Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor AF-S 300mm voor airshow fotografie?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikkor AF-S 300mm voor airshow fotografie?

    IK heb momenteel een Nikkor 18-200VR die ik gebruik op airshows. Heel goede lens maar schiet natuurlijk veel te kort om vliegtuigen in de lucht te nemen met genoeg detail en grootte om het build te vullen.
    Mijn vraag is of de Nikkor AF-S 300mm bruikbaar is voor dit soort foto's? Of moet het steeds een tele zoom zijn.

  • #2
    Re: Nikkor AF-S 300mm voor airshow fotografie?

    Oorspronkelijk geplaatst door berton Bekijk bericht
    IK heb momenteel een Nikkor 18-200VR die ik gebruik op airshows. Heel goede lens maar schiet natuurlijk veel te kort om vliegtuigen in de lucht te nemen met genoeg detail en grootte om het build te vullen.
    Mijn vraag is of de Nikkor AF-S 300mm bruikbaar is voor dit soort foto's? Of moet het steeds een tele zoom zijn.
    Méér dan bruikbaar, en de AFS 300mm f/4 met TC-14EII zou je aan een voortreffelijke 420mm f/5.6 moeten brengen

    Comment


    • #3
      Re: Nikkor AF-S 300mm voor airshow fotografie?

      OK maar met die lens is er dus geen manier om uit te zoomen voor een groter panorama veronderstel ik. Dan moet ik wel een zoomlens gebruiken (vergeef me mijn onwetendheid maar ik heb die lens nog niet gebruikt)

      Comment


      • #4
        Re: Nikkor AF-S 300mm voor airshow fotografie?

        Oorspronkelijk geplaatst door berton Bekijk bericht
        OK maar met die lens is er dus geen manier om uit te zoomen voor een groter panorama veronderstel ik. Dan moet ik wel een zoomlens gebruiken (vergeef me mijn onwetendheid maar ik heb die lens nog niet gebruikt)
        dat heb je helemaal goed de AF-S 300mm is geen zoom objectief maar heeft een vast brandpunt.
        De voorgestelde converter in combi met deze 300 is overigens een hele beste set hoor!
        ---------------- Ik doe niet meer mee

        Comment


        • #5
          Re: Nikkor AF-S 300mm voor airshow fotografie?

          Hallo

          Ik heb een nikon 300mm f4 af-s en een sigma 150-500 os hsm en de sigma is toch de meest gebruikte. De nikon haal ik bijna niet uit.

          Zoomlens heb je toch nodig bij airshow. Ik vind de 150-500 een echte aanrader voor airshow net zoals de 50-500 alleen heeft die geen OS. Wat ik heel handig vind voor lage sluitertijden te gebruiken voor helikopters.

          Laat niet weg dat de nikon een super lens is maar die gebruik ik niet voor airshow maar meer voor vogels en libellen.
          nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

          Comment


          • #6
            Re: Nikkor AF-S 300mm voor airshow fotografie?

            Of je persé een zoomlens nodig hebt op airshows waag ik te betwijfelen. Jah, een zoomlens is wel handig maar de meeste shots maak je toch op de uiterste telestand. En dan nog moet je best vaak achteraf nog croppen om een 'beeldvullende' compositie te verkrijgen. Wat dat betreft is een prime misschien nog wel beter.

            Een 300mm is op een airshow wel aan de korte kant. Een 1.4x teleconverter is dan ook echt wel raadzaam al verlies je natuurlijk wel iets van de optische kwaliteiten met een teleconverter ertussen.
            www.indetailfotografie.nl

            Comment


            • #7
              Re: Nikkor AF-S 300mm voor airshow fotografie?

              Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
              Of je persé een zoomlens nodig hebt op airshows waag ik te betwijfelen. Jah, een zoomlens is wel handig maar de meeste shots maak je toch op de uiterste telestand. En dan nog moet je best vaak achteraf nog croppen om een 'beeldvullende' compositie te verkrijgen. Wat dat betreft is een prime misschien nog wel beter.

              Een 300mm is op een airshow wel aan de korte kant. Een 1.4x teleconverter is dan ook echt wel raadzaam al verlies je natuurlijk wel iets van de optische kwaliteiten met een teleconverter ertussen.

              De beste shots zijn van mij niet in telestand.

              En als je eens groepvluchten hebt. Dan heb je wel meer groothoek nodig.
              nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

              Comment


              • #8
                Re: Nikkor AF-S 300mm voor airshow fotografie?

                Oorspronkelijk geplaatst door ducaudi Bekijk bericht
                En als je eens groepvluchten hebt. Dan heb je wel meer groothoek nodig.
                Op zich ben ik dit wel met je eens. Ik maak zelf dan ook gebruik van een 100-400L voor airshows. En da's wat mij betreft ook wel één van de meest ideale lenzen voor dit soort fotografie.

                Maar toch... als ik bijv. kijk naar foto's van de laatste vliegshow in Leeuwarden (afgelopen juli) dan zijn de beste foto's die ik heb gezien van deze show gemaakt met een 500mm f4. (helaas geen foto's van mij )

                Maar inderdaad.... een zoomlens is wel handiger bij airshows...
                www.indetailfotografie.nl

                Comment


                • #9
                  Re: Nikkor AF-S 300mm voor airshow fotografie?

                  Oorspronkelijk geplaatst door ducaudi Bekijk bericht
                  Hallo

                  Ik heb een nikon 300mm f4 af-s en een sigma 150-500 os hsm en de sigma is toch de meest gebruikte. De nikon haal ik bijna niet uit.

                  Zoomlens heb je toch nodig bij airshow. Ik vind de 150-500 een echte aanrader voor airshow net zoals de 50-500 alleen heeft die geen OS. Wat ik heel handig vind voor lage sluitertijden te gebruiken voor helikopters.

                  Laat niet weg dat de nikon een super lens is maar die gebruik ik niet voor airshow maar meer voor vogels en libellen.
                  Wat mij opvalt is dat de sigma 150-500 zeer prijslijk is tov andere gelijkaardige lenzen, maar dan van andere merken.
                  Mvg, SteFoto, Canon EOS 40D / EF-S 18-55 mm / EF-S 17-55 f2.8 IS / Tamron SP AF 90MM f2.8 Di Macro 1:1 / Telezoom Canon EF 70-200 mm f 2.8 L IS USM / Canon EF 300mm F 4.0 L USM IS / Kenko AF 2.0x Pro 300 DG MC / Canon Speedlite 580EX II

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikkor AF-S 300mm voor airshow fotografie?

                    Ja de sigma 150-500 zit zeer goed van prijs.

                    BV met een nikon 80-400 VR en sigma 80-400 OS en tamron 200-500 zal je het al heel wat moeilijker hebben om een f16 te volgen omwille van hun trage AF. Daarom zie je zeer veel de 150-500 en 50-500 op de nikon body's. Op de canon is de topper de canon 10-400 is usm.

                    Soms zie je ook mensen met een nikon 70-300 VR af-s maar de meeste klagen dat ze mm's te kort komen. En dan ben je beter af met een superzoom zoals die sigma's.

                    Maar met een nikon 300mm f4 zal je zeker ook mooie plaatjes schieten alleens zal die viegtuig dan eens net te dicht zijn of net te ver.
                    nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikkor AF-S 300mm voor airshow fotografie?

                      Dank je allemaal voor de vele antwoorden!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikkor AF-S 300mm voor airshow fotografie?

                        300AF-S met 1.7 TC. Ik was zelf wel redelijk content met dit plaatje.


                        By leeuwarden, shot with NIKON D200 at 2007-10-12

                        Comment

                        Working...
                        X