Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wil 2 analoge lenzen op digitaal gebruiken help!!!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • wil 2 analoge lenzen op digitaal gebruiken help!!!

    hoi allemaal,

    Ik heb 2 lenzen liggen van het (analoog) fototoestel van mijn vader (Nikkormat) eind '70 begin '80 aangeschaft

    - AUTO MAKINON 135mm f/ 1:2.8 (ik vermoed dus een manuele lens)
    lens diameter 55mm

    -NIKKOR 50mm f/1:2 (3537928) van Nikon (idem, een manuele lens)
    lens diameter 52mm

    en die zou ik graag op een digitaal fototoestel gebruiken. Mijn vragen zijn:

    1) is dit mogelijk

    2) zoja, welk toestel raden jullie mij dan aan?

    alvast bedankt
    groetjes

    Elie (Elias) De Hantsetters

  • #2
    Re: wil 2 analoge lenzen op digitaal gebruiken help!!!

    Best afscheid van nemen.
    Opnieuw beginnen met een instaptoestel Canon of Nikon met kitlens. Als je verder wil, lensjes bijkopen.
    Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

    Comment


    • #3
      Re: wil 2 analoge lenzen op digitaal gebruiken help!!!

      Oorspronkelijk geplaatst door Koen Bé Bekijk bericht
      Best afscheid van nemen.
      Opnieuw beginnen met een instaptoestel Canon of Nikon met kitlens. Als je verder wil, lensjes bijkopen.
      ben ik het niet mee eens.
      de 50 mm 1/1.2 is een behoorlijk fraaie lens die ik niet zomaar zou weggooien; nikon maakt vandaag niet meer zo'n lichtsterke lens.
      aangezien je toch handmatig moet scherpstellen kan je eigenlijk gelijk welke nieuwe nikon kopen, inbegrepen de D40 of de D60 die in autofocus enkel werkt met AF-S lenzen.
      erik, Nikon materiaal

      'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

      Comment


      • #4
        Re: wil 2 analoge lenzen op digitaal gebruiken help!!!

        Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
        ben ik het niet mee eens.
        de 50 mm 1/1.2 is een behoorlijk fraaie lens die ik niet zomaar zou weggooien; nikon maakt vandaag niet meer zo'n lichtsterke lens.
        F 1:2 is niet hetzelfde als F 1:1.2 , het zal om de eerste gaan.

        Comment


        • #5
          Re: wil 2 analoge lenzen op digitaal gebruiken help!!!

          Oorspronkelijk geplaatst door Elias86 Bekijk bericht
          hoi allemaal,

          Ik heb 2 lenzen liggen van het (analoog) fototoestel van mijn vader (Nikkormat) eind '70 begin '80 aangeschaft

          - AUTO MAKINON 135mm f/ 1:2.8 (ik vermoed dus een manuele lens)
          lens diameter 55mm

          -NIKKOR 50mm f/1:2 (3537928) van Nikon (idem, een manuele lens)
          lens diameter 52mm

          en die zou ik graag op een digitaal fototoestel gebruiken. Mijn vragen zijn:

          1) is dit mogelijk

          2) zoja, welk toestel raden jullie mij dan aan?

          alvast bedankt
          groetjes

          Elie (Elias) De Hantsetters
          1-Deze lenzen kunnen op de duurdere modellen van Nikon met beperkingen en/of modificaties en met adapter op Canon EOS.
          2-Alle digitale EOS modellen zijn geschikt.
          Last edited by Keeskanon; 28 oktober 2008, 17:38.

          Comment


          • #6
            Re: wil 2 analoge lenzen op digitaal gebruiken help!!!

            Oorspronkelijk geplaatst door Koen Bé Bekijk bericht
            Best afscheid van nemen.
            Niet mee eens.
            Als de TS de AI-S 50mm f2 bedoeld dan zou ik die zeker niet wegdoen.
            Ikzelf gebruik nog frequent de AiS 50mm f1.2 (s/n 270753) op m'n D300. Ik heb de AF-50 f1.4 gehad en die is snel naar de vuilbak verwezen (euh terug verkocht bedoel ik).
            In ieder geval - die oudjes van Nikkor doen nog goed hun best - 'k heb er nog meer en ja, je heb niet de luxe van snel en automatisch instellen als van de laatste AFS G objectieven, maar op scherpte en lichtgevoeligheid moeten ze niet onder doen, integendeel.

            Dus, die 50mm zeker houden. 't zal denk ik wel op elke Nikon body werken (met uitzondering van de D200 en mogelijks de nieuwe FFs)
            Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
            "Casu Consulto - Modo Fac"

            Comment


            • #7
              Re: wil 2 analoge lenzen op digitaal gebruiken help!!!

              de FF lijkt me net logischer om er wel op te werken.
              Die lenzen zijn uiteindelijk gemaakt voor kleinbeeldfilm.
              maar ik heb geen ervaring met oude lenzen. Laat zeker weten als je iets zou testen!
              hoe meer f**k hoe meer vreugd

              **=ol

              Comment


              • #8
                Re: wil 2 analoge lenzen op digitaal gebruiken help!!!

