Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overstap naar D700 > objectiefkeuze??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Overstap naar D700 > objectiefkeuze??

    Hallo,

    De kans dat ik ga overstappen naar een Nikon D700, begint redelijk reëel te worden.
    Dit wordt het... voorlopig:
    Nikon D700
    Nikon AF-S 14-24mm F:2.8 G IF ED
    Nikon AF-D 85mm F:1.4
    Nikon AF-S VR 70-200mm F:2.8 G IF ED

    Nu is mijn vraag: wie heeft er 'echt' ervaring, met de 70-200 F/2.8VR, op de D700/D3?
    Alsook, AF-S >< AF-D... wat is juist het verschil, svp?
    Bedankt
    veronique
    « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

  • #2
    Re: Overstap naar D700 &gt; objectiefkeuze??

    Van de 70-200 is er alleen een AF-S uitvoering net VR en de 80-200 kan een AF-D en AF-S zijn.

    AF-S = AF met silent wave moter in de lens en erg snel
    AF-D= AF met schroevendraaieraandrijving en moter in de camera, langzamer. D- geeft afstands info door aan de camera.

    Bij de AF-S staat de D niet meer vermeld omdat die dat altijd doen.

    Ik heb net de AF-D ingeruild voor een AF-S en het snelheidsverschil is heel groot. Ik gellof dat het bokeh van de 80-200 iets mooier was, maar ik heb de lens pas sinds gisteren.

    Alleen errvaring op de D300.

    Ik zou trouwens een 24-70 nemen ipv de 14-24, de 245-70 is de 'standaard' lens voor FX.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Overstap naar D700 &gt; objectiefkeuze??

      Bij je keuze voor een D700 zou ik de 14-24 vervangen door een 24-70 tenzij je echt liefhebber bent van super groothoek.
      Met die 24-70 AF-S en een 70-200 AF-S of een 80-200 AF-S heb je een prachtsetje.
      Eric Van Aerschot BD0730BE

      Comment


      • #4
        Re: Overstap naar D700 &gt; objectiefkeuze??

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Van de 70-200 is er alleen een AF-S uitvoering net VR en de 80-200 kan een AF-D en AF-S zijn.

        AF-S = AF met silent wave moter in de lens en erg snel
        AF-D= AF met schroevendraaieraandrijving en moter in de camera, langzamer. D- geeft afstands info door aan de camera.

        Bij de AF-S staat de D niet meer vermeld omdat die dat altijd doen.

        Ik heb net de AF-D ingeruild voor een AF-S en het snelheidsverschil is heel groot. Ik gellof dat het bokeh van de 80-200 iets mooier was, maar ik heb de lens pas sinds gisteren.

        Alleen errvaring op de D300.

        Ik zou trouwens een 24-70 nemen ipv de 14-24, de 245-70 is de 'standaard' lens voor FX.
        De Nikon AF-S VR 70-200mm, zou nogal veel last hebben van vignet, op een FF!
        Op uw D300 zal hij wel top werken
        Last edited by Veronique; 19 oktober 2008, 18:20.
        « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

        Comment


        • #5
          Re: Overstap naar D700 &gt; objectiefkeuze??

          Oorspronkelijk geplaatst door EVA Bekijk bericht
          Bij je keuze voor een D700 zou ik de 14-24 vervangen door een 24-70 tenzij je echt liefhebber bent van super groothoek.
          Met die 24-70 AF-S en een 70-200 AF-S of een 80-200 AF-S heb je een prachtsetje.
          Ik ben idd een super-wide addict
          Photozone noemt deze lens dan ook: phenomenal qua IQ

          « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

          Comment


          • #6
            Re: Overstap naar D700 &gt; objectiefkeuze??

            Oorspronkelijk geplaatst door Veronique Bekijk bericht
            De Nikon AF-S VR 70-200mm, zou nogal veel last hebben van vignet, op een FF!
            Op uw D300 zal hij wel top werken
            ik heb de 80-200mm af-s icm de D700 en heb ook behoorlijk wat vignettering, maar kan je grotendeels "wegwerken" met vignetteringonderdrukking "in-camera" en uiteraard in post-proces
            Photography helps people to see
            -Berenice Abbott-
            BD1050BE

            Comment


            • #7
              Re: Overstap naar D700 &gt; objectiefkeuze??

              De 70-200 VR heeft occasioneel vignettering vooral bij grote diafragma's.
              Dit is evenwel zeer eenvoudig te corrigeren met Photoshop of enig ander programma.
              De 70-200 VR blijft ondanks dit kleine euvel een absolute toplens.
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

              Comment


              • #8
                Re: Overstap naar D700 &gt; objectiefkeuze??

                Oorspronkelijk geplaatst door Lieven0303 Bekijk bericht
                ik heb de 80-200mm af-s icm de D700 en heb ook behoorlijk wat vignettering, maar kan je grotendeels "wegwerken" met vignetteringonderdrukking "in-camera" en uiteraard in post-proces
                Hoi Lieven,
                Vanaf welke f/stop verdwijnt het vignet?
                Was dat met of zonder zonnekap?
                « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

                Comment


                • #9
                  Re: Overstap naar D700 &gt; objectiefkeuze??

