Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikor 18-135 mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikor 18-135 mm

    Ik ben in het bezit gekomen van een lens Nikor 18-135 mm f/3,5-5,6 G IF-ED
    ik wil die gebruiken op mijn Nikon D80.
    Zijn er leden die ervaring hebben met die lens, en mij nuttige tips kunnen geven voor het gebruik ervan.
    Dank bij voorbaat
    Jef Melkenbeek

  • #2
    Re: Nikor 18-135 mm

    Veel tips over het gebruik kunnen we je niet geven vrees ik. Zoomen en diafragma instellen is alles wat je moet doen met de lens.

    Comment


    • #3
      Re: Nikor 18-135 mm

      voor het gebruik ervan .....?
      ze niet laten vallen is misschien een goede tip!!
      verder gewoon gebruiken als elke andere lens
      http://www.jvs-photography.be/

      Comment


      • #4
        Re: Nikor 18-135 mm

        Sommige objectieven zijn volopen al scherp, andere moet je 2 stops dichtknijpen.
        Sommige objectieven zijn over het hele bereik optisch goed, anderen hebben op bepaalde brandpuntsafstanden zwaktes en dat hoeft niet noodzakelijk op de minimale of maximum brandpuntsafstand te zijn.
        Op sommige objectieven plaats je best geen beschermfilter, bij andere is dat geen probleem.
        En dan had ik het nog niet over flare of andere effecten waar je al dan niet voor op moet passen of je geen zorgen hoeft te maken.

        Een vraag rond tips afdoen met 'gewoon gebruiken' is dan ook een beetje simplistisch. Zelf heb ik de 18-135 niet en kan ik de topicstarter helaas niet helpen.
        Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

        Comment


        • #5
          Re: Nikor 18-135 mm



          iso 400
          F8
          1/640ste

          Is een goede allround lens: goedkoop, leuk bereik en erg licht om mee te nemen.
          Ondanks het plastiekerige toch voldoende sterk.
          De plastieken fitting vertoont bij mij wat slijtsporen, maar ik verwissel dan ook veel van lens.

          Is scherp vanaf f8. Daaronder nog steeds aanvaardbaar. Stelt snel scherp.
          Vertoont nogal wat vertonning op 18 mm tot ...? mm; zowel naar onder (holle horizon) als naar boven (bolle horizon). Wanneer wat weet ik niet direct.
          Gebruik van uv-filter geen probleem (heb B+W filter).
          Lens vertoont weinig flare.

          Heb er al eens aan gedacht om ze te verkopen en 'beters' te kopen, maar voor het geld dat ik er van krijg hou ik ze liever bij. Gaat er steevast op bij de gewone familiekiekjes.

          Oh ja: de lens is erg goed voor close-ups. Je kan er lekker dicht mee gaan en het bokeh is erg mooi en rustig.

          Tips in gebruik kan ik je niet geven: proberen maar!
          Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

          Comment

          Working...
          X