Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Modelfotografie/portretfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Modelfotografie/portretfotografie

    Hallo,

    Een niet zo voor de hand liggende vraag misschien....
    Zijn er hier gevorderde model/portretfotografen die er niet om zouden geven als er iemand over hun schouder meekijkt terwijl ze aan het werk zijn ?
    Ik heb pas mijn eerste digitale reflexcamera aangeschaft (Nikon D60) en model/portretfotografie boeit me heel erg.
    Maar vermits ik nogal "bleu" ben in deze discipline zou ik graag eens vanop de achtergrond meevolgen tijdens een shoot ....
    Zijn er mensen die bereid zijn om iemand toe te laten tijdens een shoot ?

    Laat me iets weten !

    Strupie

  • #2
    Re: Modelfotografie/portretfotografie

    Ik denk dat je beter bent een cursus te volgen. Met meekijken ben je niet zoveel. Je ziet niet wat de fotograaf ziet door zijn zoeker, je ziet de instellingen niet. Je staat daar maar gewoon te zien naar een model en iemand met een fototoestel.
    Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
    http://www.stevevandegaer.be

    Comment


    • #3
      Re: Modelfotografie/portretfotografie

      Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
      Ik denk dat je beter bent een cursus te volgen. Met meekijken ben je niet zoveel. Je ziet niet wat de fotograaf ziet door zijn zoeker, je ziet de instellingen niet. Je staat daar maar gewoon te zien naar een model en iemand met een fototoestel.
      Daar ben ik helemaal niet mee akkoord!! Je kan ongelofelijk veel leren van iemand door te kijken hoe die persoon dat doet: hoe die met zijn model omgaat, hoe die met het licht werkt, hoe die zijn model aanstuurt, welke standpunten de fotograaf in neemt, met welk materiaal hij werkt, hoe ver die van zijn model gaat af staan,... En nog 1000 dingen meer.

      Je kan inderdaad niet zien welke ISO, sluitertijd, diafragma en andere instellingen die gebruikt. Maar dat kan je wel vragen, of zelf afleiden als je inderdaad wel een basis techniek hebt.
      www.focusfotografie.be
      www.facebook.com/eviwilmus

      Comment


      • #4
        Re: Modelfotografie/portretfotografie

        mee kijken zal wel iets opleveren, maar als je de spullen er niet voor hebt, krijg je zelf nooit die resultaten hoor.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Modelfotografie/portretfotografie

          @Strupie :

          De vraag om eens mee te gaan is géén ongewone vraag. Het is volgens mij ook een manier om wat meer inzicht te krijgen in het werken met modellen. Maar het is niet altijd evident voor de andere fotograaf om iemand op sleeptouw te nemen.

          Er zullen wel fotografen zijn die dit toelaten of zien zitten, misschien kan je zelf een model contacteren en dan een oproep plaatsen om te zien of er hier mensen met ervaring interesse hebben om mee te gaan. Zo zou ik het alvast proberen - lukt dit niet dan kan je steeds een workshop volgen, er zijn er op dit moment voldoende.
          www.fotofolio.be

          Comment


          • #6
            Re: Modelfotografie/portretfotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door Evi Wilmus Bekijk bericht
            Daar ben ik helemaal niet mee akkoord!! Je kan ongelofelijk veel leren van iemand door te kijken hoe die persoon dat doet: hoe die met zijn model omgaat, hoe die met het licht werkt, hoe die zijn model aanstuurt, welke standpunten de fotograaf in neemt, met welk materiaal hij werkt, hoe ver die van zijn model gaat af staan,... En nog 1000 dingen meer.

            Je kan inderdaad niet zien welke ISO, sluitertijd, diafragma en andere instellingen die gebruikt. Maar dat kan je wel vragen, of zelf afleiden als je inderdaad wel een basis techniek hebt.
            Daarvoor zijn er de workshops!! Je kan toch niet een fotograaf gaan verwachten dat hij bij elke foto gaat uitleggen wat de instellingen zijn en waarom hij die gekozen heeft?
            De standpunten die hij inneemt, het licht dat hij gebruikt is allemaal afhankelijk van wat je door de zoeker gaat zien en welke instellingen het toestel heeft daar ben je dus niks mee als je de instellingen niet weet.

            Bouk heeft ook nog een serieus punt, als je het materiaal niet hebt wat de persoon heeft waar je mee meegaat kan je ook niet op dezelfde manier bereiken wat hij bereikt.

            Dus het beste advies is volg een cursus of workshop (en nee ik geef er geen, dus ben hier geen reklame voor mezelf aan het maken )
            Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
            http://www.stevevandegaer.be

            Comment


            • #7
              Re: Modelfotografie/portretfotografie

              Als ik assistenten meeneem, neem ik meestal ook eventjes de tijd om mijn instellingen uit te leggen. Meestal liggen die toch redelijk vast voor de ganse shoot. Zeker als ik met studiolicht werk.

              Uiteraard is het dan ook weer niet de bedoeling om heel veel tijd te steken in die uitleg, het moet geen privéles zijn, maar tussendoor even iets verklaren kan best in mijn ogen.

              De fotografen waar ik bij geassisteerd hebben, probeerden ook af en toe wat tips en instellingen mee te geven. En ik doe dat dus ook.

              Ik blijf er bij dat ik het verschrikkelijk leerrijk vindt om met een andere fotograaf mee te gaan en te kijken, zelfs al wordt er geen uitleg gegeven. Dat weet ik gewoon uit ervaring. Mijn eigen niveau is enorm verbeterd door mijn stage, hoewel ik ook bijvoorbeeld niet het materiaal heb van die fotografe. Maar jij mag er uiteraard een andere mening op nahouden.

