Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 14-24mm2.8 bediening diafragma.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon 14-24mm2.8 bediening diafragma.

    Volgens wat ik overal kan horen en lezen is deze Nikon zoomlens zowat het beste wat je dezer dagen kunt kopen als wide-angle. Ik heb onlangs een tweedehandse Canon fullframe aangschaft en vroeg me af of de Nikon niet te koppelen is met deze body. Ik weet dat er een koppeladapter bestaat waar je nog focusconfirmatie behoud. Graag had ik ook geweten hoe het diafragma van deze Nikon bediend wordt....ik het volledig electronisch of is het diafragma nog steeds bediend met een mechanisch systeem ( via motor of hendeltje in Nikon body's) ????
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

  • #2
    Re: Nikon 14-24mm2.8 bediening diafragma.

    Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
    Volgens wat ik overal kan horen en lezen is deze Nikon zoomlens zowat het beste wat je dezer dagen kunt kopen als wide-angle. Ik heb onlangs een tweedehandse Canon fullframe aangschaft en vroeg me af of de Nikon niet te koppelen is met deze body. Ik weet dat er een koppeladapter bestaat waar je nog focusconfirmatie behoud. Graag had ik ook geweten hoe het diafragma van deze Nikon bediend wordt....ik het volledig electronisch of is het diafragma nog steeds bediend met een mechanisch systeem ( via motor of hendeltje in Nikon body's) ????
    Hier kan je ongetwijfeld meer info vinden

    MVG,

    Comment


    • #3
      Re: Nikon 14-24mm2.8 bediening diafragma.

      Bedankt voor de nuttige info
      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

      Comment


      • #4
        Re: Nikon 14-24mm2.8 bediening diafragma.

        Inderdaad een prachtobjectief, maar denk je niet dat Canon er binnenkort ook zo eentje in die zin zal uitbrengen de vraag is er in ieder geval, en wees gerust, dat weten ze bij Canon ook.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon 14-24mm2.8 bediening diafragma.

          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Inderdaad een prachtobjectief, maar denk je niet dat Canon er binnenkort ook zo eentje in die zin zal uitbrengen de vraag is er in ieder geval, en wees gerust, dat weten ze bij Canon ook.

          Bij Canon is men er tot nu toe nog steeds niet in geslaagd om een objectief te maken wat op een fullframe scherp tot in de hoeken is. Zelfs de laatste pogingen van Canon met de nieuwe 16-35 L 2.8 II en de nieuwe 14mm2.8 II komen niet in de buurt van hetgene waar Nikon met zijn 14-24mm2.8 wel in slaagd. Ik denk niet dat er door Canon snel een wideangle gaat gemaakt worden die de vergelijking met deze prachtlens aan kan.
          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

          Comment


          • #6
            Re: Nikon 14-24mm2.8 bediening diafragma.

            Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
            Bij Canon is men er tot nu toe nog steeds niet in geslaagd om een objectief te maken wat op een fullframe scherp tot in de hoeken is. Zelfs de laatste pogingen van Canon met de nieuwe 16-35 L 2.8 II en de nieuwe 14mm2.8 II komen niet in de buurt van hetgene waar Nikon met zijn 14-24mm2.8 wel in slaagd. Ik denk niet dat er door Canon snel een wideangle gaat gemaakt worden die de vergelijking met deze prachtlens aan kan.
            Mischien is zo een koppeladapter dan inderdaad wel een oplossing, en deze kan je dan mischien ook nog voor ander Nikon glas gebruiken, als de beperkingen niet te groot zijn tenminste.
            Wat ik nog steeds niet begrijp, is dat mijn Nikon 14mm prime méér heeft gekost dan mijn huidige 14-24 AF-S, terwijl deze zoom stukken beter presteerd dan de prime, daar gaat het oordeel dat een prime beter zou zijn dan een zoom zeker niet op. bovendien geniet je hier nog van de AF-S stilte en snelheid.

            Kan je hier niet achterhalen welke adapter er werd gebruikt ? http://www.16-9.net/lens_tests/canon...non14l2_a.html

            Geert.
            Last edited by Guest42; 23 oktober 2008, 07:30.