                Hoi,

                alvast bedankt voor jullie reacties

                effe ter verduidelijking; (betreffende dus die NIKKOR 50mm f/1:2 (3537928) van Nikon (manuele lens)
                lens diameter 52mm

                volgens mij is het een F2 lens (notatie 1:2) maar als ik fout ben zeg het mij maar hé

                wat Selkie bedoelt met :

                Oorspronkelijk geplaatst door Selkie Bekijk bericht
                Niet mee eens.
                Als de TS de AI-S 50mm f2 bedoeld dan zou ik die zeker niet wegdoen.
                Ikzelf gebruik nog frequent de AiS 50mm f1.2 (s/n 270753) op m'n D300. Ik heb de AF-50 f1.4 gehad en die is snel naar de vuilbak verwezen (euh terug verkocht bedoel ik).
                snap ik niet helemaal eigenlijk totaal niet waarvoor staat AI-S??? en is mijn lens zo'n type?

                O, en kan er mij iemand misschien ook meer tips geven voor mijn

                AUTO MAKINON 135mm f/ 1:2.8 (ik vermoed dus een manuele lens)
                lens diameter 55mm (ik denk dat het een tele macro lens is....)

                want ik vermoed dat dit dus geen gekende lens is

                maar toch al bedankt voor hetgene dat mij reeds al verteld is

                doe zo verder

                groetjes

                Elias
                Last edited by Elias86; 30 oktober 2008, 09:17.

                Comment


                • #9
                  Re: wil 2 analoge lenzen op digitaal gebruiken help!!!

                  Aan het serienummer te zien zou je 50 f2 een AI lens moeten zijn. Deze is zonder aanpassingen op eender welke Nikon body te plaatsen (met lichtmeting vanaf D200/D300 of beter).
                  mijn website

                  Comment


                  • #10
                    Re: wil 2 analoge lenzen op digitaal gebruiken help!!!

                    Ik heb gisteren alle 3 de fotografen in m'n stad (Diksmuide) afgelopen en ze hebben mij allemaal hetzelfde gezegd, namelijk dat ik best van 0 opnieuw zou beginnen.....

                    Spijtig natuurlijk ik had ze graag hergebruikt.

                    Ik zal zowiezo dat analoog toestel en lenzen houden, je weet maar nooit hé

                    Comment


                    • #11
                      Re: wil 2 analoge lenzen op digitaal gebruiken help!!!

                      Oorspronkelijk geplaatst door Elias86 Bekijk bericht
                      Ik heb gisteren alle 3 de fotografen in m'n stad (Diksmuide) afgelopen en ze hebben mij allemaal hetzelfde gezegd, namelijk dat ik best van 0 opnieuw zou beginnen.....

                      Spijtig natuurlijk ik had ze graag hergebruikt.

                      Ik zal zowiezo dat analoog toestel en lenzen houden, je weet maar nooit hé
                      Hi,

                      Ik ben een fan van oude lenzen, maar als je niet zinnens bent om verder te gaan in die richting,
                      zou ik de keuze van een nieuwe body niet laten afhangen van die 2.

                      Wat winkeliers zeggen is bijkomstig, zij zouden graag nieuw spul verkopen natuurlijk.
                      Ik durf zelfs stellen dat meer dan 3/4 niet eens zou weten hoe je een Nikkor Ais op een canon zet.

                      Dpaul.
                      DPaul - A.FIAP
                      D810, nikkors and other stuff

                      Comment


                      • #12
                        Re: wil 2 analoge lenzen op digitaal gebruiken help!!!

                        Ik durf zelfs stellen dat meer dan 3/4 niet eens zou weten hoe je een Nikkor Ais op een canon zet.
                        Ik zie het nut niet in van adapters om Nikon lenzen op Canon's te zetten en/of andersom. Het zal toch niet zo zijn dat Canon een gebrekkig aanbod heeft of dat hun lenzen minderwaardig zijn invergelijking met Nikkors. Het lijkt me meer een beetje sensatie.

                        Comment


                        • #13
                          Re: wil 2 analoge lenzen op digitaal gebruiken help!!!

                          nej, maar de overstap van nikon naar canon wordt zo natuurlijk wel een stuk interessanter!
                          niet een volledig nieuw arsenaal lenzen kopen enzo
                          hoe meer f**k hoe meer vreugd

                          **=ol

                          Comment


                          • #14
                            Re: wil 2 analoge lenzen op digitaal gebruiken help!!!

                            Oorspronkelijk geplaatst door wimsel Bekijk bericht
                            Ik zie het nut niet in van adapters om Nikon lenzen op Canon's te zetten en/of andersom. Het zal toch niet zo zijn dat Canon een gebrekkig aanbod heeft of dat hun lenzen minderwaardig zijn invergelijking met Nikkors. Het lijkt me meer een beetje sensatie.
                            Deze mededeling heeft geen enkele waarde voor wie dan ook.

                            Comment


                            • #15
                              Re: wil 2 analoge lenzen op digitaal gebruiken help!!!

                              Hallo,

                              ook om nostalgische redenen kan het gebruik van de oude lenzen nog zinvol zijn.
                              Voelt ook nog aan als 'echt materiaal'.

                              De 50mm nikkor lens was een toplens, de 135mm Makinon was een goedkoper alternatief voor de dure nikkor lenzen.

                              Zelf gebruik ik nog graag m'n oude micro-nikkor 55mm. De kwaliteit is prima en je werkt dan wel zuiver manueel ; maar doordat je het resultaat direct ziet is het ( voor niet bewegende onderwerpen) geen probleem om de instellingen aan te passen.

                              succes, Geert.

                              Comment

                              Working...
                              X