Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

meer mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • meer mm

    Help ,ik heb de zoekactie geraadpleegd en vind door de bomen het bos niet nl
    als ik een 70-300 op een d90 plaats heb ik dan evenveel MM (brandpunt)als op de d700.volgens de ene wel en de andere niet wie helpt mij uit deze benarde situatie.(overweeg nl nieuwe aankoop.)
    Last edited by micka; 29 oktober 2008, 06:45. Reden: dringend nederlands leren schrijven zonder fouten

  • #2
    Re: meer mm

    Oorspronkelijk geplaatst door micka Bekijk bericht
    Help ,ik heb de zoekactie geraadpleegd en vind door de bomen het bos niet nl
    als ik een 70-300 op een d90 plaats heb ik dan evenveel MM (brandpunt)als op de d700.volgens de ene wel en de andere niet wie helpt mij uit deze benarde situatie.(overweeg nl nieuwe aankoop.)
    Het brandpuntsafstand blijft gelijk, maar de D90 gebruikt een kleiner stuk van de beeldcirkel ivm de D700, waardoor je de indruk krijgt dat je op de D90 met eenzelfde lens meer tele hebt. Dit heeft te maken met de grootte van de sensor.
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

    Comment


    • #3
      Re: meer mm

      Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
      Het brandpuntsafstand blijft gelijk, maar de D90 gebruikt een kleiner stuk van de beeldcirkel ivm de D700, waardoor je de indruk krijgt dat je op de D90 met eenzelfde lens meer tele hebt. Dit heeft te maken met de grootte van de sensor.
      Het simpele antwoord is dus Nee
      Op een D90 is een 70-300 eigenlijk een 105-450 op een D700 is het een 70-300.
      Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
      http://www.stevevandegaer.be

      Comment


      • #4
        Re: meer mm

        bedankt voor de uitleg doc_holiday

        Comment


        • #5
          Re: meer mm

          Oorspronkelijk geplaatst door micka Bekijk bericht
          Help ,ik heb de zoekactie geraadpleegd en vind door de bomen het bos niet nl
          als ik een 70-300 op een d90 plaats heb ik dan evenveel MM (brandpunt)als op de d700.volgens de ene wel en de andere niet wie helpt mij uit deze benarde situatie.(overweeg nl nieuwe aankoop.)
          Kijk, puur theoretisch is het nee, 300mm is en blijft 300mm. Er is meer dan alleen de afbeeldingsgroote. Ook dieptescherpte speelt mee.
          MAAR, je zult enkel het middelste deel van de lens gebruiken op crop. Als je dit achteraf gaan printen, of beeldvullend op je scherm zet, zal je een groter object zien. Dus eigenlijk heb je wel een sterkere vergroting.
          De discussie tussen theorie en praktijk is allemaal wel leuk, maar als gebruiker is het zo, dat je inderdaad een "langere" tele simuleert. 300 word virtueel 450mm, met de overige eigenschappen van een 300mm, op gebied van dieptescherpte en lichtsterkte.
          Iemand die bijvoorbeeld vogels fotografeert, en altijd mm's te kort komt, is beter af met een D90 en de 70-300 dan met een D700 + 70-300, hij moet al naar een 450mm grijpen om hetzelfde te bekomen.

          Comment


          • #6
            Re: meer mm

            Heb je een ander beeld in de zoeker als je een cropcamera en een ff camera gebruikt met dezelfde lens? Je kijkt toch telkens via de spiegel doorheen dezelfde lens, zou ik redeneren.
            "Its no use to cry over spilled milk - it's far worse if it's beer!"

            Comment


            • #7
              Re: meer mm

              Oorspronkelijk geplaatst door Freewillie Bekijk bericht
              Heb je een ander beeld in de zoeker als je een cropcamera en een ff camera gebruikt met dezelfde lens? Je kijkt toch telkens via de spiegel doorheen dezelfde lens, zou ik redeneren.
              Maar bij crop kijk je door een klein gaatje op een kleine spiegel, en heb je een kleine sensor.

              Comment


              • #8
                Re: meer mm

                ok, dus het is echt wel een ander zoekerbeeld ook.
                "Its no use to cry over spilled milk - it's far worse if it's beer!"

                Comment


                • #9
                  Re: meer mm

                  Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                  Het simpele antwoord is dus Nee
                  Op een D90 is een 70-300 eigenlijk een 105-450 op een D700 is het een 70-300.
                  Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                  Kijk, puur theoretisch is het nee, 300mm is en blijft 300mm.
                  Als ik het goed zie hebben we hier dus twee tegenovergestelde betekenissen van het woord 'nee'.

                  Comment


                  • #10
                    Re: meer mm

                    Volgens mij verandert de brandpuntsafstand echt. Ik zette van de week mij 85/1.8 van de D300 op een F90 en zag ineens de bolling van het glas veranderen, bij controle in de zoeker bleek ik ook veel meer te zien, dus het brandpunt is verandert.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: meer mm

                      Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                      Op een D90 is een 70-300 eigenlijk een 105-450 op een D700 is het een 70-300.
                      Correctie : lijkt
                      Canikon 40D - D200, D300

                      Comment


                      • #12
                        Re: meer mm

                        Zelfde lens, van links naar rechts full frame en crop sensor.

                        Comment

                        Working...
                        X