            Comment


            • #7
              Re: Nikon 14-24mm2.8 bediening diafragma.

              Ik denk personlijk dat het niet even scherp zal zijn ot in de hoeken .want anders had canon hem al .misschien ligt het uvel niet bij de lens en is het net dat waar canon een probleem mee heeft.it is een eigen hersenspinsel en als de koppelplaat wel werkt laat het dan maar weten want dit is volgens mij dan de oplossing van ons probleem;

              Comment


              • #8
                Re: Nikon 14-24mm2.8 bediening diafragma.

                Oorspronkelijk geplaatst door micka Bekijk bericht
                Ik denk personlijk dat het niet even scherp zal zijn ot in de hoeken .want anders had canon hem al .misschien ligt het uvel niet bij de lens en is het net dat waar canon een probleem mee heeft.it is een eigen hersenspinsel en als de koppelplaat wel werkt laat het dan maar weten want dit is volgens mij dan de oplossing van ons probleem;
                Er zal inderdaad altijd wel wat verschil zijn tussen het midden van het objectief en de zijkanten wat scherpte betreft.....maar bij de Nikon kan ik het toch niet echt zien. Ook op de site waarnaar verwezen werd door Demeyereg kan je het verschil tussen Canon en Nikon goed zien wat scherpte in de hoeken betreft. Die Canon 14mm2.8 kost bijna 1900 euro de Nikon zoom 1400eur en deze laatste steekt toch kop en schouders uit boven de Canon prime. Zie ook de purpere verkleuring in de takken bij het Canon objectief....ook hier geen enkel probleem bij Nikon.

                Het is natuurlijk wel zo indien ik die Nikon via een adapter aan een Eos body koppel ik alles handmatig zal moeten instellen.In sommige situaties( mindere lichtomstandigheden) zal manueel scherpstellen minder makkelijk zijn......ik vermoed dat het wat tijd neemt om eraan gewend te raken. We zijn teveel vertrouwd geraakt met autofocus.
                Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon 14-24mm2.8 bediening diafragma.

                  Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                  Het is natuurlijk wel zo indien ik die Nikon via een adapter aan een Eos body koppel ik alles handmatig zal moeten instellen.In sommige situaties( mindere lichtomstandigheden) zal manueel scherpstellen minder makkelijk zijn......ik vermoed dat het wat tijd neemt om eraan gewend te raken. We zijn teveel vertrouwd geraakt met autofocus.
                  Voordeel is hier wel, dat een groothoek minder kritisch is qua scherpstelling.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon 14-24mm2.8 bediening diafragma.

                    Ik heb inmiddels deze Nikkor 14-24 mm 2.8 G in mijn bezit en ben er voorlopig wat mee aan het experimenteren op een Eos 5D doormiddel van een oude Contax - Eos adapter. De adapter is niet perfect(is normaal enkel te gebruiken op Contax).....focus op oneindig is voorlopig niet echt mogelijk. Ook diafragmeren en autofocusconfirmatie kan pas wanneer ik de geschikte adapter in mijn bezit heb. Voorlopig blokkeer ik de lens op ongeveer diafragma f16 en stel ik scherp op het oog.

                    Voor wie het interesseerd ; deze lens is zonder twijfel het beste breedhoekalternatief wat er bestaat voor een fullframe Canon. Ik heb alle canon alternatieven reeds mogen testen via een vriend die de Ef16-35mm2.8II heeft en de 17-40L heb ik onlangs bij Konijn turnhout heb mogen proberen. De scherpte van deze Nikkor loopt echt tot in de uiterste puntjes en is gelijkmatig over het ganse beeld. De vervorming is heel goed binnen de perken gehouden en ook van purple fringing is er haast helemaal geen sprake.( veel minder dan bij een 16-35).
                    Ik heb wel de indruk dat de beeldhoek op 14mm niet echt zo breed is als bij bv een Efs10-22 op 14mm en een Sigma 12-24 op 14mm. Als ik de hoek op 14mm vergelijk met deze andere lensjes kom ik eerder rond 15mm. Dit zou nog kunnen veranderen indien ik de juiste adapter gebruik natuurlijk. De afstand lensflens naar sensor is met de huidige adapter niet correct.
                    De voorbeeldfoto laat een 100% crop zien van de linkerbenedenhoek van een foto gemaakt op 14mm. Standaard staat mijn Eos 5D op +2 voor verscherping.



