Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hobbyfotografie: 200 of 300mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hobbyfotografie: 200 of 300mm

    Ongeveer een jaar geleden kocht ik een Nikon D40 met kitlens. Van de camera ben ik heel tevreden, want hij past perfect bij mij. Iets geavanceerder dan een 'gewone compactcamera', zonder de allures van een professioneel toestel.

    Nu is, vind ik, de tijd te komen om eens uit te zien naar een zoomlens voor de D40. Ik heb al veel gelezen over de verschillende mogelijkheden voor D40, want er zijn een aantal beperkingen door het ontbreken van een autofocusmotor. Ik heb een aantal lenzen gevonden, die ik wel weet te smaken. Nu heb ik nog één vraagje:

    Ik ben een hobbyfotograaf; ik neem foto's op vakantie, op (familie)feestjes, en ik neem de camera wel eens mee 'voor mocht ik iets moois tegenkomen'. Moet ik gaan voor een 300mm lens, om echt dicht te kunnen gaan, of volstaat 200mm al? Ik neem graag close-ups van mensen, en af en toe eens van gebouwen.

    Alvast bedankt voor het advies!
    www.mathiasdhondt.be

  • #2
    Re: Hobbyfotografie: 200 of 300mm

    Ik denk dat je met een 200mm ook al aardig dichtbij kunt komen als het niet voor vogeltjes zal gebruikt worden.

    Denk dat je met een sigma 70-200 f2.8 goed zit of met de nikon 70-300VR
    Deze zijn mooie en zeer goede prijs/kwaliteitlenzen.

    Duurder heb je natuurlijk de nikon 70-200 f2.8 VR

    en goedkoper de nikon 55-200 VR

    Moest ik kiezen zou ik voor een 70-200 f2.8 gaan en heb je nog te kort aan mm's kan je altijd een 1.4 of 1.7 extender gebruiken.

    Groeten Davy
    nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

    Comment


    • #3
      Re: Hobbyfotografie: 200 of 300mm

      Ik denk dat het gewicht een groter verschil maakt dan hoeveel tele je juist wil.

      Als je met je tele ook wil rondwandelen aan een neckstrap, raad ik je de VR 55-200mm aan. Deze sluit mooi aan op je kitlens en is heel compact (lees: niet te zwaar om aan je nek te hangen). 200mm is normaal voldoende voor portretten denk ik.

      Ikzelf heb de VR 70-300 mm. Deze is al duidelijk duurder, groter en zwaarder. Ik vind het een heel leuk bereik omdat 300mm ( maal 1.4 = 400mm equivalent) ongeveer het maximum is dat ik praktisch uit de hand kan schieten. Als ik met deze lens op stap ga pak ik de rugzak mee, want dat ding hangt niet meer comfortabel.

      Als grootte (en geld) geen bezwaar is, dan kom je al gauw op een reeks producten waar ik geen verstand van heb :-)
      Last edited by bahu; 20 oktober 2008, 14:37.
      Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens :)
      Flickr album Homepage

      Comment


      • #4
        Re: Hobbyfotografie: 200 of 300mm

        Oorspronkelijk geplaatst door HetInstituut Bekijk bericht
        Ongeveer een jaar geleden kocht ik een Nikon D40 met kitlens. Van de camera ben ik heel tevreden, want hij past perfect bij mij. Iets geavanceerder dan een 'gewone compactcamera', zonder de allures van een professioneel toestel.

        Nu is, vind ik, de tijd te komen om eens uit te zien naar een zoomlens voor de D40.
        Alvast bedankt voor het advies!
        De kitlens IS een zoomlens

        Comment


        • #5
          Re: Hobbyfotografie: 200 of 300mm

          Oorspronkelijk geplaatst door bahu Bekijk bericht
          Ik denk dat het gewicht een groter verschil maakt dan hoeveel tele je juist wil.

          Als je met je tele ook wil rondwandelen aan een neckstrap, raad ik je de VR 55-200mm aan. Deze sluit mooi aan op je kitlens en is heel compact (lees: niet te zwaar om aan je nek te hangen). 200mm is normaal voldoende voor portretten denk ik.

          Ikzelf heb de VR 70-300 mm. Deze is al duidelijk duurder, groter en zwaarder. Ik vind het een heel leuk bereik omdat 300mm ( maal 1.4 = 400mm equivalent) ongeveer het maximum is dat ik praktisch uit de hand kan schieten. Als ik met deze lens op stap ga pak ik de rugzak mee, want dat ding hangt niet meer comfortabel.

