Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

TC 2.0x voor Nikon 18-200 VR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • TC 2.0x voor Nikon 18-200 VR

    Ik zou me graag een TC 2.0x kopen voor mijn 18-200 VR lens maar als ik op de site van Studio73 kijk zie ik overal bijstaan:" niet geschikt voor DX lenzen". Op de site van Konijnenberg staat hier echter niks van bij. Is het niet mogelijk om voor DX lenzen een TC te plaatsen? En heeft iemand hier ervaring mee?
    Fuji X-t2, Fuji X-t10, Fuji X-M1 en wat lenzen

  • #2
    Re: TC 2.0x voor Nikon 18-200 VR

    Hij zal wel passen, maar of het zin heeft twijfel ik erg over. Met een 2x converter verlies je 2 stops opening.
    Dus je grootste diafragma op 200mm(x2=400) zal F11 zijn. Autofocus zal ook niet werken.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: TC 2.0x voor Nikon 18-200 VR

      Kijk eens wat de handleiding van je lens zegt.
      Bij mijn Nikkor 70-300 VR DX staat alvast dat je de lens niet kan combineren met een Tele-convector.
      Ik ben niet 100%zeker, maar meer dan waarschijnlijk is dit ook voor jouw 18-200 lens het geval.
      Last edited by Tigra-boy; 11 oktober 2008, 19:28.
      Grtz, Tigra-Boy
      ~Nikon D90+D50~SB-600~Tokina 12-24~Tamron 17-35~Tamron 28-75~Tamron 90 macro~Nikkor 70-300VR~Sigma 50-500~Manfrotto 055XPROB+322RC2~Slingshot300AW~Nova200AW~

      Comment


      • #4
        Re: TC 2.0x voor Nikon 18-200 VR

        18-200 is een goede lens, ik heb ze ook maar om deze lens met een 2x converter te gaan gebruiken, dat zie ik helemaal niet zitten. Op 200 mm heb je opening 5,6, 2 stops erbij met je verdubbelaar en je komt op opening 11.

        Dan ben je beter af met een goedkope 400mm te zoeken met opening 5,6, (desnoods manuele focus), die zal beter presteren.

        Comment


        • #5
          Re: TC 2.0x voor Nikon 18-200 VR

          Als je van lang AF'en houdt de ideale oplossing, de lens blijft van voor naar achteren focussen en dan sosms ineens: lock, maar dat is meer een toeval.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: TC 2.0x voor Nikon 18-200 VR

            Als die teleconverter al past, dan zal je er nog niet veel plezier aan beleven.

            Op f11 wordt de zoeker zo donker dat het bijna onmogelijk wordt om nog handmatig scherp te stellen (ik heb een 2x TC geprobeerd op een Canon 100-400L).
            Automatisch scherpstellen kan je helemaal vergeten.

            De scherpte met een 2x TC zal ook sterk tegenvallen.

            Je kan dus beter uitkijken voor een langere lens als je die nodig hebt, een teleconverter werkt eigenlijk alleen goed op de beste lichtsterke tele(zoom)lenzen. En dan is de 1,4x TC meestal nog aanvaardbaar, de 2x TC werkt maar op enkele lenzen goed genoeg.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: TC 2.0x voor Nikon 18-200 VR

              De Nikon TC's 1.4 /1.7 / 2.0 passen niet op deze lens omdat de TC zo gemaakt is dat je hem niet kan monteren (bescherming van de lens anders beschadig je het achterte element)
              Een kenko zal waarschijnlijk wel passen, maar het is weg gesmeten geld :
              - je diafragma wordt F/11
              - AF valt weg
              - scherpte
              BD0497BE : Nikon body + glas
              www.RudyVerrijt.info

              Comment


              • #8
                Re: TC 2.0x voor Nikon 18-200 VR

                18-200 is een goede lens, maar alles is er al uitgeperst. Daar gaat geen enkele convertor goede beelden op geven, geen 1.4x maar al zeker geen 2X
                Convertors zijn ontworpen voor primelenzen, daar presteren ze het beste op.

                Comment

                Working...
                X