Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macrolens voor Sony

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macrolens voor Sony

    Ik heb al heel wat zaken gelezen en bijgeleerd op dit forum ivm macro fotografie, maar er zijn toch nog altijd vragen die ik voor mezelf graag beantwoord zie.

    Graag zou ik me willen wagen aan macro's, maar ik wil vermijden dat wat ik koop toch niet is wat ik wou.

    Volgende lens viel me op


    100mm wat voor mij voldoende is. Ik weet dat het een korte afstandslens is om macro foto's met te maken, maar budget speelt ook een rol.

    Ik wil gewoon weten of je met zulke lens ook die prachtige foto's kan maken waarop het hoofd van een insect werkelijk de volledige grootte van de foto heeft en waarbij je bvb. de ogen van een vlieg in die prachtige blokjes ziet.

    Een voorbeeldje is deze foto :
    Forum voor het plaatsen van macro- en close-up foto's Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen.

    Dit is toch geen 1:1 meer. Wat voor lens heb je hiervoor nodig ?

    Onderstaand voorbeeld is minder groot, maar ook prachtig. Is dit ook mogelijk met die lens ?
    Forum voor het plaatsen van macro- en close-up foto's Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen.


    Verder zag ik een Sigma lens die veel goedkoper is, maar volgens mij niet dat kan brengen wat ik wil.


    Kan iemand me advies geven aub ?
    Sony A300 : 18-70 mm + 55-200 mm + Tamron 90mm 2.8 Macro + Sony 50mm 1.8 + Tamron 17-50mm 2.8 DI II + HVL-F42A flitser
    http://digitalefotografietm.blogspot.com

  • #2
    Re: Macrolens voor Sony

    Oorspronkelijk geplaatst door thimer73 Bekijk bericht
    Ik wil gewoon weten of je met zulke lens ook die prachtige foto's kan maken waarop het hoofd van een insect werkelijk de volledige grootte van de foto heeft en waarbij je bvb. de ogen van een vlieg in die prachtige blokjes ziet.

    Een voorbeeldje is deze foto :
    Forum voor het plaatsen van macro- en close-up foto's Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen.

    Dit is toch geen 1:1 meer. Wat voor lens heb je hiervoor nodig ?[/URL]
    Deze foto is geschoten met een Canon MP-E65. Dit is een zeer speciale macrolens van Canon en is uniek in z'n soort. Dat wil zeggen, er is geen enkel ander merk die een dergelijke lens bouwt.

    De MP-E65 is een lens die uitsluitend geschikt is voor macrofotografie. Deze begint namelijk bij 1:1 en kan scherpstellen tot 5:1.

    Zoals ik al zei is er geen enkele andere merk die een dergelijke lens bouwt. Wil je toch een vergroting halen boven 1:1 dan zul je moeten gaan werken met een macrolens (zoals de Sony of Sigma macrolens in jouw post) in combinatie met een set tussenringen. Maar 5:1 zul je hier niet mee halen....

    Ik heb geen ervaring met Sony lenzen maar weet wel dat de Sigma 150mm macro door de meeste mensen wordt beoordeeld als de beste macrolens die je kunt krijgen. Ik denk dat de foto van de roofvlieg ook met deze lens is geschoten. (is volgens de EXIF in ieder geval genomen met een 150mm lens, dus dat kan haast niet missen) Ook de 150mm macro kent een maximale vergroting van 1:1 dus of deze foto is gecropt, of er is ook gebruik gemaakt van tussenringen....

    Zelf schiet ik macro's met de Canon 100mm macro die ik heb verkozen boven de Sigma 150mm ivm de betere AF van de Canon. Bij mijn vorige camera (een Pentax) heb ik veel macro's geschoten met de Tamron 90mm macro. Ook dit is een zéér scherp lensje voor een zeer aantrekkelijke prijs. Alleen de AF was veel slechter dan de Canon en ook de bouwkwaliteit van de Canon is iets beter....

