Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpte

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Scherpte

    Oké ik weet het, ik zou in de rubriek "zoeken" kunnen gaan kijken maar dat is bijna onbegonnen werk. Typ eens 'scherpte' in en je zult al gauw een kleine 200 pagina's hebben over scherpte maar daarom nog niet de oplossing op mijn vraag

    Vandaar dat ik nu een nieuwe topic open.

    Kan de scherpte in gedrang komen als je bijvoorbeeld een vogel wil fotograferen die erg ver zit en dit met een lens van 300, 400 of 500 mm. Ik heb de sigma 150-500mm. Als ik op 500mm schiet en vergroot de foto op pc of crop de foto dan lijkt het mij toch niet zo scherp.
    Is er een limiet van afstand, ik bedoel hiermee dat je misschien tot een bepaalde afstand haarscherpe foto's kunt nemen, indien je daarboven of verder zit gaat de scherpte achteruit?

    Wie kan hier wat deskundige uitleg over geven wat hier de reden van is?

    Alvast bedankt voor de komende reacties,
    Mvg, SteFoto, Canon EOS 40D / EF-S 18-55 mm / EF-S 17-55 f2.8 IS / Tamron SP AF 90MM f2.8 Di Macro 1:1 / Telezoom Canon EF 70-200 mm f 2.8 L IS USM / Canon EF 300mm F 4.0 L USM IS / Kenko AF 2.0x Pro 300 DG MC / Canon Speedlite 580EX II

  • #2
    Re: Scherpte

    is dit niet vooral een probleem met groter wordende trillingen naarmate je meer inzoomt?
    facebook

    500px

    Comment


    • #3
      Re: Scherpte

      Oorspronkelijk geplaatst door Cytochrome Bekijk bericht
      is dit niet vooral een probleem met groter wordende trillingen naarmate je meer inzoomt?
      Ja maar ik heb hier al veel voorbeelden gezien van foto's op 500mm, ik denk maar aan vogel- of vliegtuigspotting met deze lens genomen en toch scherpe foto's. Ik weet het wel het zal aan mij liggen maar wat doe ik verkeerd. Ik probeer alles...
      zoals, gebruik van statief, draadontspanner, spiegel opklappen, hogere sluitertijd (1/2000ste), diafragma rond f/8 enz, enz.... en toch zijn ze niet scherp. Is het de afstand, wie weet het juiste antwoord of goede raad
      Mvg, SteFoto, Canon EOS 40D / EF-S 18-55 mm / EF-S 17-55 f2.8 IS / Tamron SP AF 90MM f2.8 Di Macro 1:1 / Telezoom Canon EF 70-200 mm f 2.8 L IS USM / Canon EF 300mm F 4.0 L USM IS / Kenko AF 2.0x Pro 300 DG MC / Canon Speedlite 580EX II

      Comment


      • #4
        Re: Scherpte

        Zijn die scherpe foto's waar je naar refereerd niet gemaakt met een vette prime + teleconvertor op een full-frame camera (eigelijk het "referentiemateriaal" dus), ipv een sigma met een enorm zoombereik (en dus inboeting van optische kwaliteit) ?

        Kijk eens naar de exif's van de foto's die je zo beaamt, het antwoord kan erin zitten!

        Ik zeg dit omdat je zo te horen effectief wel alles geprobeert hebt dat er te proberen valt om met jou materiaal de scherpste foto's te nemen...

        Ik verwacht met mijn Canon EF L 100-400mm ook niet dezelfde scherpte als een Canon EF L 300mm f/2.8 + 1.4 teleconverter kan bieden... het prijsverschil moet hem ergens in zitten...


        ps. nu ik je signature ook even doorlezen heb, begrijp ik niet goed waarom je de sigma probeert te gebruiken op zijn uiterste, als je ook een 300mm hebt, misschien die 2x teleconvertor vervangen door een 1.4 en eens kijken of je daar geen betere resultaten mee behaalt?
        Mijn foto's
        Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

        Comment


        • #5
          Re: Scherpte

          Oorspronkelijk geplaatst door SteFoto Bekijk bericht
          ik bedoel hiermee dat je misschien tot een bepaalde afstand haarscherpe foto's kunt nemen, indien je daarboven of verder zit gaat de scherpte achteruit?
          Nee, dat kan niet, tenzij er iets tussen de camera en voorwerp zit, bijv. vervuilde of trillende lucht.

