Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke Standaardlens op Canon 50D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke Standaardlens op Canon 50D

    Vorig jaar heb ik dezelfde aankoop willen doen maar heb ik helaas geen keuze kunnen maken:
    En bovendien passen EF-S lenzen niet op een 10D.

    - EF-S 17-55 2,8 IS USM
    - EF 24-70 2,8L USM

    Echter heb ik mijn Canon 10D nu vervangen door een 50D en dringt de keuze zich op.

    Heb een absolute voorkeur voor 2,8 omdat ik binnen liefst fotografeer zonder flits.

    De EF-S 17-55 2,8 IS USM is misschien de meest voor de hand liggende keuze op een crop camera.
    maar ze moet mijn 28-135 4-5,6 IS USM vervangen en vind dat bereikt enorm handig
    vandaar ook de EF 24-70 2,8L USM die geen IS heeft maar wel een betere bouw.

    Misschien ook meegeven dat ik een 75-300 IS USM bezit die ik later zou vervangen door een 70-200 2,8L IS USM.

    Graag jullie tips en bevindingen
    Groeten

  • #2
    Re: Welke Standaardlens op Canon 50D

    Persoonlijk heb ik op mijn 40D gewerkt met de 17-55 2.8. een superscherpe lens die op crop camera een zeer leuk bereik heeft. Vooral de 17mm is leuk.
    De 24-70 iss uiteraard ook een zeer goede lens, maar vond persoonlijk 24 mm op een crop camera niet breed genoeg.. Natuurlijk hangt het er vanaf wat je wil fotograferen natuurlijk...

    Comment


    • #3
      Re: Welke Standaardlens op Canon 50D

      De 24-70 is een prachtig stukje optiek... op een FF.
      Ik zou gaan voor de 16-35 (ook geweldig) of een 17-55.
      Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

      Comment


      • #4
        Re: Welke Standaardlens op Canon 50D

        Oorspronkelijk geplaatst door Koen Bé Bekijk bericht
        De 24-70 is een prachtig stukje optiek... op een FF.
        Ik zou gaan voor de 16-35 (ook geweldig) of een 17-55.
        Ik heb zoiets van, eens je nu reeds een 50D koopt wanneer die vrij recent uit is, dan mag een lens wel iets kosten en dan is de keuze al veel eenvoudiger ;-)

        16-35 f2.8 => als "wide + f2.8" belangrijk zijn ---> maar dit is geen lens die je altijd kan gebruiken, je hebt minimaal nog iets nodig die meer mm's heeft

        17-55 f2.8 IS => als compromis tussen wide & medium zoom + f2.8 + IS (3 voordelen jawel ;-)
        Nadeel :
        - niets mee aan te vangen op 1D+5D family
        (maar dat probleem is er nu niet gezien de recent aankoop v/d 50D)
        - het is geen 100% afgesloten lens , telescopische uitzoom-elementen (opletten bij stof/...)

        24-70 f2.8 => als je "niet" wide moet kunnen gaan maar medium zoomrange + f2.8 belangrijk vind

        24-105 F4 IS => als je "niet" wide moet kunnen gaan maar mooie zoomrange+ IS belangrijk vind
        Nadeel:
        - het is geen 100% afgesloten lens , telescopische uitzoom-elementen (opletten bij stof/...)

        Mijn persoonlijke conclusie uit ervaring met dat materiaal:

        Persoonlijk vind ik dus op een 50D dat je voor de 17-55 f2.8 IS moet gaan in combinatie met nog iets anders voor verdere zoom-momenten.
        (additioneel zou ik een 70-200 F4 IS (of f2.8) aanraden !!)

        Resultaat: Dan heb je 17 -> 200mm met IS erop en tevens mogelijkheid tot low-light te shooten.
        Beide hebben L-glass-image quality.

        FYI: Beide zijn regelmatig hier tweedehands aan te treffen trouwens.
        (de mijne is net weg... maar ik heb wel nog een Prime 300mm f2.8 te koop als je wil ;-)
        Imagination is more important than knowledge...
        http://www.kiekje.be

        Comment


        • #5
          Re: Welke Standaardlens op Canon 50D

          misschien ook de EF 17-40 f4 L eens bekijken, ook breedhoek, gaat verder dan de 16-35, wel f4, maar op een breedhoek heb je toch niet echt f2.8 nodig. sluitertijd van max 1/60e is dan nodig op 40mm, met de hoge iso's die de 50D aankan is dat zeker doenbaar!
          Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
          BLOG

          Comment


          • #6
            Re: Welke Standaardlens op Canon 50D

            Bedankt allemaal voor de deskundige uitleg.