              Waarschijnlijk zal de combinatie van opleiding/zelfstudie met workshops en met assisteren de beste zijn om veel bij te leren.
              www.focusfotografie.be
              www.facebook.com/eviwilmus

              Comment


              • #8
                Re: Modelfotografie/portretfotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door Evi Wilmus Bekijk bericht
                Meestal liggen die toch redelijk vast voor de ganse shoot. Zeker als ik met studiolicht werk.
                Bij mij dus niet, ik verander zeker al eens graag van diafragma.
                En zeker voor een beginneling die pas zijn eerste reflex heeft gaat meelopen weinig uithalen want 9/10 heeft hij de basis nog niet die nodig is en kent hij zijn toestel nog niet grondig.
                Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                http://www.stevevandegaer.be

                Comment


                • #9
                  Re: Modelfotografie/portretfotografie

                  Jezus, wat een egocentrisme zeg! Als ik modellenfotograaf zou zijn, dan zou ik een geïnteresseerde fotograaf die erom vraagt gerust mee laten kijken én hem nog uitleg geven ook. Ik doe dat altijd en overal. Mijn 'modellen' zijn veelal kinderen, dus ik val niet echt onder de noemer, maar ook ik heb mijn methodes om tot resultaten te komen, en die ken ik ook maar door te proberen en raad te vragen. Ervaring dus. Als je wel kan fotograferen maar gewoon niet weet hoe je aan modellenfotografie moet beginnen, dan is dit een prima manier om ermee te beginnen. Dat geldt voor elke tak in de fotografie.

                  Met materiaal heeft het niks te maken. 't Is toch niet hun bedoeling jou te kopiëren? Of je nu in een studio staat met honderd flitsers of buiten zonder of met één; in beide gevallen zie je hoe de fotograaf met zijn modellen omgaat, en wat zijn aandeel in de foto is en wat het aandeel van het model is en hoe je tot goeie resultaten komt. Welke instellingen je gebruikt is niet eens belangrijk, want daar ben je eerlijk gezegd niks mee. Richtlijnen zullen meer dan voldoen.

                  je kan het inderdaad niet van elke fotograaf verwachten, maar er zijn er die met graagte hun ervaring en kennis doorgeven. Niet opgeven dus, want er zullen er wel ergens rondlopen.
                  ______
                  www.vue.photo

                  Comment


                  • #10
                    Re: Modelfotografie/portretfotografie

                    Doc- jouw mening is geen antwoord op de vraag van TS..... en niet ter zake doende

                    TS vraagt: Zijn er mensen die bereid zijn om iemand toe te laten tijdens een shoot ?

                    Simpele vraag lijkt me.
                    ---------------- Ik doe niet meer mee

                    Comment


                    • #11
                      Re: Modelfotografie/portretfotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door edjeB Bekijk bericht
                      Doc- jouw mening is geen antwoord op de vraag van TS..... en niet ter zake doende

                      TS vraagt: Zijn er mensen die bereid zijn om iemand toe te laten tijdens een shoot ?

                      Simpele vraag lijkt me.
                      Edje, uw antwoord is zelfs totaal off tipic
                      Als hier enkel rechtstreekse antwoorden op vragen mochten gegeven worden en geen ander advies dat wel rekening houd met de vraag zou hier weinig gezegd worden.
                      Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                      http://www.stevevandegaer.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Modelfotografie/portretfotografie

                        Maar ook een stuk rustiger ook..... zoveel topics worden vervuild door meningen waar niet om gevraagd wordt..... inderdaad nu ook door mij maar het moest me echt eens van het hart.... gaat nu niet om deze specifieke reactie maar om een tendens op te forum die ik denk waar te nemen
                        ---------------- Ik doe niet meer mee

                        Comment


                        • #13
                          Re: Modelfotografie/portretfotografie

                          Oorspronkelijk geplaatst door edjeB Bekijk bericht
                          Maar ook een stuk rustiger ook..... zoveel topics worden vervuild door meningen waar niet om gevraagd wordt..... inderdaad nu ook door mij maar het moest me echt eens van het hart.... gaat nu niet om deze specifieke reactie maar om een tendens op te forum die ik denk waar te nemen
                          Heb even wat berichten van u bekeken, je bent daar nochtans zelf ook goed in hoor.
                          Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                          http://www.stevevandegaer.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Modelfotografie/portretfotografie

                            Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                            Heb even wat berichten van u bekeken, je bent daar nochtans zelf ook goed in hoor.
                            Gut gut, wie zonder zonde is......
                            Ego's zijn snel geraakt....
                            ---------------- Ik doe niet meer mee

                            Comment


                            • #15
                              Re: Modelfotografie/portretfotografie

                              100% akkoord met Evi.
                              Elke fotograaf heeft zijn manier van werken... en zonder ook maar iets van instellingen te weten en zonder hetzelfde materiaal kan je al ongelooflijk veel leren.
                              Al is het alleen al maar om hoe met een model om te gaan of ze bij te sturen.. en dan zijn er nog visagistes en stylistes... allemaal een hele brok bezienswaardigheden om gewoon maar te zien hoe het gaat...
                              En dan verschilt het nog van fotograaf tot fotograaf, van model tot model.. elke keer is een nieuwe en leerrijke ervaring.

                              Aan de TS: het is wel niet altijd evident om een "meekijker" bij te hebben dit gaat niet zomaar voor elke opdracht. Stuur me eens een pm dan praten we er eens over, voor een testshoot kan dit wel eens besproken worden.
                              poof

                              Comment

                              Working...
                              X