamron 17-50 slecht exemplaar ?

                Door de f2.8 en 1600 iso vang je erg veel meer omgevingslicht, waardoor je beweging veel duidelijker zichtbaar, tov de bevroren flits(die weer minder fel is), zal zijn als bij de kitlens.

                Ik veronderstel dat je bij je oude foto's toch wat beweging rond je scherpe foto zal zien.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Tamron 17-50 slecht exemplaar ?

                  zal morgen es testen.
                  oops: kzie net dat k de verkeerde foto als "goede focus" heb genoemd.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tamron 17-50 slecht exemplaar ?

                    Nu herinner ik het me weer.... van enkele fotos heb ik zo los uit de hand getrokken, omdat het opdringerige mensen waren, maar k heb dan de foto vergeten te wissen, vandaar de verkeerde focus. Maar van die andere fotos die ik wel bedoeld heb getrokken, die zijn nog wazig. Kan het zijn dat de batterij van de flitser te zwak was en daardoor de flitser niet hard genoeg flitste (bij zwakke batterij duurt het toch gewoon langer om de condensator op te laden?) ?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tamron 17-50 slecht exemplaar ?

                      Bij flitst een flitser wel of niet, bij lege batterijen duurt het gewoon veel langer. Maar bij hogere iso en lichtsterkere lens is het effect van je flits gewoon minder(bij eTTl).
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tamron 17-50 slecht exemplaar ?

                        De onsacherpte lijkt m.i. toch vooral te komen doordat de AF er naast zit. De oorzaak hiervan kan ook in de " AF assist" van je flitser zitten, ga de lens ook eens testen zonder flits.
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tamron 17-50 slecht exemplaar ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                          De onsacherpte lijkt m.i. toch vooral te komen doordat de AF er naast zit. De oorzaak hiervan kan ook in de " AF assist" van je flitser zitten, ga de lens ook eens testen zonder flits.
                          Dat probleem heb ik gehad met een Sigma 18-50 EX DC van de eerste generatie op een 20D, op de 300D die ik daarvoor had werkte die wel perfect.


                          Maar over de Tamron 17-50 heb ik zo nog nergens iets gelezen.


                          Bij de foto's zie ik er een paar die meer ergens vooraan scherp zijn, welk AF-punt wordt er hier gebruikt?
                          Met een f2,8 lens volledig open is het wel heel belangrijk om om het juiste punt te focussen, met een f5,6 lens heb je al heel wat meer scherptediepte en zal het minder snel opvallen als de camera op een verkeerde plaats scherpstelt.

                          Je hebt toch niet alle AF-punten geselecteerd?

                          Als je altijd op 1/5 wil werken dan had je eigenlijk beter voor een IS-lens gekozen, al is 1/5 zelfs dan al vrij lang om een groot percentage scherpe foto's te krijgen, zeker met onderwerpen die kunnen bewegen.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tamron 17-50 slecht exemplaar ?

                            Ik zou het ISO getal niet zo hoog zetten als je de flitser toch gaat gebruiken.
                            Dan blijft de detailering van je foto's veel beter.
                            En het diafagma zoals "Black B@andit" schreef, op 5.6 of 6.3 zetten.
                            Dan creëer je een veel grotere scherptediepte.
                            Daarbij is het ook opletten dat je sluitertijd niet te groot wordt, anders krijg je weer bewegingsonscherpte.

                            Ja, het is ook weer niet zó gemakkelijk, veel oefenen...
                            Groet
                            Adrie

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tamron 17-50 slecht exemplaar ?

                              Wa is dan nog het nut da ge een F/2.8 koopt (behalve die extra DOF) ??

                              Comment

                              Working...
                              X