Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

canon macro lens gezocht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • canon macro lens gezocht

    Hoi,

    ik ben op zoek naar een macro lens; ze moet gebruikt worden om een foto te maken van zaken die +/- 4mm groot zijn, en met behoud van heel veel details. (minimaal 1:1)

    Er zijn twee lenzen die in het oog springen:
    -Canon EF 180mm F:3.5 L Macro USM
    -Canon EF 100mm F:2.8 Macro USM


    Wat ik me afvraag is:
    -wat is bij benadering de minimale werkafstand tussen object en lens (in geval van 1:1)
    -Ik heb zowel een 5D FF als een 1.6x crop camera; welke combinatie het beste resultaat opleveren


    heeft iemand hier ervaring mee?
    Canon EOS 5D met EF 24-70mm L f2.8 + EF 70-200mm L f2.8 IS + EF 50mm II f1.8 + Speedlite 580EX

  • #2
    Re: canon macro lens gezocht

    Oorspronkelijk geplaatst door Mr Mojo Bekijk bericht
    Hoi,

    ik ben op zoek naar een macro lens; ze moet gebruikt worden om een foto te maken van zaken die +/- 4mm groot zijn, en met behoud van heel veel details. (minimaal 1:1)

    +/- 4mm ? Koop dan maar gelijk de MP-E 65 als je effectief details wil zien.
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

    Comment


    • #3
      Re: canon macro lens gezocht

      Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
      +/- 4mm ? Koop dan maar gelijk de MP-E 65 als je effectief details wil zien.
      De andere twee lenzen zijn daar toch ook prima voor? Afhankelijk van het doel van die foto's, kan je best flink croppen dacht ik, zeker als je je 5D gebruikt.
      ______
      www.vue.photo

      Comment


      • #4
        Re: canon macro lens gezocht

        De boedoeling is om van het onderwerp een print van 5 tot 7 cm te maken.
        Ik vermoed dat 1:1 wel voldoet. Maar ik twijfel over de werkbaarheid van de 180mm omdat ik uit de hand moet fotograferen. De afstand tussen onderwerp en lens zou tussen de 40cm en de 60cm moeten liggen. Kan iemand me zeggen welke combinatie hieraan kan voldoen en welke de beste kwaliteit zal geven.

        dank
        Canon EOS 5D met EF 24-70mm L f2.8 + EF 70-200mm L f2.8 IS + EF 50mm II f1.8 + Speedlite 580EX

        Comment


        • #5
          Re: canon macro lens gezocht

          Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
          De andere twee lenzen zijn daar toch ook prima voor? Afhankelijk van het doel van die foto's, kan je best flink croppen dacht ik, zeker als je je 5D gebruikt.
          1:1 = met een voorwerp van 36x24 mm je foto volledig vullen. Als je met een voorwerp van 4mm
          je foto nagenoeg wil volkrijgen dan werp je toch snel 80-90 % van je foto in de vuilbak indien je een 5D zou gebruiken en achteraf croppen. Met een 1.6 crop gaat er al wat minder gecropd moeten worden maar toch nog meer dan 60 -70 vd foto wegsnijden.
          1:1 is de maximale vergroting op de kortste werkafstand......dus slechts in het gunstigste geval op de limiet van de kortste werkafstand haal je 1:1.

          100mm heeft op 1:1 een bruikbare werkafstand (tussen objectief en voorwerp) van ong 205mm
          180mm heeft op 1:1 een bruikbare werkafstand (tussen objectief en voorwerp) van ong 295mm

          Met een kompleet setje tussenringen ga je wel wat extra vergroting halen door de kortere werkafstand.....doch veel verder dan 2:1 ga je nooit met een 100mm niet halen..........hoe langer de brandpuntsafstand van je objectief hoe minder vergroting je zult halen met een volledige set tussenringen. Op een 180mm objectief is de vergroting misschien net 1,5:1 Je kunt beginnen sukkelen met een combinatie teleconverter + tussenringen met veel licht en kwaliteitsverlies tot gevolg.
          Last edited by RUPSELKOPKE; 15 oktober 2008, 12:28.
          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

          Comment


          • #6
            Re: canon macro lens gezocht

            Oorspronkelijk geplaatst door Mr Mojo Bekijk bericht
            De boedoeling is om van het onderwerp een print van 5 tot 7 cm te maken.
            Ik vermoed dat 1:1 wel voldoet. Maar ik twijfel over de werkbaarheid van de 180mm omdat ik uit de hand moet fotograferen. De afstand tussen onderwerp en lens zou tussen de 40cm en de 60cm moeten liggen. Kan iemand me zeggen welke combinatie hieraan kan voldoen en welke de beste kwaliteit zal geven.

            dank
            Off topic misschien.

            Ik ben echt curieus welke oplossing men u gaat aanbieden........4mm voorwerpen beeldvullend maken met 40 tot 60 cm werkafstand. Een heel zware tripod en een 600mm prime met een paar setjes tussenringen Ik vrees dat die werkafstand en zulke vergroting een beetje teveel gaat zijn indien je goed gedetailleerde resultaten wenst. Indien het slechts een weergave moet zijn zonder meer ...gaat het met veel croppen en uitvergroten wel lukken .......maar het resultaat zal navenand zijn.
            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
            http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

            Comment


            • #7
              Re: canon macro lens gezocht

              en zou de MP-E 65 (zoals dleemans zegt) wel bruikbaar zijn?

