Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens bij portretfoto's in een homestudio?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke lens bij portretfoto's in een homestudio?

    Hallo allemaal,

    mijn vraag is dus welke lens ik het best kan aanschaffen om portretfoto's te maken in een (home)studio, zelf heb ik een Nikon D300 + 18-200mm VR?
    Ik weet dat de 18-200mm hier niet echt voor geschikt is, lol, maar welke dus wel?

    Alvast bedankt voor de reacties!

    Grtz Hopper
    Nikon D300 - 50mm f/1.8 - 105mmMacroVR - 18-200mmVR - SB800

  • #2
    Re: Welke lens bij portretfoto's in een homestudio?

    Bekende portretlenzen zijn 50/1.8 (of minder) en 85/1.8 (of minder)
    Jeroen

    Comment


    • #3
      Re: Welke lens bij portretfoto's in een homestudio?

      idd, de 50 of 85 wordt hier wel 100x vermeld (zoekfunctie )
      No rules. Great shots.
      -
      Online

      Comment


      • #4
        Re: Welke lens bij portretfoto's in een homestudio?

        ok bedankt, zal ik eens even checken dan.

        Grtz Hopper
        Nikon D300 - 50mm f/1.8 - 105mmMacroVR - 18-200mmVR - SB800

        Comment


        • #5
          Re: Welke lens bij portretfoto's in een homestudio?

          Doe eerst even wat testen met je 18-200 (de kwaliteit speeld geen rol)

          Nadien evalueer je de exifs en kan je bepalen op hoeveel mm je doorgaans werkt.

          Zo dacht ik ooit een 85mm aan te schaffen voor studiowerk op hondenevent.
          Na het in grafiek zetten van mijn exifs (kan bv met share ware exif viewer 2.x) blijkt dat ik veel minder mm nodig had!!! En dat ik wel wat "zoom" tussen de 24 en 60mm. Op mijn lijstje staat dus een 24-70 AF-s 2.8...
          I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

          Comment


          • #6
            Re: Welke lens bij portretfoto's in een homestudio?

            Je zal eerst moeten uitzoeken welke brandpuntafstanden in je studio "werken"; een 135mm is leuk, maar als je in de studio niet een paar passen achteruit kan doen heb je er niets aan, terwijl een 50mm misschien prima is.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Re: Welke lens bij portretfoto's in een homestudio?

              Hmm, zo had ik het nog niet bekeken mannen, ik ga zeker eerst is testen met m'n 18-200mm om de juiste (gemiddelde)afstand te weten en dan een keuze maken.

              Grtz Hopper
              Nikon D300 - 50mm f/1.8 - 105mmMacroVR - 18-200mmVR - SB800

              Comment


              • #8
                Re: Welke lens bij portretfoto's in een homestudio?

                Zou een nikon 24-70 f2.8 of 28-70 f2.8 daar niet goed voor zijn?
                nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

                Comment


                • #9
                  Re: Welke lens bij portretfoto's in een homestudio?

                  Oorspronkelijk geplaatst door ducaudi Bekijk bericht
                  Zou een nikon 24-70 f2.8 of 28-70 f2.8 daar niet goed voor zijn?
                  Ik twijfel er niet aan dat dit de best mogelijk lenzen zijn voor de TS maar ik denk wel dat het vrij belangrijk is om eerst even naar het beschikbare budget te vragen.
                  Want bv een tamron 17-50 kan ook al ERG veel wat de eerder genoemde lenzen kunnen aan 1/4 van de prijs (ongeveer).

                  Een prime is ook vaak goedkoper (als je er 1tje koopt toch) scherper en lichtsterker dus als je quasi altijd dezelfde lens zou gebruiken zou ik daar misschien toch voor opteren.

                  Maar als je het financieel aankan, twijfel dan maar niet en koop je die 24-70, daarmee zal het wel lukken ;-)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke lens bij portretfoto's in een homestudio?

                    Oorspronkelijk geplaatst door kpas Bekijk bericht
                    Doe eerst even wat testen met je 18-200 (de kwaliteit speeld geen rol)

                    Nadien evalueer je de exifs en kan je bepalen op hoeveel mm je doorgaans werkt.

                    Zo dacht ik ooit een 85mm aan te schaffen voor studiowerk op hondenevent.
                    Na het in grafiek zetten van mijn exifs (kan bv met share ware exif viewer 2.x) blijkt dat ik veel minder mm nodig had!!! En dat ik wel wat "zoom" tussen de 24 en 60mm. Op mijn lijstje staat dus een 24-70 AF-s 2.8...
                    Het beste is inderdaad proberen uit te zoeken wat je nodig hebt,
                    en uw 18-200 leent zich daartoe.

                    Voor het evalueren van de exif bestaat een gratis tooltje (lens mm, diafragma, snelheid, iso)
                    Exposurepilot http://www.cpr.demon.nl/prog_plotf.html

                    Groeten
                    Bert

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke lens bij portretfoto's in een homestudio?

                      onderschat de kwaliteit van je 18-200 niet, en vooral het gemak. Als je flitsinstallatie voldoende krachtig is zodat je kan werken op f/8 of 11 is deze lens veel beter dan dat er doorgaans op dit forum wordt beweerd. Ik heb deze lens en ook betere lenzen zoals de 80-200 2.8 en de 17-55 2.8: Toplenzen maar ik werk ook veel met die 18-200 omwille van het gemak.
                      En als je betere kwaliteit wil zal het je veel geld kosten

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke lens bij portretfoto's in een homestudio?

                        Hoeveel geld wil je uitgeven?
                        Een 50mm f1,8 is niet duur, een Tamron 28-75 f2,8 is ook een goede low-budget keuze.
                        De Nikon 24-70 f2,8 zal ook wel een heel goede keuze zijn.

                        Met een "lange portretlens" heb je wel een grote studio nodig.
                        Ik heb zelf een 135mm f2, dat is een heel scherpe lens, maar als je daarmee iemand volledig op de foto wil krijgen, dan moet je waarschijnlijk het raam openzetten en buiten gaan staan. Voor de portretjes (gezicht alleen) is dat wel een heel erg goede lens, heel scherp en door de grote diafragma-opening kan je ook met een heel kleine scherptediepte werken als dat nodig is.
                        Maar dan zit je wel in een heel andere prijsklasse dan een 50mm f1,8.


                        Maar je kan best eerst de 18-200 proberen, dan kan je achteraf aan de EXIF zien welke brandpuntsafstand je werkelijk nodig hebt in jouw studio.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke lens bij portretfoto's in een homestudio?

                          Allemaal bedankt voor de tips!
                          Het is dus een 50mm 1.8 geworden (niet om de prijs, maar was de ideale lens voor mij qua afstand), ik ben nog wel van plan om een iets langere (bvb 135mm) aan te kopen om buiten wat te spelen.

                          Grtz Schalle aka Hopper
                          Nikon D300 - 50mm f/1.8 - 105mmMacroVR - 18-200mmVR - SB800

                          Comment

                          Working...
                          X