Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tussenringen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • tussenringen

    Hallo

    ik heb oa een 50mm 1.8
    Aangezien ik libellen aan het verzamelen ben op foto, zou het handig zijn als ik ze wat korter bij zou kunnen houden. Momenteel moet ik ze op ongeveer 30 cm afstand houden, wat op 50mm nogal klein is om de kleinere soorten beeldvullend op de foto te krijgen.

    Dus: hoe kan ik een object dat ongeveer 6cm is (lensdopje 52mm) en dat iets minder dan 1/4de van de foto in beslag neemt afbeelden op de hele foto. --> dubbel zo sterk zoomen op dezelfde afstand, of de afstand verkleinen.
    De lens moet AF blijven behouden, want ik heb zowel de libel als het fototoestel in de hand. Snelle sluitertijden en kleine diafragma openingen horen wel tot de mogelijkheden (libellen hebben nu eenmaal veel zon nodig).

    ik ben al wat aan het kijken geweest naar tussenringen en tegen de tijd dat de libellen terug rondvliegen heb ik daar normaal wel het geld voor, maar ik vraag mij af hoeveel ik er moet kopen (getallen). En welke merken goed zijn.
    Zoals je boven kan zien, werk ik met fuji en komt daar wrs binnenkort een nikon bij, in elk geval met nikon vatting.

    mercietje
    tyrr
    hoe meer f**k hoe meer vreugd

    **=ol

  • #2
    Re: tussenringen

    koop een setje soligor tussenringen. op een 50mm geeft dit een vergroting van meer dan 1/1.
    Deze set bestaat uit drie ringen van verschillende dikte en kost ongeveer 120 Euro.

    Comment


    • #3
      Re: tussenringen

      en die geven licht en AF door?
      hoe meer f**k hoe meer vreugd

      **=ol

      Comment


      • #4
        Re: tussenringen

        Ja dat is geen enkel probleem. Maar let op, ze werken niet met efs lenzen!

        Grtz
        -The Black Horses-
        Canon materiaal

        www.theblackhorses.be

        Comment


        • #5
          Re: tussenringen

          Die Soligor tussenringen zijn geloof ik dezelvde als de Kenko tussenringen, weer een alternatief dus,

          Ik heb ze zelf ook en ben er zeer tevreden van,

          Vriendelijke groeten
          Tim

          Comment


          • #6
            Re: tussenringen

            Oorspronkelijk geplaatst door Tyrr Bekijk bericht
            en die geven licht en AF door?
            licht en diaphragma, autofocus werkt niet goed op een 50mm.

            Comment


            • #7
              Re: tussenringen

              Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
              licht en diaphragma, autofocus werkt niet goed op een 50mm.
              Hoe bedoel je. Ik neem aan dat die niet meer op oneindig focust. Maar dat is dan ook alles niet ?

              Comment


              • #8
                Re: tussenringen

                Vergeet niet dat je met tussenringen nog dichter zal moeten gaan dan 30cm om libellen te fotograferen. Zelf heb ik geen ondervinding met dit soort fotografie, maar ik denk dat je zal moeten investeren in een serieus macro objectief.

                Grtz, RF
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #9
                  Re: tussenringen

                  Oorspronkelijk geplaatst door powerkiller Bekijk bericht
                  Hoe bedoel je. Ik neem aan dat die niet meer op oneindig focust. Maar dat is dan ook alles niet ?
                  Als ik de 3 solligor tussenringen + 50mm op mijn toestel zet, draait de autofocus dol.
                  Ook al ligt het object in mijn focus range.

                  Comment


                  • #10
                    Re: tussenringen

                    damn

                    ik zou op max armlengte moeten kunnen fotograferen aangezien een statief in die situaties superonhandig is.
                    en een behoorlijk macro waar ik ook in andere omstandigheden nog iets mee kan doen lijkt me nogal zwaar. Je moet het toestel met 1 hand bedienen, vasthouden en ondertussen met je andere hand een levend beestje vasthouden, dat (zeker de grotere) niet voor niets Dragon Fly heet in het Engels

                    AF is dus noodzakelijk.
                    Zijn er tussenringen die dat dus goed doorgeven?
                    En 2keer vergroten op dezelfde afstand zou al goed zijn!
                    Dus er moeten niet veel/grote ringen tussen
                    hoe meer f**k hoe meer vreugd