              PS RUPSELKOPKE : het moet niet beeldvullend zijn hoor; een print van 4 tot 5 cm volstaat
              Canon EOS 5D met EF 24-70mm L f2.8 + EF 70-200mm L f2.8 IS + EF 50mm II f1.8 + Speedlite 580EX

              Comment


              • #8
                Re: canon macro lens gezocht

                Ik gebruik zelf de 100mm 2.8 van Canon. Zeer solide objectief met prima resultaten voor een redelijke prijs. Ik heb ongeveer 340 euro betaald in de USA, hier kost hij geloof ik 430 euro. Enige nadeel vind ik dat men separaat een statiefgondel moet aanschaffen voor 149 euro (van Canon zelf). De 180mm L variant is een "beetje" duurder, 1150 euro, maar dan wel inclusief statiefgondel

                Ik fotografeer voornamelijk bloemetjes en plantjes met mijn macro. Voor onderwerpen van +/- 4 mm zou ik inderdaad de MP-E 65mm overwegen. Is voor overige toepassingen wel een stuk beperkter (heeft handmatige scherpstelling).

                Tip: in plaats van een 180 L kiezen voor de 100 mm 2.8 en de 65 mm loupe! Met een beetje koopmanschap moet dat voor nagenoeg dezelfde prijs mogelijk zijn.

                Comment


                • #9
                  Re: canon macro lens gezocht

                  Oorspronkelijk geplaatst door Mr Mojo Bekijk bericht
                  en zou de MP-E 65 (zoals dleemans zegt) wel bruikbaar zijn?

                  PS RUPSELKOPKE : het moet niet beeldvullend zijn hoor; een print van 4 tot 5 cm volstaat
                  De bruikbare werkafstand tussen lens en voorwerp bij een MP-E65 zit tussen 100mm en 40mm. Je kunt met dit objectief niet verder focussen dan tussen deze twee uitersten. Bij 1:1 vergroting heb je 100mm werkafstand ..........bij 5:1 vergroting heb je nog 4cm werkafstand.
                  Van 40-60 cm werkafstand is bijgevolg met dit objectief ook geen mogelijkheid.

                  Wat je wel kan met dit objectief op een 1.6 crop camera is de volledige foto vullen met een voorwerp van ong. 4,4 x 3 mm indien je de 5:1 instelling gebruikt. Indien je niet echt vertrouwd bent met een gewone macrolens, dan is er nog een ganse weg af te leggen voordat je mooie resultaten zult halen met de MP-E65 lens . Ik begrijp dat je aan een kleine print reeds voldoende hebt......maar je gaat echt enorm veel detail verliezen indien je start van een voorwerp wat slechts bv 1/20 van je totale oppervlakte vd foto bedekt. Ik dacht bij je eerste vraag toch begrepen te hebben dat je heel veel detail in je foto's wenst te behouden. Ofwel zorg je dat je je voorwerp maximaal uitvergroot en heb je enorm veel details....ofwel maak je een enorme crop van een minder uitvergrote foto en hou je haast geen detail over. 4mm is echt niet veel indien je start met een objectief wat in het beste geval 1:1 vergroting haalt........de gewenste werkafstand 40-60 cm die je hierboven aanhaald zal ervoor zorgen dat je bijlange na geen 1:1 haalt.......zelfs geen 0.5 : 1.
                  Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                  http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                  Comment


                  • #10
                    Re: canon macro lens gezocht

                    De combinatie die hier genoemd wordt (4mm op 40cm afstand) lijkt me heel moeilijk haalbaar. Hoe mobiel moet het apparaat zijn, wat voor soort onderwerp en opstelling he je in gedacten?
                    En niet in de laatste plaats: wel budget?
                    Op zich lijkt mij dat een 100mm macro lens geplaatst op een vrij lange tussenring (of bv 2 sets tussenringen) een prima oplossing kan zijn.
                    Sony en Olympus
                    Fotoseries

                    Comment


                    • #11
                      Re: canon macro lens gezocht

                      Met dit soort vergrotingen kan je echter uit de hand werken, vergeten. Je zal een (ring)flits en statief (of ondersteuning) nodig hebben. En dan nog lijkt me de werkafstand niet haalbaar...

                      Comment


                      • #12
                        Re: canon macro lens gezocht

                        Oorspronkelijk geplaatst door Mr Mojo Bekijk bericht

                        Er zijn twee lenzen die in het oog springen:
                        -Canon EF 180mm F:3.5 L Macro USM
                        -Canon EF 100mm F:2.8 Macro USM

                        Zonder in te gaan op de andere commentaren, lijkt me de 180 mm L van canon helemaal niet prijs-kwaliteitsvriendelijk. Je kan hiervoor gemakkelijk alternatieven vinden. Denk maar aan de 150 of 180 mm van sigma, die een pak minder geld kosten en hun kwaliteit al meer dan bewezen hebben!

                        Veel succes met je verder keuze!
                        Mvg, Fre

                        Comment

                        Working...
                        X