Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Telelens NIKON

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Telelens NIKON

    Ik overweeg de aanschaf van een lens voor natuurfotografie.

    De bedoeling is om reëen, zwijnen, eekhoorns ... te fotograferen. (Wildlife)

    Volgende objectieven:

    - Nikkor: 70-200 mm 2.8 VR met TC 1.4 of 1.7
    - Nikkor: 300 mm f4 met TC 1.4 of 1.7
    - (80-400 mm VR)??


    Graag reactie van gebruikers.
    Nikon D300

  • #2
    Re: Telelens NIKON

    Ik fotografeer ook voornamelijk wildlife
    Om voldoende flexibel te zijn zou ik uit je keuzelijstje de AF-S VR 70-200mm f/2.8G IF-ED met TC14 of TC17 nemen. Beide TCs werken goed, incl AF en VR
    Last edited by saphi; 28 oktober 2008, 15:43.
    Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
    "Casu Consulto - Modo Fac"

    Comment


    • #3
      Re: Telelens NIKON

      mijn zoon heeft een 70-200 ... dit is werkelijk een toplens, zelfs naar Nikkor-normen.
      Ik heb op het forum gelezen dat Antoine200 zéér tevreden is over de combinatie hiervan met TC 1.7.
      ikzelf heb een 300 mm f4 en gebruik deze ook met TC 1.4.
      heel scherp, heel snelle AFS, voor een 300 vrij licht en handelbaar, maar met de TC erbij soms wat moeilijker scherpstellen (vooral als het licht wat minder is) ... en geen VR natuurlijk ... dan moet je de f2.8 versie hebben ... maar die is wel iets duurder ... ongeveer 4x !
      van de 80-400 heb ik gehoord dat de AFS traag werkt (dus minder geschikt als je vogels wil fotograferen).
      als je eekhoorns ed wil gaan fotograferen vrees ik dat je met de 70-200 te weinig mm in huis haalt, zelfs in combinatie met een TC.

      succes met je keuze !

      Comment


      • #4
        Re: Telelens NIKON

        Heb beiden en heb eigenlijk altijd voor beestjes de 300mm incl TC 1.4 op de camera. De 70-200 is te kort in zijn bereik voor dit soort fotografie (voor mij dan).

        Ed
        ---------------- Ik doe niet meer mee

        Comment


        • #5
          Re: Telelens NIKON

          idem ... ik gebruik de 70-200 f/2,8 + 1,4 en de 300 f/4 + 1,4 : voor mij nog steeds de beste combinatie en nog altijd een stuk goedkoper dan de 300 f/2,8

          enige nadeel het ontbreken van de VR op de 300 ... maar een goed statief doet ook wonderen

          dus koop eerst die 70-200, dan de 1,4 en later de 300 ... croppen kan altijd ... bij aanplakken is een stuk lastiger ;-)

          Greetz,
          TravelToy
          www.christian-bailleul.be | Blog

          Comment


          • #6
            Re: Telelens NIKON

            Even ter verduidelijking:

            Ik heb momenteel de 17-55 2.8 en de 18-200 VR.

            De 17-55 2.8 zal sowieso blijven. De 18-200 Vr daarentegen?

            De bedoeling is zeker met de tijd de 70-200 2.8 VR aan te schaffen.

            De 300 mm f4 lijkt me een mooie lens om natuurfotografie mee te doen (later in combinatie met TC 1.4 of 1.7)

            Ik denk voorlopig de 18-200 VR te houden en de 300 mm f4 te kopen.

            Andere optie: 18-200 VR verkopen en 70-200 2.8 Vr kopen.

            Daarnaast: tips voor balhoofdstatiefkop voor Manfrotto 190 XB?

            Wie verschaft mij meer inzicht?
            Last edited by nikonian007; 30 oktober 2008, 19:52. Reden: vraag statief
            Nikon D300

            Comment


            • #7
              Re: Telelens NIKON

              Oorspronkelijk geplaatst door nikonian007 Bekijk bericht
              De 300 mm f4 lijkt me een mooie lens om natuurfotografie mee te doen (later in combinatie met TC 1.4 of 1.7)

              Ik denk voorlopig de 18-200 VR te houden en de 300 mm f4 te kopen.

