Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginnersvragen: lens, flits, statief ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beginnersvragen: lens, flits, statief ...

    Ik heb sinds 2 maanden een Canon 400 D gekocht met kitlens en een 2de handse 70-200 L F4 USM.

    Ik ben momenteel bezig met cursus digitale fotografie, maar dit gaat wat traag en momenteel zijn we nog steeds bezig met de automatische functies (macro, portret ...).

    Ik gebruik mijn toestel heel veel. Veel binnen, maar ook vaak buiten tijdens wandelingen.
    Zelfs overdag ondervind ik in het bos dat mijn flits automatisch opent en ik steeds een eindje moet wachten vooraleer mijn flits weer klaar is om een nieuwe foto te trekken. (busy). Stap ik over op manuele functie (P) dan staat mijn lens te lang open en heb ik wazige foto's. Ik ben van plan om mij een statief te kopen (vooral voor nachtfotografie dan), maar ik vermoed dat ik met enige aanpassingen kan vermijden dat ik bij bijvb een boswandeling altijd een statief moet bij hebben.

    Ik vraag me de volgende dingen af:

    1. op termijn zou ik graag de 24-105 F 4 kopen als basislens ter vervanging van mijn kitlens en aanvulling op mijn 70-200. Ga ik dan bij automatische instellingen minder een automatische flits krijgen door de F4?
    2. misschien moet ik wat meer geduld hebben en wachten tot ik zelf diafragma enzo (Av) kan instellen en lost dit probleem zich vanzelf op?
    3. heb ik nood aan een extra flits (speedlite 430 EX II) die mij zelfs bij manuele instellingen heel veel hulp zal bieden voor binnen, avond, donkere situaties? Zelfs met die 24-105 voor binnen is zo'n lens niet voldoende zonder die speedlite?
    4. als ik 's avonds bij donker verlichte gebouwen wil fotograferen, is zo'n lens dan handig of afstand toch te groot en niet nodig? Dan enkel statief nodig met goede lens?
    5. ik wil een statief die minimum 160m hoog komt en ook wel laag kan, niet te zwaar is en redelijk van prijs meevalt. Ik ben in principe bereid om tot 200 euro te gaan maar als er een heel waardig alternatief bestaat voor de helft van de prijs, mij niet gelaten natuurlijk. Wat kunnen jullie mij adviseren?
    6. als rugzak had ik de Lowepro slingshot 300 AW in gedachten (de 200 is volgens mij te klein met de 70-200 lens op de body). Goed idee? Deze rugzak trekt mij enorm aan omdat ik die kan op mijn buik draaien en makkelijk opent.

    Alvast bedankt voor de moeite

  • #2
    Re: Beginnersvragen: lens, flits, statief ...

    Koop zo veel mogelijk en zo duur mogelijke lenzen, dan op den automaat en dat wordt het wel beter.....

    Comment


    • #3
      Re: Beginnersvragen: lens, flits, statief ...

      Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
      Koop zo veel mogelijk en zo duur mogelijke lenzen, dan op den automaat en dat wordt het wel beter.....
      hmm daar zijn we veel mee!

      ik zelf ben nikon gebruiker! heb een statief, hama star 61 rond de 50euro, en een monopod, bilora 1119 70euro. monopod is enorm handig tijdens het wandelen! statief is geen super geval maar kan erdoor, tenzij ge er een telekanon opzet! maar met een buget van max 200euro gaat ge toch al aan een degelijk statief geraken!
      gebruik ook es de zoekfunctie! staan tal van statief en statiekoppen combo's op meestal met prijs.

      ivm flits! ben daar nie super goe in thuis maar gebruik de geval op toestel zo weinig mogelijk,
      diafragma en sluitertijd aanpassen tot het er een aanzicht heeft. is wa meer werk maar een landschap loopt meestal nie weg! en als't moeilijk wordt dan is de monopod nooit ver!

      hoop da je hier al iets meer mee bent.


      mvg david
      nikon stuff

      Comment


      • #4
        Re: Beginnersvragen: lens, flits, statief ...

        Een fotografie cursus die begint met de automatische modi uit te leggen. Vreemde cursus...

        Volgens mij moet een fotografie cursus beginnen met de basisprincipes uit te leggen.
        Dus brandspuntafstand (dan zou je ook weten wat een objectief is), diafragma (kwestie van te weten wat die f-waarde is), de ISO waarde (dan zou je eventueel nu weten hoe je in omstandigheden met minder licht toch kan fotograferen zonder flits), de witbalans (voor de kleurweergave toch redelijk belangrijk), belichtingstijd, ...