          Als grootte (en geld) geen bezwaar is, dan kom je al gauw op een reeks producten waar ik geen verstand van heb :-)
          mwoah... ik zal niet zeggen dat gewicht onbelangrijk is maar om nu te zeggen dat een 70-300 zwaar is..... 't is maar wat je gewend bent natuurlijk. De 70-300VR weegt 745 gram en is daarmee net zo zwaar als mijn Canon 70-200 f4 IS. Ik vind dit gewicht nogal meevallen. Ik vind het gewicht van m'n 100-400L met 1.4 kilo zelfs wel meevallen als ik deze op mijn camera heb geschroefd, al vind ik deze in mijn rugtas er wel nogal in wegen....

          Als je een wat zwaardere combi wilt dragen kan ik je de Op/Tech Pro Strap echt aanbevelen. Die veert enigszins mee waardoor die véél comfortabeler draagt dan die bijgeleverde straps van camera fabrikanten...
          www.indetailfotografie.nl

          Comment


          • #6
            Re: Hobbyfotografie: 200 of 300mm

            Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
            mwoah... ik zal niet zeggen dat gewicht onbelangrijk is maar om nu te zeggen dat een 70-300 zwaar is..... 't is maar wat je gewend bent natuurlijk. De 70-300VR weegt 745 gram en is daarmee net zo zwaar als mijn Canon 70-200 f4 IS. Ik vind dit gewicht nogal meevallen. Ik vind het gewicht van m'n 100-400L met 1.4 kilo zelfs wel meevallen als ik deze op mijn camera heb geschroefd, al vind ik deze in mijn rugtas er wel nogal in wegen....

            Als je een wat zwaardere combi wilt dragen kan ik je de Op/Tech Pro Strap echt aanbevelen. Die veert enigszins mee waardoor die véél comfortabeler draagt dan die bijgeleverde straps van camera fabrikanten...
            Jup strap van Op/Tech is een aanrader! ;-) En je kan hem ook gedeeltelijk afklikken voor op een statief! Heel handig!.
            ::: Flickr :::

            Comment


            • #7
              Re: Hobbyfotografie: 200 of 300mm

              Een Blackrapid strap is nog comfortabeler, je loopt zonder probleem een hele dag met een D300 + 80-200 2.8.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Hobbyfotografie: 200 of 300mm

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Een Blackrapid strap is nog comfortabeler, je loopt zonder probleem een hele dag met een D300 + 80-200 2.8.
                Dat is idd een mooi strapje. Hier op het vasteland is deze zeker niet te koop?
                Al moet ik ook zeggen dat het met de OpTech strap beter is dan met het standaard meegeleverde strap.

                Bryan
                Nikon D3/D300/D200 met grip & wat AF-S glas; 50mm F1.8, Nikon 1.4/1.7x converter; SB900/SB800/2 SB600; Coolwalker I-tank. Panasonic Lumix TZ5 voor als elke gram er een te veel is

                Comment


                • #9
                  Re: Hobbyfotografie: 200 of 300mm

                  Ik zou zeker de 70 300 Vr overwegen.
                  De Vr is toch een aangenaam iets als je tegen de grens(sluitertijd) uit de hand fotogrfeert.
                  Voor zijn prijs zeer goed van kwaliteit.
                  Mvg,
                  SW
                  BD1071BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hobbyfotografie: 200 of 300mm

                    De sigma 70-200mm lens, waarvan sprake is, heeft een maximaal diafragma van f2.8. De Nikkor 70-300 moet het doen met f4 (dacht ik), maar heeft wel VR aan boord. Mag ik er van uit gaan dat een het ander opheft, maw dat de twee lenzen in moeilijkere lichtomstandigheden ongeveer hetzelfde gaan presteren?
                    www.mathiasdhondt.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hobbyfotografie: 200 of 300mm

                      Oorspronkelijk geplaatst door HetInstituut Bekijk bericht
                      De sigma 70-200mm lens, waarvan sprake is, heeft een maximaal diafragma van f2.8. De Nikkor 70-300 moet het doen met f4 (dacht ik), maar heeft wel VR aan boord. Mag ik er van uit gaan dat een het ander opheft, maw dat de twee lenzen in moeilijkere lichtomstandigheden ongeveer hetzelfde gaan presteren?
                      De Nikon heeft een diafragma van f4.5-f5.6. Dit houdt in dat de lens op 70mm een max heeft van f4.5 maar op 300mm het maximale f5.6 is.

                      Door de VR kun je langere sluitertijden aanhouden en toch scherpe foto’s schieten. Maar de voorwaarde hierbij is natuurlijk wél dat je onderwerp niet (teveel) beweegt Anders krijg je alsnog bewegingsonscherpte als de sluitertijd te lang is. Een f2.8 heeft in zo’n geval dan toch het voordeel boven VR omdat je kortere sluitertijden kunt aanhouden. Bovendien kun je me een lens met een grotere maximale diafragma meer spelen met scherptediepte.