                    Dit is de originele opname




                    Een bijkomend nadeel bij het gebruik van dit objectief.....is dat je toch snel een half uurtje bezig bent met het proper afplakken van alle Nikon reclame op het objectief ;0)
                    Last edited by RUPSELKOPKE; 29 november 2008, 18:15.
                    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon 14-24mm2.8 bediening diafragma.

                      Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                      Een bijkomend nadeel bij het gebruik van dit objectief.....is dat je toch snel een half uurtje bezig bent met het proper afplakken van alle Nikon reclame op het objectief ;0)
                      Waarom? Om een goede lens te kiezen hoef je je toch niet te schamen
                      Hubert

                      Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon 14-24mm2.8 bediening diafragma.

                        Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                        Een bijkomend nadeel bij het gebruik van dit objectief.....is dat je toch snel een half uurtje bezig bent met het proper afplakken van alle Nikon reclame op het objectief ;0)
                        Met de adapter ring die ik had kon ik met Nikon lenzen op mijn 5d gewoon scherpstellen op oneindig.
                        Deze lens was voor mij wel een van de redenen om terug te gaan naar Nikon.

                        Heb je trouwens ook je Contax lens afgeplakt?
                        Als je zo bezig gaat kun je ook nog een stel lensdoppen kopen van Nikon en die afplakken. Een fabriek in China maakt nu trouwens ook Nikon doppen met Canon logo, altijd nog beter te gebruiken dan de originele van Canon.

                        Maar gefeliciteerd met deze schitterende lens! Die is zo scherp dat ik de Kodak slr/n (zonder AA filter) afgelopen zomer gelijk kon verkopen omdat ik bij bijna alle foto's moiré kreeg waar ik met mijn 17-35 nooit last van had.
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon 14-24mm2.8 bediening diafragma.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                          Met de adapter ring die ik had kon ik met Nikon lenzen op mijn 5d gewoon scherpstellen op oneindig.
                          Deze lens was voor mij wel een van de redenen om terug te gaan naar Nikon.

                          Heb je trouwens ook je Contax lens afgeplakt?
                          Als je zo bezig gaat kun je ook nog een stel lensdoppen kopen van Nikon en die afplakken. Een fabriek in China maakt nu trouwens ook Nikon doppen met Canon logo, altijd nog beter te gebruiken dan de originele van Canon.

                          Maar gefeliciteerd met deze schitterende lens! Die is zo scherp dat ik de Kodak slr/n (zonder AA filter) afgelopen zomer gelijk kon verkopen omdat ik bij bijna alle foto's moiré kreeg waar ik met mijn 17-35 nooit last van had.
                          Dat afplakken van de Nikon logo's was maar om te zeveren hé. Ik ben uiterst tevreden met mijn nieuwe aankoop.....maakt mij niet zoveel uit welk merk het is.....ik ga voor de beste beeldkwaliteit. Die kwaliteit vind je bij de huidige breedhoeklenzen van Canon bijlange na vandaag niet ....en zeker niet voor fullframe camera's.
                          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon 14-24mm2.8 bediening diafragma.

                            Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                            Waarom? Om een goede lens te kiezen hoef je je toch niet te schamen
                            Natuurlijk niet, gewoon de letters en cijfers van de boddy afplakken is ook een optie.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon 14-24mm2.8 bediening diafragma.

                              Bedankt om de ervaring te delen.
                              Ik was van plan de 14mm én de 16-35 te kopen (samen +- 3200€) - maar als nu blijkt dat de nikon beter is dan die twee is de keuze snel gemaakt. Vooral als je bedenkt dat je er dan met 1500€ al vanaf bent...
                              Laat zeker weten hoe het loopt met die adapter.
                              Weet je al welke en waar je hem haalt?

                              Comment

                              Working...
                              X