              Andere optie: 18-200 VR verkopen en 70-200 2.8 Vr kopen.
              Ik gebruik oa de 18-200VR als standaard wandellens op een body. De lens heeft heel wat fouten en vervormingen maar als je die wat kent kun je er toch mooie fotos mee maken. De lens is compact en lichtgewicht, dus ideaal om mee rond te wandelen en de 'ongeplande' zaken te fotograferen. Als je enkel dieren wil fotograferen dan doe je de 18-200VR best weg en ga je voor de kwalitatievere reeksen.

              Afhankelijk van wat en waar in wildlife ga ik ook in de extremere mm's, maar m'n 70-200 f2.8VR is wel nog steeds een veelgebruikte lens. Als je de TC14 of TC17 erbij neemt kom je zowel in mm als in lichtsterkte in de buurt van de 300 f4, maar je hebt meer flexibiliteit en een zoombereik ipv een vast brandpuntsafstand. (De combinatie kost wel wat meer....)
              Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
              "Casu Consulto - Modo Fac"

              Comment


              • #8
                Re: Telelens NIKON

                De 70-200 VR is een toplens echter voor de echte natuur fotografie is ze eigenlijk tekort.

                Ik probeer voorlopig dit een beetje op te vangen met de TC 1,7 II.
                De 70-200 VR is ideaal te combineren met een TC.

                Je moet alleen oppassen bij het kopen van een TC.
                De Nikon TC 1,4 past op zowel F4 als F2,8 lenzen, de TC 1,7 en de TC 2 passen wel op F4 lenzen maar hebben dan geen auto AF.

                Ik heb destijds bewust gekozen voor de TC 1,7 II omdat ik deze ook af en toe gebruik op de 105 VR.

                Binnenkort hoop ik mijn echte tele te kunnen kopen.

                mvg
                Antoine

                Comment


                • #9
                  Re: Telelens NIKON

                  Jouw vraag is op basis van deze gegevens niet te beantwoorden. Wil jij 's morgens vroeg door de velden gaan struinen en kijken wat je tegen komt ? Dan is 200 en ook 300mm te weinig. Wil je heel veel tijd besteden in het vinden van plaatsen waar de door jouw gewenste beesten zich ophouden ? Ga je er vervolgens misschien wel dagenlang zitten in een schuiltentje om die ene foto te maken zou 200mm met eventueel een TC voldoende kunnen zijn. Gaat het jouw in de eerste plaats om het plaatje en niet zozeer om de technische perfectie zou je de Bigma kunnen overwegen.(grotere kans door groter bereik maar mindere kwaliteit)
                  Ik heb zowel de 70 200 en de 300 f4(met een TC 1.4.) Prachtige objectieven die zeker zullen voldoen als je maar voldoende tijd wilt besteden.
                  groet, Rik

                  Comment


                  • #10
                    Re: Telelens NIKON

                    Alvast bedankt voor de goede reacties.

                    Toch nog even het volgende:

                    300 mm f4: mooie lens, maar ik denk de zoomfunctie te zullen missen
                    70-200 VR: schitterend, maar te kort in bereik
                    80-400 VR: bereik ok, traag? in combinatie met de D300? Van deze lens lees ik zeer uiteenlopende reacties.

                    Een 200-400 VR zou ideaal zijn, maar ligt buiten budget.

                    Ter info: het is in eerste instantie niet mijn bedoeling om de 'schuilhuttechniek' toe te passen.

                    Wie helpt verder met deze moeilijke keuze?
                    Last edited by nikonian007; 2 november 2008, 16:07. Reden: 200-400 vr
                    Nikon D300

                    Comment


                    • #11
                      Re: Telelens NIKON

                      Oorspronkelijk geplaatst door nikonian007 Bekijk bericht
                      Alvast bedankt voor de goede reacties.

