Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk Objectief(en) bij D90

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welk Objectief(en) bij D90

    Ik ben van plan de grote overstap te maken naar een echte dslr
    De keuze van camera heb ik na vele uren research en vergelijkingen heb ik de keuze gemaakt om een Nikon D90 te kopen ik denk zowat een tussenklasse van de spiegelreflexen van nikon.

    Nu ben ik alleen nog aan het twijfelen welk zoom objectief of objectieven ik er bij ga nemen.

    omdat ik dikwijls interieur trek (kasten enzo die ik geplaatst heb) ga ik voor minnimum de 18 breedbeeld en mijn zoontje speelt voetbal en daar wil ik ook wel wat fotograferen dus is een redelijke tele toch ook belangrijk denk ik dus ik denk dat ik met een 200 toe moet komen daarvoor.
    dus de 18-200 zou geschikt zijn

    maar we maken ook af en toe uitstapjes en fotografeer ik toch graag de natuur en bijhorende vogeltjes dus zou een grotere tele handig zijn dus was ik aan het twijfelen tussen:

    1: set 18-105 VR + VR 70-300 maar dan denk ik dat ik problemen ga hebben bij de voetbal omdat ze dan dikwijls ver zijn en soms vlakbij en wisselen van objectief te lang duurt dus waarschijnlijk uitgesloten .

    2: de 18-200 VR + eventueel een Kenko AF 3.0x Pro 300 DG MC Nikon teleconverter voor op weg
    of heb je dan verlies van qualiteit met zo'n teleconverter ?


    ik weet niet of ik deze vragen hier bij mag zetten of een nieuw topic moet openen.

    dan had ik nog een vraagje voor de externe flitser of er veel verschil zit tussen de SB-800 en SB-900 ?
    is het de moeite om ineens de SB-900 te nemen voor de D90 of volstaat de SB-800

    en tussen de sd kaartjes vind ik de weg ook niet meer tussen de bomen.
    ik denk dat 8 gb moet volstaan voor een 500 a 1000 foto's (voor op verlof) of eventueel 2 van 4 gb
    maar het typen en snelheid enzo ?ultra II extreme III 133X 160X ........

    en wat voor tas is het handigste ? heuptas, schoudertas of rugtas ?

    alvast bedankt voor wie reageert op deze lange (zeeeeer lange vraag).


    PS: ik denk dat ik alles ga kopen bij konijnenberg. waarschijnlijk de goedkoopste denk ik . bij www.fotorembrandt.be is de body wel iets goedkoper maar zijn de objectieven veel duurder.

    Groetjes Sven
    Last edited by svenny007; 23 oktober 2008, 22:09.
    Groeten Svenny007
    Lier (BE)

    (Nikon D90 + AF-S Nikkor 18-200mm + AF-S Nikkor 12-24 + SB-900) (Nikon P510) (Nikon AW100)

  • #2
    Re: Welk Objectief(en) bij D90

    Beste Sven,

    Voor sport zou normaal de 70-300 wel moeten volstaan. Je zit inderdaad met 70mm min maar in de practijk valt dat nog wel mee. Er is altijd nog iets als voetzoom. Als je een seen groepsfoto moet nemen, zal je wel de tijd hebben om te wisselem met een kortere zoom. Ik zou echter eerder opteren voor de 16-85VR ipv de 18-105VR als korte zoom. Die 2 extra mm aan het begin zal je zeker merken en zullen toch een meerwaarde geven op je interieur foto's.

    De 18-200VR vind ik zelf ook een goede lens maar omwille van het grote bereik is het een compromie lens. Je moet rekening houden dat er in sommige situaties vervormingen kunnen optreden.. Dat is de kostprijs van het gemak van een groot bereik.
    Hier nog een TC op zetten is helemaal niet meer te doen en heeft tot gevolg dat de AF zelfs totaal niet meer werkt. De kwaliteit van de opnamen gaat dus vele malen achteruit. Niet doen dus. TC's zijn enkel bruikbaar op lichtgevoelige kwaliteits lenzen op primes.

    Wat de SB800 of SB900 betreft, kan ik enkel aanraden om, wegens het geringe prijsverschil(voorlopig toch) in nieuwprijs zonder meer voor de SB900 te gaan. Ze is nieuwer, krachtiger omwille van effictienter zomen(zeker in DX mode), gebruiksvriendelijker, sneller in recycle time.(Wel wat groter in omvang)

    Wat de SD kaartjes betreft, zou ik zeker voor één of meerdere 8GB gaan(misschien zelfs 16GB) om ten volle van de filmmogelijkheden te kunnen genieten.
    Hubert

    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

    Comment


    • #3
      Re: Welk Objectief(en) bij D90

      mja maar de 70-300 word eigenlijk een 105-450 met deze camera .
      en ze de eerste jaren toch op een kleiner veld spelen en we vlak aan de lijn staan denk ik dat ik er dikwijls juist niet ga komen met 105 als ze dichterbij komen.

      en ook denk ik dan dat ik een beetje te ver boven mijn budget ga van +- 2000 euro.

      Sandisk SD 16Gb Ultra II € 52,37
      Nikkor AF-S 16-85mm DX F 3.5-5.6 G ED VR € 507,39
      Nikkor AF-S 70-300mm F 4.5-5.6 G VR € 456,55
      Nikon SB-900 Speedlight BE € 395,54
      Nikon D90 Body € 889,71
      totaal 2301,56 Euro's en dan heb ik nog geen degelijke tas.

      of zijn sigma of tamron lenzen ook goed ?
      heb ik net ontdekt op de site van konijnenberg(ik dacht dat bij nikon alle lenzen stonden voor nikon en niet alleen van nikon)

      mischien dat ik later voor interieur er nog een 12-24 bij koop als ik dit echt mis.
      en eventueel een grotere tele.


      En is 1 batterij voldoende om een dagje rond te komen ? of raden kullie een extra aan ?
      evenals de batterij voor de flits ?

      mvg Sven
      Groeten Svenny007
      Lier (BE)

      (Nikon D90 + AF-S Nikkor 18-200mm + AF-S Nikkor 12-24 + SB-900) (Nikon P510) (Nikon AW100)

      Comment

      Working...
      X