Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Breedhoek op 5D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Breedhoek op 5D

    Welke breedhoek zouden jullie aanraden voor gebruik op een 5D? Ik zit namelijk enorm te twijfelen tussen de Canon 17-40L en de goedkopere Sigma 15-30. Als ik op internet reviews ga lezen komen ze er beide vrij goed uit. Aangezien het ook niet mijn bedoeling is constant groothoek te fotograferen zijn alternatieven zoals de 16-35 een beetje overkill.
    Graag jullie mening.

  • #2
    Re: Breedhoek op 5D

    Indien geld geen probleem is, ga dan gerust maar voor de 17-40L, de Sigma 15-30 heeft nmlk veel last van flare
    (het ene exemplaar al meer dan de andere, mijn collega zijn exemplaar was iig bijna onbruikbaar)

    Beide zijn wel even scherp...

    Ikzelf heb een oude 20-35L f2,8 op de kop kunnen tikken (+-200 euro) en ben er heel tevreden over,
    maar de 17-40 f4 neemt nog steeds de bovenhand samen met de 16-35 f2,8 MKII...

    Als je echt totaal geen geld wil uitgeven om eens een groothoek op je 5D uit te proberen, dan moet je de
    Tokina 19-35mm eens proberen voor +-100 euro 2dehands... (hetzelfde geldt voor de Cosina 19-35, zelfde bouw)
    Die is nmlk verrassend scherp (zelfs in de hoeken), maar de enorme vignettering moet je er dan wel bijnemen, alsook de flare...

    Comment


    • #3
      Re: Breedhoek op 5D

      Wil je echt groot: Sigma 12-24 DG, volgens mij de grootste hoek die er is.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Breedhoek op 5D

        Ik zou voor de 17-40 kiezen. Je ziet ze trouwens ook vaak tweedehands aangeboden worden.

        Comment


        • #5
          Re: Breedhoek op 5D

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Wil je echt groot: Sigma 12-24 DG, volgens mij de grootste hoek die er is.

          Ik heb die, perfect voor marginaal gebruik
          Maar van die 17-40 ga je veel meer plezier hebben want veel objectief voor niet te veel geld.
          Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

          Comment


          • #6
            Re: Breedhoek op 5D

            dan denk ik dat het inderdaad de 17-40 gaat worden...
            12-24 is TE breed voor mij.. Ik zoch iets equivalent voor de 10-22 van canon op een crop body. Dat vond ik persoonlijk een schitterend bereik en de 17-40 op FF is ongeveer gelijk hieraan...

            Comment


            • #7
              Re: Breedhoek op 5D

              zou gaan voor de 17-40mmL heerlijke lens.
              jammer dat ik er zo tevreden over ben, anders had ik al lang een andere lens(breder) gekocht voor op mijn 30D
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Breedhoek op 5D

                Oorspronkelijk geplaatst door boerkejos Bekijk bericht
                dan denk ik dat het inderdaad de 17-40 gaat worden...
                12-24 is TE breed voor mij.. Ik zoch iets equivalent voor de 10-22 van canon op een crop body. Dat vond ik persoonlijk een schitterend bereik en de 17-40 op FF is ongeveer gelijk hieraan...
                ik vind de 17-40L geen toplens, maar misschien had ik een slecht exemplaar, maar ik vind de sigma 15-30, die je voor veel minder kunt kopen minstens evengoed!!
                Je moet ook even nadenken hoe dikwijls je zo breed wil gaan met de 5D, ik gebruikte dit zelden, de 24mm van de 24-105 is al lekker...
                Last edited by Rudy; 28 oktober 2008, 17:09.

                Comment


                • #9
                  Re: Breedhoek op 5D

                  Ik ben ultra-tevreden over de 17-40 mm van Canon. Misschien wat zacht bij volledig open diafragma, maar voor de rest nul komma nul commentaar.
                  Beauty need only be a whisper
                  Camera's: Canon 5D Lenzen: EF 17-40mm F 4.0 L USM, EF 24-105mm F 4.0 L IS USM, EF 50mm F1.8 II, EF 90-300mm F 4,5-5,6 DC - Flitsers: Sigma EF-530 DG ST

                  Comment


                  • #10
                    Re: Breedhoek op 5D

                    Ik heb net de Sigma aangeschaft: onbruikbaar wijder open dan 5,6.
                    Valt mij serieus tegen.
                    Maar wel een heerlijk bereik.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Breedhoek op 5D

                      Oorspronkelijk geplaatst door filipwieme Bekijk bericht
                      Ik heb net de Sigma aangeschaft: onbruikbaar wijder open dan 5,6.
                      Valt mij serieus tegen.
                      Maar wel een heerlijk bereik.
                      Sprken we hier over de 15-30 op een 5D? of op een cropcamera?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Breedhoek op 5D

                        (ik vind de 17-40L geen toplens, maar misschien had ik een slecht exemplaar, maar ik vind de sigma 15-30, die je voor veel minder kunt kopen "minstens evengoed!!)

                        over beide niet tevreden dus!!!
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                        Comment


                        • #13
                          Re: Breedhoek op 5D

                          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                          (ik vind de 17-40L geen toplens, maar misschien had ik een slecht exemplaar, maar ik vind de sigma 15-30, die je voor veel minder kunt kopen "minstens evengoed!!)

                          over beide niet tevreden dus!!!
                          grt,bouk.
                          Eender welke breedhoek je op een 5D gebruikt leerde ik één belangrijk iets: doe uw lens-filters eraf! Bij mij gaf dit "een wereld van verschil" ;-)
                          (zal wel met de brekingshoek te maken hebben waaronder 't licht in zo'n wide lens binnen komt? ik ben geen optische expert maar 't moet zoiets zijn voel ik aan mijn gLazen teen ;-)
                          Imagination is more important than knowledge...
                          http://www.kiekje.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Breedhoek op 5D

                            Over andere breedhoeklenzen kan ik niet spreken, maar de 17-40 en de 15-30 bezit ik momenteel beiden naast elkaar. Ook ik kan bevestigen dat de sigma minstens even scherp is als de canon, zoals trouwens hierboven meermaals aangehaald. Wel wat opletten voor flare door het bolle frontlensglas.

                            Voordeel canon: USM en solide (L-) bouw.
                            Voordeel sigma: breedte (2mm extra onderin = wereldbreed verschil) en prijs (tweedehands voor minder dan de helft van de canon-tweedehandsprijs te vinden).

                            Yannicks
                            Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs, while the Universe is trying to create bigger and better idiots. So far the Universe is winning - Rich Cook

                            Comment


                            • #15
                              Re: Breedhoek op 5D

                              Bedankt iedereen voor zijn /haar reactie.
                              Ik kocht van een forum lid de sigma 15-30 over!
                              Ik heb heb objectief nog niet kunnen testen, zal beslist iets voor zondag worden

                              Comment

                              Working...
                              X