                      Toch nog even het volgende:

                      300 mm f4: mooie lens, maar ik denk de zoomfunctie te zullen missen
                      Bij natuurfotografie heb je niet dikwijls het probleem dat je onderwerp te dicht staat.
                      Ik gebruik deze 300mm + 1.4 op een D300.
                      Oorspronkelijk geplaatst door nikonian007 Bekijk bericht

                      70-200 VR: schitterend, maar te kort in bereik
                      Je kan hier ook een 1.7 Tc tussen zetten en dan krijg je een veel mooier bereik

                      Oorspronkelijk geplaatst door nikonian007 Bekijk bericht
                      80-400 VR: bereik ok, traag? in combinatie met de D300?
                      De focus van deze lens wordt door de motor van de body gestuurd.
                      De D300 is al een stevige body. Traag is relatief. ja de lens is traag in vergelijking met een AF-S lens, maar snel genoeg in de meeste gevallen. Er staat een focus-limit schakelaar op en dan is ze al een heel stuk sneller.
                      BD0497BE : Nikon body + glas
                      www.RudyVerrijt.info

                      Comment


                      • #12
                        Re: Telelens NIKON

                        Oorspronkelijk geplaatst door nikonian007 Bekijk bericht
                        Alvast bedankt voor de goede reacties.

                        Toch nog even het volgende:

                        300 mm f4: mooie lens, maar ik denk de zoomfunctie te zullen missen
                        70-200 VR: schitterend, maar te kort in bereik
                        80-400 VR: bereik ok, traag? in combinatie met de D300?

                        Ter info: het is in eerste instantie niet mijn bedoeling om de 'schuilhuttechniek' toe te passen.

                        Wie helpt verder met deze moeilijke keuze?
                        Met de jouw prioriteiten denk ik dat de 80-400VR de meest rationele keuze is. Niet extreem duur en zwaar, zeer bruikbare zoom en voldoende bereik. Als je nog actiefotografie in het kortere bereik overweegt is de AFS VR 70-200mm f/2.8 met TC-17EII de betere keuze. De AFS 300mm f/4 en TC-17EII gaat je nog verder brengen qua bereik en scherpte, maar dan is een goed statief en bijhorende telelens techniek een absolute must.

                        MVG,

                        Comment


                        • #13
                          Re: Telelens NIKON

                          Oorspronkelijk geplaatst door nikonian007 Bekijk bericht
                          Alvast bedankt voor de goede reacties.

                          Toch nog even het volgende:

                          300 mm f4: mooie lens, maar ik denk de zoomfunctie te zullen missen
                          70-200 VR: schitterend, maar te kort in bereik
                          80-400 VR: bereik ok, traag? in combinatie met de D300? Van deze lens lees ik zeer uiteenlopende reacties.

                          Een 200-400 VR zou ideaal zijn, maar ligt buiten budget.

                          Ter info: het is in eerste instantie niet mijn bedoeling om de 'schuilhuttechniek' toe te passen.

                          Wie helpt verder met deze moeilijke keuze?
                          Je zal keuzes moeten maken tussen zooms en primes.
                          Elk type heeft zijn voor- en nadelen...
                          Bij lange tele's heb je bovendien nog een beresterk statief én balhoofd nodig...dat komt bovenop het budget.
                          Slaap er nog eens rustig over...dat helpt

                          mvg,

                          Roland

                          Comment


                          • #14
                            Re: Telelens NIKON

                            Er spelen twee zaken, zoals reeds genoemd, een grote rol;
                            1. Wat is de vaakst of de gewenste voorkomende afstand tussen de camera en het wild.
                            2. Wil je graag het wild beeldvullend of in een ruimere scene weergeven, met andere woorden, wat is de gewenste afbeeldingsmaatstaf.
                            Met deze gegevens is vrij nauwkeurig te bepalen welke langste brandpuntsafstand voor jouw doel en wensen het best geschikt is.

                            Hieronder een indruk van wat je kunt bereiken bij een reeks objectafstanden en brandpuntsafstanden.



                            Have fun.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Telelens NIKON

                              Bedankt allemaal, jullie postings hebben me weer extra inzicht gegeven.

                              Alle verdere reacties zijn meer dan welkom.
                              Nikon D300

                              Comment

                              Working...
                              X