            Ik vind het een enorm moeilijke keuze als standaardlens daar ik graag werk met mijn 28-135 IS deze kwam bijna nooit van mijn 10D.
            het enige nadeel is lichtsterkte en uitzonderlijk het gemis groothoek.
            Als ik te weinig licht hed gebruik ik nu mijn 50mm 1.8II.

            Wat puur de beeldkwaliteit betreft zijn de 3 aan elkaar gewaagd

            17-55 2.8 IS
            + groothoek
            + f2.8
            + IS
            - weinig zoom (bv op hondenshow gebruik je 50-100)
            - mindere bouw

            24-70 2.8L
            + goede bouw
            + f2.8
            + meer zoom dan 17-55
            - geen IS
            - geen echte groothoek (voor mij minder belangrijk dan zoom op een standaardlens)

            24-105 4L IS
            + goede bouw (minder dan 24-70)
            + IS
            + de beste zoomrange van de 3
            - f4 (voor mij belangrijk)

            Voor mij zou dus perfect zijn een 24-105 2.8L IS maar deze bestaat niet.
            Ik vind dit dus echt een moeilijke keuze, tips en bevindingen zijn nog steeds welkom.
            Ben eerder geneigd om de 17-55 links te laten liggen, blijft 27-70 geen IS of 24-105 geen f2.8.
            En later na veel sparen een 70-200 2.8 IS.

            Groeten

            Comment


            • #7
              Re: Welke Standaardlens op Canon 50D

              Oorspronkelijk geplaatst door Bert Docx Bekijk bericht
              Bedankt allemaal voor de deskundige uitleg.

              Ik vind het een enorm moeilijke keuze als standaardlens daar ik graag werk met mijn 28-135 IS deze kwam bijna nooit van mijn 10D.
              het enige nadeel is lichtsterkte en uitzonderlijk het gemis groothoek.
              Als ik te weinig licht hed gebruik ik nu mijn 50mm 1.8II.

              Wat puur de beeldkwaliteit betreft zijn de 3 aan elkaar gewaagd

              17-55 2.8 IS
              + groothoek
              + f2.8
              + IS
              - weinig zoom (bv op hondenshow gebruik je 50-100)
              - mindere bouw

              24-70 2.8L
              + goede bouw
              + f2.8
              + meer zoom dan 17-55
              - geen IS
              - geen echte groothoek (voor mij minder belangrijk dan zoom op een standaardlens)

              24-105 4L IS
              + goede bouw (minder dan 24-70)
              + IS
              + de beste zoomrange van de 3
              - f4 (voor mij belangrijk)

              Voor mij zou dus perfect zijn een 24-105 2.8L IS maar deze bestaat niet.
              Ik vind dit dus echt een moeilijke keuze, tips en bevindingen zijn nog steeds welkom.
              Ben eerder geneigd om de 17-55 links te laten liggen, blijft 27-70 geen IS of 24-105 geen f2.8.
              En later na veel sparen een 70-200 2.8 IS.

              Groeten
              In heel deze discussie zie ik de meest voor de hand liggend lens niet voorkomen?
              De Canon 17-85 IS ???

              Comment


              • #8
                Re: Welke Standaardlens op Canon 50D

                Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                In heel deze discussie zie ik de meest voor de hand liggend lens niet voorkomen?
                De Canon 17-85 IS ???
                Klopt, heb deze links laten liggen omdat dit een f 4-5,6 is, en dus niet lichtsterk genoeg.
                Zal waarschijnlijk ook niet kunnen tippen aan de opgesomde 3 qua beeldkwaliteit.
                Wel denk ik voor velen een geschikte lens en 17-85 zeer bruikbaar.

                Zoals reeds vernoemd een 24-105 2.8L IS of nog beter een 17-85 2.8 IS zou ideaal zijn maar bestaan helaas niet.
                Zal dus moeten kiezen uit het 3-tal.