        Die automatische modi kan je uitleggen op 5 minuten (en heb je in principe niet veel nodig), wel op voorwaarde als die basisprincipes er wat in zitten natuurlijk...
        Groeten,

        Polleke

        Comment


        • #5
          Re: Beginnersvragen: lens, flits, statief ...

          Oorspronkelijk geplaatst door nanigui Bekijk bericht
          Ik ben momenteel bezig met cursus digitale fotografie, maar dit gaat wat traag en momenteel zijn we nog steeds bezig met de automatische functies (macro, portret ...).
          Naar aanleiding van de vragen heb ik het idee dat het nog te snel gaat,.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Beginnersvragen: lens, flits, statief ...

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Naar aanleiding van de vragen heb ik het idee dat het nog te snel gaat,.

            Ik gaf toch een kort en duidelijk advies!

            Comment


            • #7
              Re: Beginnersvragen: lens, flits, statief ...

              Oorspronkelijk geplaatst door nanigui Bekijk bericht

              1. op termijn zou ik graag de 24-105 F 4 kopen als basislens ter vervanging van mijn kitlens en aanvulling op mijn 70-200. Ga ik dan bij automatische instellingen minder een automatische flits krijgen door de F4?
              2. misschien moet ik wat meer geduld hebben en wachten tot ik zelf diafragma enzo (Av) kan instellen en lost dit probleem zich vanzelf op?

              Alvast bedankt voor de moeite
              NA de scherts nu serieus (je ziet , ik ben echt niet te beroerd)

              1Vergeet het kopen van dure lenzen voorlopig tot je SNAPT wat je ermee kan/wil doen.

              2 Zie 1

              Comment


              • #8
                Re: Beginnersvragen: lens, flits, statief ...

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                naar aanleiding van de vragen heb ik het idee dat het nog te snel gaat,.

                Comment


                • #9
                  Re: Beginnersvragen: lens, flits, statief ...

                  Ik heb geantwoord zoals uw vraagstelling

                  1. uw flits gaat nog steeds afgaan als uw camera op automatisch staat.
                  2. uhu dat lost zijn eigen op. Het gaat zelfs sneller als je uw camera nu al op Av zet
                  3. hangt er allemaal van af. waarvan maak je foto's (stilstaande objecten,bewegen ze veel,...) als ze veel bewegen ga je denk ik met die F4 niet toekomen (tenzij je uw iso de lucht insmijt ).
                  4. voor gebouwen gebruik je beter een breedhoek lens 24mm is ook al wat maar met minder is het leuker werken met gebouwen en binnen .
                  5. een statief is altijd makkelijk Ikzelf heb de velbon sherpa 250R. Zeer stevig (en meer heb ik niet nodig ) en kost ongeveer 70€ .
                  6. in de 100 versie past de 70-200mm op de body gemonteerd maar dan heb je wel niet veel plaats meer over voor andere spulletjes dus 200 lijkt voor mij ook weer goed. De 300 vind ik weer zo groot.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beginnersvragen: lens, flits, statief ...

                    Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                    Een fotografie cursus die begint met de automatische modi uit te leggen. Vreemde cursus...

                    Volgens mij moet een fotografie cursus beginnen met de basisprincipes uit te leggen.
                    Dus brandspuntafstand (dan zou je ook weten wat een objectief is), diafragma (kwestie van te weten wat die f-waarde is), de ISO waarde (dan zou je eventueel nu weten hoe je in omstandigheden met minder licht toch kan fotograferen zonder flits), de witbalans (voor de kleurweergave toch redelijk belangrijk), belichtingstijd, ...

                    Die automatische modi kan je uitleggen op 5 minuten (en heb je in principe niet veel nodig), wel op voorwaarde als die basisprincipes er wat in zitten natuurlijk...
                    Eigenlijk heb je gelijk. Bij degelijke fotografiecursussen word er zelfs niet gesproken over de automatische modi.
                    Mvg, SteFoto, Canon EOS 40D / EF-S 18-55 mm / EF-S 17-55 f2.8 IS / Tamron SP AF 90MM f2.8 Di Macro 1:1 / Telezoom Canon EF 70-200 mm f 2.8 L IS USM / Canon EF 300mm F 4.0 L USM IS / Kenko AF 2.0x Pro 300 DG MC / Canon Speedlite 580EX II