                      Je kunt dus gerust stellen dat VR (of IS, SR of hoe alle verschillende fabrikanten het maar noemen) géén volwaardig alternatief is voor een groter maximale diafragma. Maar ’t is wel verdraaid handig om te hebben, zeker op telelenzen…..
                      www.indetailfotografie.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hobbyfotografie: 200 of 300mm

                        Oorspronkelijk geplaatst door B-man Bekijk bericht
                        Dat is idd een mooi strapje. Hier op het vasteland is deze zeker niet te koop?
                        Ik heb hem besteld en betaald met een CC en binnen een week geleverd.

                        Oorspronkelijk geplaatst door B-man Bekijk bericht
                        Al moet ik ook zeggen dat het met de OpTech strap beter is dan met het standaard meegeleverde strap.
                        OpTech is beter, maar na een 1/2 uur of zo krijg ik toch last van mijn nek en als je zo'n strap(symetrische) op één schouder hangt, dan steekt bij tele's er toch wel veel uit en bij een Blackrapid hangt die naast je.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hobbyfotografie: 200 of 300mm

                          Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                          De Nikon heeft een diafragma van f4.5-f5.6. Dit houdt in dat de lens op 70mm een max heeft van f4.5 maar op 300mm het maximale f5.6 is.

                          Door de VR kun je langere sluitertijden aanhouden en toch scherpe foto’s schieten. Maar de voorwaarde hierbij is natuurlijk wél dat je onderwerp niet (teveel) beweegt Anders krijg je alsnog bewegingsonscherpte als de sluitertijd te lang is. Een f2.8 heeft in zo’n geval dan toch het voordeel boven VR omdat je kortere sluitertijden kunt aanhouden. Bovendien kun je me een lens met een grotere maximale diafragma meer spelen met scherptediepte.

                          Je kunt dus gerust stellen dat VR (of IS, SR of hoe alle verschillende fabrikanten het maar noemen) géén volwaardig alternatief is voor een groter maximale diafragma. Maar ’t is wel verdraaid handig om te hebben, zeker op telelenzen…..
                          Zeker ook niet te vergeten: de veel heldere zoeker met een 2.8 lens. 4x meer licht tov. een 5.6 lens.
                          Hubert

                          Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hobbyfotografie: 200 of 300mm

                            Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                            Zeker ook niet te vergeten: de veel heldere zoeker met een 2.8 lens. 4x meer licht tov. een 5.6 lens.
                            En dat heeft een zeer gunstig effect op de scherpstelsnelheid in aanmerking genomen dat die niet wordt belemmerd door andere factoren.

                            200 of 300 mm, het is en blijft een dilemma.
                            Afgezien van alle goede reeds gegeven adviezen wil ik toch een klein puntje onder de aandacht brengen en dat is de scherpte op 200 of 300 mm. De duurdere lenzen presteren voor wat betreft scherpte prima op de langste brandpuntsafstand maar dat is helaas niet het geval bij budget lenzen, daar is 200 of 300 mm juist het minst scherp.
                            Let dus vooral op of die scherpte voldoende is voor het doel dat je voor ogen hebt. Hier http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests kun je voldoende informatie vinden.
                            Wat is nu het verschil tussen 200 en 300 mm in de praktijk?
                            Voor het antwoord hierop ga ik even uit van een objectafstand van 10 meter waarbij we objectafstand tevens zullen aanduiden als het scherpstelvlak.
                            Dus wanneer;
                            - objectafstand is 10 meter
                            - brandpuntsafstand is 200 mm
                            dan geldt;
                            - afbeeldingsmaatstaf 1:50
                            - afmetingen beeldveld op het scherpstelvlak zijn 1,18 mtr x 78,4 cm
                            en
                            - objectafstand is 10 meter
                            - brandpuntsafstand is 300 mm
                            dan geldt;
                            - afbeeldingsmaatstaf is 1:33
                            - afmetingen beeldveld op het scherpstelvlak zijn 77,6 x 51,7 cm

                            Dan rest wellicht de vraag welke afstand je te voet moet overbruggen om met een 200 mm lens dezelfde vergrotingsmaatstaf te verkrijgen als met een 300 mm lens.
                            Die bereking ligt voor de hand en is 300:200 = 1,5 en 1,5 x 10 meter = 15 meter. Je moet dus met een 200 mm lens 5 meter vooruit wandelen om dezelfde grootte van het scherpstelvlak te verkrijgen als met een 300 mm lens.

                            Comment

                            Working...
                            X