                    **=ol

                    Comment


                    • #11
                      Re: tussenringen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tyrr Bekijk bericht
                      damn

                      ik zou op max armlengte moeten kunnen fotograferen aangezien een statief in die situaties superonhandig is.
                      en een behoorlijk macro waar ik ook in andere omstandigheden nog iets mee kan doen lijkt me nogal zwaar. Je moet het toestel met 1 hand bedienen, vasthouden en ondertussen met je andere hand een levend beestje vasthouden, dat (zeker de grotere) niet voor niets Dragon Fly heet in het Engels

                      AF is dus noodzakelijk.
                      Zijn er tussenringen die dat dus goed doorgeven?
                      En 2keer vergroten op dezelfde afstand zou al goed zijn!
                      Dus er moeten niet veel/grote ringen tussen
                      Ik denk niet dat de AF echt nodig is, de focusrange is erg klein geworden.
                      Dus door wat te bewegen met je lichaam kun je de focus (heel erg) gemakkelijk verleggen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: tussenringen

                        okej, maar blijft nog over: hoeveel ringen (ook in mm uitgedrukt?) moet ik zorgen voor 2 maal vergroting op dezelfde afstand?
                        hoe meer f**k hoe meer vreugd

                        **=ol

                        Comment


                        • #13
                          Re: tussenringen

                          Enige info;
                          - vergrotingsmaatstaf = tussenringlengte : brandpuntsafstand
                          Voorbeeld;
                          - vergrotingsmaatstaf = tussenringlengte 25mm : brandpuntsafstand 50mm = 0,5x = 1:2 (DOF bij f/11 = 3mm, lichtverlies 1,2 stops)
                          - vergrotingsmaatstaf = tussenringlengte 50mm : brandpuntsafstand 50mm = 1x = 1:1 (DOF bij f/11 = 1mm, lichtverlies 2 stops)
                          - vergrotingsmaatstaf = tussenringlengte 100mm : brandpuntsafstand 50mm = 2x = 2:1 (DOF bij f/11 = 0,4mm, lichtverlies 3,2 stops) !!!!!
                          U kunt verder zelf wel uitrekenen wat de vergrotingsmaatstaf zal zijn bij elke combinatie van een setje ringen van 12mm, 20mm en 36mm.
                          Bij 12mm en met een beetje geluk (afhankelijk van het scherpstelsysteem van de camera en de verlichtingsomstandigheden) ook 20mm, zal de autofocus mogelijk nog werken.
                          Scherpstellen door de camera voor- of achterwaarts te bewegen is de beste optie. Het is onjuist te veronderstellen dat zwevende of anderszins bewegende insecten met één druk op de knop prachtig zullen zijn vastgelegd. Macro fanaten hebben zich er allang bij neer gelegd dat macro fotografie een kwestie is van het bestuderen van het gedrag van de insecten en dat er zeer veel opnamen moeten worden gemaakt om een relatief gering aantal mooie platen te verkrijgen
                          Een grote heldere zoeker is zeer gewenst.

                          Comment


                          • #14
                            Re: tussenringen

                            Ik denk dat Tyrr een vergroting bedoeld tov zijn huidige beeld.
                            Of zie ik dit mis?
                            Dezelfde afstand houden, en meer vergroting met dezelfde lens gaat (volgens mij) niet.
                            Door tussenringen kun je de scherpstelafstand verkleinen, waardoor het object groter wordt.
                            Ik denk dus dat je een lens met meer mm's nodig hebt, en de set tussenringen, om het scherpstelpunt van lens binnen handbereik te brengen.
                            Ben niet zeker van dit alles, misschien best aan de experts overlaten

                            Comment


                            • #15
                              Re: tussenringen

                              ik kan met mijn huidige lenzen tot 200mm gaan, maar die van 200 mm kan momenteel mijn uitgestoken hand niet scherp krijgen, terwijl men 50mm dat wel kan.
                              het is dus de bedoeling dat ik ofwel door het insect (in de hand) korter te brengen ofwel door meer mm te gebruiken een 'groter' beestje op mijn foto krijg.
                              hoe meer f**k hoe meer vreugd

                              **=ol

                              Comment

                              Working...
                              X