    Sowieso moet je één ding in je achterhoofd houden. Fotograferen op 1:1 is al ontzettend moeilijk omdat je scherpte-diepte vlak zéér zéér klein is. Wanneer je je camera een milimeter naar voor of achteren beweegt ben je je scherpstelling al kwijt. fotograferen op een grotere vergroting dan 1:1 is dus nog een stuk lastiger. Bovendien moet je zó dicht op je onderwerp kruipen dat het onderwerp vaak in de schaduw van de lens terechtkomt... als je onderwerp al niet weggevlogen is voordat je zo dichtbij ben kunnen komen....
    www.indetailfotografie.nl

    Comment


    • #3
      Re: Macrolens voor Sony

      Ik denk niet dat er slechte macro-lenzen bestaan( het zijn tenslotte lichtsterke primes).
      Maar er bestaan wel mensen die niet goed met een macro-lens overweg kunnen.
      Verwacht niet dat je vanaf je 1e poging tot macro-fotografie perfecte foto's zult maken.
      Macro-fotografie vergt oefenen, oefenen en nog eens oefenen(en leren van je fouten).

      Sommige mensen beschouwen croppen van foto's als heiligschennis.
      Ik werk met de Tamron 90mm en ik crop de meeste van mijn foto's en ik maak daar geen geheim van.
      Als je een goede foto cropt ga je geen significant kwaliteitsverlies hebben, een slechte foto daarentegen blijft slecht, gecropt of niet.
      Sony A58 met glas, Fuji X-E1
      Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
      Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

      Comment


      • #4
        Re: Macrolens voor Sony

        Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
        Deze foto is geschoten met een Canon MP-E65. Dit is een zeer speciale macrolens van Canon en is uniek in z'n soort. Dat wil zeggen, er is geen enkel ander merk die een dergelijke lens bouwt.
        For the record: Minolta bouwde tot in de jaren 90 een gelijkaardige (?) lens, die bruikbaar is op Konica Minolta/Sony camera's, de Minolta AF 3x-1x 1.7-2.8 Macro (zie http://www.dyxum.com/lenses/detail.asp?IDLens=199 voor meer informatie).
        Alvorens je hiervan begint te dromen: deze lens is zeer moeilijk te vinden (maar geeft schitterende resultaten).

        Ikzelf gebruik met veel plezier een Minolta AF 100/2.8 Macro. Maar zoals een andere poster al schreef: macrofotografie is vooral een kwestie van oefenen, proberen, weggooien en opnieuw oefenen, ...

        Paul
        BD0776BE - Rari Minoltas in gurgite vasto

        Comment


        • #5
          Re: Macrolens voor Sony

          Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
          Deze foto is geschoten met een Canon MP-E65. Dit is een zeer speciale macrolens van Canon en is uniek in z'n soort. Dat wil zeggen, er is geen enkel ander merk die een dergelijke lens bouwt.

          De MP-E65 is een lens die uitsluitend geschikt is voor macrofotografie. Deze begint namelijk bij 1:1 en kan scherpstellen tot 5:1.

          Zoals ik al zei is er geen enkele andere merk die een dergelijke lens bouwt. Wil je toch een vergroting halen boven 1:1 dan zul je moeten gaan werken met een macrolens (zoals de Sony of Sigma macrolens in jouw post) in combinatie met een set tussenringen. Maar 5:1 zul je hier niet mee halen....
          Er bestaan andere manierendan tussenringen om boven de 1:1 te geraken. Een omgekeerde 20 mm geeft je 3,5:1

          PS : Er bestaat trouwens ook een Minolta macrolens in de stijl van de Canon MP-E 65 mm (wordt wel niet meer gemaakt http://www.dyxum.com/lenses/detail.asp?IDLens=199)

          Maar start eerst met het fotograferen met een gewone macrolens...
          "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

          http://supermasj.zenfolio.com

          Comment


          • #6
            Re: Macrolens voor Sony

            Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
            Maar start eerst met het fotograferen met een gewone macrolens...
            Da's een gouden tip
            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

            Comment


            • #7
              Re: Macrolens voor Sony

              Oorspronkelijk geplaatst door thimer73 Bekijk bericht
              Ik heb al heel wat zaken gelezen en bijgeleerd op dit forum ivm macro fotografie, maar er zijn toch nog altijd vragen die ik voor mezelf graag beantwoord zie.

              Graag zou ik me willen wagen aan macro's, maar ik wil vermijden dat wat ik koop toch niet is wat ik wou.

