Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lens flare; welke lenzen best te gebruiken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lens flare; welke lenzen best te gebruiken

    Dag,

    af en toe begeef ik me wel eens tijdens de nachtelijke op fototocht (meestal in functie van het vastleggen van treinen). Maar telkens word ik wel geconfronteerd met lens-flare, afkomstig van ofwel de koplichten van een locomotief, ofwel afkomstig van een grote lichtmast die de opstelsporen verlicht.

    Ik heb drie nachtfoto's gepost in het subforum transport om mijn bevindingen aan te tonen. (klik hier!)

    Met de Tamron 28-75 heb ik zo goed als nooit (zichtbaar)last van lens flare! Dus dan denk ik dat het wel mogelijk is om objectieven te ontwerpen dat er nauwelijks last van hebben? Maar tot mijn ontgoocheling kan ik nauwelijks een nachtfoto nemen met mijn telelens (Canon 70-200 F4) zonder grote lichtvlekken op de foto. En ik heb op geen enkele lens een filter staan, en gebruik telkens een zonnekap. Ik kan me toch moeilijk wegrichten van de lichtbronnen, want dan zou ik geen treinen meer kunnen fotograferen .

    Heeft er iemand goeie ervaringen met teleobjectieven die geen lens flare vertonen?
    Ik ben erg tevreden van mijn 70-200 overdag, maar eens het donker wordt kan ik ze best niet meer gebruiken .

    Dus kort samenvattend :
    • waarom heeft de tamron er geen last van en de canon wel?
    • met welke teleobjectieven hebben jullie wel goeie ervaringen?


    'k ben benieuwd naar jullie reacties!
    Canon 5D Mark II + Canon EF 50mm 1.8 + Canon 17-40L + Canon EF 70-200/4.0 L USM + Sigma 50-500
    http://www.rail4life.com

  • #2
    Re: lens flare; welke lenzen best te gebruiken

    Er is geen enkele lens die geen last heeft van lens-flare. Het hangt echt van het gebruik af.
    Op de toplenzen van canon (lees L-serie) heb je wat minder flare maar dat komt meestal door de betere coating. Zorg er gewoon voor dat er geen vetvlekken op de frontlens zijn en een filter is ook nadelig

    Comment


    • #3
      Re: lens flare; welke lenzen best te gebruiken

      Heb je foto's eens bekeken ene............... ik vind ze héél mooi hoor.
      Die flare zal moeilijk te vermijden zijn en stoort me zeker niet.

      Grtz, RF
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment

      Working...
      X