                Groeten

                Comment


                • #9
                  Re: Welke Standaardlens op Canon 50D

                  Oorspronkelijk geplaatst door Bert Docx Bekijk bericht
                  Klopt, heb deze links laten liggen omdat dit een f 4-5,6 is, en dus niet lichtsterk genoeg.
                  Zal waarschijnlijk ook niet kunnen tippen aan de opgesomde 3 qua beeldkwaliteit.
                  Wel denk ik voor velen een geschikte lens en 17-85 zeer bruikbaar.

                  Zoals reeds vernoemd een 24-105 2.8L IS of nog beter een 17-85 2.8 IS zou ideaal zijn maar bestaan helaas niet.
                  Zal dus moeten kiezen uit het 3-tal.

                  Groeten
                  Je moet je niet zoveel zorgen maken, er zijn in deze reeks geen slechte lenzen.
                  Lichtsterkte is leuk, maar ook daar moet je voor zijn, op 2.8 heb je echt een grote moeillijkheid om een portretje mooi scherp te krijgen (de 24-70 op 2.8 is geen scherpe lens) en je hebt kleine dieptescherpte's op 2.8. Challenging.
                  Je hebt toch een mooie hoge iso op de 50D? daar compenseer je toch je 5.6 mee (de 28-135 was ook niet lichtsterk)
                  Ik zou deze lens verkiezen uit het setje, tenzij je de 17-55 2.8 koopt.
                  De 24-105 op crop vind ik vis nog vlees, is eerder een kort telezoompje. maar niet breed genoeg.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke Standaardlens op Canon 50D

                    Ik zit (hopelijk) binnenkort met dezelfde kwestie. Ik gebruik nu nog een 10D met 28-135.
                    Prettig zoombereik, maar 28 is ietsje te kort.
                    Mijn zus heeft een 17-85IS op haar 400D en ik ben zeer te spreken over die beelden.
                    Voor mij is de lichtsterkte geen must, dus zal dan toch waarschijnlijk een 17-85 worden. Of canon moet snel met de L-versie van dat bereik komen. Maar of ze dat doen???

                    Op die 70-300 zal je wel verschil maken. Ik heb deze ook omdat ze lichter is dan mijn sigma 70-200 f2.8. Maar de sigma focust veel sneller. Ik heb daar alleen altijd een statief bij nodig vanwege het gewicht (maar ik heb dan ook een ziekte die daar invloed op hebt en jij hopelijk niet)
                    Olympus Om-d e-M1 Mark II, M.Zuiko Pro 12-40 F/2.8, M.Zuiko Pro 40-150 F/2.8, 1.4 converter, M.Zuiko 60mm F/2.8 macro

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke Standaardlens op Canon 50D

                      Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                      In heel deze discussie zie ik de meest voor de hand liggend lens niet voorkomen?
                      De Canon 17-85 IS ???
                      Lezen blijft moeilijk....

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke Standaardlens op Canon 50D

                        Als standaardlens op een 50D is een zoomlens die op 17 of 18mm begint handiger dan 24 of 28mm.

                        Ik heb zelf een EF-S 17-55 f2,8 IS en een EF 24-105 f4 L IS, de 17-55 wordt het meest gebruikt, maar de 24-105 zou ik toch ook niet willen missen.

                        De 17-55 is dus mijn standaardlens, die zit ook altijd op de camera (40D) als die in de tas steekt.

                        Als je geen f2,8 nodig hebt, dan is de 17-85 IS een heel goede keuze.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke Standaardlens op Canon 50D

                          Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                          Lezen blijft moeilijk....
                          Rekenen ook blijkbaar.
                          Sorry, kon het niet laten.
                          Hubert

                          Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke Standaardlens op Canon 50D

                            Oorspronkelijk geplaatst door Jofeltje Bekijk bericht
                            Mijn zus heeft een 17-85IS op haar 400D en ik ben zeer te spreken over die beelden.
                            Voor mij is de lichtsterkte geen must, dus zal dan toch waarschijnlijk een 17-85 worden. Of canon moet snel met de L-versie van dat bereik komen. Maar of ze dat doen???
                            Dat heeft men al gedaan en het heet 24-105 F4 L
                            (L voor crop wordt niet gedaan)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke Standaardlens op Canon 50D

                              Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                              Rekenen ook blijkbaar.
                              Sorry, kon het niet laten.
                              No hard feelings , scherts mag altijd maarrrr
                              Het verband met welke rekensom , van welke aard dan ook ontgaat me.....

                              Comment

                              Working...
                              X