                  Oorspronkelijk geplaatst door Veronique Bekijk bericht
                  De Nikon AF-S VR 70-200mm, zou nogal veel last hebben van vignet, op een FF!
                  Op uw D300 zal hij wel top werken
                  Laat daar eens wat van zien.

                  Ik heb al veel foto's met de 70-200 gemaakt zowel op de D200 als op de D700.

                  Ik heb nog nooit van iemand een opmerking op mijn foto's gehad m.b.t. vignettering, maar ja ik zal wel een bijzondere lens hebben.

                  Deze test is natuurlijk ook flauwekul.


                  mvg
                  Antoine

                  Comment


                  • #10
                    Re: Overstap naar D700 &gt; objectiefkeuze??

                    Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                    1°Dit is evenwel zeer eenvoudig te corrigeren met Photoshop of enig ander programma.
                    2°De 70-200 VR blijft ondanks dit kleine euvel een absolute toplens.
                    Hoi ventje,

                    1° Ik doe niets anders (PS-Madam)
                    2° De MTF res's ligeen allemaal tussen: 1860 en 1980 op volle opening!! (corners) dus idd Toplens
                    « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

                    Comment


                    • #11
                      Re: Overstap naar D700 &gt; objectiefkeuze??

                      Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
                      Laat daar eens wat van zien.

                      Ik heb al veel foto's met de 70-200 gemaakt zowel op de D200 als op de D700.

                      Ik heb nog nooit van iemand een opmerking op mijn foto's gehad m.b.t. vignettering, maar ja ik zal wel een bijzondere lens hebben.

                      Deze test is natuurlijk ook flauwekul.


                      mvg
                      Antoine
                      Vreemde reactie, maar daarom stel ik hier ook deze vraag, hé!
                      Hier zie je een voorbeeld en extra commentaar
                      Last edited by Veronique; 19 oktober 2008, 20:03.
                      « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

                      Comment


                      • #12
                        Re: Overstap naar D700 &gt; objectiefkeuze??

                        Oorspronkelijk geplaatst door Veronique Bekijk bericht
                        Daarom stel ik hier ook deze vraag, hé!
                        Als je schrijft:
                        "De Nikon AF-S VR 70-200mm, zou nogal veel last hebben van vignet, op een FF!"

                        vind ik dat nu bepaald geen vraagstelling.

                        Als je het antwoord hierop wilt weten dan denk ik dat de ene ja zegt en de andere niet.

                        Zoals ik al meedere keren heb aangeven heb ik er geen last van.
                        Het hangt niet alleen af van de kwaliteit van de lens, het zal ook afhangen van de situatie waarin de lens moet presteren.
                        Ik heb hier op BD ook al meerdere malen gelezen dat de 70-200 met de TC 1,7 II ook niet optimaal zou presteren. Juist op aanraden van Nikon heb ik toch voor deze combinatie gekozen en tot nu toe tot volle tevredenheid.
                        Ik schrijft dit niet omdat ik deze lens wil aan prijzen, want die van mij is zeker niet te koop.

                        Dat bij FF eerder vignettering kan voorkomen is gewoon een feit, het gehele lensdeel wordt gebruikt in tegenstelling tot een cropcamera waar alleen het middelste gedeelte van de lens wordt gebruikt.
                        Door de opkomst van de FF camera's is er dan ook weer werk aan de winkel voor de fabrikanten, zij zullen moeten zorgen voor goede FF lenzen.

                        Zonder iemand op zijn tenen te willen trappen, vind ik toch dat er veels te veel technisch wordt geneuzeld en te weing wordt gefotografeerd.
                        Ik heb al heel vaak gezegd dat je moet beginnen je eigen materiaal goed te leren kennen.

                        Zelf heb ik dit ook zeer uitgebreid gedaan. Zo weet ik nu hoe al mijn lenzen reageren in allerlei situaties en geloof me, niet iedere lens is hetzelfde.

                        mvg
                        Antoine

                        Comment


                        • #13
                          Re: Overstap naar D700 &gt; objectiefkeuze??

                          Bedankt iedereen

                          Groetjes
                          veronique
                          « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

                          Comment


                          • #14
                            Re: Overstap naar D700 &gt; objectiefkeuze??

                            Oorspronkelijk geplaatst door Veronique Bekijk bericht
                            De Nikon AF-S VR 70-200mm, zou nogal veel last hebben van vignet, op een FF!...
                            niet bij mij.
                            erik, Nikon materiaal

                            'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Overstap naar D700 &gt; objectiefkeuze??

                              Oorspronkelijk geplaatst door Veronique Bekijk bericht
                              Bedankt iedereen

                              Groetjes
                              veronique
                              Geloof niet alle wat je leest op internet.
                              De 70-200 VR zal inderdaad wel wat last hebben van vignetting, maar alle lenzen hebben dit in min of meerdere mate op fullframe. Evengoed een Canon 70-200, Sigma 70-200... Software, zelfs in de D700 lost al wat "beeldfouten" op. En hoe belangrijk zijn de hoeken op 2,8 / 200mm??? voor mij mogen die gerust wat achter blijven ;-) Vergeet ook niet dat de 70-200 VR een compakt lensje is, vergeleken met zijn voorganger de 80-200 2,8 AF-S(die overigens nog iets scherper is, maar dit terzijde)

                              Comment

                              Working...
                              X