              Volgende lens viel me op


              100mm wat voor mij voldoende is.
              Je kan ook eens kijken naar een tweedehandse Minolta 100mm macro (de voorloper van de sony 100mm)
              Info: http://www.dyxum.com/lenses/detail.asp?IDLens=97
              Reviews: http://www.dyxum.com/reviews/lenses/....asp?IDLens=97

              Ik heb deze gehad en was er zeer tevreden van.
              De MP-E 65 is inderdaad een heel andere lens. je moet maar eens zien op m'n site. Ik heb onder \Macro\test\ een voorbeeldje gezet van een jeansbroek. normaal, 1:1 en 5:1

              Comment


              • #8
                Re: Macrolens voor Sony

                Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                Ik heb geen ervaring met Sony lenzen maar weet wel dat de Sigma 150mm macro door de meeste mensen wordt beoordeeld als de beste macrolens die je kunt krijgen.
                Bedankt allemaal voor de nuttige info.
                Als je als beginneling kan kiezen tussen 150mm of 90mm, welke wordt dan aangeraden ? Ik weet dat je met een 90mm vrij dicht bij je onderwerp moet zitten terwijl de 150mm dan weer veel meer stabilteit vraagt.
                Sony A300 : 18-70 mm + 55-200 mm + Tamron 90mm 2.8 Macro + Sony 50mm 1.8 + Tamron 17-50mm 2.8 DI II + HVL-F42A flitser
                http://digitalefotografietm.blogspot.com

                Comment


                • #9
                  Re: Macrolens voor Sony

                  Voor zover ik weet is de Sigma 150 mm Macro niet leverbaar met Sony mount.
                  Wel de 105 en de 180 mm lens.

                  Het grote verschil is de werkafstand:
                  90mm = +/- 28 cm
                  105mm = +/- 32 cm
                  180mm = +/- 46 cm

                  Op deze afstand geven deze lenzen 1:1 vergroting.
                  Het verschil tussen een 90 mm en een 180mm is dus dat je met een 180 mm 18cm verder van je onderwerp moet blijven. Maar deze lens weegt ook een pak meer en is veel groter dus meer kans om instabiliteit (geen probleem mist degelijk statief).

                  Een ander verschil en misschien nog het belangrijkste is dat je met een groter brandpuntafstand een veel kleinere DOF gaat krijgen.
                  Voor de 90 mm = dit op 1:1 met F16 +/- 4mm
                  Voor de 180mm +/- 2,5 mm

                  Alles hangt een beetje af van wat je wil fotograferen.
                  Schuchtere insecten die gaan vliegen als je te kort komt = 180mm
                  iets grotere voorwerpen of beestjes die niet kunnen gaan vliegen = 90, 100 of 105 mm
                  Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                  Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macrolens voor Sony

                    Beste,
                    Heb Sigma Macro 150mm-f 2.8 te koop In nieuw staat voor Sonya, 700 € met filter.
                    En daar is statief beugel op heel fijn voor vert-en horizontale opname te nemen zelfs voor portret. 0485-509557

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macrolens voor Sony

                      Een optie is om een macrolens te combineren met tussenringen/macrobalg.
                      Maar ik zou dan wel voor een lens gaan zoals de Sony SAL 50mm F/2.8 Macro. In ieders geval niet te veel mm. Want hoe langer je brandpunt, des te minder effectief zijn de tussenringen. Met een 150mm tov 50mm heb je 3x zo lange buis nodig voor een zelfde vergroting zover ik begreep. En door de langere brandpunt heb je een kleinere scherpdiepte en door de langere buis heb je meer licht verlies. Dus en en verhaal maakt dat een korte lens beter zal werken voor extreme vergrotingen.

                      Een omgekeerde 50mm lens is ook nog een idee. Met een 200mm lens met omgekeerde 50mm lens kun je een vergroting krijgen van 200/50=4x. Wel kan het zo zijn dat je last hebt van vignetering. Een oude 50mm lens van paar tientjes bied je al mogelijkheid om hiermee te gaan spelen. In het verleden heb ik weleens dit uitgeprobeerd. Maar ik had met mijn combi last van vignettering.
                      Waar een wil is, is een weg
                      ---------------------------------

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macrolens voor Sony

                        ??? heel oude en kompleet irrelevante koe?

                        Comment

                        Working...
                        X