Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenskeuze voor Nikon D40

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lenskeuze voor Nikon D40

    Ik ben vrij zeker dat ik me de D40 ga aanschaffen, maar dan in welke uitvoering ...

    Op kamera express heb ik twee mogelijkheden, ofwel koop ik enkel de body voor 249 euro ofwel de D40 met 18-55 lens voor 289 Maar 40 euro extra voor een lens, maar dan wel één zonder beeldstabilisator

    Waarom die keuzes? Wel ik vraag me af of ik niet beter die kitlens apart koop maar dan met beeldstabilisator. Die kost 124 euro op het net of zelfs goedkoper tweedehands.

    Dus nu mijn vragen:
    Heb ik VR nodig?
    En koop ik dan beter de body en de 18-55 VR apart. En is dit voldoende om mee te starten? Mijn bedoeling is om eerst de huis tuin en keuken fotograaf te worden en al spelenderwijs het toestel te ontdekken ...

    Moet ik naast die 18-55 (aldanniet met VR) een 55-200 kopen en is die dan zo ook oké of best met VR?

    Of nog een keuze, kan ik mss beter één keer diep in het buidel tasten en de 18-200 VR kopen om lenzenwissels te minimaliseren? Of is dat niet zo erg die lenswissels?

    Maw welke lens(zen) kan ik me best aanschaffen als newbie?
    Last edited by Hilket; 23 oktober 2008, 21:00. Reden: typo's

  • #2
    Re: Lenskeuze voor Nikon D40

    het beste is dat je een VR lens koopt aangezien je meestal uit de hand je foto's maakt.

    Als ik zou kiezen zou ik voor de 18-200mm VR gaan dat is een prachtlens. all-round en zoals je aanhaalt je moet minder wisselen. Als je dat budget niet hebt moet je de andere optie nemen in dit geval 18-55 - 55-200mm als je dat bereik wil maar zorg er het best voor dat je VR hebt.

    Niet dat ik er veel van af weet want ben ook redelijk nieuw in deze wereld.
    onlangs D60 aangeschaft met 18-55 VR en zeer tevreden over. heb nu ook een 70-200mm f2.8 gekocht van sigma die ik nog moet testen. gewoon omdat ik meer bereik wilde hebben.

    ik hoop dat je er iets aan hebt.

    greetz,

    Comment


    • #3
      Re: Lenskeuze voor Nikon D40

      Ik kan je enkel zeggen wat ik mij aangeschaft heb.

      de body met kitlents, die ik nog steeds het meeste gebruik omdat het een echte standaard zoom is, dus voor alle huis tuin en keuken dingen. Komt misschien ooit nog een vervanger voor, zal dan vooral lichtsterk moeten zijn, maar geen prioriteit.

      de 70-300 VR, paste meer in mijn budget, was in 1 keer ook een klap meer mm en voor zulke mm vind ik de VR een stukje meer waarde hebben, dan voor standaard zoom.
      Fotografie = (kunst x wetenschap) + ervaring

      Comment


      • #4
        Re: Lenskeuze voor Nikon D40

        ik ben ook vrij nieuw, en 'k heb me een 16-85mm met VR aangeschaft. De VR biedt niet zo heel veel meerwaarde in de range 16-55mm, omdat je praktisch nooit foto's kan nemen op 1/4 seconde (je onderwerp heeft bewogen, zelfs als de VR jouw lens perfect stil houdt).

        Voor tele-lenzen is VR echt prachtig. Het helpt je bij het pannen, en laat sluitertijden toe van 1/50 seconde. Dat zijn tijden waarmee een nietsvermoedend persoon gewoonlijk niet meer bewegingsonscherp is.

        Samengevat: neem de kitlens, en betaal voor VR bij een tele lens. De 17-200mm VR heeft al heel wat discussie losgeweekt. Zoek eens op het forum en bepaal zelf maar of het jou wat lijkt :-)
        Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens :)
        Flickr album Homepage

        Comment


        • #5
          Re: Lenskeuze voor Nikon D40

          Ik heb vorig jaar een d40 gekocht met kitlens 18-55+55-200 (zonder vr). Enkele maanden nadien heb ik toch de 18-200 vr gekocht. Niet alleen vanwege het wisselen maar ook omdat je anders altijd 2 lenzen moet meenemen en als je maar 1 lens mee neemt dan kom je zeker ook een situatie tegen dat je de ander lens nodig hebt maar die ligt dan thuis
          De 55-200 heb ik verkocht de 18-55 hou ik als reserve. Had ik het op voorhand geweten had ik alleen de body gekocht en apart de 18-200 lens. Heb zeker geen spijt van deze ankoop.
          I love my D500

          Comment


          • #6
            Re: Lenskeuze voor Nikon D40

            Oorspronkelijk geplaatst door pdrke Bekijk bericht
            Ik heb vorig jaar een d40 gekocht met kitlens 18-55+55-200 (zonder vr). Enkele maanden nadien heb ik toch de 18-200 vr gekocht. Niet alleen vanwege het wisselen maar ook omdat je anders altijd 2 lenzen moet meenemen en als je maar 1 lens mee neemt dan kom je zeker ook een situatie tegen dat je de ander lens nodig hebt maar die ligt dan thuis
            De 55-200 heb ik verkocht de 18-55 hou ik als reserve. Had ik het op voorhand geweten had ik alleen de body gekocht en apart de 18-200 lens. Heb zeker geen spijt van deze ankoop.
            Je hebt misschien gelijk ivm de lenswissels maar veel zeggen hier dan ook dat je inboet op kwaliteit en ook wat is het nut van een dslr als je altijd dezelfde lens gebruikt? Maar ik kan het gebruiksgemak wel begrijpen hoor. Maar helaas kost zo'n 18-200 VR wel wat centjes en ik ben echt maar een beginner, zodus misschien toch maar voor het pakket kiezen D40 + 18-55 zonder VR, die is maar 40 euro duurder dan de body apart.

            Comment


            • #7
              Re: Lenskeuze voor Nikon D40

              Kijk eens naar de 18-135 van Nikon, zeer scherpe lens, wel wat vignettering op het uiteinde, niet te zwaar (t.o.v. de 18-200) en te krijgen voor een zeer goede prijs (ook tweedehands).

              Wat mij betreft, een onderschatte lens.

              Comment


              • #8
                Re: Lenskeuze voor Nikon D40

                Oorspronkelijk geplaatst door Hilket Bekijk bericht
                wat is het nut van een dslr als je altijd dezelfde lens gebruikt?
                Grotere sensor, waardoor minder ruis en scherptediepte, het weegt iets, snelheid, geen shutterlag. En bij inkeer kun je altijd nog besluiten een andere lens erop te zetten.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment

                Working...
                X