Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

M42 lenzen en Nikon D80

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • M42 lenzen en Nikon D80

    Dag allen,
    met zeer veel interesse heb ik de verschillende draadjes gevolgd van MF lenzen op DSLR's. Heb vandaag een Super Takumar binnen gekregen (1,8 / 55mm) en wilde hier wat mee spelen.

    Dus: tussenstuk M42-Nikon erop; lens hierop, MAAR: ik krijg 'm niet helemaal tot het einde van de schroefdraad gedraaid.

    Er zit blijkbaar een klein pinnetje op de lens, waarmee het diafragma bediend wordt (wordt automatisch door de camera op het juiste diafragma gezet op het moment van indrukken van de sluiter).

    Heeft iemand dit ook meegemaakt / wat kan hieraan gedaan worden? Zou niet graag het pinnetje eraf halen (ze is niet van mij).

    Thanks,
    Filip

  • #2
    Re: M42 lenzen en Nikon D80

    Als er geen knopje op de lens zit voor handmatig of automatisch diafragma dan zit er maar 1 ding op en dat is dat pinnetje eruihalen.

    Greetz rich
    D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

    Comment


    • #3
      Re: M42 lenzen en Nikon D80

      Oorspronkelijk geplaatst door youngcoby Bekijk bericht
      Dag allen,
      met zeer veel interesse heb ik de verschillende draadjes gevolgd van MF lenzen op DSLR's. Heb vandaag een Super Takumar binnen gekregen (1,8 / 55mm) en wilde hier wat mee spelen.

      Dus: tussenstuk M42-Nikon erop; lens hierop, MAAR: ik krijg 'm niet helemaal tot het einde van de schroefdraad gedraaid.

      Er zit blijkbaar een klein pinnetje op de lens, waarmee het diafragma bediend wordt (wordt automatisch door de camera op het juiste diafragma gezet op het moment van indrukken van de sluiter).

      Heeft iemand dit ook meegemaakt / wat kan hieraan gedaan worden? Zou niet graag het pinnetje eraf halen (ze is niet van mij).

      Thanks,
      Filip
      Pinnetje is vast te lijmen met secondenlijm en ook weer los te halen.....
      Als het pinnetje ook ingedrukt in de weg zit, dan moet ie eruit, maarrr , zulke lenzen zijn goedkoop.....

      PS, je weet dat M42-Nikon alleen leidt tot cose-up of macro?

      Comment


      • #4
        Re: M42 lenzen en Nikon D80

        Dank voor de reacties.

        Heb net nog een lens gekocht en zal dat pinnetje eens vastlijmen.

        Ik had wel al gelezen dat je met een Nikon niet kan focussen op oneindig - maar dattie alleen bruikbaar zou zijn als macro / portret, tja, dat wist ik dus niet.

        Ga er gewoon eens wat mee proberen. Wie weet is dit echt wel geinig, en heb ik nog een reden om een andere camera te kopen - 't is toch bijna Kerstmis hè

        Pentax zou goed zijn voor oude lenzen - iemand ervaring / aanraders?

        Wel beetje jammer - heb de Nikon nog maar een maand - en nog maar enkele kleine tests mee gedaan binnenhuis, maar kan wel al zeggen dat ik hem fantastisch vind.

        Comment


        • #5
          Re: M42 lenzen en Nikon D80

          Oorspronkelijk geplaatst door youngcoby Bekijk bericht
          Dank voor de reacties.

          Heb net nog een lens gekocht en zal dat pinnetje eens vastlijmen.

          Ik had wel al gelezen dat je met een Nikon niet kan focussen op oneindig - maar dattie alleen bruikbaar zou zijn als macro / portret, tja, dat wist ik dus niet.

          Ga er gewoon eens wat mee proberen. Wie weet is dit echt wel geinig, en heb ik nog een reden om een andere camera te kopen - 't is toch bijna Kerstmis hè

          Pentax zou goed zijn voor oude lenzen - iemand ervaring / aanraders?

          Wel beetje jammer - heb de Nikon nog maar een maand - en nog maar enkele kleine tests mee gedaan binnenhuis, maar kan wel al zeggen dat ik hem fantastisch vind.
          Met Nikon is weinig mis, maar als je het leuk vindt met oud spul te rommelen , dan is het niet de eerste keus , behoudens oud Nikon spul gaat er niet veel.
          Pentax kan alle oude K bajonet en M42 aan, maar niet veel meer.
          Canon is the way to go voor maximale aanpasbaarheid van veel meer vattingen, maar ook hier zijn wel wat technische problemen te overwinnen.

          Comment


          • #6
            Re: M42 lenzen en Nikon D80

            Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
            Pentax kan alle oude K bajonet en M42 aan, maar niet veel meer.
            Maar dat is wel meer dan genoeg om je en tijdje zoet te houden.
            Omdat ikzelf een klein verzamelingtje aan het aanleggen ben heb ik voor de lol eens alle Pentax lenzen geteld die passen op een moderne Pentax body.

            -K bajonet: 210 verschillende lenzen
            -M42: 41 verschillende lenzen.

            Geen technische problemen te overwinnen, gewoon op je camera klikken, of in het slechtse geval een simpel goedkoop adapterje gebruiken.

            Tel daar nog eens alle K en M42 van 3th party lenzenmakers bij en zit aan een hele hoop lenzen om met te spelen.

            Comment

            Working...
            X