Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

1:1 vraag

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 1:1 vraag

    Hoi

    Ik heb sinds zaterdag de Canon 100 mm voor macro in mijn bezit. Na enkele foto's ziet het er een zeer goede lens uit. Ik ga wel nog veel moeten oefenen voor goede foto's!

    Ik heb toch een vraagje..

    Ik had altijd gedacht dat je bij een macro lens dus kon kiezen welke vergroting je wou. Maar dit is blijkbaar niet zo? Enkel als je op ongeveer 15cm bent haal je de vergroting van 1:1? Of doe ik iets mis?

    Andries
    ::: Flickr :::

  • #2
    Re: 1:1 vraag

    Oorspronkelijk geplaatst door AndriesDeLeener Bekijk bericht
    Ik had altijd gedacht dat je bij een macro lens dus kon kiezen welke vergroting je wou. Maar dit is blijkbaar niet zo?
    Jawel toch? Je stelt je gewenste vergroting in, vb 1:2 en dan moet je focussen door vooruit en/of achteruit te bewegen.

    Comment


    • #3
      Re: 1:1 vraag

      Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
      Jawel toch? Je stelt je gewenste vergroting in, vb 1:2 en dan moet je focussen door vooruit en/of achteruit te bewegen.
      Ah werkt het op die manier. Een testen!
      ::: Flickr :::

      Comment


      • #4
        Re: 1:1 vraag

        Vergroting zit er bij een 1:1 lens helaas niet in. Op een Canon mp-e 65 kun je eerst de vergrotingsfactor instellen, maar dit is natuurlijk niets anders dan de afstand van te voren instellen, alleen staat de vergroting erbij.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: 1:1 vraag

          Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
          Vergroting zit er bij een 1:1 lens helaas niet in. Op een Canon mp-e 65 kun je eerst de vergrotingsfactor instellen, maar dit is natuurlijk niets anders dan de afstand van te voren instellen, alleen staat de vergroting erbij.
          Wat zeg je nu?

          Op iedere macro lens staat toch een schaal 1:3, 1:2, 1:1.5, 1:1.

          Of val je over het woord "vergroting" ipv "afbeeldingsmaatstaf"?

          Comment


          • #6
            Re: 1:1 vraag

            Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
            Of val je over het woord "vergroting" ipv "afbeeldingsmaatstaf"?
            Ik val er niet over, maar geef tegelijk aan dat de mp-e65 ook echt vergroot. Moeilijke lens trouwens om mee te werken; wel staat de afbeeldingsmaatstaf er ZEER duidelijk op, bij de meeste AF lenzen, zeker met interne focussing is het wat onduidelijker aangegeven.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Re: 1:1 vraag

              Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
              Moeilijke lens trouwens om mee te werken.
              Weet ik, ik heb die .

              Comment

              Working...
              X