          Herstel: het kan wel.
          Last edited by Leonidas; 28 oktober 2008, 13:14.

          Comment


          • #6
            Re: Scherpte

            Is er misschien een voorbeeld foto die je kan posten zodat we een beter idee krijgen (volledig formaat + crop van een detail aan 100%)
            Mijn foto's
            Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

            Comment


            • #7
              Re: Scherpte

              Oorspronkelijk geplaatst door RikH Bekijk bericht
              Zijn die scherpe foto's waar je naar refereerd niet gemaakt met een vette prime + teleconvertor op een full-frame camera (eigelijk het "referentiemateriaal" dus), ipv een sigma met een enorm zoombereik (en dus inboeting van optische kwaliteit) ?

              Kijk eens naar de exif's van de foto's die je zo beaamt, het antwoord kan erin zitten!

              Ik zeg dit omdat je zo te horen effectief wel alles geprobeert hebt dat er te proberen valt om met jou materiaal de scherpste foto's te nemen...

              Ik verwacht met mijn Canon EF L 100-400mm ook niet dezelfde scherpte als een Canon EF L 300mm f/2.8 + 1.4 teleconverter kan bieden... het prijsverschil moet hem ergens in zitten...


              ps. nu ik je signature ook even doorlezen heb, begrijp ik niet goed waarom je de sigma probeert te gebruiken op zijn uiterste, als je ook een 300mm hebt, misschien die 2x teleconvertor vervangen door een 1.4 en eens kijken of je daar geen betere resultaten mee behaalt?
              Neen ik heb het over foto's gemaakt met Sigma 150-500mm.
              En idd ik kan mijn canon 300mm met 1,4 x convertor gebruiken om mss beter resultaat te hebben maar daarmee is mijn probleem met de sigmalens niet opgelost Je moet toch ook scherpe foto's kunnen nemen met de sigma 150-500mm, ja toch.
              Last edited by SteFoto; 28 oktober 2008, 13:14.
              Mvg, SteFoto, Canon EOS 40D / EF-S 18-55 mm / EF-S 17-55 f2.8 IS / Tamron SP AF 90MM f2.8 Di Macro 1:1 / Telezoom Canon EF 70-200 mm f 2.8 L IS USM / Canon EF 300mm F 4.0 L USM IS / Kenko AF 2.0x Pro 300 DG MC / Canon Speedlite 580EX II

              Comment


              • #8
                Re: Scherpte

                Oorspronkelijk geplaatst door SteFoto Bekijk bericht
                Neen ik heb het over foto's gemaakt met Sigma 150-500mm.
                En idd ik kan mijn canon 300mm met 1,4 x convertor gebruiken om mss beter resultaat te hebben maar daarmee is mijn probleem met de sigmalens niet opgelost
                Maar je hebt dan wel meteen antwoord op je vraag.

                Comment


                • #9
                  Re: Scherpte

                  [QUOTE=RikH;2034295]Is er misschien een voorbeeld foto die je kan posten zodat we een beter idee krijgen (volledig formaat + crop van een detail aan 100%)UOTE]

                  Oké ik zal een foto posten, houd het hier in de gaten hé
                  Mvg, SteFoto, Canon EOS 40D / EF-S 18-55 mm / EF-S 17-55 f2.8 IS / Tamron SP AF 90MM f2.8 Di Macro 1:1 / Telezoom Canon EF 70-200 mm f 2.8 L IS USM / Canon EF 300mm F 4.0 L USM IS / Kenko AF 2.0x Pro 300 DG MC / Canon Speedlite 580EX II

                  Comment

                  Working...
                  X