                    Comment


                    • #11
                      Re: Beginnersvragen: lens, flits, statief ...

                      ik ben zelf nog niet zo lang met fotografie bezig en zou ook graag enorm uitbreiden met alle toeters en bellen. Ik stel mezelf alleen de vraag. Wat ben ik met een hoop (duur) materiaal als ik niet weet hoe het te gebruiken. Daarom deze tip (en totaal niet negatief bedoeld). Eerst leren wandelen, en dan pas lopen. Ikzelf ben nu een jaar met de standaard kitlens bezig en ben nu aan het uitkijken naar een tweede lens. Ikzelf neem er liever mijn tijd voor om alles onder de knie te krijgen (of toch zo goed mogelijk).
                      Maar..... daarin staat iedereen vrij natuurlijk
                      Anyway, veel succes....

                      gr.
                      D
                      Alpha 100 | 17-70mm 4.5-5.6 | 75-300mm 4.5-5.6 | Minolta 50mm 1.8 | Tamron 17-50mm 2.8 | Metz Mecablitz 48 AF-1

                      Comment


                      • #12
                        Re: Beginnersvragen: lens, flits, statief ...

                        Hallo Mannekes,

                        Sorry hoor, maar vind sommige reacties wel wat fel hoor.

                        Ja ik weet dat ik mijn iso moet aanpassen in minder belichte omstandigheden en ja ik weet dat dit ruis met zich kan meebrengen. Ik weet ook wat een objectief is en wat brandpuntafstand en diafragma betekent.
                        De cursus wordt gegeven aan zowel compactbezitters als spiegelreflexen, vandaar de automatische instellingen. Volgende cursus wordt dit opgesplitst. En ja ik moet nog VEEL, heel veel leren, so what?! Is het dan verkeerd om jullie met veel ervaring te vragen wat ik nu kan kopen en ALTIJD goed mee zal zijn?

                        En is het nu echt verkeerd om al direct een goed objectief te kopen ipv nu een instapmodel om dan toch binnen X-periode over te schakelen op een L lens?
                        En is het dan verkeerd om momenteel zijn functies weinig benut te laten om ze later wel goed te kunnen gebruiken?
                        Ik weet dat ik nu al heel tevreden ben over die 70-200 ook al haal ik daar niet uit wat mogelijk is, maar binnen X-periode lukt met dat wel en dan vind ik het niet dom om nu al goed materiaal te kopen al vinden sommige dat blijkbaar een domme zet!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Beginnersvragen: lens, flits, statief ...

                          Nanigui als nieuwkomer wend u er wel aan hoor aan de soms harde aanpak, ik spreek van ondervinding. In plaats van te antwoorden op je prive bericht wil ik het hier in het openbaar doen zodat er bij sommigen eens een lichtje gaat branden dat niet alle reacties geduld worden. Er zijn hier sommige mensen die het leuk vinden om reacties te geven die alles behalve vriendelijk overkomen laat staan dat je er wat zou van opsteken. Misschien gaan sommige vragen over hun petje. Oké er mag kritiek zijn maar geef deze dan opbouwend. Er zou een manier moet bestaan dat je deze uit je discusie kunt weren, uitshakelen, (misschien een tip voor demoderatie/beheer) het zou er zeker al anders aan toe gaan. Sommige topics eindigen op eindeloos discussie en heeft met onze hobby fotografie niets meer te maken. Fotografie is ook een sociale bezigheid maar hier is die soms ver te zoeken.
                          Nu voor wat betreft je vraag om (duurdere) lenzen aan te kopen, wel ik ben ook van die mening als je zinnens bent om deze hobby goed verder te zetten ben je beter met goed materiaal (uiteraard met bijhorende prijskaartje), want anders beland je materiaal vroeg of laat in de verkoop om dan toch naar beter materiaal over te stappen. Ik zeg dan altijd "wat is nu het duurst.
                          Als je dat kunt aankopen waarom zou je dan in godsnaam moeten wachten.
                          In ieder geval hou vol want er zijn hier ook sympatieke mensen die ik zelfs al persoonlijk in levende lijve ontmoet heb. Er heeft mij ooit iemand gezegd...op SD's zijn ze altijd vriendelijk en behulpzaam dan achter hun toetsenbord, daar voelen ze zich sterk. Wel dat klopt als een zwerende vinger

                          Welkom, en wees gerust toch zul je hier veel bijleren als je de stomme toppics (antwoorden) laat voor wat ze zijn. Je zult al vlug onderscheid kunnen maken tussen de personen die het wel goed met je menen, en andersom zul je soms ook denken van...oei die is daar ook weer, maar dan gewoon negeren. Met zwijgen kun je den duvel ****** (oud gezegde), en wie weet...mss leren ze het zo wel af

                          Tot ziens,
                          Last edited by SteFoto; 11 oktober 2008, 08:25.
                          Mvg, SteFoto, Canon EOS 40D / EF-S 18-55 mm / EF-S 17-55 f2.8 IS / Tamron SP AF 90MM f2.8 Di Macro 1:1 / Telezoom Canon EF 70-200 mm f 2.8 L IS USM / Canon EF 300mm F 4.0 L USM IS / Kenko AF 2.0x Pro 300 DG MC / Canon Speedlite 580EX II

                          Comment


                          • #14
                            Re: Beginnersvragen: lens, flits, statief ...

                            Oorspronkelijk geplaatst door nanigui Bekijk bericht
                            Hallo Mannekes,

                            Sorry hoor, maar vind sommige reacties wel wat fel hoor.

                            Ja ik weet dat ik mijn iso moet aanpassen in minder belichte omstandigheden en ja ik weet dat dit ruis met zich kan meebrengen. Ik weet ook wat een objectief is en wat brandpuntafstand en diafragma betekent.
                            De cursus wordt gegeven aan zowel compactbezitters als spiegelreflexen, vandaar de automatische instellingen. Volgende cursus wordt dit opgesplitst. En ja ik moet nog VEEL, heel veel leren, so what?! Is het dan verkeerd om jullie met veel ervaring te vragen wat ik nu kan kopen en ALTIJD goed mee zal zijn?

                            En is het nu echt verkeerd om al direct een goed objectief te kopen ipv nu een instapmodel om dan toch binnen X-periode over te schakelen op een L lens?
                            En is het dan verkeerd om momenteel zijn functies weinig benut te laten om ze later wel goed te kunnen gebruiken?
                            Ik weet dat ik nu al heel tevreden ben over die 70-200 ook al haal ik daar niet uit wat mogelijk is, maar binnen X-periode lukt met dat wel en dan vind ik het niet dom om nu al goed materiaal te kopen al vinden sommige dat blijkbaar een domme zet!
                            In je beginpost wekte je de indruk dat je zelfs de elementairste dingen nog niet doorhebt, zoals b.v. de vragen over het al dan niet opklappen van de flitser.
                            Maar het is jouw feestje, je mag kopen wat je wil , MAAR STEL ER DAN OOK GEEN VRAGEN OVER.
                            Wie vraagt krijgt namelijk antwoord

                            PS, nog even over dat vragen: ik denk dat het zomaar stellen van simpele vragen over de elementaire zaken zeer weinig effectief is.
                            Weinigen hebben zin of tijd enkele malen in de week een min of meer complete cursus basisfototechniek te posten, dat zou moeten om het overzicht en begrip te krijgen dat nodig is om verder te komen.
                            Je krijgt wat snippertjes om de oren bent nog niks verder.
                            Voorbeeldje: had je de handleiding van de camera gelezen , dan had je al geweten dat de flitser in bepaalde modi alleen uitklapt als jij wil.
                            Met een beetje zelfstudie kom je verder.
                            Als je laat blijken dat je er zelf wat aan gedaan hebt en je stuit op problemen , wordt je gewoon verder geholpen.....
                            Last edited by Keeskanon; 11 oktober 2008, 10:24.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Beginnersvragen: lens, flits, statief ...

                              Oorspronkelijk geplaatst door D_Reamzzz Bekijk bericht
                              ik ben zelf nog niet zo lang met fotografie bezig en zou ook graag enorm uitbreiden met alle toeters en bellen. Ik stel mezelf alleen de vraag. Wat ben ik met een hoop (duur) materiaal als ik niet weet hoe het te gebruiken. Daarom deze tip (en totaal niet negatief bedoeld). Eerst leren wandelen, en dan pas lopen. Ikzelf ben nu een jaar met de standaard kitlens bezig en ben nu aan het uitkijken naar een tweede lens. Ikzelf neem er liever mijn tijd voor om alles onder de knie te krijgen (of toch zo goed mogelijk).
                              Maar..... daarin staat iedereen vrij natuurlijk
                              Anyway, veel succes....

                              gr.
                              D

                              De juiste aanpak IMO

                              Comment

                              Working...
                              X